text_structure.xml
6.12 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 15 grudnia 1972 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), uchwaliła dezyderaty wynikające z dyskusji nad stanem realizacji planu inwestycyjnego w przemyśle lekkim w ciągu pierwszych trzech kwartałów 1972 r. (problem ten był przedmiotem obrad Komisji w dniu listopada br. — por. BPS Nr 150/VI kad.).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W uchwalonych dezyderatach Komisja stwierdza, że stan realizacji planu inwestycyjnego w przemyśle lekkim za okres 3 kwartałów 1972 r., jest na ogół zadowalający, a efektywność inwestycji — zwłaszcza w branżach dziewiarskiej i odzieżowej — wysoka. Równocześnie w oparciu o wizytację przeprowadzone przez zespoły poselskie w terenie — Komisja stwierdziła, że tej pomyślnej w zasadzie realizacji planu inwestycyjnego towarzyszy szereg zjawisk negatywnych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Ze względu na założone w planie na rok 1973 dalsze poważne zwiększenie nakładów inwestycyjnych na rozwój przemysłu lekkiego oraz z uwagi na szczególną rangę tych inwestycji jako bezpośrednio służących poprawie zaopatrzenia rynku. Komisja postuluje: dalsze usprawnienie procesu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Jak stwierdziły zespoły poselskie, opóźnienia w realizacji inwestycji są najczęściej powodowane nieterminowym lub niepełnym opracowaniem dokumentacji projektowo-technicznej przez biura projektowe, a zwłaszcza przez Biuro Studiów i Projektów Przemysłu Włókienniczego. Niedopracowanie dokumentacji projektowych, brak niezbędnych uzgodnień z krajowymi producentami maszyn oraz instalacji sanitarnych, powoduje nierzadko konieczność dokonywania zmian przygotowanej dokumentacji, przedłuża czas oraz zwiększa koszty jej realizacji. Konieczne jest więc — zdaniem Komisji — wzmocnienie służb inwestycyjnych w resorcie przemysłu lekkiego, a zwłaszcza potencjału produkcyjnego resortowych biur projektowych i zapewnienia im kadr o wysokich kwalifikacjach fachowych. Rozważyć należy możliwość zmiany zasad premiowania pracowników biur projektowych i uzależnienia wysokości premii od jakości i efektywności wykonywanej pracy, a nie od ogólnej wartości kosztorysowej projektowanego obiektu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Do prac nad programowaniem i przygotowaniem inwestycji, w szerszym niż dotychczas zakresie włączyć należy resortowe zaplecze naukowo-badawcze.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Usprawnieniu procesu wykonawstwa inwestycji służyć powinna — zdaniem Komisji — rozbudowa potencjału produkcyjno-technicznego resortowych przedsiębiorstw budowlanych oraz zagęszczenie ich sieci w terenie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Zacieśnić trzeba współpracę resortu przemysłu lekkiego z innymi uczestnikami procesu inwestycyjnego; powinno to dać w efekcie lepsze zaopatrzenie w materiały budowlane, lekkie konstrukcje stalowe i elementy prefabrykowane, silniejsze zaangażowanie w realizację inwestycji przemysłu lekkiego przedsiębiorstw podległych resortowi budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, usprawnienie systemu nadzoru i koordynacji prowadzonych robót, lepszą synchronizację dostaw maszyn i urządzeń zarówno krajowych, jak i importowanych z wykonawstwem robót budowlano-montażowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Dążyć należy — zdaniem Komisji — do zwiększenia zainteresowania władz terenowych przygotowaniem i przebiegiem realizowanych na ich terenie inwestycji przemysłu lekkiego. Władze te powinny w większym niż dotychczas stopniu troszczyć się o zapewnienie nowo budowanym zakładom dopływu ciepła i wody, o oczyszczanie ich ścieków, o drogi dojazdowe i dowozy pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Niezbędne jest — zdaniem Komisji — udoskonalenie kompleksowego odbioru oddawanych do eksploatacji obiektów. Zapewnienie, by były one wyposażone w podstawowe instalacje służące uzdatnianiu wody, oczyszczaniu ścieków, klimatyzacji i wentylacji.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie mocy przerobowych dla budowy planowanych obiektów socjalnych i rekreacyjnych. Jest to tym bardziej ważne, że w tej dziedzinie narosły znaczne zaległości, że warunki pracy w przemyśle lekkim są szczególnie uciążliwe, że zatrudnia on wysoki odsetek kobiet.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Komisja zwraca uwagę na konieczność ulepszenia metod werbunku i szkolenia załóg dla nowo budowanych zakładów oraz zabezpieczenie — z odpowiednim wyprzedzeniem w czasie — wykwalifikowanej kadry inżynieryjno-technicznej; ma to szczególne znaczenie dla zakładów zlokalizowanych poza większymi aglomeracjami, na terenach niemających tradycji przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Mimo niewątpliwych osiągnięć, efektywność działania resortowych i branżowych placówek zaplecza naukowo-badawczego w przemyśle lekkim, jest nadal niedostateczna, a tempo wdrażania do praktyki wyników prac badawczych zbyt powolne.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Zdaniem Komisji — niezbędne jest podjęcie skutecznych kroków na rzecz usprawnienia działalności tych placówek oraz podniesienia kwalifikacji zatrudnionych w nich pracowników. Komisja postuluje rozważenie możliwości przyjęcia zasady, w myśl której absolwenci wyższych, uczelni przed podjęciem pracy w resortowej lub w branżowej placówce naukowo-badawczej, winni odbyć odpowiedni staż pracy w zakładzie przemysłowym; stosowanie tej zasady stworzy lepsze warunki naturalnej integracji zaplecza naukowo-badawczego z przemysłem.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>