text_structure.xml 10.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 27 lutego 1975 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), wysłuchała informacji Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych na temat realizacji przepisów o podwyższeniu świadczeń w okresie choroby oraz o przedłużeniu urlopów macierzyńskich.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Henrykiem Białczyńskim, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Ryszardem Brzozowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o realizacji przepisów podwyższających świadczenia w okresie choroby oraz przedłużających urlopy macierzyńskie przedstawił wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Henryk Białczyński: Mija dwa miesiące od wejścia w życie Kodeksu pracy i ściśle z nim związanej ustawy z 17 grudnia 1974 r. o świadczeniach społecznych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Jest to okres zbyt krótki, by można w pełni ocenić społeczne i ekonomiczne skutki działania obu tych ważnych aktów prawnych. Niemniej z wypowiedzi na zebraniach załóg pracowniczych, listów do resortu i ZUS, jak również z dyskusji na niedawnej naradzie aktywu kierowniczego ZUS wynika, że nowe przepisy o świadczeniach z ubezpieczenia społecznego zostały w pełni akceptowane przez społeczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Ze szczególnym zadowoleniem zostały one przyjęte przez pracujące zawodowo kobiety. Z największym uznaniem spotykają się przepisy stwarzające możliwość przesunięcia części urlopu macierzyńskiego — w przypadku konieczności pozostania dziecka w szpitalu — na okres, kiedy dziecko powróci do domu, przepisy przyznające prawo do zasiłku macierzyńskiego w razie przyjęcia małego dziecka na wychowanie, przepisy zapewniające prawo do świadczeń macierzyńskich w przypadku likwidacji zakładu pracy, przepisy znoszące tzw. okres wyczekiwania na prawo do zasiłku macierzyńskiego, przepisy przewidujące wydłużenie okresu zasiłkowego w przypadku porodów wielorakich.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Z dobrym przyjęciem spotkały się również przepisy dotyczące świadczeń dla pracowników niezdolnych do pracy z powodu choroby oraz dla tych, którzy mają zmniejszoną zdolność zarobkowania z uwagi na stan zdrowia. Dotyczy to zwłaszcza zapewnienia ochrony trwałości stosunku pracy przez cały okres pobierania zasiłku chorobowego, tj. przez 6, 9 a nawet 12 miesięcy, podczas gdy dawniej można było rozwiązać umowę o pracę już po 3 miesiącach choroby pracownika. Jest to przepis o dużej wadze społecznej, zwłaszcza, że nałożono na zakłady pracy obowiązek przyjęcia do pracy osób po dłuższej chorobie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Nowe przepisy wprowadziły również nieznane poprzednio rodzaje świadczeń. Należą do nich: renta chorobowa, która umożliwia dokończenie leczenia w razie choroby trwającej dłużej niż okres zasiłkowy oraz zasiłek wyrównawczy, gwarantujący pracownikowi wyrównanie pełnego zarobku, gdy podda się rehabilitacji zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Nowe przepisy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego zostały przychylnie przyjęte również przez zakłady pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Podkreśla się, że:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— ujednolicenie uprawnień Wszystkich pracowników oraz uproszczenie i skodyfikowanie obowiązujących przepisów;</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— powiązanie przepisów zasiłkowych z przepisami Kodeksu pracy oraz pełne zsynchronizowanie zasad obliczania wynagrodzenia za urlop i zasiłków chorobowych;</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— wyraźne określenie obowiązków zakładów pracy stworzyło jasność i jednolitość stanu prawnego, ułatwiło pracę zakładom.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Wielomiliardowe środki, jakie przeznacza się obecnie na świadczenia chorobowe wymagają skutecznych działań zmierzających do ograniczenia absencji chorobowej. Idzie o kompleksowe poczynania, zmierzające do zwalczania źródeł absencji, zwłaszcza do poprawy warunków pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Konieczna była także racjonalizacja kontroli zasadności i celowości wypłat zasiłków chorobowych. Nowe wytyczne w tym zakresie w istotny sposób różnią się od dotychczasowych. Wyłączają one przede wszystkim spod tej. kontroli pracowników cieszących się nienaganną opinią w zakładzie pracy. Ponadto nowe zasady wyraźnie określają sytuacje, których nie uważa się za niewłaściwy sposób wykorzystania zwolnienia lekarskiego; należy do nich np. wyjazd na czas leczenia do