text_structure.xml
17.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 stycznia 1975 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła stan realizacji polityki kadrowej i płac oraz problemy wydajności pracy w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z ministrem — Tadeuszem Rudolfem, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Mirosławą Wąsowicz, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego oraz — wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli — Bolesław Szlązak.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Informację o realizacji polityki kadrowej i płac oraz o wydajności pracy w przemyśle przedstawił minister pracy, płac i spraw socjalnych — Tadeusz Rudolf. (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarianGórski">Na spadek przyrostu zatrudnienia zanotowany w ciągu ostatnich dwóch miesięcy miała wpływ obok wniosków wypływających z realizacji przeglądu zatrudnienia - także blokada etatów. Dlatego wydaje się, że okresem miarodajnym dla pełnej oceny rezultatów przeglądu zatrudnienia będą miesiące marzec, kwiecień, gdy ta blokada przestanie obowiązywać.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMarianGórski">Przegląd zatrudnienia był niezwykle pożyteczny. Trzeba w pełni wykorzystać jego efekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Mimo napiętych, zadań tegorocznych planów produkcyjnych, w dyskusji przy ich zatwierdzeniu na posiedzeniach KSR, chyba po raz pierwszy nie postukiwano wzrostu zatrudnienia. Jest to niewątpliwie pozytywny objaw.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Wydajność pracy zależy w znacznym stopniu od rytmiczności dostaw materiałów i surowców. Zakłócenia w tej dziedzinie powodują przestoje, a później - wzrost ilości przepracowanych godzin nadliczbowych. Aby temu przeciwdziałać należałoby wprowadzić miesięczne lub nawet dekadowe potwierdzenie zamówień na materiały i surowce, a nie jak dotychczas kwartalne.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Najwięcej marnotrawstwa sił ludzkich i środków finansowych jest jeszcze w transporcie i to nie tylko wewnątrzzakładowym. Dlatego pilnym zadaniem jest szybsza mechanizacja tego transportu i szersze wdrażanie w tej dziedzinie zdobyczy postępu technicznego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Regulacje płac w sposób ewidentny przyczyniły się do wzrostu wydajności pracy, w toku tych regulacji udoskonalono system zachęt do wydajniejszej pracy i zwiększania produkcji. Występują nadal pewne dysproporcje płacowe nawet wewnątrz poszczególnych branż.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMariaGrzelka">Porządkowanie zatrudnienia i płac jest przedsięwzięciem bardzo słusznym i popieranym przez załogi zakładów przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMariaGrzelka">85 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim stanowią kobiety. Mimo blokady etatów i pewnego wzrostu absencji chorobowej, spowodowanej głównie nasileniem grypy, przemysł lekki wykonał już zadania planu 5-letniego. Poważny wpływ na poprawę warunków życia zatrudnionych w tym przemyśle miałoby usprawnienie dojazdów do pracy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełMariaGrzelka">Należałoby rozważyć możliwość wprowadzenia w przemyślę lekkim dodatków za długoletni staż pracy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełMariaGrzelka">Rok bieżący jest Międzynarodowym Rokiem Kobiet. Mimo, że 8 marca przypada w sobotę, jedną z 12 wolnych od pracy sobót. Będzie w tym roku dzień 22 marca. Czy nie należałoby skorygować decyzji w tej sprawie, tym bardziej że ze względu na realizację planów produkcyjnych, łatwiej dać wolną sobotę na początku miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełCzesławaKotarska">Mimo podwyżek płac dla kierowców, miejska komunikacja autobusowa i PKS nadal odczuwają ich brak. Większość kierowców chętniej podejmuje prace przy przewozach towarowych niż osobowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJadwigaGrześkowiak">Obecnie stosowane mierniki wydajności pracy nie zawsze ukazują rzeczywiście uzyskiwane w tej dziedzinie efekty.