text_structure.xml 25.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 15 kwietnia 1975 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Nawrockiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— stan realizacji inwestycji szkolnictwa wyższego i nauki,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— sprawozdanie Najwyższej Izby Kontroli z kontroli działalności zakładów doświadczalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— sejmowych Komisji: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, Gospodarki Morskiej i Żeglugi, Kultury i Sztuki oraz Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— Polskiej Akademii Nauk z sekretarzem naukowym — Janem Kaczmarkiem, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z wiceministrem Romanem Neyem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Edwardem Dobiją, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Józefem Grendą, Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z zastępcą przewodniczącego Andrzejem Trojnarem, Urzędu Energii Atomowej z prezesem Janem Felickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— wicedyrektor Zespołu NIK — Stanisław Stefański.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji nad stawa realizacji inwestycji szkolnictwa wyższego i nauki były materiały informacyjne opracowano przez resorty nauki, szkolnictwa wyższego i techniki, budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, kultury i sztuki handlu zagranicznego i gospodarki morskiej, Polską Akademię Nauk, Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki oraz uwagi Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W toku przygotowań do posiedzenia dwa zespoły poselskie dokonały wizytacji ośrodków naukowych w Gdańsku i w Lublinie; w wizytacjach tych uczestniczyli posłowie: Mieczysław Klimowicz (bezp.), Marian Kołdej (ZSL), Eugenia Łoch (PZPR), Tadeusz Młyńczak (SD), Józef Przyłuski (ZSL), Mieczysław Serwiński (bezp.) i Teresa Skubała (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Mieczysław Serwiński (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W latach 1971–1974 w wyniku działalności inwestycyjnej szkoły wyższe podległe Ministerstwu Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki uzyskały nowe budynki dydaktyczno-naukowe o kubaturze przekraczającej 2,1 mln m³, w 1975 r. przewiduje się przekazanie szkołom nowych obiektów wynoszących około 650 tys. m³; oznaczać to będzie przekroczenie założeń planu 5-letniego o 5 proc. Wznoszone budynki są nowocześniejsze i lepiej dostosowane do potrzeb szkolnictwa wyższego, lepiej wyposażone. Wartość aparatury naukowo-badawczej przypadającej na 1 nauczyciela akademickiego wzrosła z 83 tys. zł, w 1970 i do 170 tys. zł w 1974 r., zaś w 1975 r. — wynieść ma 195 tys. Mimo tych osiągnięć wskaźniki kubatury i powierzchni użytkowej budynków dydaktyczno-naukowych przypadającej na 1 studenta studiów dziennych są nadal niskie. Od roku 1976 będzie występować sukcesywna poprawa wskaźników.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Główną barierą hamującą poprawę sytuacji lokalowej szkół wyższych podległych Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Techniki jest nie tyle niewystarczająca wysokość środków inwestycyjnych, ile występujący w całym kraju na budowach szkół wyższych niedobór potencjału wykonawczego przedsiębiorstw budowlano-montażowych. To samo zjawisko występuje w budownictwie socjalnym resortu; w latach 1971–1975 przewiduje się oddanie w domach studenckich 23.838 miejsc, tj. ponad 4 tys. mniej niż przewidywał plan w 1976 r. [nieczytelne]...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełEugeniaŁoch">... poprawa w tym zakresie dzięki oddaniu do użytku domu studenckiego na 12.700 miejsc.