text_structure.xml
21.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Szanowni państwo, rozpoczynamy posiedzenie naszej Komisji. Witam członków Komisji oraz panią Olgę Semeniuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii wraz ze współpracownikami – pani minister będzie łączyła się zdalnie – oraz panią Annę Mazurak, dyrektor Departamentu Nadzoru Rynku w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która też jest zdalnie, wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przez panią marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Informuję również, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji przez posłów należy wysyłać na adres mailowy . Jednocześnie informuję, że posłowie członkowie Komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej, wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów. Gościom przypominam, że aby zabrać głos, należy wcześniej aktywować mikrofon pastylką znajdującą się po lewej stronie mikrofonu. Przypominam też o konieczności posiadania maski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do stwierdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu Sejmu. Poproszę o wyświetlenie wyników. Stwierdzam, że swoją obecność potwierdziło 29 posłów, a więc stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (druk nr 1068). Uzasadnia minister rozwoju, pracy i technologii. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Informuję, że w dniu 8 kwietnia marszałek Sejmu skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (druk nr 1068) do Komisji Gospodarki i Rozwoju do pierwszego czytania i wyznaczyła termin przedstawienia sprawozdania do dnia 14 kwietnia 2021 r.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę panią minister Olgę Semeniuk o uzasadnienie projektu z druku nr 1068.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiOlgaSemeniuk">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam nadzieję, że jestem dobrze słyszana. Dziękuję za możliwość zabrania głosu. Projektowana ustawa o zmianie ustawy o systemach ocenach oceny zgodności i nadzoru rynku służy stosowaniu przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniającego dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia w zakresie, w jakim przepisy tego rozporządzenia odnoszą się do: Unijnej Sieci ds. Zgodności Produktów, której ustanowienie przewiduje art. 29 rozporządzenia; jednolitego urzędu łącznikowego, którego wyznaczenie w każdym państwie członkowskim UE przewiduje art. 10 ust. 3 rozporządzenia; sporządzania krajowej strategii nadzoru rynku oraz jej podsumowania, o których mowa w art. 13 rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiOlgaSemeniuk">Rozporządzenie weszło w życie 10 lipca 2019 r., jednakże przepisy dotyczące jednolitego urzędu łącznikowego będą stosowane od 16 lipca 2021 r. Natomiast przepisy dotyczące ustanowienia Unijnej Sieci ds. Zgodności Produktów, której członkami są jednolite urzędy łącznikowe z każdego państwa członkowskiego UE, są stosowane od 1 stycznia 2021 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiOlgaSemeniuk">W dniu 28 kwietnia 2020 r. Międzyresortowy Zespół do sprawy Reformy Systemów Oceny Zgodności i Nadzoru Rynku przyjął rekomendację dla Rady Ministrów, aby zadania jednolitego urzędu łącznikowego (JUŁ) powierzyć prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Powierzenie roli prezesowi UOKiK-u wpisuje się w rolę, jaką pełni on w krajowym systemie nadzoru rynku jako organ monitorujący system i posiadający największe ze wszystkich organów tworzących system doświadczenie oraz kompetencje w realizacji zadań koordynujących i współpracy na szczeblu europejskim. W kwestii swoich kompetencji i zakresu działania jako JUŁ prezes UOKiK-u będzie odwoływał się bezpośrednio do przepisów rozporządzenia, które szczegółowo definiuje zadania jednolitego urzędu łącznikowego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiOlgaSemeniuk">Naturalną konsekwencją powyższej rekomendacji jest potrzeba nadania prezesowi UOKiK-u kompetencji do uczestnictwa jako jednego z przedstawicieli Polski w pracach, o których mówiłam powyżej, w sieci w okresie do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy do dnia 15 lipca 2021 r. tak, aby rozpoczynając od dnia 16 lipca 2021 r. pełnienie roli JUŁ bezpośrednio na podstawie przepisów rozporządzenia, płynnie kontynuował uczestnictwo w pracach sieci i kompleksowo wypełniał zadania dzięki posiadaniu wiedzy o wszystkich działaniach i decyzjach sieci podjętych przed tą datą.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiOlgaSemeniuk">Biorąc pod uwagę kompetencje prezesa UOKiK-u jako organu monitorującego system, uznano, że daje on najlepszą gwarancję na sporządzanie krajowej strategii nadzoru rynku, które to zadanie nakłada na państwa członkowskie art. 13 rozporządzenia. Sporządzając strategię, prezes UOKiK-u będzie bezpośrednio stosował rozporządzenie, co pozwoli mu elastycznie reagować na zmieniającą się sytuację w zakresie systemu nadzoru rynku. Pozostałe organy nadzoru rynku będą współpracowały w tej kwestii z prezesem UOKiK-u poprzez udzielanie na jego wniosek niezbędnych informacji do sporządzenia strategii.