text_structure.xml 12.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 31 października 1974 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR), rozpatrzyła realizację zadań produkcyjnych oraz planów postępu technicznego przez przemysł taboru kolejowego:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowej Komisji Komunikacji i Łączności;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem — Czesławem Brózdą, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem — Walentym Szablewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji przemysłu ciężkiego, która wizytowała zakłady podległe Zjednoczeniu Przemysłu Taboru Kolejowego przedstawił poseł Marian Rędzikowski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne i analityczne opracowane przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwo Komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Intensywny rozwój gospodarki w istotnym stopniu zwiększył zadania przewozowe PKP. Powoduje to konieczność wydatnego zwiększenia taboru kolejowego, znacznie wyprzedzającego założenia planu na lata 1974–1975.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Równolegle ze wzrostem ilościowych potrzeb rosną wymagania w zakresie. nowoczesności i jakości taboru, wynikające z konieczności zwiększenia szybkości przewozów i ładowności wagonów oraz dostosowania ich do zmienionych przepisów, obowiązujących w ruchu między narodowym.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Poważne zadaniu obciążają w związku z tym Zjednoczenie Przemysłu Taboru Kolejowego „Tasko”, które jest jedynym w kraju producentem lokomotyw spalinowych i elektrycznych, wagonów pasażerskich oraz głównym producentem wagonów towarowych; wagony towarowe produkowane są również w zakładach naprawczych taboru kolejowego podległych resortem komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Analiza przedłożonych podkomisji materiałów wskazuje, że przemysł taboru kolejowego pomyślnie realizuje zadania planu zarówno w zakresie ilości, jak i nowoczesności produkcji; przewiduje się, że ustalone dla Zjednoczenia Przemysłu Taboru Kolejowego zadania na lata 1971–1975 zostaną wykonane z nadwyżką. Rozwojowi produkcji towarzyszy stały postęp techniczny w zakresie konstrukcji i technologii wytwarzania. Współpraca z biurami konstrukcyjnymi i placówkami naukowo-badawczymi umożliwiła uruchomienie produkcji nowych typów jednostek taboru kolejowego odznaczających się wysokimi walorami technicznymi i eksploatacyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Znaczne osiągnięcia uzyskano w zakresie mechanizacji prac ciężkich, automatyzacji prac spawalniczych, a także w stosowaniu nowoczesnych tworzyw i materiałów, nowoczesność i wysoka jakość produkowanego taboru wpłynęła na wzrost eksportu i pozyskanie nowych rynków zbytu.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Mimo niewątpliwych osiągnięć przemysł ten nie zaspokaja w pełni rosnącego zapotrzebowania na niektóre typy taboru oraz na części zamienne. Powoduje to konieczność zakupów taboru zagranicą.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Pomyślne wyniki uzyskuje przemysł taboru kolejowego, mimo że część jego bazy produkcyjnej składa się z wyeksploatowanych już maszyn. Proces modernizacji postępuje tu stosunkowo powoli.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Istotnym czynnikiem dynamizującym wzrost zdolności przewozowej jest mechanizacja i konteneryzacja transportu. Zadania w tej dziedzinie realizowane są z opóźnieniem. Istnieje konieczność rozbudowy wytwórni kontenerów oraz stosowania przy ich produkcji bardziej nowoczesnych technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Wstępnie opracowany projekt planu pięcioletniego na lata 1976–1960 zakłada dynamiczny wzrost zapotrzebowania na tabor kolejowy zarówno dla potrzeb krajowych, jak i na eksport.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Realizacja tych zadań wymaga wydatnego zwiększenia zdolności produkcyjnych przez budowę nowych zakładów oraz modernizację istniejących, rozbudowy zaplecza badawczego i konstrukcyjnego, umożliwiającego szybkie unowocześnienie produkcji. Plany rozwoju przemysłu taboru kolejowego powinny być skoordynowane z planami innych branż specjalistycznych, zwłaszcza maszyn i aparatów elektrycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Istnieje również potrzeba zacieśnienia współpracy między przemysłem taboru kolejowego a przemysłem chemicznym w zakresie produkcji nowoczesnych materiałów malarskich antykorozyjnych i wyciszających. Rozwinąć trzeba produkcję urządzeń klimatyzacyjnych niezbędnych do wyposażenia wagonów osobowych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanMendel">Wizytacja zakładów budowy taboru kolejowego potwierdza słuszność przyjętych niedawno przez Komisję wniosków stwierdzających, że przemysł maszyn i aparatów elektrycznych nadąża za potrzebami gospodarki. Deficyt maszyn i aparatów elektrycznych sprawia, że przemysł taboru kolejowego wyprodukuje w tym i przyszłym roku mniej lokomotyw i trójczłonów elektrycznych, niżby to było możliwe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanMendel">Z uznaniem podkreślić należy ład, porządek oraz sprawną organizację w wizytowanych przez posłów zakładach Zjednoczenia „Tasko”. Duże trudności stwarza tym zakładom zaopatrzenie kooperacyjne dotyczy to zwłaszcza farb i lakierów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełBrunoJungling">Nie dość szybki rozwój przemysłu taboru kolejowego stwarza konieczność poważnych