text_structure.xml
27.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 maja 1974 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- stan realizacji ustawy z dniu 14 lipca 1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- działalność samorządu mieszkańców, - informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli produkcji lokalnej materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przedstawiciele Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu z sekretarzem - posłem Witoldem Jarosińskim,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Zdzisławem Drozdem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, Centralnego Związku Spółdzielni. Budownictwa Mieszkaniowego oraz dyrektor Zespołu NIK - Józef Ciesielski.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Referat o stanie realizacji ustawy o gospodarce terenami w miastach i osiedlach przedstawił poseł Władysław Janik (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Stwierdził on, że realizacja uchwalonego przez Sejm perspektywicznego programu mieszkaniowego na lata 1971-90 oznacza szybki wzrost budownictwa i przyśpieszenie związanych z tym procesów urbanizacji kraju. W tych warunkach szczególnego znaczenia nabiera prawidłowa gospodarka terenami w miastach i osiedlach. Występujące w tej dziedzinie nieprawidłowości wynikają częstokroć z niedoskonałości stanu prawnego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W dalszym ciągu swego referatu poseł Janik poddał analizie poszczególne przepisy ustaw: o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz podziału nieruchomości w miastach i osiedlach, o gospodarce terenami w miastach i osiedlach; ustawy wywłaszczeniowej oraz szeregu rozporządzeń wykonawczych Rady Ministrów do wymienionych aktów prawnych oraz sformułował wnioski w przedmiocie zmiany obowiązującego stanu prawnego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Marian Matera (PZPR) oraz Jerzy Maciejewski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska Zdzisław Drodzd, który zapewnił, że uwagi posłów będą wzięte pod uwagę w toku prowadzonych obecnie prac nad skodyfikowaniem przepisów prawnych dotyczących budownictwa jednorodzinnego, gospodarki terenami oraz wywłaszczeń.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja dokonała oceny działalności samorządów mieszkańców oraz czynów społecznych w miastach. Sprawozdawcą była poseł Bronisława Sokołowska (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Do podstawowych zadań samorządów mieszkańców należy działanie na rzecz kształtowania socjalistycznych stosunków międzyludzkich w miejscu zamieszkania oraz pobudzanie aktywności społecznej mieszkańców w rozwiązywaniu istotnych spraw osiedla.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zwiększone w sposób zasadniczy uprawnienia kontrolne i inspiratorskie samorządu stwarzają mieszkańcom osiedli bardziej sprzyjające niż dotychczas warunki rozwiązywania we własnym zakresie wielu istotnych spraw związanych z poprawą życia swych środowisk, usprawniania działalności administracji domów mieszkalnych, placówek usługowych, handlowych, gastronomicznych, socjalnych, oświatowych i kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zgodnie z uchwałą nr 133 Rady Ministrów byłe prezydia powiatowych i miejskich rad narodowych podjęły odpowiednie uchwały w sprawie opracowania i zatwierdzenia regulaminu samorządu mieszkańców, ustaliły podział terytorialny ich działania, określiły zadania wydziałów i innych jednostek podporządkowanych radom w zakresie pomocy dla organów samorządu mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Działalność swą samorządy opierają na wzorcowych regulaminach, które nie wszędzie jednak dostosowane zostały do lokalnych warunków pracy tych samorządów. Utrudnia to w wielu przypadkach realizację podejmowanych przedsięwzięć. Dokonany podział terytorialny nie pokrywa się wszędzie z zasięgiem działania ADM-ów, co również komplikuje działalność samorządów.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Sprawnie zostały przeprowadzone wybory do komitetów osiedlowych i obwodowych. W niektórych miejscowościach w skład samorządu mieszkańców wybrano jednak obywateli obciążonych licznymi obowiązkami zawodowymi i społecznymi, co siłą rzeczy ogranicza ich aktywność w pracach samorządu.