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełEugeniaŁoch">Nowe domy studenckie mają wyższy standard niż obiekty budowane w latach poprzednich. Nie zostaną w pełni zrealizowane w bieżącym 5-leciu plany budowy stołówek, hoteli asystenckich, studenckich przychodni zdrowia. Ministerstwo, nie mogąc wskutek braku wykonawców, wykorzystywać nakładów na budownictwo przesuwało wolne środki na zakup wyposażenia - co w tych warunkach należy uznać za uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełEugeniaŁoch">Nie będzie w pełni zrealizowany plan budownictwa na rzecz Polskiej Akademii Nauk.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełEugeniaŁoch">Z nadwyżką realizowany jest plan budowy domów studenckich akademii medycznych, natomiast nie będzie wykonany w pełni plan budowy obiektów naukowo-dydaktycznych. Konieczne jest zapewnienie wysokiego tempa inwestowania jednostek dydaktycznych i naukowych służby zdrowia. Zwłaszcza zakładów nauk podstawowych, warunkujących właściwy proces dydaktyczno-wychowawczy w okresie najtrudniejszym - pierwszych lat studiów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełEugeniaŁoch">Nie są w pełni realizowane plany inwestycyjne na rzecz szkół morskich, artystycznych i wyższych szkół wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełEugeniaŁoch">Wizytacje przeprowadzone przez zespoły poselskie w Gdańsku i Lublinie stwierdziły poważne opóźnienia terminów wykonywania inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełEugeniaŁoch">Baza lokalowa szkolnictwa wyższego nadal odbiega od norm, przyjmowanych dla istniejących tam kierunków studiów. Wskutek znacznego wzrostu ilości przyjmowanych studentów pogarszają się warunki nauki.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełEugeniaŁoch">Planując i realizując inwestycje socjalne szkolnictwa wyższego i nauki brać trzeba pod uwagę ilość studentów i asystentów, ilość osób korzystających z tych urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PosełEugeniaŁoch">Planowanie inwestycji naukowo-dydaktycznych jest znacznie trudniejsze. Postęp wiedzy ludzkiej sprawia, że nieustannie - i coraz szybciej - powstają nowe kierunki badań, nowe gałęzie nauki, wymagające coraz kosztowniejszych, coraz bardziej skomplikowanych urządzeń. Postęp ten przebiega sposób trudny do przewidzenia w tej dziedzinie inwestycji. Ryzyko podejmowania chybionych inwestycji, w pewnym przynajmniej zakresie, zawsze będzie istnieć. Nie zmniejszą go perspektywiczne, nawet najlepiej opracowane i zatwierdzone przez najbardziej kompetentne czynniki plany rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PosełEugeniaŁoch">Służby inwestycyjne wszystkich resortów są zbyt słabe i niesprawne; stąd postulat szybkiego wzmocnienia tych służb, aby były one zdolne do szybkiego przygotowywania inwestycji i pełnego wykorzystywania nakładów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PosełEugeniaŁoch">Potrzebna jest pełna koordynacja międzyresortowa i terenowa w zakresie inwestycji nauki i szkolnictwa wyższego; Komisja Planowania oraz właściwe ministerstwa powinny uzgadniać z władzami terenowymi sprawy realizacji inwestycji oraz cykle budowy. Zapewnić trzeba budownictwu na rzecz szkolnictwa wyższego i nauki odpowiednie zdolności przerobowe przez resort budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PosełEugeniaŁoch">Samo jednak zwiększenie zdolności przerobowych i zapewnienie pierwszeństwa wykonawstwa nie wystarczy do usunięcia istniejących obecnie niedociągnięć i niedomagań; niezbędne jest wprowadzanie w coraz większym stopniu do budownictwa w tej dziedzinie elementów budowlanych typowych - nie tylko do urządzeń socjalnych, gdzie jest to najłatwiejsze, lecz także do budynków mieszczących sale wykładowe, instytuty, pracownie i inne pomieszczenia naukowo-dydaktyczne. W budownictwie tym trzeba w coraz większym stopniu stosować metody wielkoprzemysłowe. W miarę możliwości trzeba przy tym uwzględniać moduły budowlane, aby móc w razie potrzeby łatwo i bez dodatkowych kosztów zmieniać przeznaczenie budynków, czy ich części.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PosełEugeniaŁoch">Uwagi Zespołu NIK przedstawił wicedyrektor Zespołu - Stanisław Stefański.