text_structure.xml 20.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 14 października 1975 r. Komisje: Pracy i Spraw Socjalnych i Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem poseł Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyły rządowe projekty ustaw:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— o dalszym zwiększeniu świadczeń dla kombatantów i więźniów obozów koncentracyjnych:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych.z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych i wymiaru Sprawiedliwości,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z ministrem Tadeuszem Rudolfem, Urzędu do Spraw Kombatantów z ministrem Mieczysławem Grudniem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, przedstawiciele Związku Bojowników o Wolność i Demokrację z sekretarzem generalnym Stanisławem Kujdą oraz Centralnej Rady Związków Zawodowych,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— dyrektor Zespołu NIK Eugeniusz Polakowski.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Uzasadnienie projektu ustaw przedstawił minister pracy płac i spraw socjalnych — Tadeusz Rudolf (streszczenie uzasadnienia podajemy na oddzielnych kartkach z numeracją rzymską). W dyskusji udział wzięli połowie: Aleksandra Poch (ZSL), Kazimierz Raszkowski (PZPR), Zofia Badyńska (PZPR), Franciszek Krengalewski (SD), Daniela Kruszyńska (bezp.), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Ignacy Dziadek (PZPR), Paweł Dąbek (PZPR), Sylwester Zawadzki (PZPR), Bronisław Jaromin (ZSL), Jadwiga Grześkowiak (SD), Zuzanna Kolaska (PZPR), Maria Grzelka (PZPR) Zdzisław Nowak (PZPR) Bronisław Knapik (PZPR), Marian Matera (PZPR) Józef Rojek (PZPR), dyrektor Biura Prawnego Kancelarii Sejmu Remigiusz Orzechowski; dodatkowych wyjaśnień udzielili ministrowie: Mieczysław Grudzień i Tadeusz Rudolf.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy o dalszym zwiększenia świadczeń dla kombatantów i więźniów obozów koncentracyjnych spotkał się z poparciom wszystkich, uczestników dyskusji. Na przywileje i świadczenia określone o tej ustawie w pełni zasłużyli sobie ci, którzy będą je otrzymywali.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Większość bojowników o wolność i wyzwolenie społeczne kraju, większość więźniów obozów koncentracyjnych — stwierdził m.in. Poseł Paweł Dąbek — natychmiast po wyzwoleniu czynnie włączyła się w pracę nad odbudową, kraju. Dziś mają oni za sobą nie tylko okres walki i cierpień w okresie wojny, lecz również ponad 30 lat pracy. Szczególne uprawnienia, jakie przyznaje im ustawa są w pełni zasłużona. Kombatanci i więźniowie zdobyli je walką i pracą, które cieszą się szacunkiem i uznaniem całego narodu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk podkreśliła szczególną odpowiedzialność jaka spoczywać będzie na Związku Bojowników o Wolność i Demokrację, do którego zadań należeć będzie stwierdzenie udziału w walkach oraz pobytu w hitlerowskich więzieniach i obozach koncentracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Podkreślano, że założenia ustany znane już z wystąpień I Sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i Prezesa Rady Ministrów Piotra Jaroszewicza na spotkaniu z aktywem kombatanckim zyskały powszechną aprobatę całego społeczeństwa, ze szczególnym zadowoleniem przyjęte zostały w środowiskach kombatanckich.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła projekt ustawy z poprawkami natury redakcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Komisja wybrała na sprawozdawcę projektu ustawy posła Mariana Górskiego (bezp.). Z akceptacją i zrozumieniem spotkał się projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Posłowie: Zofia Ładyńska, Kazimierz Raszkowski, Ignacy Dziadek, Zuzanną Połąska, Maria Grzelka, Marian Matera i Józef Rojek przekazali relację o przebiegu konsultacji projektu przeprowadzonej w zakładach, w których są zatrudnieni.