text_structure.xml
33.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 listopada 1972 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów; Henryka Rafalskiego (ZSL) i Teresy Lebiedzińskiej-Torbus (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1973 r. w części dotyczącej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Józefem Grendą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, dyrektor Zespołu NIK Eugeniusz Polakowski, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia — Piotr Wyszogórski oraz przedstawiciel Centralnej Rady Związków Zawodowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o projekcie planu i budżetu w zakresie ochrony zdrowia na 1973 r. złożył wiceminister zdrowia i opieki społecznej — Józef Grenda (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Koreferat przedstawił poseł Jerzy Hagmajer (bezp. „PAX”): Projekt planu i budżetu resortu zdrowia daję wyraz zrozumienia przez partię i rząd roli służby zdrowia. Przejawia się to w dokonanej w br. podwyżce płac pracowników, we wzroście nakładów inwestycyjnych i wielu innych wskaźników budżetowych. Ze szczególnym zadowoleniem przyjąć trzeba stworzenie Funduszu Ochrony Zdrowia, który to projekt zgłosił na Kongresie Związków Zawodowych I Sekretarz KC PZPR — Edward Gierek.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Poseł Jerzy Hagmajer poinformował o przebiegu spotkania prezydium Komisji z kierownictwem resortu zdrowia, poświęconego sprawom zaszeregowania pracowników służby zdrowia w ramach przeprowadzonej reformy płac. Uzyskano zapewnienie, że korektury uwzględnią w szczególności interesy zasłużonych, długoletnich pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Likwidując z zadowoleniem przewidziany w projekcie planu wzrost nakładów inwestycyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia, należy — w świetle praktyki lat polityki lat ubiegłych, kiedy to realizacja tych inwestycji nie przebiegała zadowalająco — postulować zabezpieczenie odpowiedniego potencjału wykonawczego zdolnego do sprawnego i terminowego wykonania inwestycji służby zdrowia oraz zapewnić większe zainteresowanie rad narodowych tą sprawą. Niepokój budzą założone w projekcie planu wskaźniki wzrostu ilości łóżek szpitalnych przypadających na 10.000 mieszkańców. Poprawa w tej dziedzinie następuje zbyt wolno; nie przewiduje się zwiększenia w 1973 r. ilości miejsc w szpitalach psychiatrycznych. Poważne opóźnienia w realizacji inwestycji opieki społecznej (domy starców) nie pozwolą na odciążenie szpitali, w których pewną ilość łóżek blokują ludzie niedołężni, w podeszłym wieku.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Niepokojącym sygnałem jest fakt, że finansowana przez cały naród inwestycja — Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie — nie ma do tej pory zabezpieczonego wykonawcy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Z przeprowadzonych przez posłów wizytacji inwestycji służby zdrowia wynika, że czynnikiem poważnie usprawniającym budowę szpitala, umożliwiającym bezpośrednie uzgadnianie szeregu problemów między użytkownikiem a wykonawcą, byłoby powoływanie dyrekcji szpitala w trakcie jego budowy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przyjęte w planie założenia w zakresie kształcenia kadr z wyższym wykształceniem nie budzą zastrzeżeń. Znacznie gorzej kształtuje się sytuacja w dziedzinie dopływu kadr o wykształceniu średnim. Aktualnie szkoli się rocznie 13 tys. personelu średniego; aby sprostać zapotrzebowaniu należałoby szkolić rocznie 13 tys. samych pielęgniarek.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W roku bieżącym wydatnemu zwiększeniu uległy normy na leki, żywienie i wydatki rzeczowe w zamkniętych zakładach służby zdrowia, co wielokrotnie postulowała Komisja. Jednakże bieżącego wykazuje, że środki na ten cel jeszcze nie w pełni pokrywają potrzeby.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Dzięki współpracy Komisji i resortu utworzony został w roku bieżącym fundusz socjalny służby zdrowia, co przyczyniło się do pewnej poprawy warunków socjalnych pracowników. Należałoby postulować zwiększenie środków tego funduszu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Ponieważ projekt planu nie przewiduje zwiększenia ilości miejsc w szpitalach psychiatrycznych, dążyć należy do rozszerzenia zakresu opieki domowej nad chorymi psychicznie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Wydaje się niezbędne ostateczne rozwiązanie sprawy wprowadzenia strzykawek jednorazowego użytku. Rachunek ekonomiczny wykasuje, że mimo stosunkowo wysokich kosztów z tym związanych jest to uzasadnione z punktu widzenia profilaktyki.