text_structure.xml
24.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 listopada 1972 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradującą pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1973 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej — w zakresie opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu uczestniczyli: przedstawiciele Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Zygmuntem Dudzińskim, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Ryszardem Brzozowskim, dyrektor zespołu NIK Eugeniusz Polakowski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Posłowie otrzymali opracowane przez Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych materiały informacyjne i analityczne.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą była poseł Jadwiga Grześkowiak (SD): Do bieżącego roku Komisja Pracy i Spraw Socjalnych nie miała kontrahenta w postaci organu rządowego odpowiedzialnego za programowanie założeń polityki społecznej i koordynowania realizacji tej polityki. Komitet Pracy i Płac był kolegialnym organem doradczym rządu, a ZUS realizatorem świadczeń socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Potwierdzeniem rangi, jaką uzyskały po VI Zjeździe PZPR zagadnienia społeczne, było utworzenie Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, do którego kompetencji należą sprawy zatrudnienia płac, świadczeń, organizacji i normowania pracy, dokształcania kadr, warunków pracy i socjalno-bytowych załóg, sprawy ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzenia emerytalnego i rentowego. Dla integracji rozproszonego dotychczas aparatu zajmującego się tą obszerną problematyką podporządkowano Ministerstwu Zakład Ubezpieczeń Społecznych, powołano Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, a ostatnio podporządkowano ministrowi pracy, płac i spraw socjalnych Centralny Instytut Ochrony Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W związku z szybszym niż przewidywano rozwojem gospodarczym kraju możliwe stało się osiągnięcie wyższego niż zakładano w planie 5-letnim wzrostu poziomu życia społeczeństwa. Projekt planu na 1973 r. przewiduje, że wypłaty z tytułu wynagrodzeń wzrosną o 11,7 proc. Przeciętna płaca realna wzrośnie o 6,6 proc. Dochody ludności z tytułu pieniężnych świadczeń socjalnych, wzrosną w porównaniu z 1972 r. o ponad 12 proc.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W związku z wkraczaniem w wiek produkcyjny młodzieży z wyżu demograficznego wyrażano dawniej obawę co do możliwości pełnego jej zatrudnienia. W związku z rozwojem gospodarki, sytuacja na rynku pracy radykalnie się zmieniła. W 1973 r. przyrost siły roboczej wyniesie netto 380 tys. osób. Natomiast przyrost zatrudnienia w gospodarce uspołecznionej oblicza się na około 470 tys. osób. Różnie będzie kształtowała się podaż i zapotrzebowanie na pracowników; w większości regionów przewidywany jest niedobór męskiej siły roboczej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Wobec zarysowującego się w skali kraju niedoboru rąk do pracy podstawowym zadaniem staje się jak najbardziej racjonalne wykorzystywanie czasu pracy, podnoszenie wydajności pracy poprzez korzystanie ze zdobyczy postępu technicznego. Zadaniem Ministerstwa powinno być wskazywanie nowych dróg racjonalnej organizacji pracy oraz poszukiwanie i wdrażanie mechanizmów ekonomicznych, które przeciwdziałałyby nadmiernemu wzrostowi zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W związku z nową sytuacją na rynku pracy niezbędne wydaje się przeanalizowanie przez resort w najkrótszym czasie całości problematyki zatrudnienia w systemie nakładczym i doprowadzenia do takiej zmiany obowiązujących w tym systemie norm prawnych, aby przekształciły się one z hamulców w zachętę do podejmowania pracy nakładczej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Projekt budżetu na 1973 r. zapewnia realizację wielorakich zadań resortu. Przewiduje on m.in. zwiększenie wydatków na zasiłki chorobowe o 16,4 proc. w stosunku do br. w związku ze zwiększeniem liczby ubezpieczonych oraz zwiększeniem przeciętnej dziennej wysokości zasiłku w wyniku wzrostu przeciętnych płac oraz podniesienia wysokości tych zasiłków. W wydatkach ten cel uwzględnia się również zwiększenie przeciętnego wskaźnika dni zasiłkowych; spełniony zostaje w ten sposób od dawna wysuwany postulat urealnienia limitów wypłaty zasiłków chorobowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Wzrastają również wydatki na