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiOlgaSemeniuk">Rola, jaką prezes UOKiK-u będzie pełnił w systemie objętym rozporządzeniem, zostanie znacząco rozszerzona w porównaniu do obecnej, z kilkunastu aktów prawodawstwa harmonizacyjnego obejmujących oznakowanie zgodności do łącznie 70 aktów unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiOlgaSemeniuk">W ramach pełnienia roli JUŁ prezes UOKiK-u będzie odpowiedzialny za reprezentowanie na forum Unijnej Sieci ds. Zgodności Produktów skoordynowanego stanowiska krajowych organów nadzoru rynku i organów odpowiedzialnych za kontrolę produktów wprowadzanych na rynek Unii, jak również za informowanie o krajowej strategii nadzoru rynku. Ponadto prezes UOKiK-u będzie wspomagał wewnątrzunijną współpracę w zakresie wymiany informacji oraz prawnego obowiązku udzielania wzajemnej pomocy w prowadzonych postępowaniach.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiOlgaSemeniuk">Rozporządzenie przewiduje także zwiększenie zakresu działań na rzecz promowania zgodności, podnoszenia świadomości i udzielania wskazówek co do unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego i konkretnych kategorii produktów, w tym produktów oferowanych do sprzedaży online. Z uwagi na konieczność natychmiastowego rozpoczęcia przez prezesa UOKiK-u uczestnictwa w pracach Unijnej Sieci ds. Zgodności Produktów termin wejścia w życie przepisu to regulującego został określony na dzień następujący po dniu ogłoszenia ustawy. W pozostałym zakresie projektowana ustawa wejdzie w życie z dniem 16 lipca 2021 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów zechciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselZdzislawWolski">Czy celowość tej ustawy i jej zasadność nie budzi zastrzeżeń? Jest takie pytanie, bo być może z czegoś to wynika. Komisja Europejska zwróciła się do państw członkowskich już rok temu, 16 marca 2020 r., z prośbą o poinformowanie o organie wyznaczonym do pełnienia roli jednolitego urzędu łącznikowego. Czemu robimy to dopiero teraz, a nie np. pod koniec minionego roku? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Proszę panią minister o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTOlgaSemeniuk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, na to pytanie odpowie bezpośrednio zastępca dyrektora Departamentu Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego, pan dyrektor Gołębiowski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuObrotuTowaramiWrazliwymiiBezpieczenstwaTechnicznegoMinisterstwaRozwojuPracyiTechnologiiPiotrGolebiowski">Szanowni państwo, prace dotyczące wdrażania całego pakietu dotyczącego nadzoru rynku toczą się w powołanym decyzją prezesa Rady Ministrów Międzyresortowym Zespole do sprawy Reformy Systemów Oceny Zgodności i Nadzoru Rynku. Zespół ten przyjmuje uchwały, które są przyjmowane przez całe grono organów nadzoru rynku reprezentowanych w tym międzyresortowym zespole.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuObrotuTowaramiWrazliwymiiBezpieczenstwaTechnicznegoMinisterstwaRozwojuPracyiTechnologiiPiotrGolebiowski">Na forum zespołu trwały oczywiście dyskusje dotyczące tego, w jaki sposób wdrożyć przepisy rozporządzenia. Zespół podjął uchwałę dotyczącą tego, aby tę rolę powierzyć Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Toczyła się dosyć długa dyskusja, w której brały też udział wszystkie organy nadzoru rynku. To nie była decyzja, którą można było podjąć z dnia na dzień. Musiała zostać wypracowana w porozumieniu z organami nadzoru rynku i przy wzięciu pod uwagę doświadczenia organów, zaangażowania organów we współpracę na forum unijnym, ale też pewnych zdolności i kompetencji organizacyjnych. Wyselekcjonowano UOKiK i była to decyzja międzyresortowego zespołu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuObrotuTowaramiWrazliwymiiBezpieczenstwaTechnicznegoMinisterstwaRozwojuPracyiTechnologiiPiotrGolebiowski">Nie wiem, czy jeszcze pani dyrektor Anna Mazurak z Departamentu Nadzoru Rynku chciałaby coś dodać w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruRynkuUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowAnnaMazurak">Anna Mazurak z tej strony. Jest dokładnie tak, jak powiedział pan dyrektor. Dyskusje były bardzo merytoryczne. Potrzebna była określona ilość czasu na podjęcie decyzji, która byłaby uzasadniona merytorycznie, która wskazywałaby ten organ, który będzie najlepiej sprawował funkcje organu łącznikowego. Komisja Europejska również czekała na to, aby organy nadzoru rynku w różnych państwach członkowskich stopniowo przekazywały informacje o tym, który organ będzie organem łącznikowym.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruRynkuUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowAnnaMazurak">Należy też zwrócić uwagę, że zgodnie z rozporządzeniem organ łącznikowy będzie pełnił swoją rolę tak naprawdę od 16 lipca 2021 r. Komisja Europejska powołała sieć i działanie sieci rozpoczęło się stycznia 2021 r., stąd już od stycznia rozpoczęliśmy wstępne prace z Komisją Europejską. Wydaje się, że terminarz został dotrzymany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Głos chciał zabrać pan poseł Aziewicz. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem zapytać o łączny koszt realizacji dodatkowych zadań, które przejmie UOKiK i o to, czy jest zabezpieczone finansowanie tych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Bardzo dziękuję. Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTOlgaSemeniuk">Szanowni państwo, koszt projektu ustawy jest zerowy. Co prawda UOKiK wnioskował o środki finansowe, natomiast nie otrzymał ich, więc projekt będzie realizowany w ramach już istniejącej kadry.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">A możemy dowiedzieć się, dlaczego nie otrzymał tych środków?