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Jak podkreślił poseł Sylwester Zawadzki, zajmujemy pod względem świadczeń w okresie choroby i macierzyństwa jedno z pierwszych miejsc wśród krajów socjalistycznych i niesocjalistycznych. Nie utracimy tego miejsca mimo proponowanej nowelizacji, która ogranicza wysokość zasiłków chorobowych dla niektórych grup pracowników i przewiduje sankcje w stosunku do osób łamiących dyscyplinę pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">O szkodach gospodarczych jakie przynosi nadmierna absencja w jej zakładzie pracy mówiła m.in. poseł Maria Grzelka. Absencja ta nie zwalnia zakładu z obowiązku realizacji planu, z obowiązku wywiązania się z zadań w dziedzinie wyprodukowania ustalonej ilości wyrobów. Trudno te zadania realizować, jeśli przy taśmie produkcyjnej czy przy agregacie obsługiwanym przez zespół zabraknie jednego choćby pracownika. przypadającą na niego pracę wykonywać muszą pozostali, którzy są wtedy przeciążeni i stają się z czasem potencjalnymi kandydatami do korzystania ze zwolnień lekarskich.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Przytaczano przykłady nadużywania zwolnień lekarskich przez niektórych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Wskazywano, że ustawa nie może być traktowana jako jedyny środek zapobiegający absencji chorobowej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Duże znaczenie — zdaniem uczestników dyskusji — mieć będzie dalsza poprawa warunków pracy. W tej dziedzinie wiele jest osiągnięć, jednakże w wielu zakładach pracy warunki są nadal trudne.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Nierzadko obok nowoczesnych, zautomatyzowanych nawet agregatów, istnieją stanowiska pracy wymagające nadmiernego wysiłku fizycznego. Mówili o tym m.in. posłowie: Ignacy Dziadek, Maria Grzałka, Kazimierz Raszkowski.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Podkreślano, że na wzrost absencji wpływa w niektórych zakładach zła organizacja pracy. Powoduje ona przestoje, a następnie pracę w godzinach nadliczbowych, do przyczynia się do pogorszenia stanu zdrowia załóg. Przykłady z tej dziedziny przytoczyła m.in. poseł Zuzanna Połaska.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Wiele uwagi poświęcono praktyce udzielania zwolnień przez lekarzy. Mówili o tym posłowie: Zofią Ładyńska, Ignacy Dziadek, Sylwester Zawadzki, Maria Grzałka, Marian Matera, Zdzisław Nowak i Józef Rojek.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Podkreślano, że rozpatrywany projekt ustawy, nie ogranicza uprawnień chorego do zwolnienia i zasiłku. Wskazywano na potrzebę bardziej wnikliwego badania pacjentów, co zapobiec może w wielu wypadkach przyznawaniu zwolnień nieuzasadnionych stanem zdrowia pacjenta.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Poseł Zdzisław Nowak podkreślił potrzebę wnikliwego badania przyczyn absencji chorobowej i przeciwdziałania przypadkom złej woli.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Postulowano, by lekarze — zgodnie z ciążącym na nich obowiązkiem wyraźnie wskazywali na zwolnieniach lekarskich, kiedy przyczyną niezdolności do pracy jest nadużycie alkoholu.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Posłowie Ignacy Dziadek, Bronisław Jaromin, Krystyna Marszałek-Młyńczyk i Bronisław Knapik podkreślali potrzebę wzmocnienia kontroli wykorzystywania zwolnień lekarskich.