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełHenrykRafalski">Podstawowym zadaniem jest obecnie zapewnienie priorytetu inwestycjom służby zdrowia. Wydaje się wskazane zwiększenie środków finansowych na intensywne leczenia w szpitalach, co pozwoli zwiększyć rotację pacjentów. Należałoby taż poprawić zaopatrzenie w aparaturę i sprzęt zarówno na drodze importu, jak i zwiększonej produkcji krajowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełHenrykRafalski">Specjalnej uwagi wymagają również warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz rozbudowa zaplecza socjalnego w służbie zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZygmuntHuszcza">W materiałach dostarczonych przez resort brak danych dotyczących zamierzeń resortu w dziedzinie poprawy stanu opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą. Medycyna szkolna powinna stać się przedmiotem szczególnej troski resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarianGórski">Lecznictwo odczuwa szczególnie dotkliwie brak pielęgniarek. Szkoły pielęgniarskie nie są obecnie w stanie zaspokoić potrzeb. Resort powinien opracować program kształcenia średnich kadr medycznych odpowiadający potrzebom.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarianGórski">Narastanie potrzeb opieki społecznej obejmującej ludzi starych i niedołężnych, niewystarczająco zaspokajanych przez program opieki społecznej, ma wpływ na przeciążenie lecznictwa. Budżet opieki społecznej uległ zmniejszeniu, co wymaga chyba odpowiedniego skorygowania.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełMarianGórski">Sytuację w lecznictwie zamkniętym można by poprawić rozszerzając zakres pomocy społecznej; zwiększenie ilości miejsc w domach opieki społecznej pozwoliłoby odciążyć szpitale, zwalniając poważną ilość łóżek zajmowanych obecnie przez ludzi starych, przewlekle chorych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Plan inwestycyjny służby zdrowie na rok 1973 jest bardzo ambitny. Na ostatnim posiedzeniu Sejmu, minister zdrowia i opieki społecznej, odpowiadając na interpelację posła Filipowicza, stwierdził, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy br. zrealizowano zaledwie 62 proc. rocznego planu inwestycyjnego, istnieje zatem niebezpieczeństwo niepełnej jego realizacji. W tych warunkach trzeba już dziś podjąć niezbędne kroki zmierzające do zapewnienia realizacji planu inwestycyjnego w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Przyspieszenie budowy i rozbudowy szpitali jest o tyle pilne, że szybko postępuje dekapitalizacja wielu starych szpitali.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Zbyt wolno posuwa się naprzód budowa szpitala na Bródnie w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Rozważenia wymaga problem warunków pracy i płacy fundusz farmaceutów. Część tych pracowników - to równocześnie sprzedawcy leków w aptekach i odpowiedzialni pracownicy służby zdrowia. Większość z nich stanowią kobiety; pracują one w bardzo trudnych warunkach.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Przewidziany wzrost ilości zatrudnionych w szpitalach pielęgniarek jest niedostateczny. Niedobory tej średniej kadry medycznej osłabiają efekty pracy lekarzy. Zwiększyć trzeba również ilość etatów dla pielęgniarek środowiskowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJaninaMakowska">Plany szkolenia lekarzy na najbliższe lata nie stwarzają możliwości zaspokojenia potrzeb rozwijających się placówek służby zdrowia, zwłaszcza w małych miastach i na wsi. W małych miastach i na wsi nadal odczuwa się poważny niedobór lekarzy pediatrów i stomatologów szkolnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJaninaMakowska">Szybko wzrasta zapotrzebowanie na kadrę farmaceutyczną. Liczyć się trzeba z tym, że w przyszłości trzeba będzie organizować na wsi nie tylko punkty apteczne, ale dobrze zorganizowane apteki, które będą mogły realizować złożone recepty lekarskie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJaninaMakowska">Niezbędne jest tworzenie i rozwijanie specjalnych uzdrowisk dzieci i młodzieży.