text_structure.xml 22.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 18 stycznia 1974 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła aktualną sytuację i perspektywy rozwoju organizacji wypoczynku urlopowego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— sejmowej Komisji Pracy i Spraw Socjalnych;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z zastępcą przewodniczącego — Bogusławem Rybą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— dyrektor Funduszu Wczasów Pracowniczych — Aldona Sikorska, dyrektor Zjednoczenia „Uzdrowiska Polskie” — Zdzisław Szamborski oraz przedstawiciele CRZZ.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne, opracowane przez Centralną Radę Związków Zawodowych oraz Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W toku przygotowań do posiedzenia zespół w składzie posłowie: Jerzy Hagmajer (bezp. „Pax”), Mieczysław Kaczor (PZPR), Adam Kasprzyk (bezp.), Jan Kwakszyc (ZSL), Alojza Kozłowska (PZPR) i Janina Szczepańska (ZSL), wizytował ośrodki wypoczynkowe w powiecie bieszczadzkim.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Uzupełniając informacje dyrektor FWP — Aldona Sikorska poinformowała o wprowadzonych od początku 1974 r. zmianach w systemie finansowania Funduszu Wczasów Pracowniczych. Dotychczas różnice między faktycznymi kosztami pobytu na wczasach a opłatami ponoszonymi przez kierowanych na wczasy ulgowe pokrywane były dotacjami z budżetu. Obecnie różnice te pokrywać będą przedsiębiorstwa z funduszu socjalnego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się, że nowy system finansowania pozwoli na szybszą rozbudowę bazy wczasowej, dokonywanie remontów bieżących i kapitalnych z gromadzonych na ten cel funduszów amortyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W związku z reorganizacją związków zawodowych FWP przejmie rozprowadzanie skierowań na wczasy profilaktyczne i do sanatoriów.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą była poseł Stanisława Świderska (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W okresie powojennym obserwujemy szybki postęp w rozwoju różnych form wypoczynku urlopowego i wypoczynku po pracy. Najbardziej popularną formą wypoczynku urlopowego są wczasy organizowane przez Fundusz Wczasów Pracowniczych. Działalność FWP zasługuje na pozytywną ocenę. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że wobec braku środków na rozbudowę bazy podejmowano wiele wysiłków na rzecz zwiększenia ilości miejsc i poprawy warunków wypoczynku; baza FWP była na ogół dobrze wykorzystywana.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Nowe zasady finansowania FWP stworzyć powinny warunki dalszej poprawy standardu i uatrakcyjniania form wypoczynku, co odpowiada rosnącym wymaganiom korzystających z wczasów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Poważną część bazy wczasowej stanowią ośrodki zakładów pracy wybudowane z funduszów zakładowych przy pomocy dotacji związków zawodowych. Znaczna część tych domów może być wykorzystywana tylko w okresie lata. Stworzenie funduszu socjalnego we wszystkich zakładach powinno sprzyjać wyrównywaniu zbyt dużych dotąd dysproporcji w zaspokajaniu zapotrzebowania na skierowania wczasowe pomiędzy branżami i zakładami. FWP powinien zaspokajać głównie zapotrzebowanie na miejsca wczasowe tych zakładów pracy, które nie dysponują własną bazą wczasową.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Z uznaniem należy powitać zamierzenia FWP i CRZZ w sprawie usprawnienia koordynacji i zapewnienia prawidłowego wykorzystania bazy wczasowej powstającej zarówno w gestii FWP, jak i zakładów pracy. Niezbędne jest stworzenie szerszych możliwości wykorzystywania miejsc w zakładowych, domach wczasowych przez inne instytucje m.in. za pośrednictwem FWP.