text_structure.xml
19 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 24 stycznia 1973 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła zagadnienia eksploatacji i remontów budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Zdzisławem Drozdem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- dyrektorzy zespołów NIK: Edmund Twardowski i Henryk Ciesielski;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przewodniczący Zarządu Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Stanisław Kukuryka;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- przewodniczący Prezydiów WRN w Gdańsku i Krakowie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały przygotowane przez Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Omawiając je wiceminister Zdzisław Drozd podkreślił, iż problemami usprawnienia gospodarki zasobami mieszkaniowymi resort zajmuje się intensywnie od kilku lat. W okresie tym wiele zrobiono dla bardziej racjonalnego zagospodarowania istniejących mieszkań. Opracowany jest program działania zmierzającego do likwidacji wszystkich występujących niedociągnięć i braków w tej dziedzinie. Zmierza się m.in. wprowadzić szereg nowych form organizacyjnych, które pozwolą na usprawnienie pracy administracji domów mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Gabriel Górtowski (SD): W 1971 r. zasoby mieszkaniowe w kraju wynosiły 4,5 mln mieszkań, z czego 40 proc. znajdowało się w gestii rad narodowych, 11 proc. - zakładów pracy, 14 proc. - spółdzielni mieszkaniowych, a pozostałe są własnością prywatną. 60 proc. tych mieszkań pochodzi sprzed 1944 r., w tym 15 proc. zbudowano przed rokiem 1900. Najlepszym stanem technicznym i najwyższym standardem charakteryzują się mieszkania spółdzielcze; niską jakością i niskim stopniem wyposażenia - mieszkania znajdujące się w domach prywatnych, zwłaszcza w małych miastach.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Organizacja zarządzania i administracji tymi mieszkaniami jest różna, w zależności od formy własności. Zadaniem każdej administracji jest utrzymywanie budynków w należytym stanie techniczno-porządkowym i zapewnienie mieszkańcom właściwych warunków. Zadania te nie są w pełni realizowane. ADM-y obciążone pracą kancelaryjną, statystyczno-finansową są mało operatywne. Administracje spółdzielcze, zarządzają dużymi kompleksami budynków, co także ogranicza ich operatywność. Administracje zakładowych budynków mieszkalnych nie przywiązują należytej wagi do właściwego zarządzania i często zarząd budynków przekazuje powierniczo radom narodowym.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W ostatnich latach zwiększyła się ilość dozorców, jednak nadal jest ich za mało w stosunku do potrzeb. Dążyć należy do upowszechnienia i utrwalenia właściwie wykonywanej funkcji dozorcy; powinien to być dozorca - konserwator zamieszkujący w budynku, którym się zajmuje i znajdujący się zawsze do dyspozycji mieszkańców i administracji. Poprzeć należy zamierzenia resortu idące w kierunku sprecyzowania obowiązków dozorców, nadania im statusu gospodarzy domu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Mimo pewnej poprawy nadal stan techniczny wielu domów, estetyka i porządek pozostawiają wiele do życzenia. Rady narodowe i administracje nie wykazują dostatecznej dbałości o bieżące remonty i drobne naprawy. Środki finansowe na te cele są zbyt niskie; w konsekwencji zwiększają się koszty remontów kapitalnych. Nakłady na te remonty wzrastają obecnie o 45 proc. w porównaniu do ubiegłej 5-latki. Jednakże nie pozwoli to na przeprowadzenie wszystkich najpilniejszych prac remontowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Podwyższenie standardu mieszkań w starych budynkach osiąga się dzięki ich modernizowaniu; instaluje się nowe urządzenie sanitarne, gazowe i centralnego ogrzewania. W zbyt małym stopniu jednak w ramach prac modernizacyjnych przeprowadza się podział wielopokojowych mieszkań na mniejsze; dotyczy to szczególnie Łodzi, Krakowa i Poznania.