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełHenrykRafalski">Środki dewizowe przeznaczone w 1973 r. na zakup aparatury i sprzętu medycznego nie pozwolą na zaspokojenie zapotrzebowania. Dołożyć trzeba starań, ażeby wykorzystywane były one jak najbardziej celowo; wykorzystać trzeba wszelkie możliwości jak najszybszego podjęcia krajowej produkcji aparatury i sprzętu medycznego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełHenrykRafalski">Nadal nie jest zaspokajane zapotrzebowanie na protezy dentystycznej dotyczy to zwłaszcza terenów wiejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełFranciszekBurian">Więcej uwagi poświęcić trzeba zapewnieniu lepszej opieki nad kobietą ciężarną. Duże przeciążenie oddziałów położniczych w szpitalach powoduje zbyt wczesne wypisywanie ze szpitala kobiet po porodzie. Równocześnie występują niedobory w obsadzie położnych środowiskowych w ośrodkach zdrowia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełFranciszekBurian">Wzrost nakładów na cele pomocy społecznej jest nadal niewystarczający. Rozbudowa domów dla przewlekle chorych pozwoliłaby aa zwolnienie w szpitalach wielu miejsc zajmowanych przez chronicznie chorych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełFranciszekBurian">Słusznie zwracano uwagę na potrzebę rozwijania szkolenia średniego personelu pielęgniarskiego. Niedobór pielęgniarek występuje nie tylko w szpitalach, lecz również w ośrodkach zdrowia i w pogotowiu.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełFranciszekBurian">Konieczne jest opracowanie przez resort zdrowia konkretnego planu uzupełnienia kadry lekarskiej i średniej kadry medycznej w terenowych placówkach służby zdrowia. W planie tym w pierwszej kolejności uwzględniać należy te tereny, na których występuje szczególny niedobór tych kadr.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełFranciszekBurian">W roku przyszłym zapewnić trzeba szybszą poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników służby zdrowia. Występujące niedociągnięcia w tej dziedzinie stanowią zagrożenie nie tylko dla pracowników służby zdrowia, lecz również dla pacjentów.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełFranciszekBurian">W związku z objęciem powszechnym ubezpieczeniem społecznym rolników, zapotrzebowanie na aparaturę i sprzęt medyczny powabie wzrosło. Trzeba liczyć się z koniecznością poważnego zwiększenia dostaw, jak również zapewnienia lepszej niż dotychczas konserwacji tego sprzętu. W czasie wizytacji przeprowadzanych w terenie stwierdzano, że nie zawsze w pełni i należycie wykorzystane są sprzęt i aparatura medyczna, że nie zawsze dostatecznie przemyślane są zakupy aparatury z importu. Brak części zamiennych do tej aparatury jest niejednokrotnie przyczyną długotrwałego jej unieruchomienia.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełFranciszekBurian">Na spotkaniach z pracownikami służby zdrowia stwierdzano, że przy dokonywaniu ostatniej regulacji płac w niedostatecznym stopniu przy przyznawaniu podwyżek brano pod uwagę wieloletni staż pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Przy poważnym niedoborze kadr lekarskich i pielęgniarskich, prawidłowa gospodarka tą kadrą nabiera szczególnego znaczenia. O ile bowiem w niektórych miastach wojewódzkich odczuwa się nawet nadmiar pracowników służby zdrowia, to w powiatach i ośrodkach wiejskich niedobory pogłębiają się. Niedaleko Łodzi, w Brzezinach wybudowano piękny szpital, który z braku personelu medycznego nie jest w pełni uruchomiony.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Plan na 1973 r. w niedostatecznym stopniu uwzględnia potrzeby rozwoju leczenia odwykowego alkoholików.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Szybciej należy zabezpieczyć wymianę aparatury do badań analitycznych. Niejednokrotnie występuje konieczność kierowania pacjenta do szpitala tylko po to, ażeby można było przeprowadzić badania przy pomocy nowoczesnej aparatury, którą nie dysponują przychodnie lecznictwa otwartego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełHalinaKoźniewska">Intensyfikację i dalsze usprawnienie lecznictwa zamkniętego i otwartego limituje niedobór kadry lekarskiej i średniej kadry medycznej. Część środków Funduszu Ochrony Zdrowia powinno się przeznaczyć na rozbudowę ośrodków dla nieuleczalnie chorych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełHalinaKoźniewska">Byłoby celowe już w tej chwili objęcie powszechnym ubezpieczeniem społecznym nielicznej grupy, bo liczącej ok. 240 tys. osób - nieubezpieczonych. Takie posunięcie pozwoliłoby przyspieszyć likwidację prywatnej praktyki lekarskiej.