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Słuszne są wnioski dotyczące wykorzystania domów wczasowych znajdujących się w miejscowościach uzdrowiskowych, po okresie sezonu urlopowego na sanatoria i wczasy profilaktyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Niedostatecznie jeszcze doceniana jest sprawa wypoczynku świątecznego. Nie każda jeszcze rodzina może pozwolić sobie na dalszy wyjazd w dniu wolnym od pracy. Stąd konieczność organizowania odpowiedniej bazy w miejscu zamieszkania względnie w jego pobliżu. W tej dziedzinie bardziej aktywną działalność rozwinąć powinien Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki, jak również związki zawodowe, zakłady pracy. Baza ta służyć powinna również dla organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Wakacje latem trwają 2 miesiące; jeżeli nawet wszystkie dzieci mogłyby przebywać 1 miesiąc na koloniach — to trzeba im zapewnić opiekę i teren zabaw w okresie drugiego miesiąca. Różne formy wypoczynku wakacyjnego w miejscu zamieszkania organizują poza wymienionymi instytucjami również rady narodowe, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Związek Harcerstwa Polskiego, ZMS itp. wszystkie te wysiłki należy lepiej koordynować.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Z przedstawionych Komisji informacji nie wynika, w jaki sposób mamy zamiar zabezpieczyć organizację wypoczynku dla młodzieży od lat 16. Jest to problemem dużej wagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMieczysławKaczor">Podkomisja, która wizytowała woj. rzeszowskie stwierdziła, że w ostatnich latach poważnie rozwinęła się na tym terenie baza wczasowa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełMieczysławKaczor">Zanotowano równocześnie przypadki niedociągnięć zarówno w zakresie zagospodarowania ośrodków wczasowych, jak i organizacji wypoczynku. W niektórych ośrodkach nie działają sprawnie urządzenia sanitarne, wiele do życzenia pozostawia organizacja zaopatrzenia zarówno w żywność, jak i niezbędne artykuły przemysłowe.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełMieczysławKaczor">W Solinie nie zdołano dotychczas uprzątnąć placu budowy, nie zdemontowano zainstalowanego tam dźwigu, który powinien być wykorzystany na innych budowach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełMieczysławKaczor">Wiele do życzenia pozostawia organizacja usług motoryzacyjnych przy motelach w Lesku i w Cisnej. W warsztatach usług motoryzacyjnych brak podstawowych nawet części zamiennych do samochodów; brak fachowej obsady kadrowej stacji obsługi samochodów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełMieczysławKaczor">Uzupełnienia bazy hotelowej mogą stanowić kwatery prywatne. Trzeba zachęcić do podejmowania budownictwa pensjonatowego poprzez jego kredytowanie i przyznawanie ulg podatkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Jednym z decydujących czynników właściwej organizacji wypoczynku urlopowego pracujących jest baza noclegowo-gastronomiczna. Niedorozwój tej bazy podkreślany jest w nadesłanych informacjach resortów i instytucji. Stwierdzić jednak należy, że obok trudności wynikających ze zbyt małej ilości obiektów turystyczno-wypoczynkowych, nie zawsze zadowalający jest stopień wykorzystania istniejącej bazy. Odnosi się to szczególnie do ośrodków wypoczynkowych zakładów pracy i do tanich stosunkowo miejsc noclegowych na campingach. Większa w przybliżeniu 6-krotnie baza zakładów pracy od bazy FWP wykorzystana była w roku 1972 w stopniu o połowę gorszym niż baza FWP. Nawet w miesiącach letnich, nie były w pełni wykorzystane miejsca w niektórych zakładowych domach wypoczynkowych i campingach.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Poważne są różnice w standardzie wyposażenia poszczególnych ośrodków wypoczynkowych i jakości świadczonych usług. Istnieje jeszcze wiele obiektów o złym stanie urządzeń higieniczno-sanitarnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Stwierdzono wiele niedociągnięć w zakresie realizacji inwestycji, remontów i konserwacji obiektów wczasowych oraz przypadki niegospodarności i marnotrawstwa.