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJadwigaGrześkowiak">Słuszne jest stosowanie w polityce płac zróżnicowania ich wysokości w zależności od branż i zawodów. Nie powinno to jednak prowadzić do zbyt jaskrawych dysproporcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełBronisławKnapik">Jak wielkie znaczenie dla rozwoju gospodarki narodowej ma wzrost wydajności pracy i prawidłowa polityka płac, może służyć przykład zakładów przemysłowych Jaworzna. Na sprawozdawczo-wyborczej konferencji partyjnej stwierdzono tam, że cały wzrost produkcji przemysłowej w roku ubiegłym był rezultatem wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełBronisławKnapik">Nadal występuje pewna konkurencyjność w dziedzinie płać między poszczególnymi przedsiębiorstwami.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMariaGajecka">Z uznaniem należy podkreślić, że Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych konsekwentnie realizuje wnioski i postulaty Komisji. Co więcej - zamierzenia resortu pokrywają się z poglądami i dezyderatami Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMariaGajecka">W ciągu ostatnich paru lat zrobiono bardzo wiele w dziedzinie likwidacji lub złagodzenia dysproporcji płacowych i udoskonalenia systemu płac. Życie jednak idzie szybko naprzód i wiele rozstrzygnięć sprzed 2 lat już nią w pełni odpowiada aktualnym potrzebom.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełMariaGajecka">Istotnym czynnikiem wzrostu wydajności pracy jest pełne wykorzystanie maszyn i urządzeń. Tymczasem zdarza się jeszcze, że np. kosztowne koparki czy spychacze pracują tylko na jedną zmianę. Należałoby chyba szybciej i powszechniej wprowadzać dwuzmianową pracę, zwłaszcza w budownictwie i drogownictwie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełMariaGajecka">W toku regulacji płac nie udało się czasami uniknąć pewnych dysproporcji. Trzeba dążyć do ich likwidacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełBronisławJarominZSL">Brak kierowców autobusów osobowych PKS ma niekorzystny wpływ na realizację planów produkcyjnych przez wiele zakładów przemysłowych. Znaczna ilość pracowników tych zakładów dojeżdża bowiem do pracy i ze względu na wycofywanie niektórych kursów autobusów PKS, spóźnia się do pracy. PKS stara się temu zaradzić szkoląc kierowców. Rozważenia wymagają także zasady zatrudniania wozaków pracujących w leśnictwie przy zrywce drzewa.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełBronisławJarominZSL">Odpowiedzi na pytania posłów i dodatkowych wyjaśnień udzieli: minister pracy, płac i spraw socjalnych - Tadeusz Rudolf. Wyraził on m.in. opinię, że blokada etatów w pewnym tylko stopniu przyczyniła się do spadku przyrostu zatrudnienia. Stosowane w po przednich latach blokady nie dały takich efektów. Świadczy to o decydującym znaczeniu jaki miał w tej sprawie przeprowadzony w całej gospodarce przegląd zatrudnienia. W polityce płac konieczne jest różnicowanie poziomu wynagrodzeń w zależności od znaczenia gałęzi przemysłu czy nawet zakładu pracy dla funkcjonowania całej gospodarki narodowej dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełBronisławJarominZSL">Słuszne są postulaty w sprawie zwiększenia wskaźnika zmianowości pracy dla pełnego wykorzystania sprzętu. Pewien krok naprzód w tej dziedzinie uczyniono już w budownictwie, daleko słabsze efekty osiąga w tej dziedzinie przemysł maszynowy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełBronisławJarominZSL">Stopniowe wprowadzanie wolnych sobót było i jest uzależnione od pełnej realizacji zadań produkcyjnych. Dlatego trudno udzielać wolnych dni od pracy na początku miesiąca, gdy nie znane jest jeszcze zaawansowanie realizacji planu. Dlatego m.in. w pierwszym miesiącu roku bieżącego nie było wolnej soboty. To właśnie stało się przyczyną, że 8 marca nie jest w tym roku wolnym od pracy dniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">W wyniku realizacji uchwał VI Zjazdu PZPR wzrosły uposażenia znacznej większości pracujących; sprzyjało to wzrostowi wydajności pracy i rozwojowi gospodarczemu kraju.