text_structure.xml 28 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 listopada 1974 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Tadeusza Rudolfa (PZPR), rozpatrzyła realizację programu usprawniania gospodarki materiałowej z uwzględnieniem przebiegu i wyników ogólnokrajowego przeglądu zapasów surowców, materiałów, maszyn i urządzeń. W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- przedstawiciele 9 komisji sejmowych;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej z przewodniczącym Eugeniuszem Szyrem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Bolesław Szlązak.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Zgodnie z zaleceniami Prezydium Sejmu problemy gospodarki materiałowej były przedmiotem kompleksowych badań 10 komisji sejmowych; Komisja Planu Gospodarczego Budżetu i Finansów spełnia funkcję wiodącą.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Państwową Radę Gospodarki Materiałowej, Główny Urząd Statystyczny oraz Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Ich uzupełnienie stanowiła informacja przedstawiona przez przewodniczącego Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej - Eugeniusza Szyra o przebiegu i wynikach ogólnokrajowego przeglądu zapasów surowców, materiałów, maszyn i urządzeń, który zakończony został w październiku br. Z informacji tej wynika, że obecnie podsumowuje się wyniki tego przeglądu, weryfikuje się dane przedstawione przez poszczególne jednostki gospodarcze kontroluje się realizację zapowiedzianych przez nie przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W myśl pierwotnych założeń przegląd miał objąć 8 głównych resortów gospodarczych, w praktyce włączyły się w tę akcję inne resorty, jednostki planu terenowego, centrale spółdzielcze itp.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Głównym celem przeglądu miało być ujawnienie zapasów towarów deficytowych o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Szereg resortów i przedsiębiorstw poszło jednak dalej, obejmując przeglądem również elementy kooperacyjne, części zamienne, wyroby niepełnowartościowe itp.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Na podstawie dotychczas zweryfikowanych zgłoszeń można stwierdzić, że wyniki przeglądu pozwoliły wielu jednostkom gospodarczym na ujawnienie nadmiernych zapasów niektórych surowców i materiałów, które są lub będą upłynniane. W wielu wypadkach przegląd pozwolił na zmniejszenie zamówień na surowce i materiały. Największe wartościowo wyniki przyniósł przegląd w jednostkach podległych Ministerstwu Przemysłu Maszynowego, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego oraz Ministerstwu Przemysłu Chemicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Oprócz występującego w niektórych zakładach nadmiaru surowców, i materiałów do produkcji i materiałów budowlanych, przegląd ujawnił również nadmierne ilości części zamiennych. Wskazuje to na potrzebę uporządkowania produkcji i dystrybucji części zamiennych; wycofanie ich z magazynów przedsiębiorstw i centralne nimi dysponowanie pozwoliłoby na lepsze zaspokojenie zapotrzebowania; przyspieszenia wymaga proces unifikacji i typizacji części i elementów maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W wyniku przeglądu zgłoszono szereg wniosków w sprawie gospodarki odpadami produkcyjnymi. Ich odpowiednia segregacja i oczyszczenie może niejednokrotnie dać w efekcie pełnowartościowy surowiec przydatny dla różnych wytwórców.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wiele uwagi w trakcie przeglądu zwrócono na zagospodarowanie maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Nieprawidłowości w gospodarowaniu materiałami, surowcami, maszynami wynikają - uwidocznił to przegląd - m.in. z braku należytej kontroli zakupów dokonywanych przez poszczególne jednostki gospodarcze, z niekonfrontowania tych zakupów ze stanem zapasów w przedsiębiorstwach. Stąd tak ważne stają się działania na rzecz uporządkowania zakupów, ściślejszego powiązania służb technicznych ze służbami zaopatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Stosunkowo najsprawniejsza jest gospodarka surowcowo-materiałowa tam, gdzie korzysta się z elektronicznego systemu obliczeniowego. Wskazuje to na potrzebę szerokiego stosowania elektroniki w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Reorganizacji wymaga sam system zamówień i dostaw.