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PosełEugeniaŁoch">Przeprowadzone w pierwszym kwartale br. kontrole wskazują na wyraźną poprawę w przygotowaniu inwestycji nowo rozpoczynanych oraz w stosowaniu zasady koncentracji nakładów na inwestycjach kontynuowanych. Usprawniono działalność resortowych służb inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PosełEugeniaŁoch">Brak perspektywicznego programu rozwoju szkolnictwa wyższego był podstawową przyczyną nie dość precyzyjnego ustalenia planu 5-letniego na lata 1971–1975. W konsekwencji tego plany roczne ulegały daleko idącym zmianom dotyczącym zarówno kierunków inwestowania, jak i poszczególnych przedsięwzięć inwestycyjnych. Niejednokrotnie już w fazie realizacji inwestycji wprowadzano zmiany programów, co powodowało opóźnienia w wykonawstwie i wzrost kosztów inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PosełEugeniaŁoch">Nadal w realizacji inwestycji szkolnictwa wyższego mamy do czynienia z dużym przekraczaniem kosztów, nie zawsze uzasadnionych zwiększeniem kubatury, czy też bardziej nowoczesnym wyposażeniem. Wynika to m.in. z błędów w dokumentacji projektowo-kosztorysowej, z przedłużających się cykli inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PosełEugeniaŁoch">Niezadowalająco przebiega realizacja budowy obiektów socjalnych dla studentów (domy studenckie, stołówki, przychodnie zdrowia).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WiceministernaukiszkolnictwawyższegoitechnikiRomanNey">W okresie ostatnich 2 lat obserwujemy duży postęp w dziedzinie projektowania inwestycji resortu, dąży się do zapewnienia wyprzedzającego przygotowania dokumentacji dla niektórych obiektów, np. domów studenckich.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WiceministernaukiszkolnictwawyższegoitechnikiRomanNey">W ciągu pierwszych 3 miesięcy br. plan inwestycyjny resortu zrealizowany został w zakresie robót budowlano-montażowych w 15 proc. Jest to niepokojące, jeżeli wziąć pod uwagę korzystne warunki atmosferyczne. W tej sytuacji resort postanowił wzmóc nadzór inwestycyjny nad realizacją poszczególnych obiektów. Realizacja inwestycji szkolnictwa wyższego przebiega bardziej sprawnie w mniejszych ośrodkach; jest to rezultatem większego zainteresowania władz terenowych rozwojem placówek naukowo-dydaktycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzNaukowyPANJanKaczmarek">Sprawność inwestowania jest najsłabsza w dużych ośrodkach naukowych - w Warszawie i Krakowie, najlepiej realizowane są plany inwestycji PAN w ośrodku poznańskim i katowickim.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzNaukowyPANJanKaczmarek">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWitoldŁukaszewicz">W ostatnich latach ilość studentów przyjmowanych na I rok studiów wzrosła na niektórych wyższych uczelniach od 40 do 50 proc., natomiast nakłady inwestycyjne dla tych uczelni zwiększono w niewielkim tylko stopniu. Proces inwestowania nie zawsze przebiega dość sprawnie. Z uznaniem powitać należy zamierzenia resortu szkolnictwa wyższego, zmierzające do usprawnienia procesu inwestowania. W pierwszym rzędzie zwrócić trzeba uwagę na wyprzedzające opracowywanie dokumentacji technicznej inwestycji uczelnianych. W większości przypadków podejmuje się opracowywanie dokumentacji dopiero po przyznaniu środków inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWitoldŁukaszewicz">Wiele uwagi poświęcić trzeba zapewnieniu wykonawstwa dla inwestycji uczelnianych. Często, z uwagi na brak mocy przerobowych znaczna część środków przeznaczanych na roboty budowlano-montażowe wykorzystywana jest na zakup urządzeń i wyposażenia. Dobrze, że środki te nie przepadają, ale lepiej byłoby gdyby zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem. Trzeba zapewnić priorytet wykonawstwa; przynajmniej dla najważniejszych inwestycji uczelnianych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełWitoldŁukaszewicz">Wybudowano mową przychodnię zdrowia przy Uniwersytecie Toruńskim, nie zapewni ona jednak tej placówce kadr lekarskich i średniego personelu medycznego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełWitoldŁukaszewicz">Coraz większe jest zagęszczenie hoteli asystenckich. Młodzi ludzie - pracownicy naukowi, zbyt długo czekają na samodzielne mieszkanie. Należałoby wydzielić środki na zakup mieszkań dla pracowników naukowych.