text_structure.xml 23.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 marca 1974 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Komisja Prac Ustawodawczych, obradujące pod wspólnym przewodnictwem posłów: Jerzego Bafii (PRZPR) i Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrywały wstępnie rządowy projekt ustawy - prawo lokalowe.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Sprawiedliwości, prezes Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Stanisław Kukuryka oraz dyrektorzy Zespołów NIK - Józef Ciesielski i Edmund Twardowski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Uzasadnienie rządowego projektu ustawy - prawo lokalowe przedstawił minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak (tekst uzasadnienia podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Gabriel Górtowski (SD), Czesław Kończal (PZPR), Bronisława Sokołowska (PZPR), Rudolf Szura (SD), Franciszek Krengelewski (SD), Tadeusz Zapiórkowski (bezp.), Ignacy Dziadek (PZPR), Jan Wojno (PZPR), Marian Matera (PZPR), Sylwester Zawadzki (PZPR), Władysław Janik (PZPR) i Jerzy Bafia (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawowe założenia projektu ustawy spotkały się z akceptacją uczestników dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podkreślano szczególne znaczenie przewidzianych w projekcie postanowień, które zwierzają do stopniowej realizacji zasady, w myśl której każdej rodzinie przysługiwać ma prawo do oddzielnego mieszkania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Popierając generalne założenia projektu poseł Sylwester Zawadzki podkreślił, że dotyczy on materii o szczególnym znaczeniu społecznym. Stąd - przy ustalaniu brzmienia ustawy - mieć trzeba na uwadze perspektywy rozwoju budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Minister Jerzy Kusiak poinformował, że plany budownictwa mieszkaniowego określone w uchwale V Plenum KC PZPR oraz uchwale Sejmu w sprawie perspektywicznego programu mieszkaniowego są systematycznie przekraczane. Niemniej jednak ilość oddawanych do użytku mieszkań jest wciąż jeszcze mniejsza od ilości zawieranych małżeństw. Dopiero w przyszłej 5-latce proporcje te ulegną złagodzeniu, a następnie likwidacji. Do tego czasu nie będzie jeszcze możliwe zapewnienie każdej rodzinie oddzielnego mieszkania. Niemniej jednak postępy osiągane w tym zakresie są już widoczne; wyrazem ich jest poprawa wskaźnika ilości osób przypadających na jedną izbę. Postępy te będą w dalszych latach jeszcze szybsze.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Poseł Gabriel Górtowski podkreślił, że projekt prawa lokalowego dostosowuje przepisy prawa do nowych warunków, usuwa podstawowe luki i niedomówienia obowiązujących unormowań. Na podkreślenie zasługuje zwłaszcza precyzyjne określenie w projekcie pojęcia samodzielności mieszkania, uwypuklenie rodzinnego charakteru prawa do mieszkania, dotychczas przysługującego jednej osobie - tej, której zostało ono przydzielone, wyraźne określenie uprawnień właścicieli domków jednorodzinnych oraz ułatwienie zmiany mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Z dużym uznaniem podkreślano w dyskusji szeroki zakres konsultacji, jakiemu poddany był projekt ustawy przed przedłożeniem go Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Posłowie zgłosili pod adresem projektodawców szereg pytań i uwag, jakie nasuwały się im przy rozpatrywaniu projektu oraz w toku konsultacji jego założeń z wyborcami.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">M.in. posłowie Czesław Kończal i Bronisława Sokołowska poświęcili swe wystąpienia przepisom dotyczącym przypadków zajmowania przez najemcę lokalu mieszkalnego o powierzchni większej niż przysługuje mu według obowiązujących norm. Rozważano również problemy kontroli społecznej nad rozdziałem mieszkań, zwłaszcza w świetle przewidzianej likwidacji dotychczas istniejących komisji lokalowych. Wyrażono opinię, że kontrolę taką skutecznie mogą i powinny sprawować rady narodowe i ich komisje.