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Niezbędna jest rozbudowa organizacji handlu artykułami produkcyjnymi; dobre doświadczenia pracy wykazują nowopowoływane przedsiębiorstwa branżowe zajmujące się kompleksowym zaopatrzeniem.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Poza przedsięwzięciami organizacyjnymi, niezbędne okazuje się zwiększenie skuteczności finansowego i ekonomicznego oddziaływania na stan zapasów. Ministerstwo Finansów opracowuje program działania w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Koreferat podkomisji, w której skład wchodzili posłowie: Jerzy Bukowski, Jerzy Piotrowski (PZPR), Bogdan Poprawa (PZPR) i Stanisław Tomaszewski (PZPR) przedstawił poseł Stanisław Tomaszewski.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Uchwały VIII Plenum KC PZPR i uchwała Rady Ministrów z marca 1975 r. w sprawie efektywnego wykorzystywania zasobów surowcowych i materiałowych w gospodarce narodowej zwiększyły zainteresowanie sprawami gospodarki materiałowej i powszechne uznanie jej społeczno-gospodarczego znaczenia. Znajduje to wyraz we wprowadzeniu tematyki gospodarki materiałowej do planów działania instancji i organizacji partyjnych, organizacji naukowo-technicznych i związkowych, w szerokim zakresie akcji wychowawczej podjętej przez te organizacje i środki masowego przekazu, w opracowaniu na wszystkich szczeblach zarządzania produkcją i działalnością gospodarczą programów racjonalizacji gospodarki materiałowej uzupełnianych i poprawianych w miarę ich realizacji. Realizacja zadań zawartych w programach według zebranych ocen urzędowych przebiega na ogół prawidłowo, nie wszędzie jednak i nie we wszystkich parametrach osiągnięto zadowalający postęp.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Jednym z podstawowych zadań programu rządowego była obniżka kosztów materiałowych. W 1973 r. w przemyśle, budownictwie, transporcie i łączności obniżka kosztów materiałowych wyniosła ca 15 mld zł, to znaczy była większa niż pierwotnie zakładano.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Biorąc pod uwagę, że gospodarka materiałowa kryje znaczne rezerwy, rząd podwyższył zadania w dziedzinie obniżki kosztów materiałowych z przewidywanych pierwotnie 16,5 mld do 21 mld zł. W dalszym ciągu sprawozdawca poddał analizie efekty działań podejmowanych w różnych dziedzinach gospodarki narodowej na rzecz zmniejszania materiałochłonności produkcji i poprawy gospodarki surowcowo-materiałowej, jak również na rzecz prawidłowego kształtowania wielkości zapasów. Analiza ta oparta była zarówno o informacje przedstawione przez organa rządowe i przez Najwyższą Izbę Kontroli, jak i o opinie i wnioski 9 komisji sejmowych, które w bieżącym roku rozpatrywały problemy gospodarki materiałowej. Z analizy tej wynika, że efekty osiągnięte w tym zakresie w roku bieżącym nie mogą być uznane za zadowalające.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Komisje sejmowe, rozpatrujące problemy gospodarki surowcowo-materiałowej, szczególny nacisk położyły na potrzebę lepszego wykorzystania surowców i materiałów, szerszego stosowania substytutów materiałów deficytowych, pełniejszego zagospodarowania odpadów i bardziej efektywnego ich zużycia. W sytuacji naszego kraju należącego do krajów średniozasobnych w surowce naturalne bardziej efektywne wykorzystanie surowców i materiałów jest warunkiem utrzymania wysokiego tempa społeczno-gospodarczego rozwoju. Bardziej efektywne wykorzystanie zasobów surowców i materiałów wymaga unowocześnienia całej gospodarki przy pomocy inwestycji, stosowania nowoczesnych technologii. Towarzyszyć temu powinna praca wychowawcza oraz bardziej skuteczne oddziaływanie przy pomocy środków ekonomicznych i administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Uchwały VIII Plenum KC PZPR i uchwały rządu zapoczątkowały proces unowocześnienia gospodarki materiałowej. Stworzony został niezbędny klimat społeczny, opracowane zostały programy oszczędnościowe, obejmujące fazę przedprodukcyjną, produkcję i obrót. Istnieje potrzeba rozszerzenia zasięgu i zakresu programów oszczędnościowych na różne sfery działalności i grupy materiałowe. Potrzebny jest program działań na rzecz oszczędności zużycia surowców, materiałów i produktów w sferze konsumpcji społecznej i indywidualnej, w tym artykułów żywnościowych. Konieczny jest program organizacyjny i technologiczny