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełWitoldŁukaszewicz">Przyspieszyć należy opracowanie i ostateczne zatwierdzenie perspektywicznych planów inwestycyjnych dla poszczególnych ośrodków naukowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMieczysławKlimowicz">Słusznie zwracano uwagę, że najpoważniejszą przeszkodę w realizacji inwestycji szkolnictwa wyższego stanowi niedobór mocy wykonawczych przedsiębiorstw budowlanych; zapewnić trzeba priorytet wykonawstwa najważniejszych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełMieczysławKlimowicz">Perspektywiczne plany inwestycyjne oparte być muszą na szczegółowych badaniach sytuacji poszczególnych ośrodków naukowych. Niektóre uczelnie pracują nadal w szczególnie trudnych warunkach; ich potrzeby powinny być uwzględniane w pierwszej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełMieczysławKlimowicz">W związku z objęciem dokształcaniem szerokiej rzeszy nauczycieli, niezbędne jest zwiększenie nakładów inwestycyjnych dla niektórych uczelni. Wydaje się, że akcja dokształcania nie jest procesem przejściowym. Powołujemy coraz to nowe studia podyplomowe dla których zapewnić należy stałą bazę lokalową.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełMieczysławKlimowicz">W bieżącym roku akademickim niektóre uczelnie zapewniają miejsca w domach akademickich zaledwie 25–30 proc. studentów. Planowaliśmy, że przynajmniej 50 proc. studentów powinno być zakwaterowanych w domach studenckich.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełMieczysławKlimowicz">Realizację inwestycji szkolnych przyspieszyć może modernizacja wykonawstwa. Szybciej wprowadzać trzeba nowe technologie, zwłaszcza budownictwo wielkopłytowe.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełMieczysławKlimowicz">Organizacja własnych grup remontowo-budowlanych w ośrodkach uczelnianych pozwala na planowe dokonywanie remontów, trzeba zapewnić dla tych jednostek zaopatrzenie w sprzęt i materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełEugeniaŁoch">Większa część nakładów inwestycyjnych przeznacza jest w szkolnictwie wyższym na rozwój, bazy dla uczelni technicznych, a w uniwersytetach - na rozwój bazy dla nauk ścisłych. W kolejnym etapie inwestowania większą uwagę zwrócić trzeba na rozwój bazy dydaktycznej nauk humanistycznych i pedagogicznych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełEugeniaŁoch">Projekty dla inwestycji szkolnictwa wyższego opracowywane są w Centralnym Biurze Projektów w Warszawie. W związku z coraz większym zakresem inwestowania, należy zlecać opracowywanie tych projektów w większych ośrodkach naukowych miejscowym biurom projektowym, a w Centralnym Biurze Projektów sporządzać dokumentację przede wszystkim dla słabiej rozwiniętych ośrodków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAnnaKochanowska">Można by zaryzykować stwierdzenie, że dzięki niedomaganiem w realizacji kubaturowych inwestycji dla szkolnictwa wyższego, zdołaliśmy zapewnić lepsze zaopatrzenie uczelni w sprzęt i aparaturę; jak wynika bowiem z materiałów znaczna część środków nie wykorzystanych na inwestycje budowlane była przeznaczana na zakup aparatury i sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełAnnaKochanowska">Rozmiary inwestycji dla szkolnictwa wyższego limitowane były w latach poprzednich przede wszystkim możliwościami przerobowymi przedsiębiorstw wykonawczych. Dobrze, że opracowuje się wieloletni plan inwestycyjny dla szkolnictwa wyższego i nauki, zapewnić trzeba ścisłe powiązanie tego planu z zamierzonym rozwojem poszczególnych gałęzi nauki oraz społeczno-gospodarczym rozwojem kraju.