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełHalinaKoźniewska">Konieczne jest otoczenie szczególną opieką ośrodków zdrowia położonych w małych miasteczkach; ośrodki te po wprowadzeniu od 1 stycznia roku przyszłego zmian w organizacji administracji państwowej, rozszerzą znacznie zakres swego działania, obejmując tereny wiejskie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełHalinaKoźniewska">Należałoby przewidzieć możliwość pełnego zabezpieczenia etatów dla absolwentów szkół pielęgniarskich na terenie woj. lubelskiego w okresie bieżącej 5-latki. Pozwoliłoby to na zmniejszenie dysproporcji występujące między tym województwem a innymi rejonami kraju w obsadzie średniej kadry medycznej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełHalinaKoźniewska">Regulacja płac służby zdrowia nie wszędzie była realizowana w sposób właściwy. Mimo to jednak regulacja ta stanowi poważny postęp. Zapowiedziane korektury pozwolą rozładować występujące tu i ówdzie niezadowolenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełRomanMaćkowski">Główną przyczyną opóźnienia realizacji inwestycji służby zdrowia jest niedobór mocy wykonawczych przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Pod adresem resortu budownictwa należałoby więc kierować postulaty Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełRomanMaćkowski">W koreferacie postulowano m.in. powołanie dyrekcji szpitali już w trakcie ich budowy. Zastanowić by się jednak należało, czy obciążenie lekarza takimi funkcjami byłoby słuszne, czy nie należałoby poszukać innych rozwiązań organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełRomanMaćkowski">Słuszne są zamierzenia dotyczące zmian sposobu finansowania szpitali; podejmując decyzje w tej sprawie, trzeba wziąć pod uwagę fakt, że szybsza rotacja chorych powoduje wzrost kosztów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">W 1973 r. prowadzić się będzie integrację lecznictwa zamkniętego i otwartego, powoływać się będzie zakłady opieki zdrowotnej; już dzisiaj należy myśleć o zapewnieniu kadry kierowniczej dla tych zakładów; powinni to być najlepsi organizatorzy, którzy dysponować będą dobrym personelem administracyjnym. Należy przypuszczać, że nowa organizacja placówek służby zdrowia przyczyni się do poprawy gospodarowania kadrą i środkami finansowymi.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">W związku z przewidzianą reorganizacją administracji terenowej, należy dokładnie określić, jakie zadania obciążać będą zakłady opieki zdrowotnej, a jakie - placówki służby zdrowia w gminnych radach narodowych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">Mimo przyznanego inwestycjom służby zdrowia priorytetu nadal występują trudności w zabezpieczeniu ich wykonawstwa. Konieczne jest podjęcie bardziej radykalnych kroków w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">Zwiększyć należy środki na zakup aparatury diagnostycznej. Rozwiązania wymaga wreszcie problem stosowania strzykawek do jednorazowego użytku; jest to jeden z głównych sposobów przeciwdziałania zakaźnej żółtaczce.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">Niedostateczne są przydziały środków transportu dla służby zdrowia. Karetki pogotowia eksploatowane są aż do momentu kasacji.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">Nakłady na bezpieczeństwo i higienę pracy w planie resortu zdrowia powinny być wyodrębnione; pozwoliłoby to na lepsze rozliczanie wykonania zadań w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">Za zły stan sanitarny w szkołach odpowiedzialni są nie tylko lekarze, lecz również kadra nauczycielska, a przede wszystkim wychowawcy i tzw. nauczyciele-higieniści.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełZdzisławNowak">Przy określaniu wysokości nakładów inwestycyjnych, należy brać pod uwagę możliwość ich pełnego wykorzystania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełZdzisławNowak">Więcej uwagi należy zwrócić na pokrycie zapotrzebowania placówek służby zdrowia na aparaturę i sprzęt medyczny.