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">W związku z wprowadzeniem nowego systemu finansowania akcji socjalnej, szczególnego znaczenia nabiera koordynacja działań FWP, związków branżowych oraz zakładów pracy. Pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie bazy wczasowej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli należałoby przyspieszyć tempo rozwoju ogólnodostępnych obiektyw obsługi turystycznej z zabezpieczeniem wyżywienia, tanich noclegów oraz niezbędnych urządzeń higieniczno-sanitarnych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Podstawowe znaczenie dla zabezpieczenia racjonalnego wykorzystania bazy turystyczno-wczasowej ma zapewnienie właściwej koordynacji działania w tym zakresie wszystkich organizacji i instytucji. Problem ten był już niejednokrotnie poruszany na posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Nowy system finansowania FWP powinien przyczynić się do szybszego rozwoju bazy wczasowej i lepszego jej wykorzystania. Szczególnie wiele uwagi poświęcić trzeba lepszemu wykorzystaniu miejsc w zakładowych domach wczasowych. Dążyć trzeba do wyrównywania standardu domów czasowych oraz cen za usługi w tych domach.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Istotne znaczenie będzie miało opracowanie planów zagospodarowania turystycznego poszczególnych województw. Instytut Turystyki przygotowuje takie plany dla niektórych regionów; w pierwszej kolejności opracowany zostanie program turystycznego zagospodarowania rejonu Bieszczad; opracowując ten program bierze się pod uwagę ochronę środowiska naturalnego tego rejonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Na organizację wypoczynku urlopowego i wypoczynku po pracy przeznacza się nie małe środki. Trzeba zapewnić prawidłowe ich wykorzystanie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Z przedstawionych informacji i poczynionych przez posłów obserwacji wynika, że jakość świadczonych usług w zakresie wypoczynku pozostawia nadal wiele do życzenia. Wciąż jeszcze notuje się niezadowalające wykorzystanie bazy wczasowo-turystycznej, niedobory w zaopatrzeniu miejscowości turystycznych, niezadowalającą organizację życia kulturalnego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Koordynacja działań wszystkich instytucji i organizacji na rzecz racjonalnego wykorzystania środków przeznaczonych na organizację wypoczynku spowodować powinna przede wszystkim lepsze wykorzystanie bazy; obecnie najlepiej wykorzystana jest baza sanatoriów i obozowisk, a baza zakładów pracy - zaledwie w 50 proc.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W nowym systemie finansowania akcji socjalnej trzeba zwrócić uwagę na możliwość wspólnego wykorzystywania funduszów poszczególnych instytucji, na tworzenie ośrodków międzyzakładowych.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Z przedłożonych sprawozdań wynika, że w ostatnich latach szybko rozwija się turystyka indywidualna. Niezbędne jest rozwijanie bazy hoteli o średnim standardzie, jak również zwiększenie ilości kwater prywatnych. Trzeba uruchomić bodźce materialne zachęcające do podejmowania świadczenia usług turystycznych przez osoby prywatne. Na niektórych terenach rozwijać należy budownictwo indywidualne, które ma stanowić uzupełnienie bazy wczasowej i hotelowej. W tej dziedzinie właściwą politykę prowadzić powinny władze terenowe.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Niedostatecznie jest jeszcze u nas rozwiązany problem organizacji wypoczynku dla młodzieży w wieku od 15 do 17 lat. Jest to młodzież, która nie jest już przyjmowana na kolonie letnie. Równocześnie ta grupa młodzieży wymaga szczególnej troski z uwagi na trudny okres w rozwoju fizycznym i psychicznym.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Więcej uwagi poświęcić trzeba organizacji wczasów rodzinnych. Ta forma wypoczynku wymaga szczególnego zainteresowania zakładów pracy i organizacji społecznych. Zapewnić trzeba na wczasach rodzinnych opiekę nad dziećmi, ażeby wyjeżdżający z nimi rodzice mogli odpocząć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJaninaMakowska">Słusznie wskazywano na konieczność lepszego organizowania życia kulturalnego w miejscowościach wypoczynkowych. Wymagania w tym zakresie zwiększają się. Nie mamy przygotowanej fachowej kadry organizatorów życia kulturalnego. Trzeba zapewnić szkolenie takiej kadry zarówno w szkołach średnich, jak i na wyższych uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJaninaMakowska">Opieka wychowawcza na koloniach i