text_structure.xml
18 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 26 lutego 1975 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrywała stan realizacji zakładowych i branżowych programów poprawy warunków pracy w przemyśle lekkim.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z podsekretarzem stanu Mirosławą Wąsowicz i Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Wiktorem Kłosiewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, wicedyrektor Zespołu NIK — Marian Stachowiak oraz wiceprzewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Przemysłu Włókienniczego, Skórzanego i Odzieżowego — Tadeusz Czechowicz.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o realizacji zakładowych i branżowych programów poprawy warunków pracy w przemyśle lekkim przedstawiła wiceminister przemysłu lekkiego — Mirosława Wąsowicz.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Drugoplanowa rola przemysłu lekkiego przed 1970 r., szczupłość przeznaczonych na jego rozwój środków inwestycyjnych uniemożliwiała również poprawę warunków prący załóg. W bieżącej 5-latce przyznano resortowi poważne środki inwestycyjne przeznaczone m.in. na modernizację zakładów produkcyjnych. Nakłady na poprawę warunków pracy oraz na bezpieczeństwo i higienę pracy wzrosły o 81 proc.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W oparciu o te środki resort w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego, opracował program poprawy warunków pracy, którego realizacja dobiega końca; zakłady opracowały własne programy tego rodzaju. W 1974 r. dokonano oceny realizacji tych programów i opracowano nowe wytyczne.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Kompleksowe rozwiązywanie problemów warunków pracy, zintegrowanie tych programów z planami produkcyjnymi i przeprowadzanie oceny ich realizacji łącznie z oceną realizacji planów produkcyjnych przyniosło znaczną poprawę warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Najważniejszymi kierunkami działania były i są zagadnienia:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— klimatyzacji i wentylacji procesów produkcyjnych; kosztem 250 mln zł wybudowano zakład „Uniprod”, wytwarzający urządzenia klimatyzacyjno-wentylacyjne, co w ciągu najbliższych lat pozwoli na pełne zaspokojenie potrzeb w tym zakresie;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— usprawnienia transportu wewnętrznego; w czerwcu br. uruchomiony zostanie w Zgierzu zakład produkujący odpowiednie urządzenia; w wielu zakładach stosować trzeba indywidualne i unikalne rozwiązania, nad którymi pracują zespoły naukowo-badawcze; w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku ogłoszono konkurs na rozwiązanie problemu transportu w poszczególnych zakładach;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— walki z hałasem; nad rozwiązaniem trudności technicznych w tej dziedzinie pracują instytuty i placówki zaplecza naukowo-badawczego; modernizując park maszyn dąży się do wymiany elementów metalowych na elementy z tworzyw, do stosowania osłon przeciwdźwiękowych, do wyciszania całych hal metodą okładzin dźwiękochłonnych, do montowania wibroizolatorów itd.; na przeszkodzie stoją ograniczone możliwości dostaw tego typu urządzeń i materiałów; dzięki podejmowanym działaniom ilość zachorowań spowodowanych uszkodzeniem narządów słuchu zmniejszyła się w ciągu ostatnich 2 lat o 30 proc., jednak stanowi nadal 62 proc. wszystkich przypadków chorób zawodowych;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— toksykologii, zapylenia, mikroklimatu i wibracji; problemami tymi zajmuje się przeszło 100 pracowników naukowo-badawczych;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— wypadków przy pracy; wprawdzie udało się osiągnąć zmniejszenie liczby wypadków o 9 proc., a wypadków śmiertelnych o 14,3 proc., jednak niezbędne jest dalsze wytrwałe działanie w kierunku doskonalenia ładu i porządku w zakładach, podnoszenia świadomości załóg i dozoru, rozwijania szkolenia bhp itd.; w 1974 r. w zakresie bhp przeszkolono 385 tys. pracowników, poza obowiązkowym przeszkalaniem nowych pracowników. Liczba gabinetów bhp wzrosła o 58 proc.