zasiłki rodzinne. Zwiększa się liczba osób pobierających zasiłki, obniża się natomiast średnia wysokość zasiłków, przypadająca na jedną rodzinę. Wobec powszechnie wysuwanego postulatu zwiększenia pomocy finansowej rodzinie w wychowaniu dzieci, wydaje się uzasadniony wniosek pod adresem resortu o przyspieszenie działań w tym kierunku i opracowanie, na podstawie rachunku możliwości, programu realizacji tej pomocy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się wzrost wydatków na leczenie sanatoryjno-klimatyczne ubezpieczonych i ich rodzin o 15,6 proc. w porównaniu z br. Zwiększy się liczba miejsc w sanatoriach, nie zabezpieczy to jednak w pełni istniejących potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Fundusz emerytalny, w związku z założonym wzrostem zatrudnienia i płac — wzrośnie o 11,6 proc. w stosunku do 1972 r., a kwota wypłat emerytur i rent zwiększy się o 11,1 proc.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Projekt planu i budżetu na 1973 r. stawia poważne zadania Ministerstwu Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, jako inicjatorowi, koordynatorowi i realizatorowi polityki społecznej rządu. Ocena działalności resortu w trudnym okresie organizacyjnym pozwala wyrazić przekonanie, że zadania te będą w pełni wykonane.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełPiotrMazelon">W procesie porządkowania systemów płac w gospodarce narodowej, należy uwzględnić porządkowanie płac kolejnych grup zawodowych. Rozpatrzenia wymaga problem możliwości i perspektyw zniesienia podatku od wynagrodzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMariaGajecka">Cenną inicjatywą było powołanie resortowego ośrodka szkolenia kadr; należy w najkrótszym czasie sprecyzować program kształcenia w tym ośrodku.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMariaGajecka">Ważne znaczenie ma utworzenie ośrodka elektronicznej techniki obliczeniowej dla potrzeb ZUS. Rejonowe ogniwa ZUS należy lepiej wyposażyć w środki techniczne i odpowiednio usytuować ich pracowników.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełMariaGajecka">Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych mimo krótkiego okresu działania, ma do zanotowania wiele osiągnięć.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełMariaGajecka">Ludzie pracy z zadowoleniem powitali powołanie nowego resortu, którego zadaniem jest uregulowanie wielu nierozwiązanych dotąd problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMariaGrzelka">Podjęte w ciągu ostatnich dwóch lat decyzje w dziedzinie podwyżek płac zostały bardzo przychylnie przyjęte przez ludzi pracy, jako widomy znak realizacji uchwalonego przez VI Zjazd PZPR programu poprawy warunków bytu społeczeństwa. Zgodnie z tym programem należy podjąć dalsze prace nad uregulowaniem takich zagadnień, jak skracanie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w trudnych i niebezpiecznych zawodach, dokonanie korekt i ujednolicenie płac pracowników wykonujących ten sam rodzaj pracy w ramach różnych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełCzesławaKotarska">Ludzie rzetelnej pracy powitali z zadowoleniem projekt nowego kodeksu pracy. W powszechnej dyskusji nad nim powinni jak najliczniej uczestniczyć robotnicy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełCzesławaKotarska">W realizacji polityki ubezpieczeń społecznych, odnotowaliśmy poważne osiągnięcia, do których zaliczyć należy ubezpieczenie rolników. Poza ubezpieczeniem pozostały jednak jeszcze niektóre grupy zawodowe, np. pracownicy przedsiębiorstwa „Ruch”, przedstawiciele wolnych zawodów, np. plastycy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAlfredPrzydatek">Realizując politykę partii i rządu resort w stosunkowo krótkim czasie potrafił rozwiązać wiele palących kwestii płacowych. Obecnie należy położyć nacisk na uregulowanie spraw stosunkowo drobnych w skali ogólnej, ale bardzo uciążliwych dla ludzi, których one dotyczą. Np. pracownicy galwanizerni zależnie od przedsiębiorstwa, w którym pracują są lub nie są zaliczani do I kat. zatrudnienia; podobnie pracownicy zakładowych pożarnych straży są inaczej usytuowani niż pracownicy straży zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMieczysławKaczor">Ludzie przechodzący na emeryturą narzekają na biurokratyczne utrudnienia w załatwianiu formalności. Nie wynika to ze złej woli pracowników ZUS, ale niejednokrotnie ze sformalizowania czynności i szczupłej obsady rejonowych placówek ZUS. Z zadowoleniem