obozach młodzieżowych pozostawia wiele do życzenia. Niejednokrotnie jako wychowawców angażuje się młodych ludzi, którzy traktują pobyt na koloniach czy obozach, jako własny wypoczynek. Należałoby zorganizować specjalną rezerwową kadrę pedagogiczną odpowiednio przeszkoloną i przygotowaną do organizowania kolonii i obozów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJaninaMakowska">Bardziej rygorystycznie należy przestrzegać przepisy dotyczące kontroli stanu zdrowia pracowników zatrudnionych na koloniach, obozach i w domach wypoczynkowych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełJaninaMakowska">W wielu domach wczasowych i na koloniach nie przejawia się dostatecznej troski o zapewnienie odpowiednich warunków higienicznych. Niektóre organizowane są w miejscach, w których brak możliwości korzystania z wody bieżącej; urządzenia sanitarne nie odpowiadają najbardziej prymitywnym wymaganiom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełGabrielFilipczak">W okresie powojennym zakładowa baza wczasowa rozwijała się żywiołowo. Ośrodki wczasowe organizowane były głównie w atrakcyjnych miejscowościach, a wiele rejonów, jak np. woj. zielonogórskie, które dysponuje poważnymi walorami turystycznymi, nie było brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełGabrielFilipczak">Niezbędne jest opracowanie krajowego programu zagospodarowania turystycznego poszczególnych regionów kraju. Program ten powinien uwzględniać ochronę środowiska naturalnego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełGabrielFilipczak">Szybciej należy rozbudowywać ogólnodostępną bazę noclegową i gastronomiczną.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełGabrielFilipczak">Podjąć trzeba również decyzje w sprawie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Kolonie najczęściej lokalizowane są w budynkach szkolnych. Należałoby ustalić, jakie obiekty można na ten cel wykorzystywać, biorąc pod uwagę walory zdrowotne i atrakcyjność turystyczną poszczególnych rejonów. Wytypowane szkoły powinny mieć odpowiednio rozbudowane zaplecza umożliwiające prawidłową organizację wypoczynku dla dzieci i młodzieży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełLudwikaMieszkowska">Zmiana zasad finansowania wczasów nie może spowodować zmniejszenia ilości pracowników korzystających z ulgowych skierowań na wczasy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełLudwikaMieszkowska">Trzeba dążyć do tego, ażeby, mimo zmian organizacyjnych, w pełni wykorzystać miejsca w sanatoriach.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełLudwikaMieszkowska">Rygorystyczniej niż dotychczas wymagać należy od właścicieli kwater prywatnych dotrzymywania warunków umowy. Po każdym sezonie turystycznym słyszy się wiele krytycznych uwag, co do jakości i standardu kwater prywatnych. Często są one wyposażone bardzo prymitywnie i położone zbyt daleko od stałego miejsca wyżywienia wczasowicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAlojzaKozłowska">Rozwój bazy turystycznej w woj. rzeszowskim stanowić może poważne uzupełnienie bazy krajowej, Trzeba opracować jak najszybciej program zagospodarowania turystycznego tego województwa.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełAlojzaKozłowska">W toku przeprowadzonych przez posłów wizytacji stwierdzono, że niektóre nawet nowe domy wczasowe nie są właściwie przygotowane do obsługi turystów. Chodzi nie tylko o zabezpieczenie wyżywienia i dowozu, ale np. opieki lekarskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefaKruszka">Dzieci indywidualnie gospodarujących rolników nie są objęte zorganizowanymi formami wypoczynku letniego. Z akcji kolonijnej obecnie korzystają tylko dzieci wraz pracowników PGR oraz te dzieci wiejskie, których ojcowie pracują w przemyśle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorZjednoczeniaUzdrowiskaPolskieZdzisławSzamborski">Sprawy organizacji i wykorzystania bazy sanatoryjnej regulowane są specjalnym aktem normatywnym. Zgodnie z tymi przepisami miejscowości uzdrowiskowe mają być wykorzystane również dla celów turystyki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorZjednoczeniaUzdrowiskaPolskieZdzisławSzamborski">Program