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Posłowie Ignacy Dziadek, Jan Wojno, Marian Matera i Władysław Janik poruszyli problemy budownictwa zakładowego i dysponowania mieszkaniami przez zakłady pracy; podkreślano przy tym, że niesłuszne byłoby rezygnowanie z priorytetów przyznawanych przy rozdziale mieszkań w imię interesów gospodarki narodowej; polityka mieszkaniowa i w bieżącym, i w przyszłym 5-leciu sprzyjać musi jak najbardziej efektywnemu wykorzystaniu potencjału produkcyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono również proponowanym w projekcie przepisom dotyczącym uprawnień właścicieli domków jednorodzinnych, usprawnienia gospodarki substancją mieszkaniową przez administrację domów i roli samorządów mieszkańców, zamiany mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Udzielając odpowiedzi na pytania posłów minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska Jerzy Kusiak wyjaśnił m.in., że projekt nie powtarza zawartych w prawie cywilnym przepisów dotyczących najmu lokali, jak również przepisów zawartych w kodeksie postępowania administracyjnego. Przepisy te zachowują moc obowiązującą.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zabierając głos na zakończenie obrad, przewodniczący Komisji Prac Ustawodawczych, poseł Jerzy Bafia (PZPR) stwierdził, że dyskusja dała wyraz akceptacji dla podstawowych rozwiązań projektu. Prawidłowemu ukształtowaniu tych założeń służyły prowadzone konsultacje projektu w zainteresowanych i kompetentnych środowiskach. Celem wzbogacenia dorobku tych konsultacji przeprowadzonych przez autorów projektu, prezydia Komisji zwróciły się do przedstawicieli administracji terenowej, zwłaszcza tych terenów, gdzie problemy mieszkaniowe występują najostrzej, o przysłanie uwag wynikających z praktyki.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Kontynuując prace nad projektem prawa lokalowego Komisje powinny wziąć pod uwagę perspektywy dalszego, szybszego rozwoju budownictwa mieszkaniowego; przyjęta w tej dziedzinie przez partię i rząd strategia tworzy i tworzyć będzie coraz lepszą bazę naturalnego rozwiązywania problemu mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Podejmując prace nad nadaniem projektowi ostatecznego kształtu Komisje powinny mieć na względzie, że umocnieniu praw lokatora do zajmowanego mieszkania towarzyszyć powinno ścisłe określenie wynikających dla niego obowiązków z tego tytułu. W każdym akcie prawnym realizowana być bowiem powinna zasada jedności praw i obowiązków obywateli.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Dla szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy Komisje powołały wspólną podkomisję w składzie - posłowie: Ignacy Dziadek (PZPR), Jan Garlicki (SD), Franciszek Kociemski (PZPR), Jerzy Lorens (PZPR), Regina Maciejewska (bezp.), Jan Mariański (PZPR), Józef Sapierzyński (ZSL), Bronisława Sokołowska (PZPR), Stanisław Szkraba (PZPR) i Sylwester Zawadzki (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Komisje wybrały posła Stanisława Szkrabę (PZPR) na sprawozdawcę projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">O PROJEKCIE PRAWA LOKALOWEGO.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Uzasadnienie rządowego projektu ustawy - Prawo Lokalowe przedstawione przez ministra gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzego Kusiaka na wspólnym posiedzeniu Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Prac Ustawodawczych w dniu 14 marca 1974 r.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Odczuwalna sprawa sytuacji mieszkaniowej to jeden z podstawowych problemów społecznych, którego rozwiązanie postawił na czołowym miejscu VI Zjazd Partii. Bliższe określenie celów i kierunków działania dla osiągnięcia takiej poprawy zawierają: uchwała V Plenum KC PZPR oraz uchwała Sejmu PRL, określające perspektywiczny program mieszkaniowy.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">To wyjątkowe znaczenie nadane kwestii mieszkaniowej oraz nowe ujęcie społecznej funkcji mieszkania wymaga nowego prawnego uregulowania całokształtu stosunków związanych z zajmowaniem i używaniem lokali i budynków, nowego uregulowania odpowiadającego potrzebom dnia dzisiejszego jak i potrzebom przewidywanym w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Z tych przyczyn przygotowana została nie nowelizacja obowiązujących przepisów, lecz projekt nowego prawa lokalowego, które zastąpi niedostosowane do aktualnych warunków społeczno-gospodarczych przepisy Prawa lokalowego z 1959 r. oraz ustawy z 1957 r. o wyłączeniu lokali i budynków z pod publicznej gospodarki lokalami.