zagospodarowania odpadowych surowców mineralnych powiązanych z programem ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Poważnym źródłem oszczędności może być sfera konstrukcji i projektowania wyrobów, unifikacja elementów i podzespołów, stałe ulepszanie procesów technologicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W całej działalności gospodarczej należy konsekwentnie realizować zasadę „maksymalnej produkcji przy minimalnym zużyciu surowców i materiałów”. Realizacja tej zasady w praktyce wymaga nie tylko zastosowania odpowiednich środków technicznych, lecz również stałego doskonalenia mierników materiałochłonności, norm technicznie uzasadnionych. Bodźce materialne, premie, nagrody, preferencje podatkowe i inne powinny być wiązane przede wszystkim ze zmniejszeniem zużycia surowców i materiałów na jednostkę produkcji lub z upowszechnieniem nowoczesnych substytutów pod warunkiem podwyższenia lub co najmniej zachowania dotychczasowych walorów użytkowych wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W warunkach występujących napięć surowcowo-materiałowych bardzo istotne znaczenie dla funkcjonowania gospodarki ma racjonalna gospodarka zapasami. Wymaga to wzmożonej kontroli nad przepływem surowców i materiałów, ciągłego usprawniania systemów zamówień, kooperacji i obrotu środkami produkcji. Ponieważ obowiązujące systemy dystrybucji nie zapewniają racjonalnego zaopatrzenia, należy je uzupełniać obrotem handlowym w wyspecjalizowanej sieci sprzedaży. Rozbudowy i unowocześnienia wymaga także zaplecze magazynowe i transport towarowy.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełZdzisławBalicki">Niezbędne jest opracowanie bardziej prawidłowych, niż dotychczas stosowane, mierników oszczędności materiałowych. Mierniki te powinny uwzględniać kryteria ilościowe i wartościowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyPękala">Działalność służącą usprawnieniu gospodarki zapasami koncentrujemy na sprawach organizacyjnych, więcej uwagi poświęcić trzeba poszukiwaniu metod doskonalenia systemu ekonomicznego gospodarki materiałowej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJerzyPękala">W zakładach pracy koncentrujemy akcję usprawniania gospodarki materiałowej przede wszystkim na upłynnieniu zbędnych zapasów; zbyt mało uwagi poświęcamy opracowywaniu najbardziej dostosowanego do potrzeb danej branży systemu gospodarki materiałowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJerzyPękala">Do spraw ustalania wielkości zapasów w poszczególnych działach gospodarki narodowej trzeba ustosunkowywać się z dużą rozwagą. Czasem bardziej celowe jest zgromadzenie wcześniejsze większych zapasów surowców i materiałów, niż np. przewożenie ich w okresach szczytu przewozowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W toku przeglądu gospodarki materiałowej ujawniono nadmierne zapasy; przegląd pozwolił również lepiej określić deficyt surowców i materiałów. Ustalenia te powinny stać się podstawą zasadniczych decyzji w sprawie zlikwidowania występujących w związku z tym trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełLeonJańczak">Omawiając problemy gospodarki materiałowe, więcej uwagi poświęcić trzeba relacjom pomiędzy jakością materiałów do produkcji a jakością produktu finalnego. Zbyt często producenci uzasadniają złą jakość wyrobu stosowaniem niepełnowartościowych materiałów. Dotyczy to m.in. części zamiennych do maszyn rolniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełFranciszekGesing">Trudno, niekiedy przyjąć argumenty, jakimi niektóre resorty tłumaczą niepełną realizację zadań w dziedzinie obniżki kosztów materiałowo-surowcowych. Dotyczy to m.in. przemysłu chemicznego, który uzasadnia nieosiągnięcie planowanych wskaźników niemal wyłącznie wzrostem cen surowców chemicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełFranciszekGesing">Przemysł rolno-spożywczy nie podaje np. jakie przedsięwzięcia podjął dla zmniejszenia strat powstałych przy uboju i przy transporcie bydła i trzody. Zwiększamy w budownictwie zużycie stali, a zmniejszamy zużycie cementu. Jak wiemy stal importujemy, produkcję cementu jesteśmy w stanie rozwinąć w kraju. Resort leśnictwa i przemysłu drzewnego nie wykorzystuje w pełni możliwości stosowania odpadów w przemyśle drzewnym. Nie wszędzie tam, gdzie można było wyeliminować wartościowy surowiec drzewny, wykorzystuje się materiały zastępcze.