text_structure.xml
6.41 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">W dniach 9–11 lutego 1976 r. odbyły się ostatnie w VI kadencji Sejmu posiedzenia:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— Komisji Handlu Wewnętrznego,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— Komisji Komunikacji i Łączności,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— Komisji Kultury i Sztuki,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— Komisji Mandatowo-Regulaminowej,</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— Komisji Nauki i Postępu Technicznego,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— Komisji Prac Ustawodawczych,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— Komisji Pracy i Spraw Socjalnych,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— Komisji Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Komisje te rozpatrzyły i przyjęły sprawozdania ze swojej działalności, w których szczególnie wiele uwagi poświęciły wnioskom wynikającym z doświadczeń ich pracy w minionym okresie czteroletnim.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Jak zapowiedział na spotkaniu z przewodniczącymi komisji Marszałek Sejmu — Stanisław Gucwa, wnioski te zostaną przez Prezydium Sejmu przekazane Sejmowi VII kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">W toku tych posiedzeń komisje dokonały przeglądu stanu realizacji dezyderatów uchwalonych przez nie w toku VI kadencji Sejmu. Uchwaliły one również dezyderaty wynikające z przebiegu poprzednich posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Komisja Pracy i Spraw Socjalnych rozpatrzyła ponadto na ostatnim posiedzeniu stan realizacji Kodeksu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Przedstawił je wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Henryk Białczyński.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Zofia Ładyńska (PZPR), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Maria Grzelka (PZPR), Maria Gajecka (PZPR), Kazimierz Raszkowski (PZPR), Franciszek Krengelewski (SD), Jadwiga Grześkowiak (SD), Irena Sroczyńska (PZPR), prezes Sądu Najwyższego — Franciszek Rusek oraz wiceminister sprawiedliwości — Józef Szczerski; dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Henryk Białczyński.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W toku dyskusji wyrażono opinię, że okres, jaki upłynął od uchwalenia Kodeksu pracy pozwala już na stwierdzenie, że jego postanowienia stwarzają warunki sprzyjające lepszej niż poprzednio regulacji stosunków pracy, wpływają na poprawę atmosfery w zakładach pracy, zyskują coraz większą aprobatę społeczną.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">W okresie wdrażania Kodeksu pracy przeprowadzono wiele poważnych działań na rzecz jego popularyzacji, nadal jednak notuje się nieprawidłowości i uchybienia w stosunkach pracy, co wynika z niedostatecznej jeszcze znajomości prawa pracy. Za niezbędne uznano dalsze systematyczne szkolenie i pogłębianie tą drogą znajomości przepisów Kodeksu. Znajomość prawa pracy przez administrację zakładów stanowić powinna jeden z wymogów kwalifikacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Rok stosowania kodeksu wskazał na potrzebę dalszego wzmacniania służb pracowniczych w zakładach pracy. Dotychczas w wielu zakładach działają one metodami tradycyjnymi, nie zdobyły jeszcze właściwej pozycji, m.in. dlatego, że zatrudnieni w nich pracownicy nie legitymują się dostatecznymi kwalifikacjami. Działania na rzecz poprawy funkcjonowania tych służb podejmowane przez Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz CRZZ nie przyniosą widocznych efektów bez włączenia się w tę sprawę wszystkich resortów.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Zdaniem posłów doskonalenia wymagają zakładowe regulaminy pracy; zbyt często stanowią one wyłącznie rejestr zakazów i obowiązków pracowniczych, nie poświęcają natomiast dostatecznej uwagi prawom pracowniczym, jak również problemom przygotowania frontu pracy, zapobiegania przestojom, zapewnieniu bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Podkreślano ścisły związek, jaki istnieje między stanem dyscypliny i organizacjom pracy. Niedostateczny jeszcze postęp osiągnięty został w pełnym wykorzystaniu normalnego dnia pracy, przy nadmiernej ilości godzin nadliczbowych. Realizacja postanowień Kodeksu w tej dziedzinie nie przyniosła jeszcze zadowalających efektów.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Zdaje egzamin stworzony przez Kodeks system zintegrowanych organów rozstrzygających sprawy wynikające ze stosunków pracy. Nie osiągnięto jeszcze jednak należytego poziomu orzecznictwa zakładowych komisji rozjemczych. Zdarzają się też przypadki nieuzasadnionego uchylania się przez te komisje od merytorycznego rozstrzygania spraw. Skrócenia wymaga okres rozstrzygania spraw przez terenowe komisje odwoławcze, zwłaszcza działające w dużych skupiskach miejskich.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Z wysoką oceną posłów spotkała się działalność okręgowych sądów pracy; podkreślano prowadzoną przez te sądy akcję profilaktyczną — sygnalizowanie kierownictwom zakładów zjawisk powodujących konflikty i spory wynikające ze stosunków pracy.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Szeroka konsultacja przepisów Kodeksu pracy w różnych środowiskach społecznych, jak i akcja popularyzująca Kodeks wpłynęły na wzrost świadomości prawnej społeczeństwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>