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Resort — w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego — zamierza nadal prowadzić prace w tych samych kierunkach, przy dalszym zaostrzeniu kontroli wykonywania programów zakładowych i w zjednoczeniach. Nadal zamierza się rozbudowywać sieć placówek żywienia zbiorowego, przedszkoli, żłobków oraz przemysłowej służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorZespołuPrzemysłuLekkiegoNIKMarianStachowiak">W toku prowadzonych przez NIK kontroli stwierdzono, że warunki pracy w przemyśle lekkim, jak również warunki socjalne załóg uległy w ostatnich latach znacznej poprawie. Mimo znacznego wzrostu nakładów na te cele, nie udało się w pełni zlikwidować narosłych w ciągu lat zaległości, zwłaszcza w branżach odzieżowej, dziewiarskiej i skórzanej. Priorytet inwestycji produkcyjnych, a także trudności z dokumentacją, ze zdobyciem wykonawców oraz zaopatrzeniem materiałowym sprawiają, że inwestycje socjalne realizowane są z dużymi opóźnieniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefSapierzyński">Wysiłki resortu zmierzające do poprawy warunków pracy i opieki socjalnej w zakładach przemysłu lekkiego przyniosły już rezultaty, nadal jednak realizacja inwestycji socjalnych opóźnia się. W roku bieżącym, w związku ze znacznym spiętrzeniem takich inwestycji, ich realizacja nastręczy szczególne trudności, którym trzeba odpowiednio wcześnie przeciwdziałać.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefSapierzyński">Słuszne byłoby podejmowanie na szerszą skalę budowy w dużych ośrodkach przemysłowych wspólnych obiektów socjalnych. Zespolenie przedsięwzięć kilku zakładów przemysłowych pozwoliłoby na budowę większych i tańszych w eksploatacji obiektów oraz na lepsze ich wykorzystywanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Dzięki modernizacji wielu starych zakładów udało się w nich stworzyć lepsze warunki pracy. Rozgęszczono maszyny w halach produkcyjnych; w wielu wprowadzono wentylację. Nadal jednak nierozwiązanym problemem jest mechanizacja transportu wewnętrznego. Przemysł lekki niecierpliwie oczekuje na dostawy odpowiednich urządzeń z budowanej obecnie fabryki w Zgierzu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Obserwują się wzrost liczby pracowników, którzy po kilkunastoletniej pracy w przemyśle lekkim nie są obecnie zdolni do wykonywania dotychczasowych funkcji i powinni znaleźć zatrudnienie na oddziałach tzw. pracy chronionej. Próby organizowania takich oddziałów nie zawsze się udają. Ilość osób, które powinny być tam zatrudnione przewyższa ilość miejsc.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Wiele wysiłków poświęca się tłumieniu hałasu, poprawić oświetlenia itp. za mało jednak czyni się, aby w drodze stosowania nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych maszyn poprawiać warunki pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJadwigaGrześkowiak">Warunki pracy w nowo wybudowanych zakładach przemysłu lekkiego są dobre. Niewielką tylko poprawę warunków pracy notuje się w fabrykach przedwojennych, bądź budowanych tuż po wojnie. Zużycie techniczne budynków i zespół innych niesprzyjających warunków powodują, że wielu obiektów nie da się zmodernizować; trzeba je zastąpić nowymi.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJadwigaGrześkowiak">Spośród 313 obiektów socjalnych przewidzianych do budowy w obecnym planie 5-letnim — 183 oddano do użytku w latach 1971–1973. Takie wyniki stawiają pod znakiem zapytania pełną realizację zadań 5-latki. Notuje się poważne rozbieżności między kosztorysowym, a faktycznym kosztem budowy obiektów, socjalnych. Nie zawsze różnice te dadzą się uzasadnić wzrostem cen materiałów budowlanych i wyposażenia. Duża bywa rozbieżność między kosztem budowy identycznych obiektów w różnych województwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiceprzewodniczącyZGZwiązkuZawodowegoPracownikówPrzemysłuWłókienniczegoSkórzanegoiOdzieżowegoTadeuszCzechowicz">Wiele starych zakładów przemysłu lekkiego przeznaczonych w przyszłości do likwidacji lub