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Rozwiązania przyjęte w projekcie prawa lokalowego zmierzają do:</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- stopniowej realizacji prawa każdej rodziny do samodzielnego mieszkania,</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- ustalania korzystniejszych norm zaludnienia mieszkań,</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">- stabilizacji uprawnień do zajmowanego mieszkania,</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">- zagwarantowania uprawnień właścicieli do dysponowania mieszkaniem stanowiącym własność osobistą lub spółdzielczą,</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">- zwiększenia dbałości o utrzymanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie,</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">- wyzwolenia inicjatywy obywateli w zakresie budownictwa mieszkaniowego, ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa indywidualnego,</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">- ograniczenia ingerencji administracyjnej w stosunki najmu lokali i budynków.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Te ogólne założenia projektu znajdują konkretyzację w poszczególnych jego przepisach.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">W opracowana projektu wzięli udział wybitni przedstawiciele nauki, przedstawiciele sądownictwa, Centralnej Rady Związków Zawodowych oraz Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, a także przedstawiciele praktyki różnego stopnia organów administracji państwowej, posiadający bogate doświadczenie w zakresie całokształtu problematyki mieszkaniowej. Taki dobór zespołu powołanego dla opracowania projektu pozwolił na wszechstronną analizę zakresu problematyki, która powinna być objęta projektem, jak i na zaproponowanie prawidłowych rozwiązań poszczególnych zagadnień.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">W jednej z wersji, już uwzględniającej uwagi poszczególnych resortów i byłych prezydiów wojewódzkich rad narodowych, projekt został przesłany jeszcze raz do wszystkich opiniujących, a także do szeregu prezydiów miejskich i powiatowych rad narodowych, organizacji społecznych i zawodowych oraz do kilku dużych zakładów produkcyjnych, m.in. Huty im. Lenina, Stoczni Gdańskiej, Zakładów im. Cegielskiego w Poznaniu - z prośbą o ustosunkowanie się.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W nadesłanych opiniach założenia i zasady projektu uzyskały akceptację, jednocześnie zgłoszono doń kilkaset szczegółowych uwag różnej wagi, pomocnych w dalszej pracy nad projektem, ale też często wykluczających się wzajemnie. Wymagało to dokładnej analizy tych uwag oraz bezpośrednich spotkań z wnioskodawcami, aby w ten sposób doprowadzić do określenia rozwiązań optymalnych. Opracowany w ten sposób projekt Rada Legislacyjna oceniła jako trafnie realizujący nową politykę partii i rządu w sprawach mieszkaniowych oraz uwzględniający bieżące i perspektywiczne potrzeby społeczne.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Na szczególne podkreślenie zasługują te zawarte w projekcie przepisy, które wiążą się ze stopniową realizacją prawa każdej rodziny do samodzielnego mieszkania.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">W tej dziedzinie przepisy projektu ustalają, że:</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">- samodzielne lokale mieszkalne mogą być przydzielane tylko jednemu najemcy,</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">- najemcy zajmującemu lokal mieszkalny o powierzchni większej niż przysługuje mu według norm zaludnienia i nadwyżka obejmuje co najmniej 1 pokój, powinien być zaproponowany samodzielny lokal zamienny, a gdyby nie wyraził zgody na przeniesienie się do lokalu zamiennego - zobowiązany będzie opłacać podwyższony czynsz,</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">- nie będą przydzielane pokoje przechodnie oraz pokoje o powierzchni mniejszej od 10 m2.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Odnośnie małych domów mieszkalnych, obejmujących 2-4 samodzielne lokale mieszkalne stanowiące odrębną własność różnych osób, projekt dopuszcza wyłączenie takich lokali z pod przepisów o najmie lokali, na podstawie decyzji administracyjnych, bez względu na dzień oddania ich do użytku oraz chociażby ustanowienie odrębnej własności dotyczyło członków rodziny określanych dotychczas jako „samotni”.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Obowiązujące obecnie przepisy uniemożliwiają podejmowanie budowy małych domów mieszkalnych przez członków rodziny, np. przez dwóch braci - nawet prowadzących odrębne gospodarstwa domowe, o ile w każdym z nich nie zamieszkują inne osoby wymienione we wspomnianym przepisie, to jest małżonek, krewni, wstępni lub zstępni, rodzeństwo, pasierbowie lub dzieci przysposobione. Zniesienie tego zakazu przyczyni się do szerszego niż dotychczas rozwoju budownictwa realizowanego przy znacznym zaangażowaniu środków finansowych osób podejmujących budowę.