text_structure.xml
4.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 6 lipca 1972 r. Komisja Oświaty i Wychowania, obradująca pod przewodnictwem posła Marii Łopatko (ZSL), uchwaliła dezyderaty opracowane w wyniku dyskusji nad stanem i potrzebami szkolnictwa specjalnego (por. BPS nr 94/VI kad. z dnia 4 lipca br.).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W uchwalonych dezyderatach Komisja stwierdza: Po analizie stanu i potrzeb szkolnictwa specjalnego Komisje stwierdza, iż w 1970/71 roku szkolnym w 595 szkołach specjalnych pracowało ponad 10 tys. nauczycieli, z których zaledwie 57,7 proc. posiadało przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej. Niezbędne jest dokształcenie w zakresie tej pedagogiki ponad 4.200 już zatrudnionych pracowników pedagogicznych oraz przygotowanie kadr dla nowo organizowanych placówek szkolnictwa specjalnego. Obecnie na pedagogikę specjalną rekrutuje się rocznie około 400 osób. Gdyby obecne tempo przyrostu kadr utrzymywało się, trzeba by było 10 lat na wyrównanie niedoboru nauczycieli w szkolnictwie specjalnym i zakładach opiekuńczo-wychowawczych. Jest to termin nie do przyjęcia, jeżeli rozważy się potrzebę znacznego rozwoju szkolnictwa specjalnego, pokrywającego obecnie 58,9 proc. potrzeb w skali kraju. Przygotowaniem kadr dla tego szkolnictwa zajmuje się obecnie jedynie Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, a częściowo również Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja uważa za niezbędne uruchomienie szkolenia kadr dla szkolnictwa specjalnego w innych szkołach wyższych prowadzących kierunki nauczycielskie. Chodzi przy tym zarówno o studia dzienne, jak i studia dla pracujących. W szczególności niezbędne jest umożliwienie studiów tym wszystkim aktualnie zatrudnionym w szkołach specjalnych nauczycielom, którzy zdadzą pomyślnie egzaminy wstępne.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Komisja stwierdza poważne braki kadr naukowo-dydaktycznych w dziedzinie nowoczesnej pedagogiki. Niektóre uniwersytety w ogóle nie dysponują wysoko kwalifikowanymi specjalistami w zakresie nauk pedagogicznych, jeżeli nie liczyć pewnej liczby badaczy i nauczycieli akademickich z zakresu historii wychowania. Bez usunięcia braków w tej dziedzinie szkoły wyższe nie będą w stanie dostarczyć szkolnictwu podstawowemu i średniemu absolwentów odpowiednio przygotowanych do pracy dydaktyczno-wychowawczej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja postuluje opracowanie, w porozumieniu z Polską Akademią Nauk, długofalowego programu kształcenia kadry naukowo-badawczej i naukowo-dydaktycznej w dziedzinie nauk pedagogicznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Analizując stan i potrzeby szkolnictwa specjalnego Komisja stwierdziła, że absolwenci szkół specjalnych mają znikome szanse znalezienia pracy w zakładach zatrudniających ludzi zdrowych. Ciężej poszkodowani absolwenci napotykają na trudności zatrudnienia również w zakładach spółdzielczości inwalidzkiej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja postuluje, aby inwalidzkie. Spółdzielnie pracy zwiększyły możliwości zatrudnienia absolwentów szkół specjalnych w zakładach pracy chronionej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W wyniku analizy stanu i potrzeb szkolnictwa specjalnego Komisja stwierdza, że znaczna część dzieci defektywnych przebywa w szkołach normalnych. Jest to zło konieczne, wynikające z niedostatecznego rozwoju szkolnictwa specjalnego. Tymczasem nauczyciele nie są przygotowani do pracy z tymi dziećmi, wymagającymi innych metod postępowania niż dzieci zdrowe. W rezultacie dzieciom defektywnym stawia się wymagania przerastające ich możliwości.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja postuluje przeszkolenie wszystkich czynnych nauczycieli szkół podstawowych w zakresie pracy z dziećmi defektywnymi. Jednocześnie Komisja uważa za konieczne takie uzupełnienie programu nauczania w zakładach kształcenia nauczycieli, aby ich absolwenci byli przygotowani do pracy z dziećmi odbiegającymi od normy.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>