odtworzenia powinno się zamknąć natychmiast. Niejednokrotnie, gdy Związek postuluje zamknięcie zagrożonych hal występują przeciw temu sami pracownicy; takie sytuacje notuje się zwłaszcza w małych miejscowościach, gdzie pracownicy mogą mieć trudności ze znalezieniem innej pracy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WiceprzewodniczącyZGZwiązkuZawodowegoPracownikówPrzemysłuWłókienniczegoSkórzanegoiOdzieżowegoTadeuszCzechowicz">Należy się spodziewać, że dzięki rozwojowi produkcji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w zakładach „Uniprod” zapotrzebowanie na sporą część tego typu urządzeń zostanie zaspokojone. Już teraz jednak przy modernizacji zakładów myśleć trzeba o wygospodarowaniu powierzchni przeznaczonej na instalację komór klimatyzacyjnych oraz zmechanizowanych urządzeń transportu wewnętrznego. Pilnym zadaniem jest mechanizacja prac uciążliwych polegająca na wprowadzaniu wózków, małych przenośników itp.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WiceprzewodniczącyZGZwiązkuZawodowegoPracownikówPrzemysłuWłókienniczegoSkórzanegoiOdzieżowegoTadeuszCzechowicz">Brak kadr lekarskich powoduje m.in. zaniedbanie badań okresowych i profilaktycznych. Aktualnie nie prowadzi się takich badań w zakładach przemysłu lekkiego w woj. zielonogórskim, wrocławskim i opolskim.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WiceprzewodniczącyZGZwiązkuZawodowegoPracownikówPrzemysłuWłókienniczegoSkórzanegoiOdzieżowegoTadeuszCzechowicz">Ogólna liczba wypadków przy pracy jest obecnie mniejsza, lecz nadal nie zmniejszył się udział wypadków powodujących ciężkie dolegliwości. W związku z tym konieczne jest ustalenie, przy jakich stanowiskach pracy występują największe zagrożenia i likwidacja tych zagrożeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełBronisławaSokołowska">W nowych zakładach prawidłowo w zasadzie rozwiązuje się problemy warunków pracy. Niekiedy pogorszenie tych warunków powoduje zmiana profilu produkcji tych zakładów; np. przestawienie Zakładów Przemysłu Odzieżowego „Rafio” w Wałbrzychu z przewidzianej pierwotnie produkcji konfekcji lekkiej na konfekcję ciężką spowodowało pogorszenie się warunków pracy. Warunki pracy w dolnośląskich zakładach uległy poprawie, ale nie we wszystkich. Np. nie notuje się odczuwalnej poprawy warunków pracy w zakładach produkcji artykułów technicznych, w garbarniach i zakładach obuwniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Placówki służby zdrowia działają coraz lepiej, lecz skutkiem braku lekarzy ograniczają swą działalność tylko do pomocy w wypadku choroby, nie prowadzą zaś działalności profilaktycznej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełBronisławCieniewski">Przyspieszyć należy budowę zaplecza socjalnego, żłobków, przedszkoli itd. Młode matki nie chcą korzystać z bezpłatnych urlopów; muszą pracować, bowiem ich rodziny znajdują się dopiero na dorobku.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławWróbel">W przemyśle lekkim osiągnięto istotną poprawę warunków pracy, ale wiele jeszcze jest w tej dziedzinie zaległości. Nie są to sprawy zadowalające rozwiązywana w niektórych nowych zakładach; np. w nowym gorzowskim „Silwanie” nie pomyślano o odpowiednim zapleczu sanitarnym. Wskazuje to na konieczność rygorystycznego kontrolowania pod tym kątem nowych inwestycji jeszcze w stadium ich projektowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBronisławJurkiewicz">Nie we wszystkich zakładach pracy docenia się wpływ warunków pracy na jej wydajność, co określa stosunek do inwestycji socjalnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełBronisławJurkiewicz">Niezbędna jest weryfikacja dokumentacji na budowę nowych obiektów produkcyjnych z punktu widzenia zasad ergonomii. Badania jednego z projektów wykazały, że nie uwzględniono podstawowych zasad humanizacji stanowisk pracy. Dokumentacji tej nie przyjęto; po wniesieniu poprawek wzniesiono na jej podstawie dobrze zorganizowany obiekt. W tym oddziale ludzie już pracują; wydajność jest tam większa i ludzie są zadowoleni.