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Społeczne przeglądy zatrudnienia wskazały, że w dalszym ciągu należy koncentrować uwagę na problematyce racjonalnego zatrudnienia i właściwego gospodarowania funduszem płac. Konieczne jest zwłaszcza dalsze konsekwentne działanie na rzecz lepszego wykorzystania czasu pracy, polepszania dyscypliny pracy i ograniczenia nadmiernej fluktuacji.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Mimo obserwowanego ostatnio zmniejszenia fluktuacji kadr, sprawa ta nadal wymaga stałej troski. Należy m.in. dążyć do zapewnienia lepszych warunków adaptacji młodych pracowników oraz do zatrudniania ludzi zgodnie z ich kwalifikacjami. Czynniki te, jak wykazuje doświadczenie, sprzyjają stabilizacji załóg pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Należy również zwracać uwagę w zakładach pracy na dalsze doskonalenie zawodowe i podnoszenie kwalifikacji zatrudnionych. Jest to niezbędne dla wykonania zwiększonych zadań wynikających z założeń szybkiego rozwoju kraju.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Dla realizacji prawidłowej polityki zatrudnienia, niezbędne jest dalsze doskonalenie działalności nowo powołanych służb pracowniczych w zakładach pracy. Jest to istotne również z uwagi na ich wzrastające zadania w zakresie działalności socjalnej.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">O REALIZACJI POLITYKI KADROWEJ I PŁAC ORAZ O PROBLEMACH WYDAJNOŚCI PRACY W PRZEMYŚLE</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Streszczenie informacji złożonej przez ministra pracy, płac i spraw socjalnych - Tadeusza Rudolfa na posiedzeniu Komisji Pracy i Spraw Socjalnych w dniu 30 stycznia 1975 r.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Na podstawie wstępnych danych można stwierdzić iż stawiane przez partię i rząd główne cele przeglądu za zatrudnienie zostały zrealizowane. Osłonięto już obecnie korzystna zmiany w sferze zatrudnienia, których wyrazem jest m.in. zmniejszony ruch pracowników, zwłaszcza w grupie zwalniających się z pracy, wzrost dyscypliny i poszanowania pracy oraz poważne zahamowanie ruchu w pośrednictwie pracy.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Z punktu widzenie aktualnej sytuacji na rynku pracy bardzo ważnym zadaniem przeglądu było ujawnienie rezerw, które pozwolą na zmniejszenie napięć w sferze zatrudnienia w trudnym i ważnym dla gospodarki roku 1975. Rezerwy te tkwią w niewłaściwej strukturze zatrudnienia, w nadmiernie rozbudowanych strukturach organizacyjnych, w zbyt dużym marnotrawstwie czasu pracy i w niewłaściwym wykorzystaniu kwalifikacji części pracowników. Sięgnięcie po te rezerwy wymacało przeprowadzenia analizy w każdym przedsiębiorstwie, w każdej komórce organizacyjnej. Zakładowe, branżowe i resortowe zespoły DS. przeglądu stanu i struktury zatrudnienia w większości we właściwy sposób zrealizowały postawione przed nimi zadania, wykazując pełne zrozumienie społecznej i ekonomicznej ich wagi. Duża w tym zasługa aktywu gospodarczego, partyjnego i związkowego, który potrafił wytworzyć w większości zakładów atmosferę społecznego i gospodarskiego zaangażowania i zrozumienie dla tych prac.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Dziedzina, której przegląd przynosi owocne wyniki - to wnioski i propozycje dotyczące konkretnych przedsięwzięć na rzecz racjonalizacji, zatrudnienia. Wnioski te kierowane są głównie pod adresem własnych zakładów pracy, a także zjednoczeń i ministerstw.