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełAnnaKochanowska">Komisja Kultury i Sztuki rozpatrywała sytuację szkół artystycznych. Szkoły te znajdują się chyba w najcięższych warunkach i należałoby przyznać im w najbliższych latach odpowiednie środki zarówno na rozwój bazy dydaktycznej, jak i socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełAnnaKochanowska">Dążyć trzeba do tego, ażeby środki przeznaczane na rozwój bazy dydaktycznej i socjalnej szkolnictwa wyższego zostały jak najbardziej efektywnie wykorzystane. Niektóre obiekty mogłyby być budowane dla kilku uczelni (np. domy akademickie, biblioteki).</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełAnnaKochanowska">Należałoby pokusić się o określenie docelowych wskaźników, jakie chcielibyśmy osiągnąć w najbliższych latach w zakresie rozbudowy domów akademickich, stołówek, hoteli asystenckich itp.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełAnnaKochanowska">Więcej uwagi poświęcić trzeba usprawnianiu procesu inwestowania. Duże znaczenie w tym zakresie ma prawidłowe usytuowanie terenowych służb inwestycyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełTeresaSkubała">Zapewnić trzeba efektywne wykorzystanie nakładów inwestycyjnych w szkolnictwie wyższym. Przy podejmowaniu decyzji o nowych inwestycjach badać trzeba, czy nie można by w istniejących już warunkach, mniejszym nakładem środków, zwiększać bazę dydaktyczną np. poprzez modernizację budynków, dobudowywanie pawilonów, nadbudowę pięter itp.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełTeresaSkubała">Słyszy się wiele krytycznych uwag na temat przydatności dla celów dydaktycznych nowych obiektów uczelnianych. Najczęściej wymienianymi mankamentami są wąskie korytarze, niskie sale wykładowe, zła wentylacja, duża akustyczność budynku, niewłaściwe rozwiązanie urządzeń, sanitarnych i technicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyBukowski">Przez wiele lat na inwestycje szkolnictwa wyższego przeznaczano niedostateczne w stosunku do potrzeb środki, a realizacja zaplanowanych inwestycji nie przebiegała prawidłowo. Zasadniczą obecnie sprawą jest zapewnienie pełnego i terminowego wykonawstwa wszystkich zamierzeń inwestycyjnych w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyBukowski">Sprawą mylącą jest odnoszenie wszystkich wskaźników do ilości studentów studiów dziennych. Nie wolno zapominać, że studia dla pracujących również obciążają bazę szkolnictwa dziennego.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzyBukowski">Jedną z form usprawnienia procesu inwestycyjnego byłoby powołanie specjalistycznych przedsiębiorstwa dla budowy obiektów dydaktycznych i socjalnych szkół wyższych. Obecnie wykonawstwo takie prowadzą przedsiębiorstwa budownictwa ogólnego, które, przy istniejącym systemie rozliczeń i cenników nie są zainteresowane w podejmowaniu tych szczególnie trudnych zadań.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzyBukowski">Szerzej należałoby stosować w budownictwie obiektów szkół wyższych projekty typowe. Niezbędne też jest zapewnienie dostatecznie wczesnego wyprzedzenia projektowego.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełJerzyBukowski">Duże znaczenie dla sprawnego przebiegu inwestycji szkół wyższych może mieć nawiązanie przez rektorów kontaktów z wykonawcami i z władzami lokalnymi. Kontakty z wykonawcami są łatwiejsze w małych ośrodkach akademickich, w których budowa obiektów dla wyższej uczelni staje się ambicją środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarianMięsowicz">Pierwszeństwo mają u nas inwestycje przemysłowe oraz socjalne łącznie z mieszkaniowymi; inwestycje szkolnictwa wyższego spychane są na dalszy plan. Sytuacji w dziedzinie inwestowania nie rozwiąże się przez przyznawania priorytetów określonym obiektom, czy grupom inwestycji. Trzeba odpowiednio do możliwości i potrzeb ustalać proporcje nakładów na inwestycje; globalna wielkość tych nakładów powinna być zgodna z wielkością mocy produkcyjnych przedsiębiorstw wykonawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAleksandraJarnecka">Należy rozważyć, czy zwiększenie istniejących mocy przerobowych można osiągnąć tylko w drodze powoływania