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMariaGrzelka">Rezultaty modernizacji przemysłu w Łodzi są widoczne, wielu spraw nie zdołano jeszcze rozwiązać. Zapewnić trzeba, by produkujące urządzenia wentylacyjne zakłady „Uniprod” pracowały wyłącznie na rzecz przemysłu lekkiego. Duże nadzieje wiążą załogi zakładów przemysłu lekkiego z budową produkujących urządzenia transportu wewnętrznego zakładów „Bzura”. Stan tej budowy wydaje się wskazywać na to, że czerwcowy termin uruchomienia tego zakładu nie zostanie dotrzymany.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełMariaGrzelka">Zadowoleniem napawa fakt, że maleje ilość wypadków przy pracy, ale niepokoi fakt, że są one coraz cięższe. Niedostateczna jest ilość miejsc na oddziałach pracy chronionej. Należałoby w porozumieniu z lekarzami, decydować czy i kiedy pracownicy tam zatrudnieni mogliby po pewnym czasie powrócić do pracy na normalnych oddziałach produkcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Aby zapobiec niedostatkom przemysłowej służby zdrowia i pozyskać w przyszłości większą liczbę lekarzy, przemysł lekki powinien przystąpić do fundowania stypendiów dla studentów akademii medycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełZofiaŁęgowik">Z lustracji zakładów przemysłu lekkiego w Tomaszowie Mazowieckim i w Brzezinach wynika, że poszczególne zakłady wprowadzają we własnym zakresie wiele usprawnień z dziedziny bhp. Trudności powstają natomiast przy podejmowaniu poważniejszych inwestycji. Pomoc zjednoczeń jest w tej dziedzinie niedostateczna.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełZofiaŁęgowik">Licząc się ze zwiększeniem produkcji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych powinno się już obecnie przygotowywać fachowców do obsługi i konserwacji tej aparatury.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełZofiaŁęgowik">Zaledwie ok. 10 proc. pracowników przemysłu lekkiego korzysta ze stołówek. Nawet w zakładach, które dysponują własnymi stołówkami nie stwarza się jednak możliwości korzystania z nich rodzinom pracowników.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełZofiaŁęgowik">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wicedyrektor departamentu w Ministerstwie przemysłu lekkiego Wacław Komorowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W ostatnich latach nastąpiły w przemyśle lekkim korzystne zmiany warunków pracy, co jest wynikiem budowy nowoczesnych zakładów, modernizacji sporej części starych obiektów oraz odzyskania przez zakład wielu pomieszczeń socjalnych wykorzystywanych poprzednio do celów produkcyjnych. Obecnie około 20 proc. budynków zajmowanych przez przemysł lekki na cele produkcyjne, to budynki nowe, jednak 43 proc. pomieszczeń pochodzi sprzed 1914 r., a 1/4 - sprzed 1900 r. W taj sytuacji przy typowaniu obiektów przeznaczanych do odtwarzania i modernizacji powinno się bardzo wnikliwie uwzględniać hierarchię potrzeb gospodarczych i społecznych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Za postępy w zakresie małej modernizacji odpowiedzialne są w pełni zakłady pracy. Dlatego też powinno się je rozliczać z wyników w tej dziedzinie tak jak z wyników produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Resort przemysłu lekkiego powinien wziąć pod uwagę sygnalizowane w dyskusji problemy zabezpieczenia powierzchni przeznaczonej w przyszłości na urządzenia klimatyzacyjne i zmechanizowane urządzenia transportu wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Placówki naukowo-badawcze resortu mają obowiązek ściślejszej współpracy z producentami maszyn włókienniczych, aby wspólnie opracowywać rozwiązania konstrukcyjne sprzyjające zmniejszeniu hałasu i innych zakłóceń. Zarezerwowanych dla budownictwa socjalnego 15 proc. mocy produkcyjnych własnych przedsiębiorstw resortu wykorzystuje się na ten cel zaledwie 8 do 9 proc. ich mocy.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W dużych ośrodkach przemysłowych uzasadniona jest wspólna - organizowana przez przemysł i władze miast - budowa stołówek osiedlowych, w których mogłyby stołować się całe rodziny pracownicze.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>