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Pozytywnie należy ocenić organizację szkolenia działaczy rad narodowych i pracowników administracji oraz członków samorządu mieszkańców. Szkolenia takiego nie zorganizowano jednak wszędzie. Właściwe przygotowanie członków samorządu i pracowników administracji ma tak istotne znaczenie dla pracy samorządu, że należałoby rozważyć możliwość wprowadzania stałego systemu szkolenia.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Interesujące inicjatywy w przedmiocie pracy z dziećmi i młodzieżą przedsięwzięły samorządy mieszkańców w osiedlach spółdzielczych. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą wymagają stałego doskonalenia poprzez rozszerzenie współpracy dyrekcji szkół z samorządami mieszkańców w opracowywaniu i realizacji programów wychowawczych. Wspólnych inicjatyw szkół i samorządów wymaga zorganizowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą z rodzin rozbitych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Poważne sukcesy osiągnęły samorządy mieszkańców w zakresie utrzymania na osiedlu czystości, ładu i porządku. Społeczna kontrola oraz współpraca z ADM i jednostkami MO wywiera coraz większy wpływ na stan sanitarno-porządkowy osiedli.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Do najpoważniejszych niedociągnięć w zakresie współdziałania administracji z samorządami mieszkańców należy zaliczyć:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- niedostateczne zabezpieczenie pomieszczeń dla samorządów oraz brak jednolitych zasad finansowania ich działalności;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- brak jednolitego systemu załatwiania skarg i wniosków, co powoduje ignorowanie wielu słusznych wniosków i postulatów mieszkańców;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- pomijanie opinii samorządów w sprawach dotyczących planów techniczno-ekonomicznych, usług i handlu, kultury i wypoczynku oraz służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Mimo wspomnianych mankamentów, dotychczasowy okres pracy samorządu mieszkańców w nowej kadencji charakteryzuje się wieloma wartościowymi inicjatywami, które nie są jednak w wystarczającym stopniu upowszechniane. Dalszy rozwój samorządów uzależniony jest od pogłębienia ich współpracy z organami administracji terenowej i podporządkowanych im jednostek.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Realizacja czynów społecznych w gospodarce komunalnej wykazuje tendencje wzrastające. Wartość czynów społecznych w latach 1956-60 wynosiła 777 mln zł, a w latach 1966-70 osiągnęła 7.731 mln zł. Podejmowano głównie prace związane z budową dróg, studni, sieci kanalizacyjnych, zakładano zieleńce miejskie i ogródki jordanowskie oraz przeprowadzano prace remontowe i porządkowe ulic, budynków i mieszkań. Poważny udział w organizowaniu czynów społecznych mają samorządy mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Największy wskaźnik wartości czynów w przeliczeniu na jednego mieszkańcy osiągnięto w Poznaniu, Łodzi, w woj. gdańskim, najniższy w woj. łódzkim, zielonogórskim i koszalińskim. Znaczną dynamikę wzrostu czynów społecznych w gospodarce komunalnej osiągnięto w gminach.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Prace podejmowane w ramach czynów społecznych skierowane powinny być na rozwój i budowę infrastruktury miejskiej oraz na przygotowanie testów pod budownictwo jednorodzinne. Do prac tych należałoby włączyć większe zakłady pracy. Do inicjowania i organizowania czynów, zwłaszcza porządkowych, powinny być w większym stopniu włączane ADM-y i inni zarządcy budynków mieszkalnych oraz samorządy mieszkańców. Wydaje się również konieczne rozwijanie inicjatywy społecznej na terenie tych województw, w których odnotowano najniższe wskaźniki wartości czynów społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanGarlicki">Instytucja samorządu mieszkańców stanowi ważne ogniwo demokratyzacji życia społecznego. Najpoważniejszym problemem występującym w dotychczasowej działalności samorządów mieszkańców jest dysproporcja pomiędzy zakresem uprawnień przy znanych tym samorządom, a możliwościami ich realizacji. Nie zagwarantowano im dotychczas środków finansowych oraz pomieszczeń.