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełZdzisławNowak">Dopłaty do alkoholu powinny być przekazywane na rzecz Funduszu Ochrony Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Z udzielonej na ostatnim posiedzeniu Sejmu przez ministra zdrowia i opieki społecznej odpowiedzi na interpelację wynika, że istnieją duże trudności w zabezpieczeniu wykonawstwa inwestycji służby zdrowia. W ub. 5-leciu plan inwestycyjny służby zdrowia zrealizowany został w 80 proc. Jak wynika z szacunku, nie zostanie również wykonany plan w roku bieżącym. Stąd pilna potrzeba podjęcia przez resort niezbędnych przedsięwzięć zmierzających do realizacji inwestycji w roku przyszłym. Wydaje się celowe, aby Komisja wystąpiła z dezyderatem w tej sprawie do Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Z uznaniem należy powitać propozycję powołania Funduszu Ochrony Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Słuszne wydają się wnioski w sprawie objęcia ubezpieczeniem społecznym nielicznej już grupy nieobjętych tym ubezpieczeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMariaRiemen">W związku z powszechnym ubezpieczeniem rolników, wzrasta zapotrzebowanie na miejsca w szpitalach i sanatoriach. Przyspieszyć należy realizację decyzji o wykorzystaniu w okresach między sezonami sanatoriów branżowych dla leczenia rolników.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełMariaRiemen">Stan taboru sanitarnego na terenie woj. krakowskiego jest bardzo zły. Zły jest też stan zaplecza remontowego. Ustalając przydziały taboru dla tego województwa, brać trzeba pod uwagę fakt, że wiele jest tam terenów górzystych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełZenonŁabędzki">Przewidziane w projekcie planu na 1973 r. środki na ochronę powietrza atmosferycznego są niewystarczające. W 1972 r. realizacja inwestycji w tej dziedzinie przebiegała opieszale. Na terenie wielu województw w związku z szybkim rozwojem przemysłu zagrożenia zwiększają się i konieczne jest przyspieszenie realizacji planowanych inwestycji. Szybciej należy również podejmować inwestycje związane z fluorowaniem wody.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełZenonŁabędzki">W celu zwiększenia dopływu lekarzy i stomatologów do szkół należałoby rozważyć możliwość objęcia ich tymi samymi warunkami płacowymi, jakie stosuje się w przychodniach pediatrycznych.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełZenonŁabędzki">Już teraz należy podjąć niezbędne przedsięwzięcia organizacyjne zmierzające do pełnej integracji lecznictwa otwartego i zamkniętego w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełZenonŁabędzki">Niezadowalający jest rozwój placówek rehabilitacji inwalidów oraz pracowni ortopedycznych i protezowni na terenie woj. krakowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełWacławAuleytner">W październiku br. Komisja, rozpatrując realizację inwestycji służby zdrowia, postulowała powołanie wyspecjalizowanych przedsiębiorstw budowlanych oraz mianowanie dyrekcji szpitala jeszcze w trakcie budowy obiektu. Interesujące jest, czy resort podjął już jakieś konkretne przedsięwzięcia w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełWacławAuleytner">Przewiduje się obsadzenie stanowisk organizatorów służby zdrowia lekarzami. Wobec odczuwalnego dotkliwie braku kadr lekarskich, należałoby zastanowić się czy jest to zamierzenie słuszne. Praktyka niektórych krajów dowodzi, że funkcje te mogą z powodzeniem pełnić nie lekarze.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełWacławAuleytner">Szkolne placówki służby zdrowia nie mają w pełni zabezpieczonej obsady lekarskiej. Jest to zjawisko szczególnie niepokojące, jeśli chodzi o szkoły specjalne, gdzie lekarz specjalista jest wręcz niezbędny.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełWacławAuleytner">Ośrodki zdrowia w małych miasteczkach znacznie rozszerzą w przyszłym roku swoją działalność, obejmując okoliczną ludność rolniczą. Konieczne jest zabezpieczenie na ten cel niezbędnych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAlojzaKozłowska">Środki przeznaczone na rozwój lecznictwa sanatoryjnego i rehabilitacyjnego nie zabezpieczają w pełni potrzeb ludności.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoPracownikówSłużbyZdrowiaPiotrWyszogórski">W planie działania resortu zdrowia i opieki społecznej w 1973 r. w niedostateczny sposób wyeksponowane są problemy socjalno-bytowe pracowników służby zdrowia. Wprawdzie przewiduje się zwiększenie środków na żywienie pracowników służby zdrowia, ale jednocześnie nie zabezpiecza się rozbudowy stołówek oraz pomieszczeń socjalnych. Byłoby celowe, aby nakłady na ten cel zostały wyodrębnione.