inwestycyjny sanatoriów nie jest realizowany kompleksowo; niejednokrotnie baza lecznicza oddawana jest do użytku ze znacznym opóźnieniem w stosunku do bazy hotelowej. Takie fakty miały m.in. miejsce w Kołobrzegu i w Świnoujściu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DyrektorZjednoczeniaUzdrowiskaPolskieZdzisławSzamborski">Status uzdrowisk powinien objąć nowe miejscowości o walorach klimatycznych. Należałoby szerzej wykorzystywać dla celów leczniczych domy FWP i zakładowe ośrodki wczasowe po okresie sezonu letniego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJaninaSzczepańska">Utworzenie funduszu socjalnego zapewni możliwość finansowania wypoczynku urlopowego pracowników uspołecznionych zakładów pracy w rolnictwie. Obecnie rolnicy korzystają w pewnym stopniu z miejsc w sanatoriach, natomiast do bardzo rzadkich przypadków należy uzyskiwanie przez nich skierowania na wczasy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJaninaSzczepańska">Koordynacja działań wszystkich gestorów obiektów wczasowych zlokalizowanych w jednej miejscowości przyczynić się może do obniżenia kosztów utrzymania domów wczasowych. Celowe byłoby na przykład wspólne rozwiązywanie problemów zaopatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełJaninaSzczepańska">Konieczne jest zapewnienie lepszej niż obecnie opieki lekarskiej w miejscowościach wczasowych i turystycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełAdelaZarzycka">Coraz większe rzesze pracujących korzystają z zorganizowanych form wypoczynku urlopowego. Trzeba zrobić wszystko, ażeby zapewnić jak najlepsze warunki wypoczynku urlopowego i wypoczynku po pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełAdelaZarzycka">Dla każdego województwa powinien być opracowany plan zagospodarowania turystycznego obejmujący przedsięwzięcia inwestycyjne i organizacyjne. Trzeba zapewnić pełne wykorzystanie zakładowych ośrodków wczasowych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełAdelaZarzycka">Więcej uwagi poświęcić trzeba organizacji wypoczynku dla pracowników rolnych. Obecnie na 1000 zatrudnionych w przemyśle z zorganizowanych form wypoczynku korzysta 216, natomiast w rolnictwie - zaledwie 97 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełHenrykRafalski">Z przedstawionych Komisji materiałów wynika, że FWP podejmuje wysiłki koordynacyjne mające na celu wykorzystanie całej bazy wczasowej oraz wyrównanie standardu usług. Ustalić trzeba jednak, kto ma pełnić funkcje głównego koordynatora działalności wczasowo-turystycznej - czy ma to robić GKKFiT, FWP, czy związki zawodowe. Niezbędne jest wypracowanie możliwie optymalnego modelu organizacji wypoczynku urlopowego i wypoczynku po pracy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełHenrykRafalski">Wiele miejsca w dyskusji poświęcono sprawie niepełnego wykorzystania miejsc w domach i ośrodkach wypoczynkowych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że znaczna ilość miejsc jakimi dysponuje Fundusz Wczasów Pracowniczych i poszczególne przedsiębiorstwa nie nadaje się do całorocznego wykorzystania. Niezbędne jest zatem dokonanie oceny przydatności bazy wczasowej do całorocznego wykorzystania oraz uruchomienie kredytów na modernizację ośrodków wypoczynkowych. Trzeba wyraźnie określić rozmiary potrzeb w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełHenrykRafalski">Centralna Rada Związków Zawodowych powinna podjąć bardziej zdecydowane działania dla zapewnienia pełnego zagospodarowania bazy branżowych domów wypoczynkowych.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełHenrykRafalski">Istotne znaczenie ma również właściwe wykorzystanie miejscowości uzdrowiskowych zarówno dla celów leczniczych, jak i rekreacyjno-wypoczynkowych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełHenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca przewodniczącego - Bogusław Ryba oraz dyrektor FWP - Aldona Sikorska.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełHenrykRafalski">Komisja zleciła zespołowi poselskiemu opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>