należy przyjąć decyzję resortu możliwie szybkiego rozwiązania tych spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełZofiaŁadyńska">Słusznie przyjęto w polityce socjalnej państwa zrównanie w prawach i przywilejach pracowników fizycznych z umysłowymi. Nie należy zaniedbać niczego, co mogłoby przyspieszyć realizację ustalonego programu polityki socjalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMarianMatera">Ważną i pilną potrzebą staje się powołanie banku alimentacyjnego, społecznej instytucji, która służyłaby pomocą rodzinom potrzebującym tej pomocy. Sprawa była już omawiana na posiedzeniach Komisji i uzyskała przychylną opinię posłów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMarianMatera">Z uznaniem należy powitać zapowiedź resortu podjęcia prac nad ustaleniem listy szkodliwych dla zdrowia zawodów.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełMarianMatera">Należy rozważyć możliwość skrócenia wieku emerytalnego dla tych osób, które walczyły o wyzwolenie kraju w II wojnie światowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefRojek">Nie wydaje się społecznie uzasadnione wstrzymywanie wypłaty rent tym kobietom-emerytkom, które podejmując pracę chałupniczą, przekraczają niekiedy stosunkowo bardzo niskie stawki zarobku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Ostatnie dwa lata charakteryzują się ogromnym postępem w polityce socjalnej i płacowej. Jest to wynikiem realizacji Uchwały VI Zjazdu PZPR, stanowiącej program działania całego narodu. W roku 1972 podwyższono płace dla wielu grup zawodowych, np. nauczycieli, służby zdrowia, pracowników łączności. Włożono wiele wysiłku w rozwiązywanie spraw zatrudnienia kobiet. Złagodzono kłopoty z zatrudnieniem pewnych grup absolwentów wyższych uczelni. Kończymy rok bieżący poważnymi sukcesami, ale też dały w tym czasie znać o sobie zjawiska negatywne; m.in. zwiększyła się absencja chorobowa w przemyśle kluczowym, wzrosłe liczba wypadków przy pracy, zbyt niska jest jeszcze wydajność pracy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Projekt planu resortu na rok 1973 zawiera prawie we wszystkich dziedzinach wskaźniki wyższe niż poprzednio przewidziane. Zyskują aprobatę ludzi pracy decyzje o planowanych podwyżkach płac i dalszym polepszeniu warunków socjalnych. Świadomość, że się lepiej zarabia, zobowiązuje do wydajniejszej pracy, lepszej dyscypliny, do podnoszenia produkcji na wyższy poziom.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Wyjaśnień udzielił wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych - Zygmunt Dudziński. Z wyjaśnień tych wynika m.in., że w pracy resortu nacisk położony będzie na problemy racjonalizacji zatrudnienia i właściwego gospodarowania czasem pracy. Usprawniane będą dotychczas stosowane oraz tworzone nowe instrumenty ekonomiczne sprzyjające racjonalnemu zatrudnieniu. Służyć temu będzie wchodząca w życie z początkiem przyszłego roku zasada wykorzystania przez przedsiębiorstwa kwot zaoszczędzonych na funduszu płac, m.in. na dodatkowe premie lub okresowe dodatki do płac, związanie premii kierowniczego aparatu przedsiębiorstwa z wynikami ekonomicznymi i uzależnienie wzrostu premii od postępu ekonomicznego.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Istotną sprawą jest przewidywana zmiana metod pracy wydziałów zatrudnienia, które obok dotychczasowych funkcji administracyjnych, prowadzić będą działalność kontrolną i analityczną w dziedzinie zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Po raz pierwszy opracowany został wieloletni program polityki płacowej zatwierdzony przez władze polityczne i rząd.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Ważnym odcinkiem działań resortu w 1973 r. będą dalsze prace nad unowocześnieniem systemu emerytalnego. Zostały przygotowane odpowiednie projekty aktów normatywnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Na możliwość wcześniejszego przejścia na zasłużoną emeryturę niecierpliwie czekają ludzie, którzy od wielu lat ciężko pracują w trudnych warunkach. Zadają oni niejednokrotnie pytania kiedy zapowiedzi w tej sprawie będą zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Problem skrócenia wieku emerytalnego jest bardzo skomplikowany i nie zależy od emocjonalnego podejścia do tej sprawy. Jest on rozważany z troską i sumiennością należną tej ważnej sprawie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Do wielu spraw poruszonych w toku dyskusji Komisja będzie wracała w toku kolejnych posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Komisja przyjęła w brzmieniu przedłożenia rządowego projekt planu i budżetu na 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Komisja postanowiła przekazać wynikające z przebiegu obrad uwagi i wnioski Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1973 r. w części dotyczącej opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Podstawę dyskusji stanowiły materiały informacyjne i analityczne przedłożone przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Sprawozdawcą był poseł Marian Górski (bezp.).