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełFranciszekGesing">Zastanowić trzeba się, czy stosunkowo wysoki eksport makulatury jest zjawiskiem negatywnym, czy pozytywnym, czy nie opłacałoby się ograniczyć import celulozy przy zmniejszeniu eksportu makulatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTeresaMorawiec">Właściwe wykorzystywanie surowców towarzyszących eksploatacji kopalń wymaga opracowania programu zagospodarowania takich surowców oraz technologii ich przerobu. Nie mniej ważne staje się uporządkowanie spraw organizacyjnych w tej dziedzinie. W eksploatacji minerałów zainteresowanych jest kilka jednostek gospodarczych, które nie współpracują z sobą w sposób skoordynowany.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełTeresaMorawiec">W oszczędnym gospodarowaniu materiałami istotna rola przypada projektantom i konstruktorom. Obowiązujący obecnie - wielokrotnie krytykowany - system wynagradzania pracowników biur projektowych nie stwarza bodźców do poszukiwania rozwiązań materiałowo-oszczędnych. W biurach tych należałoby odejść od oceniania wyników pracy w zależności od wartości przerobu, a premiować poszukiwanie różnorodnych form oszczędnego wykorzystywania materiałów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełBolesławStrużek">Przeprowadzony ostatnio przegląd stanu zapasów jest posunięciem ekonomicznie i gospodarczo uzasadnionym. Nasuwa się jednak pytanie, czy w następnym okresie nie spotkamy się ze zjawiskiem stopniowego odbudowywania stanu zapasów. Wskazuje to na konieczność stworzenia takiego systemu ekonomiczno-finansowego i organizacyjnego, który mógłby temu skutecznie przeciwdziałać.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełBolesławStrużek">Uzasadnione jest organizowanie handlu środkami produkcji, tworzenie przedsiębiorstw wyspecjalizowanych w tym obrocie. Nasuwa się jednak obawa, czy przedsiębiorstwa te nie będą wywierać nadmiernego nacisku na budowę własnych dużych pomieszczeń magazynowych. Rozważyć należałoby możliwość przystosowania do ich potrzeb istniejącej sieci magazynów zakładowych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełBolesławStrużek">Niedostosowanie cen zaopatrzeniowych do układu cen światowych staje się przyczyną powstawania w wielu przedsiębiorstwach niekorzystnych dla gospodarki zjawisk. Różnice między tymi cenami pokrywane są z budżetu, co niejednokrotnie powoduje, że z punktu widzenia interesów przedsiębiorstwa bardziej opłacalne jest bazowanie na surowcach importowanych niż pochodzenia krajowego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełBolesławStrużek">Obserwuje się za granicą pewien odwrót od stosowania opakowań z tworzyw sztucznych na rzecz opakowań szklanych, zwłaszcza w branży spożywczej, wobec utrzymującej się tendencji wzrostu cen na ropę i trudności, które to powoduje w przemyśle tworzyw sztucznych, wydaje się celowe dokonanie i u nas rachunku ekonomicznego w tej dziedzinie. Opakowania szklane są tańsze w produkcji i można je wielokrotnie wykorzystywać.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełBolesławStrużek">Rozważenia wymaga czy przyznać priorytet wartościowemu czy ilościowemu wskaźnikowi kosztów materiałowych. Przyjęcie za podstawę wskaźnika materiałochłonności stwarza lepsze warunki prowadzenia prawidłowej gospodarki materiałowej.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełBolesławStrużek">W czasie przeglądu stanu zapasów w wielu przedsiębiorstwach powstawały nieoficjalne społeczne organy zajmujące się usprawnianiem gospodarki materiałowej. Ten korzystny klimat należałoby utrzymać i utrwalić tą drogą zainteresowanie tą gospodarką nie tylko kierownictw zakładów, lecz także ogółu pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełHenrykZieliński">W gospodarce materiałowej szczególna rola przypada gospodarce paliwowo-energetycznej. Nadal znaczne ilości energii tracimy w różnych fazach jej przekazywania. Stratom tym trzeba w zdecydowany sposób przeciwdziałać. W tym celu niezbędne jest m.in. dokonanie wnikliwej selekcji użytkowników niektórych rodzajów energii np. gazu, którego zbyt wiele zużywamy w celach opałowych. Poprawić należałoby stopień energetycznego wykorzystywania węgla. Coraz śmielej prowadzić trzeba skojarzoną gospodarkę energetyczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełZofiaŁęgowik">W 1973 r. przemysł lekki uzyskał dobre wyniki w dziedzinie gospodarki materiałowej, lecz w odczuciu Komisji Przemysłu Lekkiego osiągnięty postęp nie może jeszcze zadowalać.