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Większość uczestników dyskusji podkreśliła szczególną rolę, jaką spełnić może i powinna w ograniczeniu wszelkiego typu absencji praca wychowawcza wśród załóg prowadzona przez zakładowe organizacje polityczne, społeczne i zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Komisja przyjęła projekt ustawy z poprawkami redakcyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcę projektu ustawy Komisje wybrały posła Leszka Strygarskiego (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Zabierając głos na zakończenie obrad przewodnicząca Komisji Pracy i Spraw Socjalnych poseł Irena Sroczyńską (PZPR) stwierdziła, że w szerokiej dyskusji wyrażono aprobatę dla obu praktyk ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy o dalszym zwiększaniu świadczeń dla kombatantów i więźniów obozów koncentracyjnych jest jeszcze jednym wyrazem uznania i troski, społeczeństwa, partii i rządu ludzi, którzy położyli, szczególne zasługi w dziele wyzwolenia kraju i umacniania ustroju socjalistycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa w niczym nie narusza interesów ludzi rzeczywiście chorych, nie zmienia wysokości świadczeń z tytułu macierzyństwa oraz opieki nad dziećmi i chorymi członkami rodzin. Projekt ten był przedmiotem konsultacji w ponad 400 zakładach pracy, udział w tych konsultacjach wzięło ponad 20 tys. osób. Przedstawiony projekt ustawy uwzględnia wyniki tych konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">W dyskusji nad projektem nowelizacji ustawy w zakładach pracy wskazywanej że w zwalczaniu nadmiernej absencji bardzo ważne znaczenie ma ciągłe usprawnianie organizacji pracy, likwidacja przestojów, braki te nadrabiane są niejednokrotnie pracą w godzinach nadliczbowych.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#Sprawozdawca">Trzeba bardziej wnikliwie badać źródło absencji chorobowej i wzmagać działania mające na celu poprawę warunków pracy oraz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy przede wszystkim nasilać działalność uświadamiające wychowawczą.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#Sprawozdawca">Dyskusja w zakładach pracy w pełni potwierdziła dezaprobatę społeczną dla ludzi nadużywających uprawnień, wynikające z ustawy. Wśród tej grupy pracowników prowadzić trzeba szczególnie wytrwałą pracę wychowawczą.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#Sprawozdawca">Streszczenie uzasadnienia projektów ustaw przedstawicie przez ministra pracy, płac i spraw socjalnych Tadeusza Rudolfa na posiedzeniu Komisy Pracy i Spraw Socjalnych oraz Komisji Prac Ustawodawczych w dniu 14 października 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#Sprawozdawca">PROJEKT USTAWY O DALSZYM ZWIĘKSZENIU ŚWIADCZEŃ DLA KOMBATANTÓW I WIĘŹNIÓW OBOZÓW KONCENTRACYJNYCH.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy o dalszym zwiększeniu świadczeń dla kombatantów i więźniów obozów koncentracyjnych dotyczy wszystkich tych, którzy czynnie walczyli o narodowe i społeczne wyzwolenie Ojczyzny, a więc żołnierzy frontowych, partyzantów, uczestników ruchu oporu. Dotyczy on również nauczycieli prowadzących z narażeniem życia tajne nauczanie, jak również tych, którzy przeszli gehennę w hitlerowskich więzieniach i obozach koncentracyjnych. Dotyczy on także tych, którzy w pierwszym najtrudniejszym okresie po wyzwoleniu z bronią w ręku walczyli o utrwalenie władzy ludowej.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#Sprawozdawca">Od pierwszych dni istnienia państwo ludowe otaczało tę grupę osób szczególną troską. Działania na rzecz zapewnienia im właściwych warunków bytu i należytej opieki zdrowotnej spotęgowały się w ostatnim okresie, zwłaszcza w wyniku realizacji programu VI Zjazdu i postanowień XII Plenum KC PZPR, kiedy podjęto szereg decyzji na rzecz dalszej poprawy sytuacji materialnej kombatantów, a szczególnie inwalidów wojennych.