zakupów zagranicą, co obciąża nasz bilans płatniczy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełBrunoJungling">Jakość farb i lakierów dostarczanych fabrykom budowy taboru kolejowego przez przemysł chemiczny budzi duże zastrzeżenia. Ponieważ chemia nie rozwija produkcji niektórych tworzyw sztucznych, fabryki taboru kolejowego zarzucały bardzo zachęcające próby stosowania tych tworzyw do budowy wagonów kolejowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełEugeniuszPacia">Wątpliwości budzą metody szacowania przez resort komunikacji zapotrzebowania PKP na tabor kolejowy. Mimo realizacji przez przemysł taboru kolejowego zadań planowych okazuje się, że taboru jest za mało i w rezultacie, np. w rolnictwie trzeba dokonywać przewozów na duże odległości przy pomocy ciągników, zamiast koleją. Przyśpieszenia wymaga mechanizacja prac za i wyładunkowych u klientów kolei. Usprawniłoby to znacznie obrót wagonami i pozwoliło przewozić przez PKP więcej towarów tym samym taborem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyKaczmarek">W jaki sposób przemysł budowy taboru kolejowego zamierza zrealizować tegoroczny plan produkcji kontenerów, skoro - jak wynika z przedstawionych materiałów - większość zadań w tej dziedzinie ma zostać zrealizowana w ostatnich miesiącach roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełZdzisławPawlik">Potwierdziły się przewidywania Komisji w sprawie trudności przy pokryciu zapotrzebowania gospodarki na wyroby przemysłu maszyn i aparatów elektrycznych. Czy jednak te właśnie trudności limitują w zasadniczy sposób rozwój przemysłu taboru kolejowego. Zasadniczym czynnikiem limitującym rozwój produkcji jest przestarzały park maszynowy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełZdzisławPawlik">Należałoby się zastanowić nad możliwością wykorzystania w większej mierze przy produkcji kontenerów materiałów pochodzenia krajowego zamiast materiałów importowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanDarzyński">W zakładach przemysłu taboru kolejowego pracują dobre, ambitne załogi o wysokich kwalifikacjach, Przykładem może być załoga chrzanowskiego „Tabloku”.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanDarzyński">Jednakże ten zakład w starych tradycjach w tej dziedzinie produkcji, z uwagi na niedoinwestowanie stoi przed perspektywą zmiany profilu wytwarzania na maszyny dla górnictwa miedziowego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełJanDarzyński">Za nieprawidłowe zjawisko uznać należy to, że zakłady przemysłu taboru kolejowego dysponują bardziej przestarzałym parkiem maszynowym niż zakłady naprawcze taboru kolejowego podległe resortowi komunikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełWiesławMróz">Przemysł budowy taboru kolejowego odczuwa duże trudności kooperacyjne, zwłaszcza dotyczące sprzętu i maszyn elektrycznych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełWiesławMróz">Brak części zamiennych do taboru kolejowego powoduje nadmierne przedłużanie się okresu remontów.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełWiesławMróz">W części zakładów budowy taboru kolejowego zbyt wolny jest w stosunku do potrzeb załóg rozwój budownictwa mieszkaniowego i zaplecza socjalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanMendalka">Niezbędne jest pogłębienie współpracy między koleją a portami morskimi. Niedostatek podstawianych wagonów utrudnia terminowe wykonywanie prac przeładunkowych w portach Poseł Stanisław Antoszewski (PZPR) - przedstawiciel Komisji Komunikacji i Łączności: Szybki rozwój produkcji przemysłowej i produkcji towarowej rolnictwa pociąga za sobą znaczny wzrost przewozów. Kolej zwłaszcza obecnie - w okresie przewozów jesiennych - odczuwa brak wagonów towarowych, zarówno platform, jak i krytych. Coraz pilniejszym staje się więc przyspieszenie tempa rozwoju produkcji taboru dla kolejnictwa, budowy nowych zakładów tego przemysłu oraz modernizacji już istniejących. Kolej odczuwa też dotkliwie opóźnienia w dostawach wieli, części niezbędnych dla sprawnego funkcjonowania transportu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanMendalka">Dodatkowych wyjaśnień udzielili wiceministrowie: komunikacji - Walenty Szablewski oraz przemysłu ciężkiego - Czesław Brózda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrańskiPZPR">Przemysł taboru kolejowego z uwagi na wieloletnie niedoinwestowanie nie może podciąć w pełni rosnącemu szybko zapotrzebowania. Trudności tego przemysłu mają swoje przyczyny nie tylko w nim samym, ale wynikają również z sytuacji w innych, kooperujących z nim gałęziach produkcji. Na niektóre z nich Komisja wskazała przeprowadzając analizę przemysłu maszyn i aparatury elektrycznej Problemy transportu kolejowego muszą być rozwiązywane w sposób kompleksowy. Jest to nie tylko problem produkcji i dostaw taboru kolejowego, ale również mechanizacji prac za i wyładunkowych. Produkcję takich urządzeń m.in. dostosowanych do przeładunku kontenerów trzeba w kraju rozwijać.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrańskiPZPR">W toku dyskusji zwrócono uwagę na szereg braków i niedomagań przemysłu budowy taboru kolejowego, jak również zgłaszano postulaty dotyczące przedsięwzięć, jakie należy podjąć by zapewni odpowiedni rozwój tego przemysłu. Do wielu spraw poruszonych. w dyskusji Komisja powróci przy debacie nad projektem planu na rok przyszły.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykSzafrańskiPZPR">Zlecono podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>