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoPracownikówSłużbyZdrowiaPiotrWyszogórski">Wyodrębnione powinny być również nakłady przeznaczone na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Pozwoliłoby to bardziej prawidłowe wykorzystywanie tych nakładów i bieżące kontrolowanie ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoPracownikówSłużbyZdrowiaPiotrWyszogórski">Stosowanie coraz bardziej precyzyjnej aparatury medycznej pociąga za sobą konieczność zabezpieczenia rozwoju zaplecza technicznego. Dopływ kadr do placówek zaplecza remontowo-technicznego jest niedostateczny. Przyczyną tego stanu rzeczy jest m.in. i to, że pracownicy ci nie zostali objęci ostatnią podwyżką płac.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoPracownikówSłużbyZdrowiaPiotrWyszogórski">Przyspieszyć należy działania organizacyjne mające na celu powołanie Funduszu Ochrony Zdrowia. Z funduszu tego należałoby przewidzieć możliwość budowania mieszkań dla lekarzy oraz udzielania pożyczek na mieszkania spółdzielcze.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoPracownikówSłużbyZdrowiaPiotrWyszogórski">W roku ubiegłym - dzięki poparciu sejmowej Komisji - został utworzony fundusz socjalny dla pracowników służby zdrowia. Należałoby postulować, aby możliwie jak najszybciej można było osiągnąć planowaną docelową jego wielkość.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Z informacji resortu wynika, że w roku przyszłym zabezpieczone zostanie w pełni zapotrzebowanie na lekarzy dentystów. Jest to zbyt optymistyczne stwierdzenie. Na terenie wsi w wielu ośrodkach zdrowia są dobrze wyposażone gabinety dentystyczne, ale nie ma lekarzy.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Słuszni są postulaty, aby z Funduszu Ochrony Zdrowia podejmowane były inwestycje związane z rozbudową placówek pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Szerzej należy przewidzieć w planie przyszłego roku rozbudowę nie tylko punktów aptecznych, lecz również sieci aptek na terenach wiejskich.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister zdrowia i opieki społecznej — Józef Grenda, dyrektorzy departamentów służby zdrowia — Zbigniew Ehrman, Walerian Staszewicz, Roman Secomski oraz zastępca kierownika wydziału CRZZ — Mieczysław Kłobudzki.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1973 w części dotyczącej służby zdrowia. Wnioski i uwagi wypływające z przebiegu obrad Komisja postanowiła skierować do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Komisja podjęła uchwałę następującej treści:</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">„Sejmowa Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej wita z uznaniem projekt powołania Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia, który w zasadniczy sposób dopomoże zabezpieczyć zdrowie całego naszego społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Ambitne zamierzenia wszechstronnego i dynamicznego rozwoju naszej ojczyzny zawarte w ogólnonarodowym programie uchwalonym przez VI Zjazd Partii stawiają odpowiednie wymogi mobilizacji całego społeczeństwa wobec realizacji tych zadań.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Spełnią je sprawni biologicznie, otoczeni stałą troską o zdrowie obywatele naszego państwa.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Sejmowa Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej wzywa wszystkich obywateli, by idea Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia znalazła w naszym społeczeństwie jak największe uznanie i ofiarność”.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">O PROJEKCIE NA 1973 r. W ZAKRESIE OCHRONY ZDROWIA.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra zdrowia i opieki społecznej - Józefa Grendę na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 30 listopada 1972 r.