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanGarlicki">Organy samorządów nie powinny zajmować się administrowaniem, lecz pobudzaniem inicjatywy społecznej oraz organizacją stosunków międzyludzkich na terenie osiedli. Występuje pilna potrzeba zacieśniania kontaktów pomiędzy organami administracji i rad narodowych a samorządami mieszkańców.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełGabrielGórtowski">Decydujące znaczenie dla rozwoju samorządów mieszkańców będzie miała współpraca z organami rad narodowych, zwłaszcza zaś z ich komisjami. Jak dotychczas współpraca ta nie kształtuje się zadowalająco. Organy administracji powinny się opierać przy rozwiązywaniu wszystkich problemów komunalnych dzielnicy na wnioskach i opiniach samorządu mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełGabrielGórtowski">Ranga samorządu mieszkańców w osiedlach spółdzielczych jest wyższa niż w osiedlach innego typu. Spółdzielnie zapewniają samorządom swoich osiedli pomieszczenia oraz środki rzeczowe.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełGabrielGórtowski">Należałoby rozważyć możliwość powołania pisma zajmującego się wyłącznie problematyką samorządu mieszkańców. W czasopiśmie „Rada Narodowa, Gospodarka i Administracja” nie uwzględnia się w wystarczającym zakresie tej problematyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławJanik">W okresie 30-lecia Polski Ludowej stworzono w oparciu o czyny społeczne ogromny majątek narodowy. Społeczna doniosłość czynów wynika również z ich funkcji wychowawczej. Należy jednak pamiętać, że niewłaściwie zorganizowany czyn społeczny może przynieść szkody, których wielkości nie da się wyliczyć w złotówkach. Ludzie obserwujący, że inicjatywa ich nie doprowadziła do zamierzonych efektów, zniechęcają się do działalności społecznej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełWładysławJanik">Organy samorządu mieszkańców dysponują największymi możliwościami organizowania czynów społecznych w zakresie gospodarki komunalnej. Zabezpieczenie środków rzeczowych i organizacja frontu robót powinny być przedmiotem wspólnej troski samorządu i organów administracji terenowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarianMatera">Z obserwacji wynika, że mieszkańcy osiedli, którzy przez dłuższy czas oczekiwali na mieszkanie, wykazują więcej inicjatywy w podejmowaniu czynów na rzecz osiedla oraz więcej troski w dbałości o mienie spółdzielcze, aniżeli ci, którzy otrzymali mieszkanie w przyspieszonym terminie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMarianMatera">Samorządy mieszkańców oraz organy administracji nie dysponują skutecznymi sankcjami wobec lokatorów zakłócających porządek domowy. Możliwości wykwaterowania takich lokatorów są ograniczone brakiem lokali zastępczych. Należałoby rozważyć możliwość stosowania sankcji, którymi organy administracji mogłyby karać lokatorów łamiących regulamin osiedla, bez potrzeby wszczynania postępowania przed kolegiami do spraw wykroczeń.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełMarianMatera">Organizacja czynu społecznego ma decydujący wpływ na jego wyniki. Front prac powinien być tak przygotowany, by wysiłek społeczny przynosił rzeczywiste, widoczne efekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanMariański">Samorządy mieszkańców stanowią ważne ogniwo demokratyzacji życia społecznego. Należy je jednak uchronić za wszelką cenę przed dwoma grożącymi im niebezpieczeństwami: przed ograniczeniem ich działania do spraw czysto administracyjnych i przed obciążaniem ich nadmierną ilością zadań.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanMariański">Dla dalszego rozwoju samorządów mieszkańców poważne znaczenie może mieć opracowanie systemu informacji o zamierzeniach organów administracji terenowej. Już na etapie opracowywania planów gospodarczych i przestrzennych organy administracji powinny zasięgać opinii samorządów o potrzebach terenu objętego ich działaniem.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanMariański">Należałoby się zastanowić nad możliwością powiązania systemu samorządów z reformowanym systemem oświaty. Organizowanie popołudniowych zajęć dla młodzieży powinno stać się przedmiotem wspólnej troski szkół i samorządów osiedlowych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJanMariański">Większą uwagę aniżeli dotychczas należy przywiązywać do treści czynów społecznych, do ich funkcji wychowawczych, aniżeli ich wartości wymierzonej w złotówkach.