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełZofiaŁęgowik">Dobre wyniki osiągnięte zostały w tym przemyśle jedynie przez kilka branż; niektóre, jak np. bawełniana, lniarska, pozostają w tyle. Właśnie w bardziej prawidłowym, oszczędnym zużywaniu surowców przez te odstające branże widzieć należy poważne rezerwy przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełZofiaŁęgowik">Jednym z zadań stojących przed przemysłem lekkim powinno być bardziej konsekwentne zmierzanie do unowocześniania technologii produkcji. Sprzyjające warunki stwarza szybko postępująca modernizacja zakładów tego przemysłu. Za niepokojące więc uznać należy zjawisko, iż do niektórych nowowybudowanych, wyposażonych w nowoczesne maszyny zakładów nowa technologia nie wkracza dostatecznie szybko.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełZofiaŁęgowik">Struktura wyrobów przemysłu lekkiego nie w pełni dostosowana jest do wymogów rynku. Z dobrych, importowanych surowców wytwarza się dobre jakościowo tkaniny, zdarza się jednak, że wyprodukowana z nich odzież nie odpowiada wymaganiom nabywców.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełZofiaŁęgowik">Niepokojącym zjawiskiem w przemyśle lekkim jest zbyt wolno postępująca poprawa gospodarki zapasami. W 1973 r. w stosunku do 1972 r. zapasy niektórych wyrobów zwiększyły się.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełZofiaŁęgowik">Racjonalna gospodarka materiałowa wymaga w przemyśle lekkim coraz szerszego stosowania materiałów pochodzenia chemicznego. Obserwujemy jednak dysproporcje między zapotrzebowaniem przemysłu na te materiały a możliwościami pokrycia. Przy stosowaniu materiałów pochodzenia chemicznego powstają pewne uboczne, niemniej konieczne do rozwiązania problemy, jak np. eliminowanie szkodliwych dla zdrowia skutków wykorzystywania tych materiałów, właściwe zagospodarowywanie odpadów produkcyjnych itp.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PosełZofiaŁęgowik">Przemysł lekki nie podejmuje dostatecznych działań na rzecz zagospodarowania odpadów stanowiących wartościowe surowce wtórne. Znaczne ilości takich odpadów przetworzyć można w ramach samego przemysłu lekkiego, pewne ich ilości udostępniać trzeba innym odbiorcom - znacznie szerzej niż obecnie jest to praktykowane. Niezbędne jest więc zawieranie porozumień międzyresortowych w tym zakresie, doskonalenie systemu skupu odpadów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełEugeniuszPacia">Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego stwierdziła, że mimo dużego zainteresowania obu kontrolowanych przez nią resortów problemami gospodarki materiałowej, o czym świadczą osiągnięcia w zakresie zmniejszenia zużycia niektórych surowców poprzez wprowadzanie materiałów zastępczych, wiele jeszcze jest w tej dziedzinie niewykorzystanych możliwości.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełEugeniuszPacia">Zbyt wolno postępuje wdrażanie nowoczesnych ciągów produkcyjnych i technologii. Na stosunkowo niewielką skalę stosuje się u nas plastyczną obróbkę metali, a obróbka skrawaniem powoduje duże straty materiałowe. Konieczne jest zwiększenie dostaw maszyn do obróbki plastycznej. Obserwuje się niedostateczne zainteresowanie producentów lekkimi konstrukcjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefKołodziejski">Dokonywane przeglądy gospodarki materiałowej w poszczególnych resortach wskazują na wciąż jeszcze duże rezerwy. I tak np. wskutek niewłaściwej organizacji punktów skupu odnotowujemy duże ubytki masy mięsnej w rzeźniach. Nieterminowe skupywanie drobiu i przetrzymywanie go u producenta powoduje nieracjonalne zużycie pasz, które mogłyby być wykorzystane na zwiększenie produkcji drobiu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJózefKołodziejski">Nadal zgłasza się wiele zastrzeżeń do jakości maszyn i narzędzi rolniczych, są one zbyt ciężkie, szybko się psują.