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">W 1973 r. w dziedzinie ochrony zdrowia i opieki społecznej zamierza się realizować w szczególności następujące zadania:</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">- dalsze rozszerzanie i doskonalenie Zespołów Opieki Zdrowotnej na szczeblu powiatu stanowiących nową formę organizacji służby zdrowia umożliwiającą bardziej racjonalne wykorzystanie urządzeń i sprzętu medycznego oraz kadry;</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">- zwiększenie stawek na leki w lecznictwie zamkniętym, co umożliwi poprawę jakości i intensywności leczenia;</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">- rozbudowę bazy materialnej lecznictwa otwartego na wsi (m.in. przy wykorzystaniu możliwości adaptowania niektórych pomieszczeń po siedzibach b. prezydiów gromadzkich rad narodowych) oraz zapewnienie dla nich odpowiednio kwalifikowanej kadry.</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">- objęcie opieką społeczną większej liczby osób starych, przewlekle chorych oraz rozwijanie takich form pomocy społecznej, które uwzględniałyby potrzeby poszczególnych środowisk;</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">- zwalczanie alkoholizmu i innych zjawisk patologii społecznej, między innymi w drodze poprawy funkcjonowania poradni przeciwalkoholowych, rozszerzenia bazy zamkniętego lecznictwa odwykowego itp.</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Dążyć się będzie również do uzyskania dla potrzeb służby zdrowia dodatkowych obiektów i pomieszczeń w drodze adaptacji. Powinno to umożliwić - pomimo opóźnień w realizacji inwestycji służby zdrowia - osiągnięcia w 1973 r. większego niż zakładano w planie 5-letnim przyrostu bazy materialnej lecznictwa.</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Przewiduje się, że liczba łóżek szpitalnych w 1973 r. przekroczy 182 tys. i będzie o 3,2 proc. większa niż w 1992 r., a o około 1 tys. większa od wielkości przyjętych w wycinku planu 5-letniego. Zapewni to poprawę wskaźnika liczby łóżek na 10 tys. mieszkańców z 53,3 w 1972 r. do 54,5 w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Liczba ośrodków zdrowia wsi w 1973 r. wzrośnie o 205, osiągając stan 2.972, a więc wyższy niż przewidziany w planie 5-letnim dla 1975 r. Liczba ludności wiejskiej, przypadającej na 1 ośrodek zdrowia, zmniejszy się z 5,6 tys. do 5,2 tys.</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Ulegnie dalszej poprawie opieka lekarsko-pielęgniarska nad ludnością miast w wyniku zwiększenia personelu oraz rozszerzenia sieci placówek ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-20.22" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Liczba poradni zdrowia w miastach wzrośnie w 1973 r. o ponad 1.100, w tym przy zakładach pracy - o ok. 330.</u>
<u xml:id="u-20.23" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Budżet resortu zdrowia na 1973 r. wzrasta o 17,3 proc. Ma to swoje uzasadnienie we wzrośnie zatrudnienia, wzroście zadań oraz w skutkach regulacji płac pracowników służby zdrowia, jaka została dokonana w 1972 r. oraz w przyznaniu dodatkowych kredytów na cele ochrony zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-20.24" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Ten poważny wzrost wydatków na ochronę zdrowia wskazuje na konsekwentną realizację zapoczątkowanej na VII i VIII plenum KC PZPR polityki zmierzającej m.in. do poprawy warunków socjalnych i zdrowotnych ludności.</u>
<u xml:id="u-20.25" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Dzięki uzyskiwał na przestrzeni ostatnich 3 lat dodatkowych kredytów na finansowanie zakładów służby zdrowia i opieki społecznej niektóre normy budżetowe np. na żywienie chorych mogły być ustalone na 1973 r. w wysokości określonej przez międzyresortową komisję do ustalania norm.</u>
<u xml:id="u-20.26" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Nakłady inwestycyjne na 1973 r. przekroczą kwotę 4 mld zł. Rozpocznie się m.in. budowę 13 nowych szpitali. Z rozwojem bazy szpitalnej ściśle łączy się również rozbudowa domów pomocy społecznej, które w znacznym stopniu odciążą łóżka szpitalne zajmowane przez przewlekle chorych.</u>
<u xml:id="u-20.27" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Realizacja planu zamierzeń podejmowanych dla ochrony zdrowia wymaga pełnego wykonania zadań inwestycyjnych. Napięte plany budownictwa nie są jeszcze wykonywane w zakresie służby zdrowia. Resort podjął aktywne działania nad wypracowaniem metod organizacyjnych, technicznych i ekonomicznych, które mają w sposób trwały wpłynąć na rytmiczniejszą realizację planu. Budownictwo służby zdrowia uzyskało priorytet na równi z budownictwem mieszkaniowym, lecz nie wszędzie jeszcze priorytet ten jest uznawany.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>