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Istotnej zmianie ulegają przepisy dotyczące domów jednorodzinnych. Według dotychczasowego stanu prawnego, dom, który pod względem wielkości odpowiadał warunkom domu jednorodzinnego, lecz obejmował lokal użytkowy niewykorzystywany przez właściciela na wykonywanie zawodu, nie stanowił domu jednorodzinnego, a zatem zarówno jego część mieszkalna, jak i użytkowa nie podlegały wyłączeniu z pod przepisów o publicznej gospodarce lokalami.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Według projektu w takich przypadkach przepisami o najmie lokali na podstawie decyzji objęty będzie tylko lokal użytkowy, zaś lokal mieszkalny pozostanie w dyspozycji właściciela.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">Projekt przewiduje stopniową realizację - w sposób społecznie uzasadniony - prawa właściciela domu jednorodzinnego, lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość, względnie członka spółdzielni budownictwa mieszkaniowego do zamieszkania w swym domu lub lokalu. Przewidywany w projekcie przepis stworzy realne możliwości załatwienia tego rodzaju spraw w drodze dostarczenia najemcom lokali zamiennych, a gdyby to nie było możliwe - przez wpłacanie za najemcę wkładu mieszkaniowego do spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Ponieważ obowiązujące przepisy podlegają krytyce i z tej przyczyny, że niewspółmierny jest zakres obowiązków obciążających najemcę w stosunku do obowiązków wynajmującego, projekt ustala obowiązki wynajmującego zaliczając do nich:</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">- zapewnienie sprawnego działania urządzeń technicznych w budynku,</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">- utrzymywanie w porządku i czystości pomieszczeń przeznaczonych do ogólnego użytku oraz otoczenia budynku,</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">- dokonywanie naprawy uszkodzeń i bieżących napraw budynku,</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">- współdziałanie z samorządem mieszkańców,</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">- stosowanie przewidzianych środków prawnych wobec administratorów, dozorców i innych pracowników administracji domu zaniedbujących swoje obowiązki.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">Na wynajmującym ciąży obowiązek oddania najemcy lokalu lub budynku wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz zapewnienia sprawnego działania urządzeń technicznych w budynku, umożliwiających najemcy korzystanie z oświetlenia i ogrzewania lokalu, ciepłej wody, dźwigów, zbiorczych anten i innych urządzeń, a także obowiązki przewidziane w tym zakresie w przepisach Kodeksu cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#komentarz">Projekt ustawy nakłada na wynajmującego obowiązek współdziałania przy sprawowaniu zarządu budynkiem z samorządem mieszkańców. Zakres współdziałania ustalają rady narodowe miast i gmin, a w miastach wyłączonych z województw - dzielnicowe rady narodowe.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#komentarz">Ustawowe określenie roli samorządu mieszkańców w systemie gospodarki mieszkaniowej stanowi istotny wyraz w dążeniu do wzmocnienia kontroli społecznej tej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#komentarz">Istotnym instrumentem dbałości o utrzymanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie może być kaucja zabezpieczająca utrzymanie w należytym stanie lokali i to zarówno nowych, jak i w starych budynkach. Uzależnienie najmu lokali od uiszczenia kaucji, określenie jej stawek, zasad zwalniania od niej w całości lub w części oraz trybu jej pobierania i zwrotu może być wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#komentarz">Na uwagę zasługuje również przepis regulujący sprawę udostępnienia przez najemcę zajmowanego lokalu dla dokonania naprawy lokalu lub budynku. W wypadku takiej konieczności wynajmujący powinien dostarczyć lokal zamienny lub pomieszczenie zastępcze na czas trwania napraw. W czasie naprawy najemca byłby zobowiązany jedynie do płacenia czynszu za zajmowany lokal zamienny (pomieszczenie zastępcze). Koszty przeprowadzki obciążać mają wynajmującego i będą wliczane w koszty remontu.