nowych przedsiębiorstw wykonawczych. Poważne możliwości dla wykonawstwa kryją się w niewykorzystywanych rezerwach przedsiębiorstw. Często się mówi, że jedną z głównych trudności wykonawczych jest brak materiałów; tymczasem przegląd zapasów dokonany niedawno udowodnił, jak wiele nieprawidłowości jest W gospodarce materiałami. Wskazuje się na niedostatki w usprzętowieniu przedsiębiorstw budowlanych, a ile maszyn i urządzeń nie jest w pełni wykorzystywanych na placach budów. Poważne rezerwy znaleźć również można w usprawnianiu organizacji pracy na budowach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełZbigniewNadratowski">Przy opracowywaniu planu inwestycyjnego na rok bieżący przyjęto założenie daleko idącego zdyscyplinowania inwestycji, jako niezbędnej przesłanki sprawnego ich realizowania. Wyniki pierwszego kwartału wykazały, że założenie to było słuszne; plan inwestycyjny został w I kwartale wykonany znacznie lepiej, aniżeli w analogicznych okresach lat ubiegłych. Od tej ogólnej sytuacji odbiega stan realizacji inwestycji szkolnictwa wyższego i nauki, gdzie zaawansowanie planu jest niskie. Nakłada to na resort i władze terenowe obowiązek czuwania nad przebiegiem wykonawstwa inwestycji szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełZbigniewNadratowski">Dla resortu budownictwa inwestycje szkolnictwa wyższego są trudniejsze i mniej efektywne. Trzeba więc dążyć do unowocześniania technologii tego budownictwa, w którym przeważają jeszcze tradycyjne metody.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełZbigniewNadratowski">Wzmocnienia wymagają służby inwestorskie w resorcie i w uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełZbigniewNadratowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister zdrowia i opieki społecznej - Józef Grenda, wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów, budowlanych - Edward Dobija, wiceminister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki - Roman Ney oraz dyrektor departamentu w Ministerstwie Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki Ryszard Pawłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Inwestycje szkolnictwa wyższego mają szczególną wagę ze względu na rosnącą solę nauki w życiu kraju. Przebieg posiedzenia wskazał na niezadowalający stan realizacji tych inwestycji. Wyrazem tego jest niepełne wykonanie planu w I kwartale br.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">W tych warunkach podjąć trzeba wszystkie niezbędne środki dla poprawy istniejącego stanu. Należałoby m.in. opracować system ekonomiczny, sprzyjający podejmowaniu przez przedsiębiorstwa budowlane wykonawstwa inwestycji nauki i szkolnictwa wyższego, a także rozważyć możliwość powołania specjalistycznego przedsiębiorstwa dla tego budownictwa. Szerzej należałoby stosować typizację i nowoczesne technologie w tej dziedzinie. Wzmocnić trzeba dyscyplinę wykonawstwa.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Rozważyć należy możliwość traktowania budownictwa domów studenckich, jako budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Zapewnić trzeba zgodność wielkości rekrutacji na I rok studiów z wielkością zaplecza socjalnego wyższych uczelni; w przeciwnym razie dojdzie do pogorszenia warunków socjalnych studiującej młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Szczególnej uwagi wymagają inwestycje w wyższych szkołach pedagogicznych.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie Najwyższej Izby Kontroli z kontroli działalności zakładów doświadczalnych, które przedstawił wicedyrektor Zespołu NIK Stanisław Stefański.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyNawrocki">Po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Jerzy Bukowski (bezp.), Witold Łukaszewicz (PZPR) i Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR) i wysłuchaniu wyjaśnień wiceministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki Romana Neya, Komisja postanowiła przekazać rządowi opinię w tym przedmiocie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>