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Zastrzeżenie budzi praca wykonawców remontów-przedsiębiorstw budownictwa komunalnego. Przedsiębiorstwa te niechętnie podejmują remonty, gdyż bardziej opłacalna dla nich jest budowa nowych obiektów. Grupy i ekipy konserwacyjno-remontowe, organizowane przy zarządach budynków mieszkalnych, ze względu na zbyt szczupłe zaplecze techniczno-produkcyjne, brak kwalifikowanych fachowców oraz materiałów budowlanych, nie są w stanie przeprowadzać remontów kapitalnych. W zbyt małym zakresie korzysta się z usług remontowych jednostek zrzeszonych w spółdzielniach pracy i spółdzielczości zaopatrzenia i zbytu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Więcej uwagi należy poświęcić współdziałaniu administracji budynków z organami samorządu mieszkańców. Dotyczy to szczególnie domów prywatnych, których właściciele nie rzadko traktują samorząd mieszkańców, jako czynnik utrudniający administrowanie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W dążeniu do usprawnienia zarządzania budynkami mieszkalnymi, zapewnienie lepszej konserwacji i remontów budynków, w niektórych województwach podejmowane są interesujące inicjatywy. Dotyczy to m.in. Gdańska i Krakowa.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">WRW w Gdańsku opracowała odpowiednie wytyczne, w myśl których ADM-y powinny stać się operatywnymi komórkami zarządzającymi domami, koncentrującymi się na sprawach techniczno-eksploatacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zamierzenia resortu dotyczące usprawnienia zarządzania i administrowania domami są słuszne i godne poparcia.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Główne funkcje organizacyjne i koordynacyjne w dziedzinie gospodarki mieszkaniowej powinny należeć do rad narodowych. Osiedle ma stać się podstawową jednostką organizacyjno-przestrzenną i gospodarczą, przy czym w każdym osiedlu będzie jeden zarządca. Jeśli np. większość domów na osiedlu stanowi własność spółdzielczą - administratorem wszystkich domów zostanie spółdzielnia. Centralny Związek Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego dla dużych osiedli będzie powoływał odrębne spółdzielnie. Usprawni to działalność administracyjno-gospodarczą.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Przewiduje się wydanie w najbliższym czasie zarządzeń dotyczących usprawnienia przebiegu remontów budynków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Problemy eksploatacji budynków, remontów są stale przedmiotem zainteresowania Komisji, która niejednokrotnie postulowała poprawę sytuacji w tej dziedzinie. Zwiększenie możliwości przerobowych przedsiębiorstw remontowych, lepsze zaopatrzenie w materiały budowlane itp. Postęp dokonuje się zbyt wolno. Należy rozważyć możliwość zainteresowania działalnością remontową duże przedsiębiorstwa budowlane, lepiej wyposażone w sprzęt.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZdzisławKwieciński">Spółdzielczość mieszkaniowa nadal nie dysponuje własnymi ekipami remontowymi, choć już dwa lata temu podjęte były decyzje w sprawie ich organizowania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełZdzisławKwieciński">Występują trudności z realizacją plenów wyburzenia domów; obecnie nie ma właściwie komu zlecać tego rodzaju prac.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełZdzisławKwieciński">Zaopatrzenie przedsiębiorstw i ekip remontowych w elektronarzędzia jest niedostateczne. Niezbędne wydaje się przyspieszenie przez prac nad uruchomieniem w kraju produkcji tych narzędzi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełZdzisławKwieciński">Dyrektor Zespołu NIK - Edmund Twardowski: Kontrole przeprowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli wykazują, że choć podniosła się na wyższy poziom kultura obsługi w administracjach domów mieszkalnych, to jednak uzyskany postęp nie może jeszcze zadowalać.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełZdzisławKwieciński">Nadal wiele nieprawidłowości występuje w działalności remontowej. Dotyczy to m.in. czasu trwania remontów. Wykonawcy dysponują zbyt małymi możliwościami technicznymi i nie są zainteresowani w podejmowaniu oraz sprawnym terminowym przeprowadzaniu tych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełHenrykHałas">W całej gospodarce komunalnej, a zwłaszcza w dziedzinie remontów istnieją nadal duże opóźnienia. Również w ubiegłym roku plany budowy nowych, mieszkań wykonane zostały pomyślniej niż plany remontów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełHenrykHałas">Nie zawsze zadowalająca jakość budownictwa mieszkaniowego, a także jakość materiałów budowlanych prowadzą do tego, że budynki trzeba remontować już po 3–4 zamiast po kilkunastu latach. Jakości nowego budownictwa należy więc poświęcać więcej niż dotychczas uwagi.