rodziny i wykonywanie niezbędnych czynności domowych. Jest to realizacja postulatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">System świadczeń macierzyńskich i chorobowych sprowadzonych przez Kodeks pracy i omawianą ustawę jest niewątpliwie systemem najbardziej przodującym, nawet w porównaniu z krajami bardziej rozwiniętymi od naszego. Nie oznacza to jednak, że nie będzie się doskonalić tego systemu. Zależeć to jednak będzie przede wszystkim od możliwości ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Ustawa o świadczeniach z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa stanowiła niejako końcowy akcent w dorobku polityki socjalnej ubiegłego roku. Rok 1974 był rokiem realizacji uchwał XII Plenum KC PZPR oraz zadań związanych z przygotowaniem do wprowadzenia Kodeksu pracy. Nastąpiła w tym roku poprawa wszystkich rodzajów świadczeń ubezpieczeniowych. Z dniem 1 sierpnia 1974 podwyższono najniższe emerytury i renty pracownicze, dodatki do rent inwalidów I grupy, świadczenia dla inwalidów wojennych i wojskowych, renty za ziemię przekazaną na własność państwa i renty przyznawane kombatantom. Z dniem 1 stycznia br. rozpoczęto realizację zasadniczej reforma systemu emerytalnego mającej na celu poprawę relacji między świadczeniami i płacami. Zapoczątkowano dwuetapową reformę systemu zasiłków rodzinnych, mającą głównie na celu podniesienie stawek dla rodzin wielodzietnych i zasiłków dla dzieci kalekich oraz przesunięcia granic dochodu uprawniającego do podwyższonych zasiłków rodzinnych z 1 tys. zł. do 1.400. Niezależnie od tradycyjnych form świadczeń ubezpieczeniowych stworzono fundusz alimentacyjny. Wdrożenie wszystkich tych przepisów zmian wymagało przeliczenia około 5 mln emerytur i rent oraz wielkiej pracy organizacyjnej i kontrolnej. Wszystkie te zadania wykonano terminowo, niezależnie od realizacji bieżących zadań, stale wzrastających w związku ze zwiększaniem się liczby ubezpieczonych emerytów i rencistów..</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Miarą poprawy położenia tych, którzy korzystają ze świadczeń ubezpieczeniowych jest wzrost wydatków państwa na te świadczenia. W 1970 r. wynosiły one 55 mld zł, w tym roku wyniosą 87,4 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W najbliższym czasie przystąpi się do wdrożenia podjętych już decyzji dotyczących wcześniejszych emerytur dla kobiet i inwalidów oraz II etapu reformy zasiłków rodzinnych, emerytur i rent. W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Zofia Ładyńska (PZPR), Maria Grzelka (PZPR), Aleksandra Pach (ZSL), Jadwiga Grześkowiak (SD), Kazimierz Raczkowski (PZPR), Bronisław Knapik (PZPR), Stanisław Rostworowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Czesława Kotarska (PZPR), Alfred Przydatek (bezp), Daniela Kruszyńska (bezp.), Zuzanna Połaska (PZPR) i Irena Sroczyńska (PZPR), wyjaśnień udzielili: wiceminister zdrowia i opieki społecznej — Ryszard Brzozowski, wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Henryk Dałczyński oraz wiceprezes ZUS — Michał Krukowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Z referatu i dyskusji wynika, że decyzje partii i rządu o poprawie sytuacji socjalno-bytowej społeczeństwa realizowane są z całą konsekwencją. Poprawa świadczeń socjalnych i ubezpieczeniowych dokonana w ub. roku miała istotne znaczenie dla wielu rodzin pracowniczych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Jest niewątpliwą zasługą ogółu pracowników ZUS to, że w krótkim czasie i w rzetelny sposób wykonana została ogromna praca związana z wprowadzeniem w życie nowych przepisów. Uznanie należy się załogom ZUS, tym bardziej, że zadania te realizowały one często w bardzo trudnych warunkach pracy. Zasadnicza poprawa tych warunków ma duże znaczenie społeczne. Pamiętać bowiem trzeba, że do ZUS zgłaszają się głównie obywatele w starszym wieku i chorzy, dla których obecne warunki pracy wielu placówek ZUS stwarza wiele uciążliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Jak najbardziej słuszne są zamierzenia w dziedzinie dalszego rozwoju świadczeń socjalnych i ubezpieczeniowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Dążąc do zmniejszania absencji chorobowej należy dokonywać wnikliwej analizy jej przyczyn, głównie poprzez poprawę warunków pracy i rozwój profilaktyki. Nie byłoby słuszne uogólnianie wypadków nieuczciwego wykorzystywania uprawnień socjalnych i traktowanie ich jako argumentu uzasadniającego stosowanie sankcji administracyjnych. Decydujące znaczenie ma społeczne oddziaływanie i dezaprobata środowiska pracowniczego wobec nadużywających uprawnień.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>