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełJanMariański">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Sekretarz Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu - poseł Witold Jarosiński.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełJanMariański">W uchwalonym przez Radę Państwa ramowym regulaminie samorządu mieszkańców wskazuje się, że samorząd powinien zajmować się całokształtem problemów terytorium objętego zasięgiem jego działania. Poza działalnością o charakterze organizatorskim, samorząd kontrolować powinien organy administracji.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełJanMariański">W wytycznych opracowanych przez Radę Państwa wskazano na konieczność zintegrowania działalności komisji rad narodowych i komitetów frontu jedności narodu. W programach działania opracowanych wspólnie przez komitety FJN i komisje rad narodowych przewiduje się, że sprawy związane z działalnością samorządu mieszkańców będą przedmiotem stałego zainteresowania tych organów.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełJanMariański">Półroczny okres działania samorządów mieszkańców nie upoważnia jeszcze do formułowania generalnych ocen wyników ich pracy. Można jednak już dziś stwierdzić, iż w poważnej większości przypadków samorządy rozpoczęły działalność zgodnie z ramowym regulaminem uchwalonym przez Radę Państwa, wykazując dużą inicjatywę. Szczególne sukcesy osiągnęły samorządy w dziedzinie gospodarki komunalnej. Wyniki pracy na polu gospodarki mieszkaniowej uzależnione są natomiast od rozwoju współpracy pomiędzy samorządami i organami administracji terenowej.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełJanMariański">Samorządy mieszkańców działają na ogół w trudnych warunkach. Nie zagwarantowano im pomieszczeń, nie określono wyraźnie zasad dofinansowywania. Jedynie w osiedlach spółdzielczych zapewniono samorządom zadowalające warunki pracy.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełJanMariański">W najbliższym czasie rozpatrzy się propozycję wyodrębnienia w czasopiśmie „Rada Narodowa, Gospodarka i Administracja” specjalnego działu poświęconego problemom samorządu mieszkańców. Obecnie wydaje się biuletyn poruszający zagadnienia samorządów oraz fachową biblioteczkę. Sprawy samorządu są również przedmiotem stałej kilkuminutowej audycji radiowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Obecnie organa samorządowe mieszkańców miast i osiedli pozbawione są w wielu przypadkach praktycznej możliwości realizacji podejmowanych uchwał, nakreślonych programów poprawy życia mieszkańców. Sytuacja ta spowodowana jest tym, że większość środków finansowych umożliwiających realizację postulatów wysuwanych przez samorząd pozostaje w dyspozycji organów administracyjnych (administracji osiedla). Nasuwa się więc wniosek, by organa samorządowe ściśle współpracowały z administracją osiedla, która powinna im udzielać pomocy, stwarzać warunki umożliwiające realizację podejmowanych uchwał. Spowoduje to zmianę charakteru działania organów samorządowych. Dotychczas są one jedynie organami inicjującymi określoną działalność, w zamierzeniu zaś powinny one stać się rzeczywistymi współgospodarzami osiedla.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Istotne znaczenie dla wzmocnienia pozycji samorządu mieszkańców mieć będzie pogłębienie współpracy z komisjami rad narodowych. O ile bowiem organy samorządu powinny kierować swoje postulaty pod adresem organów administracyjnych, to oparcie dla swej działalności znaleźć mogą i powinny w komisjach rad narodowych. W chwili obecnej, po zmianie ustawy o radach narodowych, współdziałanie rad narodowych z organami samorządu powinno się pogłębić. Jednakże utrzymywanie kontaktów z organami samorządu wyłącznie za pośrednictwem biura rady narodowej - nie jest najlepszym rozwiązaniem. Słuszniejsze byłoby przejęcie przez jedną z komisji rad narodowych współpracy z organami samorządowymi. W poprzednich kadencjach praktyka taka stosowana na terenie Warszawy dostarczyła wiele przykładów owocnej współpracy rad narodowych z organami samorządowymi.