</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Wydatki budżetowe na cele opieki społecznej wzrosną o 10,9 proc. w porównaniu z rokiem bieżącym. Mimo to wiele potrzeb pozostanie niezaspokojonych, zwłaszcza w związku ze wzrostem liczby ludzi starych wymagających opieki. Należałoby rozważyć możliwość zwiększenia preliminowanej kwoty wydatków, aby zapobiec napięciom w realizacji zadań opieki społecznej w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Budzi niepokój realność przewidzianego przyrostu liczby miejsc w domach opieki społecznej, zależnego głównie od działalności inwestycyjnej. Nie jest zapewniona pełna realizacja planu inwestycyjnego w tej dziedzinie, a to oznacza, że bardzo nieznacznie poprawi się sytuacja ludzi starych wymagających umieszczenia w domach specjalnych czy domach opieki. Nadal więc blokowane będą przez tych ludzi cenne łóżka szpitalne. Należałoby postulować, aby inwestycje opieki społecznej traktowane były priorytetowo, a nawet wyprzedzały potrzeby inwestycyjne szpitalnictwa. Odblokowanie bowiem łóżek szpitalnych i klinicznych przyniesie szybką i odczuwalną poprawę w szpitalnictwie.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Wobec niedostatku miejsc w domach opieki, poważne zadania spoczywają na opiekunach społecznych. Z uznaniem powitać należy zamiar powołania przy przychodniach obwodowych i specjalistycznych opiekunów społecznych, których liczba ma wzrosnąć w przyszłym roku o 200 osób. Jak najbardziej celowe jest powołanie dwóch dalszych pomaturalnych szkół pracowników socjalnych.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Na podkreślenie zasługuje zwiększenie stawek przewidzianych na żywienie pensjonariuszy domów opieki, stawek dla sióstr PCK opiekujących się osobami chorymi i niedołężnymi oraz zwiększenie dotacji dla PCK, Polskiego Związku Niewidomych i organizacji Caritas.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Należałoby rozważyć możliwość objęcia potrzeb w zakresie opieki społecznej Narodowym Funduszem Ochrony Zdrowia oraz zwrócić się do tych wszystkich resortów, które mają własne służby zdrowia, aby służby te realizowały również w swej działalności program opieki społecznej i rehabilitacji inwalidów.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">W roku przyszłym ma być zintensyfikowane szkolenie zawodowe inwalidów; liczba uczniów w podstawowych i średnich szkołach dla inwalidów ma wzrosnąć w porównaniu z rokiem bieżącym. Planuje się również wzrost liczby miejsc w internatach przy zakładach rehabilitacji zawodowej.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#PosełZofiaŁadyńskaPZPR">Godne poparcia wydaje się prośba Polskiego Związku Niewidomych o zwiększenie świadczeń dla ociemniałych.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełPiotrMazelon">Z materiałów NIK wynika, że w woj. katowickim występuje szczególnie dotkliwy brak opiekunów społecznych. Należałoby rozważyć możliwość angażowania pracujących dotychczas społecznie opiekunów na stanowiska etatowe.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełPiotrMazelon">Interesujące jest, jak wykorzystane zostały przyznane w zeszłym roku, na wniosek Komisji, dodatkowe środki na budowę domów opieki społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMariaGajecka">W materiałach NIK stwierdza się, że przy odczuwanym w kraju braku miejsc w domach opieki, zdarzają się przypadki niewykorzystania wszystkich miejsc w poszczególnych domach (w woj. szczecińskim) oraz przedłużania okresu między zwolnieniem miejsca a powiadomieniem i przybyciem nowego pensjonariusza. Z takim stanem rzeczy nie można się godzić.