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełHenrykHałas">Niektóre przedsiębiorstwa remontowe przyjmują zbyt wiele zleceń naraz i nie mogą się potem - wskutek niewystarczającego potencjału wykonawczego - wywiązać w terminie z przyjętych zobowiązań. Jest to jeden z głównych powodów zbyt długiego trwania remontów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanWojno">Trudności w sprawnym przeprowadzaniu remontów, zwłaszcza w powiatach, biorą się m.in. z niewystarczającego zaopatrzenia przedsiębiorstw remontowych w materiały budowlane i niektóre instalacyjne. Niska jest także jakość tych materiałów. Dalsze źródła trudności, to brak wykwalifikowanej kadry i opóźnienia w dokumentacji remontów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanWojno">Występujące dysproporcje płacowe między budownictwem a służbami remontowo-budowlanymi są m.in. przyczyną odpływu fachowców z działalności remontowej do budownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefMarchewka">Ujednolicenie płac w budownictwie i służbach remontowo-budowlanych jest niezbędne, gdyż stan obecny stwarza duże trudności kadrowe w przedsiębiorstwach remontowych, a także w ADM-ach.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJózefMarchewka">Ostatnio obserwuje się pogorszenie jakości niektórych materiałów budowlanych, zwłaszcza papy i dachówki. Przemysł materiałów budowlanych powinien zwrócić na tę sprawę baczniejszą uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławJanik">W niektórych miastach występuje nieuzasadniony, nadmierny pęd do wyburzania starych domów. Często jest to następstwem braku terenów uzbrojonych, uniemożliwiającego realizację inwestycji na nowych miejscach. Niemniej wobec trudnej wciąż sytuacji mieszkaniowej należałoby ograniczyć wyburzenia do przypadków rzeczywiście i całkowicie niezbędnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełWładysławJanik">Usprawnienia wymaga dystrybucje niektórych materiałów budowlanych na cele remontowe. Osoby pragnące dokonać drobnych napraw lub remontów na własną rękę, a także spółdzielnie budowlane, nie mogą kupić cementu w małych ilościach; należałoby więc wprowadzić do sprzedaży cement w opakowaniach kilku lub kilkunastokilogramowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZbigniewNadratowski">Troszczymy się - i słusznie - o szybką i pełną realizację planów budownictwa mieszkaniowego, przeznaczamy na ten cel coraz większe środki, szkolimy kadry itd. W ślad za tym nie idzie jednak dbałość o utrzymanie w dobrym stanie starych zasobów mieszkaniowych. A przecież w końcowym efekcie cel jest ten sam; polepszenie warunków mieszkaniowych ludności.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełZbigniewNadratowski">Resort gospodarki terenowej i ochrony środowiska powinien dokonać kompleksowej analizy potrzeb remontowych, ustalić wielkość potrzebnych środków i konsekwentnie dążyć do podniesienia rangi tego dziełu gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">W celu zachęcenia przedsiębiorstw handlowych do rozwijania sieci placówek detalicznych zastosowano na niektórych terenach turystycznych ulgi w czynszach, płaconych za użytkowanie lokali handlowych. Obecnie bodźce takie nie są już potrzebne, natomiast niskie stawki czynszowe powodują niedobór środków na remonty lokali znajdujących się częstokroć w opłakanym stanie. Należy więc rozważyć możliwość zniesienia tych ulg.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMariaWyrozębska">Jednym z hamulców budownictwa indywidualnego na wsi są zbyt wysokie koszty dokumentacji obiektów mieszkalnych i gospodarczych i należy zbadać, czy zespoły projektowe nie pobierają za teką dokumentację zawyżonych stawek.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMariaWyrozębska">Ludność wiejska realizuje wiele czynów społecznych, mających m.in. na celu poprawę wyglądu i estetyki wsi. W wielu jednak przypadkach występują poważne trudności w otrzymaniu potrzebnych materiałów budowlanych, np. płyt chodnikowych i krawężników. Należałoby usprawnić zaopatrzenie w te materiały.