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Organy samorządowe powinny również dążyć do ściślejszej integracji swojej działalności z działalnością organizacji społecznych oraz placówek oświatowych i wychowawczych położonych na terenie osiedla.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Istotne znaczenie dla zwiększenia zaangażowania mieszkańców w sprawy miasta czy osiedla mają czyny społeczne. Wydaje się, że szczególnie wiele inicjatywy i zainteresowania wzbudzają czyny społeczne organizowane na dużą skalę. Organizacja takich czynów musi być jednak niezwykle sprawna.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Komisja rozpatrzyła następnie informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli rozwoju produkcji lokalnej materiałów budowlanych. Sprawozdawcą był poseł Henryk Hałas (PZPR):</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Na terenie kraju znajdują się liczne i bogate złoża surowców mineralnych. Podjęto szereg działań zmierzających do rozwinięcia lokalnej produkcji materiałów budowlanych na terenach wiejskich. Produkcję tę podjąć miały kółka rolnicze, zespoły chłopskie oraz indywidualni rzemieślnicy. Stworzono im szereg ułatwień organizacyjno-prawnych m.in. podatkowych. Zobowiązano jednostki podległe resortowi budownictwa do udzielania szerokiej pomocy technicznej zakładom pozaresortowym organizującym lokalną produkcję materiałów budowlanych. Odpowiedzialnością za organizację i koordynację produkcji lokalnej materiałów budowlanych obciążono terenowe organa administracji.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Produkcja lokalna materiałów budowlanych, mimo postępów, jakie zanotowano w tej dziedzinie w ostatnich latach, nie zaspokaja zapotrzebowania budownictwa indywidualnego, zwłaszcza na terenach wiejskich.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Przeprowadzone przez NIK kontrole wykazały, że niedostateczne jest wykorzystanie zdolności produkcyjnej wielu zakładów, niska bywa jakość produkowanych wyrobów, słabe jest wykorzystanie w procesie produkcji miejscowych surowców.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Szczególnie odpowiedzialne zadania w dziedzinie rozwoju lokalnej produkcji materiałów budowlanych obciążają urzędy powiatowe. Powinny one być inicjatorami produkcji lokalnej, dbać o stworzenie zaplecza techniczno-organizacyjnego. W każdej gminie powinna być czynna przynajmniej jedna wytwórnia materiałów budowlanych; przy organizowaniu takich wytwórni wykorzystać można i trzeba wszystkie nieczynne cegielnie, wapienniki i inne tego typu zakłady. Należy również zobowiązać jednostki podległe resortowi budownictwa do pełniejszego zainteresowania się zakładami produkującymi materiały budowlane dla potrzeb lokalnych, do szerszego udzielania pomocy techniczno-organizacyjnej producentom tych materiałów. Niezbędne jest również zwiększenie preferencji podatkowych dla wytwórców materiałów budowlanych z surowców lokalnych.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Rozwinięciu produkcji w tym zakresie sprzyjałoby niewątpliwie stosowanie w szerszym niż dotychczas stopniu obok formy dzierżawienia zakładów produkujących materiały budowlane - formy podlegającej na oddawaniu tych zakładów w ajencję.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Dodatkowe informacje przedstawili dyrektor Zespołu NIK, Józef Ciesielski oraz dyrektor Departamentu Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Henryk Wałcerz.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Z wyjaśnień tych wynika, że przyczyną zbyt wolnego rozwoju lokalnej produkcji materiałów budowlanych jest najczęściej bierna postawa aparatu wykonawczego b. terenowych organów administracyjnych. Nie inicjowały one i nie popularyzowały tej produkcji. Nie wykazywano zainteresowania zasobami surowców miejscowych, nie rozpowszechniano posiadanych w tym zakresie danych. Zdecydowanie za mała była pomoc techniczna i organizacyjna w eksploatacji surowców.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">W ciągu ostatnich 4 lat produkcja lokalna materiałów budowlanych utrzymuje się na tym samym poziomie. Niepokojąco niska jest zwłaszcza produkcja materiałów z kamienia, mimo stworzenia sprzyjających ku temu warunków ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Przyczyną niewielkiego zainteresowania terenowych administracji produkcją materiałów budowlanych jest m.in. brak osób z przygotowaniem fachowym.