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy stanowi prawny wyraz przyjętego przez Biuro Polityczne KC PZPR programu dalszego zwiększenia świadczeń dla środowiska kombatanckiego i więźniów obozów koncentracyjnych. Główne założenia tego programu przedstawili I Sekretarz KC PZPR tow. Edward Gierek i Premier tow. Piotr Jaroszewicz na spotkaniu z kombatantami i byłymi więźniami obozów koncentracyjnych w dniu 3 października bież. roku.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#Sprawozdawca">Projekt przewiduje powołanie do życia Państwowego Funduszu Kombatantów i Więźniów Obozów Koncentracyjnych. Byłyby z niego pokrywane wszystkie wydatki ponoszone na świadczenia rentowe i pomoc socjalną oraz opiekę zdrowotną dla środowiska kombatanckiego. Fundusz ten, tworzony wyłącznie ze środków budżetu państwa działał by przy Ministrze do Spraw Kombatantów, a jego wielkość w okresie najbliższego 5-lecia wynosiłaby 17 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#Sprawozdawca">Projekt określa dalszą wydatną poprawę systemu świadczeń rentowych. Więźniowie obozów koncentracyjnych, których inwalidztwo jest następstwem urazów doznanych w obozach lub chorób obozowych, mają otrzymać identyczne uprawnienia, jak inwalidzi wojenni. Otrzymywać więc będą renty identyczne, jak inwalidzi wojenni. Renty te określone ustawą z dnia 29 maja 1974 r. wynoszą 100 proc. podstawy ich wymiaru dla inwalidów I i II grupy, 65 proc. — dla inwalidów III grupy; nie podlegają one zawieszeniu ani zmniejszeniu w razie zarobkowania, w razie równoczesnego prawa nabycia prawa do emerytury zainteresowani otrzymują połowę renty oraz emeryturę bądź połowę emerytury wraz z rentą.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#Sprawozdawca">Ustawa ta zapewnia także inne świadczenia i uprawnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy przewiduje zapewnienie zaopatrzenia rentowego tym kombatantom, którzy nie nabyli uprawnień z tytułu pracy lub z innego tytułu, zakładając, że minister do spraw kombatantów będzie miał prawo do przyznawania tym kombatantom rent wyjątkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#Sprawozdawca">W myśl, projektu ustawy — kombatantom i byłym więźniom obozów koncentracyjnych przysługiwać będzie szereg przywilejów socjalnych:</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#Sprawozdawca">— dodatkowy 10-dniowy urlop wypoczynkowy,</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#Sprawozdawca">— możliwość wcześniejszego o 5 lat przejścia na emeryturę,</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#Sprawozdawca">— zaliczanie okresów działalności kombatanckiej oraz pobytu w obozach koncentracyjnych przy ustalaniu wszystkich uprawnień należnych od zakładu pracy oraz — w wymiarze podwójnym — do wysługi emerytalnej. Będzie to mieć szczególne znaczenie przy ustalaniu prawa do emerytury oraz prawa do nagród jubileuszowych.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#Sprawozdawca">Niezależnie od uprawnień, które określa projekt ustawy, na poprawę sytuacji kombatantów i więźniów obozów koncentracyjnych rzutować będzie w znacznym stopniu przyjęty przez Biuro Polityczne program rozwoju działalności inwestycyjnej, służącej ich potrzebom,  zwłaszcza budowa 5 sanatoriów oraz 5 domów Zasłużonego Kombatanta, jak również przychodni specjalistycznej z ukierunkowaniem leczenia schorzeń poobozowych oraz wyposażenia jednej z klinik Akademii Medycznej w Warszawie w nowoczesną aparaturowa, a także zwiększania środków na pomoc doraźną.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#Sprawozdawca">PROJEKT USTAWY O ZMIANIE USTAWY O ŚWIADCZENIACH PIENIĘŻNYCH Z UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO W RAZIE CHOROBY I MACIERZYŃSTWA.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#Sprawozdawca">W ostatnim okresie notuje się wzrost absencji w pracy, zwłaszcza absencji chorobowej. Szczególny jej wzrost notuje się od czasu przyznania wszystkim pracownikom zasiłków chorobowych w wysokości 100 proc. ich zarobków.