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Wnioski i propozycje dotyczą wielu spraw bezpośrednio i pośrednio w wypływających na ogólny poziom i strukturę zatrudnienia oraz na efektywność wykorzystania zasobów pracy - począwszy od metod kierowania i organizowania pracy, poprzez propozycje dotyczące uproszczenia struktur organizacyjnych, szersze stosowanie postępu technicznego i mechanizacji, a skończywszy na propozycjach zmian niektórych przepisów.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Zgłaszane są propozycje dotyczące tematów o zasięgu branżowym, resortowym, a niekiedy nawet ogólnokrajowym. Przykładem mogą być propozycje w sprawie mechanizacji prac transportowych, integracji służb geologicznych i inne. Dużo wniosków wskazywało na potrzebę integracji w ramach branży czy terenu określonych służb, np. socjalnych, zaopatrzeniowych, upuszczenia nie nadmiernie rozbudowanych struktur organizacyjnych itp.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Najważniejszym zdaniem stojącym obecnie przed wszystkimi ogniwami administracji i aktywem społecznym jest niedopuszczenie do tego, by choćby jeden z wielu tysięcy zgłoszonych pomysłów i propozycji został zapomniany lub zbagatelizowany. Nie wolno traktować przeglądu jako akcji, która zakończyła się z chwilą jej posumowania. Ponieważ wiele wniosków i propozycji mają charakter długofalowych, proponuje się, aby zespoły resortowe, branżowe i zespoły w większych zakładach pracy pracowały nadal sukcesywnie wdrażając wszystkie trafne wnioski i propozycje. Wnioski to stanowią bowiem bardzo cenny kapitał ich konsekwentna i sukcesywna realizacja może przynieść bardzo duże efekty.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">W ostatnich latach nastąpiło znaczne przyspieszenie dynamiki wydajności pracy. Jeśli, np. w latach 1966–1970 wynosiła ona około 5 proc. to w ostatnich czterech latach wzrosła do około 7 proc. w 1974 r. zanotowaliśmy wzrost wydajności pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych o 9,6 proc., wobec założonego w planie — 8.1 proc. Przekroczenie planowanego wzrostu wydajności pracy wpłynęło na poprawę wskaźnika udziału wydajności w przyroście produkcji przemysłowej. Wskaźnik ten przekroczyć w 1974 r. 80 proc. i był wyższy zarówno od planowanego, jak i osiągniętego w pierwszych trzech latach bieżącej 5-latki.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Mimo korzystnych rezultatów ub. roku, należy stwierdzić, że mogłyby one być jeszcze lepsze, gdyby we wszystkich jednostkach prowadzono racjonalną gospodarkę zatrudnieniem i czasem pracy. Pełniejsze wykorzystanie czasu pracy kwalifikacji pracowników, wdrażanie postępu organizacyjnego mogą zapewnić dalszy wzrost wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Jednym z istotnych czynników wzrostu wydajności pracy jest polityka płacowa. W ostatnich czterech latach uzyskano wysoki wzrost przeciętnej płacy. We wzroście płac znaczny udział miały środki rozdzielane w drodze regulacji płac; 1/3 wzrostu płac to efekt przeprowadzonych regulacji.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Przy pierwotnym założeniu objęcia w bieżącym 5-leciu regulacjami płac około 4,6 min pracowników, do chwili obecnej regulację przeprowadzono w odniesieniu do 8 mln osób, a do stycznia 1976 r., to jest zgodnie z postanowieniem I Krajowej Konferencji Partyjnej i XII Plenum KC PZPR, regulacjami i podwyżkami płac objęci zostaną wszyscy zatrudnieni.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Znacznie rozszerza się zakres stosowania nowego systemu ekonomiczno-finansowego, który zapewnia dużą samodzielność w zakresie gospodarowania środkami przeznaczonymi na wynagrodzenia. Sprzyja, to niewątpliwie wzrostowi wydajności pracy i stwarza [nieczytelne] gospodarności przedsiębiorstw. Łącznie w bieżącym roku zasadami tego systemu objęte zostaną przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 4 mln pracowników.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>