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełJózefKołodziejski">Musimy zapewnić taki system informacji o istniejących zapasach materiałów, surowców i maszyn, który pozwoliłby na szybkie ich upłynnianie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełJózefKołodziejski">Pytania pod adresem przedstawicieli rządu skierowali ponadto posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”) i Bogdan Poprawa (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełJózefKołodziejski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: sprawozdawca - poseł Stanisław, Tomaszewski (PZPR) oraz przewodniczący Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej - Eugeniusz Szyr.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">Waga prawidłowej gospodarki materiałowej - jak słusznie podkreślano w dyskusji - wynika z coraz bardziej rosnącego zapotrzebowania poszczególnych gałęzi i branż na surowce, z sytuacji na światowym rynku surowcowym, jak też z obywatelskiej troski o większą efektywność gospodarowania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">O tym, że gospodarka materiałowa stała się jednym z centralnych problemów świadczy poświęcone jej problemom VIII Plenum KC PZPR, liczne decyzje rządu podjęte w oparciu o uchwały tego plenum, zintensyfikowanie działalności państwowej Rady Gospodarki Materiałowej, zainteresowanie nią Sejmu i jego komisji. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i finansów wielokrotnie poruszała problematykę gospodarki materiałowej, zwłaszcza przy rozważaniu projektów planu oraz sprawozdanie rządu z wykonania planu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">W pełni podzielić należy wyrażony przez podkomisję pogląd, że w 1973 r. w dziedzinie gospodarki materiałowej i surowcowej uzyskany został postęp; zadania dotyczące obniżki kosztów w 1973 r. zostały w zasadzie wykonane. Podzielić również należy niepokój podkomisji o bieżącą realizację zadań w zakresie obniżki kosztów.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">Uzyskany postęp i stworzenie przesłanek lepszego gospodarowania materiałami i surowcami uznać należy za pierwszy etap, jakby rozruch wielokierunkowych, kompleksowych działań, które prowadzone być muszą stale i konsekwentnie.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">Przebieg ogólnokrajowego przeglądu stanu zapasów surowców, materiałów, maszyn i urządzeń, choć wyniki jego nie zostały jeszcze do końca opracowane, ujawnił wiele słabości i niedostatków naszej gospodarki surowcowo-materiałowej. Ich źródło tkwi zarówno w przyczynach subiektywnych, jak i w przyczynach strukturalnych, wynikających z wad i braków w systemie gospodarowania materiałami.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">Polegają one m.in. na niedopracowaniu norm zapasów i nieprzestrzeganiu tych norm, na niedostatkach dystrybucji materiałów, na nieprawidłowościach w systemie składania zamówień na materiały i surowce, na niedostatecznej unifikacji i typizacji itp. Jest to również sprawa braku materialnego zainteresowania prawidłowym gospodarowaniem materiałami i surowcami. W wielkich organizacjach gospodarczych system takich bodźców został wprowadzony; powinien on być upowszechniony w całej gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">W dyskusji słusznie podkreślano potrzebę lepszego zagospodarowywania odpadów, słusznie też podkreślano, że zadań w tym zakresie nie można traktować akcyjnie.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">Lepsze, bardziej oszczędne wykorzystywanie materiałów i surowców w procesie produkcyjnym wymaga opracowania i ścisłego przestrzegania norm zużycia, jak również bardziej oszczędnego projektowania konstrukcji i technologii.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">Jednym z ważnych społecznie efektów przeprowadzonego ostatnio przeglądu stanu zapasów jest wytworzenie wokół tej problematyki korzystnego klimatu. Tę zdobycz należy utrwalać, przejawiać więcej troski o to, aby potrzeba prowadzenia lepszej gospodarki materiałowej przeniknęła głęboko do świadomości kierownictw i załóg zakładów pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">Jak słusznie podkreślano w dyskusji, niezbędne jest podjęcie pogłębionych kompleksowych badań wykorzystania środków trwałych w gospodarce narodowej.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełTadeuszRudolf">Komisja zleciła podkomisji opracowanie opinii w sprawie gospodarki materiałowej, w oparciu o przebieg dyskusji, o wnioski i uwagi 9 komisji sejmowych, które rozpatrywały problemy gospodarki materiałowej, jak również o wyniki przeglądu stanu zapasów surowców, materiałów, maszyn i urządzeń.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>