text_structure.xml
17.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 12 czerwca 1974 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w r. 1973 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli; przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Tadeuszem Kunickim i wiceministrem Władysławem Jabłońskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Jerzy Mężyński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Józef Napierzyński (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Przemysł Lekki uzyskał w 1973 r. korzystne wyniki produkcyjne i ekonomiczne. Wartość produkcji wyższa była o 4,1 proc. od założeń planu, a wartość dostarczonych na rynek towarów o 2,4 proc. Z nadwyżką zrealizowane zostały zadania w dziedzinie eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Wzrost produkcji osiągnięty został w znacznie większym niż w latach ubiegłych stopnia dzięki wzrostowi wydajności pracy. Lepiej wykorzystany był park maszynowy, poprawiły się współczynniki zmianowości.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Plan inwestycyjny zrealizowany został w 99,4 proc., mimo iż środki przeznaczone na inwestycje zostały, w ciągu roku poważnie zwiększone. Natomiast plan budownictwa socjalnego i mieszkaniowego wykonał tylko w 78,3 proc.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Największe trudności w realizacji planu produkcyjnego jak również niedociągnięcia organizacyjne wystąpiły w modernizowanych zakładach. Wskazuje to na konieczność koncentrowania szczególnej uwagi na tych właśnie obiektach; niezbędne jest udzielenie im daleko większej niż dotychczas pomocy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W 1973 r. poprawiło się zaopatrzenie rynku w wyroby przemysłu lekkiego; przemysł ten dostarczył znacznie więcej artykułów nowych i zmodernizowanych. Nadal jednak stosunki między przemysłem a handlem wymagają zacieśnienia i doskonalenia w interesie klientów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Uwagi Zespołu NIK przedstawił dyrektor Zespołu Jerzy Mężyński: Działalność przemysłu lekkiego w 1973 r. zasługuje na pozytywną ocenę. Jednakże, jak wskazują wyniki kontroli, w działalności tej nastąpiło wiele niedostatków. Zaliczyć do nich należy m.in. zbyt wolne dostosowywanie produkcji do zmieniających się gustów i wymogów nabywców wyrobów przemysłu lekkiego; jedną z przyczyn tego zjawiska jest niedostateczna znajomość rynku. Współpraca między przemysłem lekkim a handlem wewnętrznym nie zawsze układała się prawidłowo, przy czym wina za ten stan rzeczy obciąża obu partnerów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Plan produkcji artykułów nowych i zmodernizowanych wykonano w 137 proc.; wyroby te stanowiły około 30 proc. ogólnych dostaw. Nie wszystkie jednak towary tej grupy odpowiadały w pełni kryteriom nowości. Stosunkowo duża ilość wyrobów przemysłu lekkiego uzyskuje znaki jakości. Jednakże zbyt mało jeszcze towarów legitymuje się najwyższym znakiem „Q”. Resort przemysłu lekkiego energiczniej zapobiegać musi rejestrowanym w 1973 r. przypadkom obniżenia gatunkowości niektórych produktów; dotyczy to szczególnie produkcji w nowych zakładach.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Mimo poprawy w dziedzinie opieki socjalnej, potrzeby są jeszcze bardzo poważne; w tych warunkach niepełne wykonanie planu inwestycji socjalnych budzić musi uzasadniony niepokój.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Aktualny stan realizacji zadań planowych w przemyśle lekkim przedstawił minister przemysłu lekkiego — Tadeusz Kunicki.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Pomyślny przebieg działalności w roku ubiegłym stworzył warunki dobrego startu w br. W okresie pięciu miesięcy br. wykonano roczny plan produkcji towarowej w 41,5 proc.; wzrosła produkcja tkanin bawełnianych, jedwabnych, dzianin, przede wszystkim krempliny, dywanów i chodników oraz artykułów niemowlęcych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Uzyskuje się w br. prawidłowe relacje ekonomiczne.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Przemysł lekki odczuwa skutki światowego kryzysu surowcowego. Dlatego też wielki nacisk położony został na oszczędną, prawidłową gospodarkę surowcami i materiałami; jest to niezbędne dla utrzymania rytmiki produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Realizacja planu inwestycyjnego w br. jest prawidłowa. Stopień zaawansowania tegorocznego planu wynosi, po 5 miesiącach — ogółem 36 proc., a w robotach budowlanych — 39,3 proc. Ponad 80 proc. środków przeznacza się w br. na inwestycje kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Dąży się do sprawnej i terminowej realizacji inwestycji socjalnych. W pełni zabezpieczono wykonawstwo wszystkim przyjętym do planu zadaniom. W pierwszych pięciu miesiącach br. przekazano do użytku 2 przedszkola, 4 żłobki i jeden ośrodek wczasowy; do końca roku oddanych będzie do eksploatacji 20 obiektów przedszkolnych, 15 żłobków i 7 stołówek, a także 10.430 izb mieszkalnych. Wszystkie nowo wznoszone obiekty produkcyjne wyposaża się w odpowiednie zaplecze socjalne.