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełMariaGajecka">Zwiększenie pomocy dla niewidomych jest konieczne. Należy poprzeć wniosek o przyznanie dodatkowych środków dla Polskiego Związku Niewidomych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanRostworowski">Nadal pozostaje nierozwiązany problem budownictwa mieszkaniowego dla ludzi starych, którzy nie kwalifikują się do opieki społecznej, natomiast wymagają zapewnienia odpowiednich warunków lokalowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełBronisławKnapik">Wielce niepokojący jest fakt niepełnego wykonywania planu inwestycyjnego w dziedzinie opieki społecznej w br. Oznacza to bowiem, że nie zwiększy się w istotny sposób liczba miejsc w domach opieki i nie zmniejszy liczba miejsc szpitalnych blokowanych przez osoby kwalifikujące się do tych domów. A sytuacja w szpitalnictwie jest trudna. Należałoby rozważyć możliwość zrealizowania propozycji prof. Hartwiga, aby przy dużych szpitalach budować niewielkie pawilony, w których mogliby przebywać pacjenci po przeprowadzeniu podstawowego leczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełZofiaŁadyńska">Resort powinien podjąć skuteczniejsze kroki w celu usunięcia niedomogów w opiece nad ludźmi starymi, ujawnionych w czasie kontroli NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełMarianMatera">Dla wyrównania dysproporcji w zakresie opieki społecznej między różnymi regionami kraju, należałoby włączyć te zadania w Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełMarianMatera">Poseł Maria Grzelka (PZPR) zwróciła uwagę na konieczność poprawy warunków jednego z łódzkich domów opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełMarianMatera">Wyjaśnień udzielił wiceminister zdrowia i opieki społecznej - Ryszard Brzozowski. Poinformował on m.in., że resort stawia sobie za zadanie utworzenie do 1980 r. zawodowej służby socjalnej, obejmującej 15 tys. etatowych pracowników. W tym celu powiększy się liczbę szkół kształcących tych pracowników.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełMarianMatera">Dodatkowe środki na inwestycje w bieżącej 5-latce mają dać przyrost 2,5 tys. nowych miejsc w zakładach opieki społecznej. Przebieg realizacji planów inwestycyjnych wykazuje, że nie uda się w pełni wykonać tych zamierzeń. Np. w 1975 r. planuje się rozpoczęcie budowy 26 obiektów. Do chwili obecnej zapewniono wykonawstwo tylko dla 16. Można by niewątpliwie szybciej realizować inwestycje w dziedzinie opieki społecznej, gdyby szerzej stosować budownictwo wielkopłytowe. W tej sprawie prowadzone są rozmowy.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PosełMarianMatera">Niepełne wykorzystanie miejsc w zakładach opieki społecznej jest zjawiskiem incydentalnym. Ogólnie dokonana przez NIK ocena działalności resortu w zakresie opieki społecznej jest pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">W ostatnich latach nastąpiła pewna poprawa w dziedzinie opieki społecznej; wzrosły środki na ten cel, choć w stopniu niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Nie udało się jednak dotychczas przezwyciężyć złych tradycji niewykonywania planów inwestycyjnych w tej dziedzinie. Sprawa ta powinna stać się przedmiotem szczególnej troski zarówno resortu zdrowia i opieki społecznej, jak i resortu budownictwa. Pełna i terminowa realizacja wszystkich inwestycji w resorcie zdrowia nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji, gdy ze spontanicznym odzewem społeczeństwa spotkała się inicjatywa stworzenia Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Nie można zawieść oczekiwań i ofiarności społecznej przewlekaniem wykonawstwa inwestycji.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Słuszny wydaje się wniosek o objęcie priorytetem budowy obiektów opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Trudno obecnie ustosunkować się do wniosków dotyczących przeznaczenia części Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Konkretyzacja celów Funduszu będzie jeszcze dyskutowana i ustalona uchwałą Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1973 w części dotyczącej opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Komisja skierowała do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów wniosek w sprawie zwiększenia wydatków budżetów terenowych na świadczenia z tytułu opieki społecznej o 25 mln zł oraz wydatków z budżetu centralnego o 5 mln zł na rozszerzenie zakresu pomocy dla niewidomych.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Komisja uchwaliła dezyderaty dotyczące warunków pracy i stanu bhp w uspołecznionych zakładach pracy; problemy te były przedmiotem obrad Komisji w dniu 7 listopada br. Relacje z tej części posiedzenia podamy w oddzielnym biuletynie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>