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTOlgaSemeniuk">Szanowni państwo, ponieważ na ten moment, w momencie trwania pandemii nie przewidujemy na nowe etaty środków finansowych jako takich, ale jest możliwe wykonanie tego projektu ustawy za pośrednictwem kadr, które istnieją.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. W związku z tym, że wszyscy państwo posłowie i osoby, które chciały zabrać głos, zabrali głos, a więcej zgłoszeń nie otrzymałem, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Chciałbym też podać, że zgodnie z zarządzeniem nr 3 marszałka Sejmu z 6 marca w czasie epidemii odwołane są wysłuchania publiczne.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do prac nad projektem. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę uwag, a więc tytuł ustawy został przyjęty. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przez Komisję rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorLukaszGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, mamy uwagę do ust. 1 art. 59a. Chcielibyśmy zauważyć, że wnioskodawcy wprowadzają tutaj skrót na oznaczenie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, który to skrót zostaje następnie użyty wyłącznie raz, w ust. 2. Zgodnie z art. 154 Zasad techniki prawodawczej skróty wprowadza się w sytuacji, kiedy dane określenie powtarza się wielokrotnie. Trudno tutaj przesądzać, aby jednokrotne wprowadzenie tego skrótu było użyciem celowym.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#LegislatorLukaszGrabarczyk">W związku z tym proponujemy, aby w ust. 2 nie korzystać ze skrótu, tylko wprowadzić odesłanie, aby ten przepis brzmiał: „Prezes UOKiK sporządza krajową strategię nadzoru rynku, o której mowa w art. 13 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1”, i jednocześnie w ust. 1 zrezygnować z wprowadzenia takiego skrótu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję. Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTOlgaSemeniuk">Poprawkę oczywiście przyjmujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Art. 1 z zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne poprawką legislacyjną został więc przez Komisję rozpatrzony i przyjęty.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Art. 2. Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję, panie przewodniczący. Konrad Nietrzebka, Biuro Legislacyjne. Szanowni państwo, mamy uwagę o charakterze redakcyjno-legislacyjnym. Zauważamy, że w przywołanym rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w odniesieniu do owej unijnej sieci, o której mowa w art. 29 ust. 1, nazwa tej sieci ma nieco inne brzmienie. Jest to mianowicie Unijna Sieć ds. Zgodności Produktów, ale nie pisana w całości, tylko skrótem „ds.”. Jak państwo widzą, to charakter poprawki jest wybitnie redakcyjno-legislacyjny. Mając przed sobą tekst rozporządzenia, chcielibyśmy zapytać stronę wnioskodawców, czy nie należałoby posługiwać się tutaj taką samą, spójną terminologią również w zakresie nazwy tej sieci, tak jak ma to miejsce w rozporządzeniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTOlgaSemeniuk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, oczywiście przyjmujemy ujednolicenie i skrót „ds.”, tak że poprawkę przyjmujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że art. 2 z poprawką legislacyjną został przez Komisję rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przechodzimy do art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Nie słyszę uwag do art. 3. Stwierdzam, że art. 3 został przez Komisję rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Chciałbym zaproponować, żeby upoważnić Biuro Legislacyjne do dokonania i wprowadzenia w tekście ustawy zmian, które zostały uzgodnione z wnioskodawcami, z panią minister jako przedstawicielem wnioskodawców. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma sprzeciwu, a więc upoważniamy Biuro Legislacyjne do wprowadzenia ewentualnych zmian redakcyjnych, legislacyjnych i językowych, które wynikły z dzisiejszego rozpatrywania ustawy.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie całego projektu ustawy. Czy jest sprzeciw przeciwko przyjęciu całego projektu ustawy? Nie słyszę sprzeciwu…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzKomisjiZiemowitUzdzicki">Posłowie już głosują.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Posłowie już głosują, w takim razie kontynuujemy głosowanie. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności i nadzoru rynku w formule z poprawkami Biura Legislacyjnego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o podanie wyników głosowania. Głosowało 28 posłów: za było 26, nikt nie głosował przeciw, wstrzymało się 2 posłów. Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTOlgaSemeniuk">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Powinniśmy teraz wybrać jeszcze posła sprawozdawcę. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Na sprawozdawcę Komisji chciałbym zgłosić przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Czy ewentualnie ktoś z obecnych posłów chciałby być sprawozdawcą? Nie ma chętnych, w takim razie przyjmuję propozycję. Proponuję więc, aby na sprawozdawcę Komisja wybrała posła Krzysztofa Tchórzewskiego. Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Nie ma osób przeciwnych. Stwierdzam, że Komisja wybrała posła Krzysztofa Tchórzewskiego na sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>