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławWróbel">W 1973 r. resort przemysłu lekkiego wykonał z nadwyżką planowane zadania, dzięki uruchomieniu niewykorzystanych dotąd rezerw produkcyjnych, dzięki zwiększeniu zdolności produkcyjnych w modernizowanych zakładach, uruchomieniu szeregu nowych inwestycji, podwyższeniu kwalifikacji zawodowych robotników i średniej kadry technicznej, jak również dzięki poprawie warunków socjalno-bytowych pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławWróbel">Szczególną troską musi resort otoczyć realizację zadań inwestycyjnych związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków bytowych załóg, zatrudnionych w przemyśle lekkim, zwłaszcza warunków mieszkaniowych. Jest to jedna ze skutecznych form oddziaływania na stabilizację kadr.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławWróbel">W roku ubiegłym uzyskano znaczną poprawę gospodarowania surowcami i materiałami pomocniczymi. Pewien postęp osiągnięto również w dziedzinie jakości produkcji. Intensyfikować jednak trzeba wysiłki na rzecz poprawy jakości wyrobów wytwarzanych przez przemysł lekki, ich uszlachetniania; dążyć też trzeba do bardziej racjonalnego wykorzystania odpadów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełStanisławWróbel">W roku bieżącym 10 przedsiębiorstw przemysłu lekkiego nie w pełni zrealizowało zadania produkcyjne. Jest to sygnał ostrzegawczy. Niezbędne jest dokonanie analizy przyczyn niewykonania planów i odpowiednio wczesne podjęcie środków eliminujących występujące zahamowanie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełStanisławWróbel">Zakłady przemysłu lekkiego nie dość szybko wdrażają plany postępu technicznego, co odbija się niekorzystnie na poziomie nowoczesności produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełStanisławWróbel">Słyszy się często narzekania na jakość obuwia oferowanego przez nasz przemysł. Nie zawsze są to opinie słuszne, w sklepach widzi się na ogół dużo obuwia i ładne fasony.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Przemysł lekki jest poważnym importerem surowców i materiałów. Wzrost cen na światowym rynku surowcowym stawia przed tym przemysłem poważne zadania w dziedzinie podnoszenie efektywności produkcji eksportowej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełZdzisławKwieciński">Za niepokojące zjawisko uznać należy niepełne wykorzystanie w niektórych zakładach przemysłu lekkiego nowoczesnych maszyn i urządzeń produkcji krajowej, bądź pochodzących z importu. Pomniejsza to efekty produkcyjne, opóźnia realizację planu postępu technicznego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełZdzisławKwieciński">Zbyt wysokie jest zużycie skór naturalnych na wyroby galanteryjne; można by uzyskać poważne oszczędności tego surowca, zastępując go substytutami.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełHieronimJańczyk">Przemysł lekki w roku ubiegłym pomyślnie wykonał zadania planowe, prawidłowo kształtowały się relacje ekonomiczne. Od tych osiągnięć niekorzystnie odbija niepełna realizacją planu inwestycji socjalnych. Inwestycjom tym poświęcić trzeba szczególnie wiele uwagi, zwłaszcza w tradycyjnych rejonach koncentracji zakładów przemysłu lekkiego. Obserwuje się tu bowiem zbyt dużą fluktuację kadr.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełHieronimJańczyk">Niedostateczne są nadal dostawy barwników i środków pomocniczych dla przemysłu lekkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Procesowi modernizacji zakładów, unowocześnianiu parku maszynowego nie towarzyszy dostateczna troska kierownictw zakładów o odpowiednio wczesne przygotowanie załóg do obsługi nowych maszyn.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Zapotrzebowanie na niektóre środki pomocnicze i części zamienne musi być składane z dużym wyprzedzeniem. Służby zaopatrzeniowe zakładów produkcyjnych nie zawsze są w stanie przewidzieć dostatecznie wcześnie wielkości tego zapotrzebowania. Toteż w celu uniknięcia przestojów wynikających z awarii maszyn, bądź z braków jakichś materiałów do produkcji, gromadzą nadmierne zapasy. Znacznie bardziej ekonomiczne byłoby zorganizowanie magazynów branżowych części zamiennych czy środków pomocniczych, skąd można by je pobierać w razie potrzeby.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Niektóre produkowane przez przemysł lekki wyroby nie są dostosowane właśnie do gustów i potrzeb klientów i nie znajdują nabywców. Taka „nietrafiona” produkcja to marnotrawstwo cennego i poszukiwanego surowca.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Rozwój bazy socjalnej w zakładach przemysłu lekkiego ma istotny wpływ dla zahamowania fluktuacji kadr. Z fabryki obuwia w Gnieźnie w ciągu roku odeszło z pracy około 200 młodych kobiet, tłumacząc to tym, że w zakładzie nie ma ani żłobka, ani przedszkola.