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#komentarz">Szereg przepisów zmierza do jednoznacznego rozstrzygnięcia spraw, które dotychczas w ten sposób nie zawsze mogły być załatwiane.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#komentarz">Projekt utrzymuje zasadę, iż po śmierci najemcy, w stosunek najmu wchodzą wspólnie zamieszkałe z nim osoby bliskie. Jeżeli najemca opuścił lokal, a pozostały w nim jego dzieci lub rodzice, terenowy organ administracji państwowej powinien w miarę potrzeby przydzielić im ten lokal w całości lub w części. W wypadkach społecznie uzasadnionych również inne osoby bliskie mogą uzyskać przydział całego lub części lokalu opuszczonego przez najemcę.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#komentarz">Projekt nadaje charakter normy- ustawowej, stosowanej obecnie praktyce, iż małżonkowie zajmujący wspólny lokal mieszkalny są z mocy prawa najemcami tego lokalu, chociażby umowa najmu została zawarta tylko przez jednego z nich lub przydział lokalu pozostającego w dyspozycji terenowego organu administracji państwowej nastąpił na rzecz jednego z małżonków. Przepis ten może wpływać na prawidłowe rozstrzyganie konfliktowych spraw życiowych, zwłaszcza w przypadku rozwodu i konieczności zabezpieczenia interesów dzieci.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#komentarz">Bardzo istotne znaczenie w gospodarce mieszkaniowej ma ustalenie korzystniejszych norm zaludnienia mieszkań i ułatwianie zamiany mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#komentarz">W aktualnej sytuacji mieszkaniowej ustalenie norm zaludnienia w granicach 7-10 m2 na osobę jest wystarczające, jeżeli się weźmie pod uwagę, że przy obronie stanu posiadania stosowana jest zawsze norma 10 m2 na osobę. W dążeniu jednak, aby normy te mogły być podwyższane w miarę poprawy sytuacji mieszkaniowej, projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykonania niektórych przepisów Prawa lokalowego przewiduje, iż w razie zaistnienia takiej sytuacji w poszczególnych miejscowościach, normy korzystniejsze mogą ustalać rady narodowe.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#komentarz">Zamiana mieszkań potraktowana została przez projekt dość szeroko - poświęcano jej odrębny rozdział. Obejmować ona może lokale przydzielone w trybie decyzji administracyjnych, na lokale spółdzielcze zajmowane przez członków spółdzielni budownictwa mieszkaniowego, lokale zajmowane przez właścicieli w domach jednorodzinnych, a także na lokale stanowiące odrębne nieruchomości - oczywiście z zachowaniem przewidzianych w przepisach warunków. Zastrzeżenie, że odmowa udzielenia zezwolenia na zamianę lokalu może nastąpić jedynie w wypadku, gdy zamiana spowodowałaby naruszenie obowiązujących przepisów, lub Istotne pogrodzenie warunków mieszkaniowych osób zajmujących część lokalu nie objętego zamianą, eliminuje dowolność w podejmowaniu decyzji.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#komentarz">Do zagadnień o istotnym znaczeniu, a nie odnoszących się do stosunku wynajmujący-najemca, wymienić należy: pozostawienie w bezpośredniej dyspozycji zakładów pracy tylko mieszkań funkcyjnych, tj. przeznaczonych dla pracowników pogotowia produkcyjnego i technicznego oraz dla tych osób, których charakter pracy wymaga zamieszkania w określonym budynku lub zespole budynków. Pozostałe dotychczasowe mieszkania służbowe utracą ten charakter, jednak ich przydział następować będzie na rzecz osób wskazanych przez zakłady pracy. Rozwiązanie to wzmocni społeczną kontrolę nad dysponowaniem lokalami w budynkach uspołecznionych zakładów pracy, a jednocześnie zabezpieczy potrzeby mieszkaniowe tych zakładów.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#komentarz">Uproszczeniu i usprawnieniu załatwiania spraw, związanych z przydziałem mieszkań służy zniesienie możliwości odstępstw od przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Towarzyszy temu decyzja o zniesieniu miejskich i powiatowych komisji lokalowych, które w dotychczasowej działalności spełniły swoją rolę, jednak dalsze stosowanie tego trybu załatwiania odwołań nie odpowiada już obecnym warunkom sprawniejszego działania opartego na odpowiedzialności osobistej.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#komentarz">Projekt ustawy - Prawo lokalowe stwarza szerokie możliwości stopniowej poprawy gospodarki mieszkaniowej. Korzystne jego oddziaływanie powinno się zacząć niemal od dnia wejścia w życie ustawy.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>