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Na niedostatecznym rozwoju produkcji lokalnej materiałów budowlanych zaważyły m.in. czynniki typu ekonomicznego, zwłaszcza stosunkowo wysoki koszt produkcji tych materiałów w porównaniu z kosztami produkcji w wielkich zakładach przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanuszBiernacki">Nadal w pełni aktualne są postulaty wysunięte przez Komisję w kwestii pomocy organizacyjnej, ekonomicznej i technicznej dla lokalnych producentów materiałów budowlanych - ze strony zarówno terenowych organów administracyjnych, jak i resortowych zakładów produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanuszBiernacki">Lokalna produkcja materiałów budowlanych ma obecnie wielu gestorów. CRS, Spółdzielczości Pracy, kółka rolnicze; to utrudnia koordynację poczynań w tej dziedzinie. Nadzór nad tą produkcją przejąć powinny terenowe organa administracji. Umożliwi to opracowanie długofalowego programu rozwoju produkcji materiałów budowlanych z miejscowych surowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanuszWójcik">O braku koordynacji w dziedzinie lokalnej produkcji materiałów budowlanych dobitnie świadczą poczynania niektórych organów administracyjnych w stosunku do zakładów rozwijających taką produkcję. W 1972 roku przeprowadzono kosztem 1,5 mln zł kapitalny remont cegielni w powiecie puławskim, rozwijającej produkcję w oparciu o surowiec lokalny. W związku z wyczerpaniem zasobów gliny w pobliżu cegielni podjęto decyzję o likwidacji cegielni. Decyzja ta spotkała się z wyraźnym niezadowoleniem mieszkańców powiatu. Wydaje się, że produkcja cegielni mogłaby być kontynuowana w oparciu o surowce znajdujące się w innych miejscach na terenie powiatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMieczysławMedeński">Dalszy rozwój budowli uzależniony jest od zaopatrzenia w artykuły budowlane. Dlatego też doniosłość lokalnej produkcji materiałów budowlanych należy oceniać w świetle potrzeb rolnictwa, nie zaś wartości tej produkcji. Rozwój lokalnej produkcji materiałów budowlanych umożliwi zlikwidowanie barier materiałowych w budownictwie wiejskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełHenrykHałas">Dysproporcja pomiędzy potrzebami budownictwa wiejskiego a możliwościami przemysłu materiałów budowlanych systematycznie się pogłębia. Najbardziej odczuwalny jest niedobór materiałów ściennych. Dlatego też ostrożniej należy podejmować decyzje o likwidacji lokalnych cegielni, których eksploatacja ze względu na wyczerpanie się miejscowych złóż gliny staje się nieopłacalna.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWacławŻak">Należałoby rozważyć, czy z ekonomicznego punktu widzenia opłaca się bardziej dowozić glinę do cegielni z odległości kilku kilometrów, czy też organizować transport cegły z odległości kilkudziesięciu kilometrów. Symptomatyczne jest, że prywatne, lokalne cegielni oferujące cegłę w cenie wyższej o 50 proc. i doskonale prosperują, przynosząc właścicielom wysokie dochody. Rolnicy wykupują z rocznym wyprzedzeniem całą produkcję tych cegielni, chcąc uniknąć kosztowanego i kłopotliwego transportu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełWacławŻak">Należałoby opracować technologię budownictwa wiejskiego uwzględniającą oszczędne zużycie cementu. Dotychczasowe ciężkie budownictwo gospodarskie można by z powodzeniem zastąpić konstrukcjami znacznie lżejszymi, a przez to oszczędniejszymi.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełWacławŻak">Dodatkowych wyjaśnień udzielił dyrektor Departamentu Ministerstwa Budownictwa i Materiałów Budowlanych - Henryk Wałcerz. Komisja postanowiła przyjąć informację NIK i ponownie zbadać stan lokalnej produkcji materiałów budowlanych w roku przyszłym. Komisja rozpatrzyła również i przyjęła odpowiedzi wiceprezesa Rady Ministrów - Zdzisława Tomala, Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Ministra Finansów na uchwalone poprzednio dezyderaty dotyczące budownictwa jednorodzinnego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>