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełEdwardGłodowski">Nakłady na modernizację przemysłu lekkiego w ostatnich latach poważnie wzrosły. Pozwoliło to na przyśpieszenie rozwoju tego przemysłu. Duża była produktywność środków trwałych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełEdwardGłodowski">Nie produkujemy jeszcze dobrego obuwia. Takie opinie słyszy się na spotkaniach z wyborcami. Ceny obuwia są zbyt wysokie w stosunku do ich jakości. Niezbędne jest unowocześnianie przemysłu obuwniczego, rozwijanie wzornictwa, jak również wzmocnienie kadrowe tego przemysłu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełCzesławWilczyński">W 1973 r. przemysł lekki pomyślnie zrealizował zadania planowe. W dalszej działalności należy zapewnić lepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na modernizację zakładów, więcej uwagi poświęcić trzeba rozwiązywaniu problemów transportu wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełCzesławWilczyński">W roku ubiegłym poważna ilość wyrobów przemysłu lekkiego otrzymała znaki jakości. Kierownictwa przedsiębiorstw uskarżają się na zbyt przewlekły tryb załatwiania formalności związanych z przyznaniem znaku jakości.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMariaGrzelka">Pracownicy przemysłu lekkiego doceniają zmiany na lepsze jakie zaszły w tym przemyśle w okresie ostatnich lat.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMariaGrzelka">W roku ubiegłym w zakładach przemysłu odzieżowego występowały trudności w zapewnieniu rytmiczności produkcji m.in. eksportowej; trudności te powodowało nieprawidłowe zaopatrzenie w materiały o nowych wzorach i bogatszej kolorystyce. Produkcja odzieży z nowych tkanin stwarza dodatkowe trudności dla zakładów. Zbyt długo czekają one np. na wycenę.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełMariaGrzelka">W roku ubiegłym nie w pełni wykonano plan sprzedaży tzw. nowości. Część nowych wyrobów nie znalazła uznania nabywców, ceny niektórych nowości były zbyt wysokie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełMariaGrzelka">Komisja Pracy i Spraw Socjalnych rozpatrując na jednym z posiedzeń problemy przygotowania kadr dla gospodarki narodowej zwróciła uwagę na brak wysoko kwalifikowanych pracowników w przemyśle lekkim. Przemysł ten odczuwa poważny niedostatek plastyków tak potrzebnych w branży odzieżowej. Zatrudnieni w tym przemyśle plastycy rzadko mają możliwości wyjazdów zagranicę, gdzie mogliby zapoznać się z nowym wzornictwem i technologią produkcji. W zbyt małym stopniu przemysł odzieżowy uwzględnia najmłodszych klientów: dzieci i młodzież.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZenonMęczykowski">Więcej uwagi poświęcić należy przemysłowi obuwniczemu. Obuwie wyprodukowane w niektórych nowych zakładach tego przemysłu ma wiele wad. Przyczyną tego jest niepełna obsada taśm produkcyjnych i niedostateczne kwalifikacje załogi. Powoduje to marnotrawstwo surowców. Poprawę jakości obuwia wytwarzanego w nowych zakładach można byłoby uzyskać, nie nakładając na załogi tych zakładów wysokich planów produkcyjnych do czasu, kiedy wszyscy pracownicy legitymować się będą pełną sprawnością zawodową. Wyprodukowaliśmy w ten sposób trochę mniej obuwia, ale ostateczne korzyści byłyby większe.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Duże jest zapotrzebowanie na drewniaki. Modę na to obuwie wykorzystują producenci prywatni, natomiast zakłady przemysłu lekkiego nie wychodzą z konkurencyjną ofertą.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełBronisławCieniewski">Na spotkaniach poselskich z pracownikami przemysłu lekkiego zgłaszane są opinie, że za mała jest różnicę pomiędzy płacami mistrzów, a robotników. Ponieważ odpowiedzialność mistrzów jest znacznie większa, część z nich rezygnuje ze swych stanowisk; powoduje to stały brak w tej grupie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZofiaŁęgowik">Mimo poprawy gospodarki materiałowej w zakładach przemysłu lekkiego, uzyskane wyniki nie mogą jeszcze zadowalać, nie wszystkie możliwości w tej dziedzinie zostały uwzględnione; np. niedostateczne jest wykorzystanie odpadków produkcyjnych oraz surowców wtórnych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZofiaŁęgowik">Zbyt wolno wprowadza się w zakładach tego przemysłu małą mechanizację tzn. drobne urządzenia, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy oraz na zwiększanie się wydajności.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełZofiaŁęgowik">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu lekkiego - Władysław Jabłoń oraz minister przemysłu lekkiego - Tadeusz Kunicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Jednym z ważniejszych zadań przemysłu lekkiego w roku bieżącym jest pogłębienie stosunków z handlem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Stale trzeba mieć na uwadze, że wymagania rynku wewnętrznego i eksportu rosną bardzo szybko; coraz lepsze i pełniejsze ich zaspokajanie zależy nie tylko od rozwoju produkcji przemysłu lekkiego, lecz w równym stopniu od tego, czy zakłady przemysłu lekkiego wytwarzać będą w porozumieniu z handlem wyroby coraz bardziej nowoczesne, coraz wyższej jakości, coraz lepiej dostosowane do zapotrzebowania, do gustów i wymogów odbiorców.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Przy opracowywaniu planów na lata 1976–1980 szczególnie wiele uwagi zwrócić należy na poprawę w dziedzinie bhp i warunków socjalnych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>