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławRoziewicz">Budownictwo jednorodzinne zaczyna rozwijać się coraz szybciej; hamulcem tego rozwoju jest niedostateczna koordynacja poczynań podejmowanych w tym zakresie; przydziela się np. działki pod zabudowę, nie przyznając równocześnie środków na uzbrojenie terenu, nie budując dróg dojazdowych itd. Podejmującym budowę nie zapewnia się sprzętu zmechanizowanego i niektórych materiałów budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorCentraliZaopatrzeniaMateriałowegoPrzemysłuBudowlanegoRyszardFruba">Dostawy materiałów budowlanych na remonty wzrosły w ubiegłym roku w stosunku do 1971 r. o 10 proc., w roku bieżącym wzrost ten będzie jeszcze szybszy. Przewiduje się, że zapotrzebowanie na większość podstawowych materiałów zostanie w pełni zaspokojone.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorCentraliZaopatrzeniaMateriałowegoPrzemysłuBudowlanegoRyszardFruba">W br. powinna także nastąpić poprawa dystrybucji materiałów budowlanych. Planuje się utworzenie szeregu dodatkowych punktów sprzedaży tych materiałów łącznie z wprowadzeniem znacznie mniejszych niż dotychczas opakowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuSpółdzielniBudownictwaMieszkaniowegoStanisławKukuryka">Spółdzielczość mieszkaniowa realizuje obecnie szeroki program porządkowania gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz usprawnianie zaplecza technicznego budownictwa spółdzielczego. Ze względu na to, że udział domów spółdzielczych w zasobach mieszkaniowych miast stale rośnie, a w niektórych ośrodkach wyniesie wkrótce 60–90 proc. wszystkich mieszkań - program ten powinien być ściśle skoordynowany z zamierzeniami rad narodowych i ich polityką w dziedzinie gospodarki miejskiej. Spółdzielczość uważa ze celowe, aby remonty kapitalne znalazły się w gestii rad narodowych, natomiast remonty bieżące powinny być wykonywane przez zaplecze techniczne spółdzielni.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuSpółdzielniBudownictwaMieszkaniowegoStanisławKukuryka">Spółdzielczość kładzie duży nacisk na sprawę jakości oddawanych do użytku mieszkań. Kary pobierane od przedsiębiorstw wykonawczych za wykryte usterki przeznaczone są na fundusz remontowy. Spółdzielczość stwierdza ostatnio poprawę jakości budownictwa.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuSpółdzielniBudownictwaMieszkaniowegoStanisławKukuryka">Niedobór kadr fachowych w służbach remontowych i w gospodarce komunalnej wynika m.in. stąd, że żadna uczelnia w Polsce nie kształci dotychczas specjalistów w tych dziedzinach. Należałoby wprowadzić taki kierunek specjalizacyjny przynajmniej w 1 wyższej uczelni technicznej.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuSpółdzielniBudownictwaMieszkaniowegoStanisławKukuryka">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Zdzisław Drozd: Dotyczyły one m.in. przygotowania kadr fachowych dla gospodarki mieszkaniowej, uzbrajania terenów pod nowe budownictwo, organizacji przedsiębiorstw remontowych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuSpółdzielniBudownictwaMieszkaniowegoStanisławKukuryka">Przewodniczący Komisji - poseł Jerzy Majewski (PZPR): Zgłoszone w czasie dyskusji przez posłów wnioski i uwagi resort powinien wykorzystać przy opracowywaniu ostatecznego kształtu programu usprawnienia administracji i zarządzania budynkami mieszkalnymi. Jak wynika z wielu wypowiedzi, a także z materiałów przygotowanych przez NIK, w ostatnich latach poprawiło się funkcjonowanie gospodarki mieszkaniowej. W tej dziedzinie jednak jest jeszcze wiele do zrobienia i temu właśnie służyć ma opracowywany przez resort program.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuSpółdzielniBudownictwaMieszkaniowegoStanisławKukuryka">Sprawą pierwszorzędnej wagi jest konserwacja i bieżące remonty budynków. Bardziej wnikliwego spojrzenia wymaga modernizacja budynków starych. Podejmując prace w tej dziedzinie analizować trzeba opłacalność tego rodzaju przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuSpółdzielniBudownictwaMieszkaniowegoStanisławKukuryka">Więcej uwagi wymaga problem zaopatrzenia przedsiębiorstw remontowych w materiały budowlane, sprzęt i środki transportowe. Radykalnej poprawie musi ulec jakość wykonywanych remontów.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PrezesCentralnegoZwiązkuSpółdzielniBudownictwaMieszkaniowegoStanisławKukuryka">Komisje zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg dyskusji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>