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#Sprawozdawca">Wzrost absencji jest tym bardziej niepokojący, że nie ma obiektywnych przyczyn usprawiedliwiających rozmiary tego tak szkodliwego zjawiska. Stała poprawa warunków pracy w zakładach rozszerzanie zakresu lecznictwa i profilaktyki leczniczej wskazują, że główne przyczyny tego zjawiska mają charakter subiektywny, że wynikają one ze stosunku niektórych pracowników do obowiązków zawodowych, z poziomu dyscypliny i organizacji pracy w przedsiębiorstwie, z niedostatecznej jeszcze pracy wychowawczej prowadzonej w zakładach pracy. Społeczno-ekonomiczne negatywne skutki tego stanu rzeczy są oczywiste.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#Sprawozdawca">Rada Ministrów z porozumieniu z CRZZ proponuje dokonanie pewnych modyfikacji w obecnie obowiązujących zasadach obliczania oraz finansowania zasiłków chorobowych. Proponowane zmiany stanowiły przedmiot konsultacji w 400 zakładach pracy reprezentujących wszystkie środowiska pracownicze. Uwzględniają one najbardziej powszechne opinie i propozycje zgłoszone w czasie tych konsultacji, w których uczestniczyło ponad 20 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#Sprawozdawca">W myśl projektu prawo do 100-procentowego zasiłku chorobowego i opiekuńczego mieć będą nadal pracownicy legitymujący się ponad 8-letnim stażem pracy, jak również wszyscy pracownicy bez względu na staż, którzy ulegli wypadkom przy pracy, wypadkom w drodze do pracy i z pracy, chorobom zawodowym, pracownice, których niezdolność do pracy przypada w okresie ciąży, a także jeśli zwolnienia lekarskie wynoszą powyżej 30 dni. Na dotychczasowych zasadach wypłacane będą zasiłki macierzyńskie 100 proc. będzie nadal wynosił zasiłek opiekuńczy.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#Sprawozdawca">Projekt przewiduje równocześnie obniżenie do 80 proc. zarobków netto, zasiłków chorobowych dla pracowników o stażu pracy od 3 do 8 lat oraz do 75 proc. zarobków netto — zasiłków chorobowych dla pracowników mających staż pracy krótszy niż 3 lata.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#Sprawozdawca">W stosunku do pracowników naruszających dyscyplinę pracy projekt przewiduje dodatkową sankcję w postaci obniżenia zasiłków o 25 proc. na okres 1 roku, jeżeli pracownik:</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#Sprawozdawca">— samowolnie porzucił pracę lub zwolniono go z pracy bez wypowiedzenia z jego winy,</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#Sprawozdawca">— opuścił bez usprawiedliwienia choćby 1 dzień pracy,</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#Sprawozdawca">— spowodował niezdolność do pracy wskutek nadużycia alkoholu lub udziału w bójce, albo innego przestępstwa czy wykroczenia potwierdzonego orzeczeniem Sądu lub Kolegium Karno-Administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#Sprawozdawca">Proponowane w projekcie ustawy nowe rozwiązania nie mogą stanowić jedynego środka przeciwdziałającego absencji. Konieczne jest podjęcie działań na szerokim froncie; obok nasilonej działalności społeczno-wychowawczej, niezbędne jest stałe ulepszanie organizacji pracy, coraz lepsze i bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#Sprawozdawca">Obserwuje się ostatnio duże zaangażowanie aktywu społeczno-gospodarczego w zakładach w sprawy dyscypliny i lepszego wykorzystania czasu pracy; dokonuje się krytycznej analizy, sięga się do przyczyn absencji i strat czasu pracy, ocenia kolektywy pracowniczo w zakładzie, formułuje wnioski, proponuje działania w tym zakresie. Zmniejszeniu absencji sprzyjać będzie niewątpliwie korzystny, stwarza intensywna działalność ogniw PZPR, Związków Zawodowych i administracji gospodarczej służące przyspieszeniu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>