text_structure.xml
10.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 4 kwietnia 1973 r. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji: Nauki i Postępu Technicznego oraz Oświaty i Wychowania. Obradom przewodniczył poseł Jarema Maciszewski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele innych komisji sejmowych;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Oświaty i Wychowania z ministrem Jerzym Kuberskim, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z wiceministrem Zdzisławem Kaczmarkiem, Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Czesławem. Wiśniewskim, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— wicedyrektor Zespołu NIK — Tadeusz Sztejnert;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— prezes ZG Związku Nauczycielstwa Polskiego — Bolesław Grześ, sekretarz Komisji CRZZ — Kazimierz Wasiak, przewodniczący ZG Związku Młodzieży Socjalistycznej — poseł Bogdan Waligórski, przewodniczący ZG Związku Socjalistycznej Młodzieży Wiejskiej — poseł Tadeusz Haładaj, przewodniczący ZG Socjalistycznego Związku Studentów Polskich — Eugeniusz Mielcarek, naczelnik ZHP — Stanisław Bohdanowicz.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Przedmiotem obrad był rządowy projekt uchwały Sejmu PRL o zadaniach narodu i państwa w wychowaniu młodzieży i jej udziale w budowie socjalistycznej Polski.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Dnia 22 marca 1975 r. Komisja Oświaty i Wychowania rozpatrzyła — przy współudziale przedstawicieli innych komisji sejmowych — wstępny projekt tej uchwały (patrz biuletyn Nr 241/VI kad.).</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przedłożony wstępnie Sejmowi przez rząd projekt uchwały, był przedmiotem prac podkomisji nadzwyczajnej, w skład której wchodzili:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— z Komisji Nauki i Postępu Technicznego posłowie: Stanisław Ciosek (PZPR) i Józef Przyłuski (ZSL);</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— z Komisji Oświaty i Wychowania posłowie: Maria Gilewska (bezp.), Natalia Rozmuszcz (ZSL), Teresa Skubała (SD), Bogdan Waligórski (PZPR — reprezentujący również Komisję Zdrowia i Kultury Fizycznej), Zbigniew Załuski (PZPR — reprezentujący również Komisję Kultury i Sztuki);</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— z Komisji Prac Ustawodawczych — poseł Sylwester Zawadzki (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Podkomisja przedstawiła propozycje dwunastu poprawek do rządowego projektu uchwały.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Przedstawiając rządowy projekt uchwały Sejmu o zadaniach narodu i państwa w wychowaniu młodzieży i jej udziale w budowie socjalistycznej Polski, minister oświaty i wychowania — Jerzy Kuberski wskazał, że rząd zastosował tu odmienną niż przy przedkładaniu projektów ustaw praktykę. Komisjom umożliwiono ustosunkowanie się do wstępnego projektu tej uchwały. Wraz z tym projektem przedstawiono szerokie uzasadnienie podstawowych intencji uchwały.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Przedstawiony obecnie przez rząd projekt uwzględnia przebieg dyskusji przeprowadzonej na poprzednim posiedzeniu Komisji, jak i wyniki prac podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Trzy podstawowe przesłanki kierowały rządem przy opracowywaniu projektu tej uchwały. Przede wszystkim chodziło o uwzględnienie w konstrukcji uchwały tez VII Plenum KC PZPR poświęconemu pracy z młodzieżą. VII Plenum zaleciło instancjom partyjnym, rządowi, organizacjom społecznym jak i całemu społeczeństwu podjęcie działań na rzecz pogłębiania procesu wychowania młodego pokolenie, stworzenie warunków dla szerokiego, kompleksowego działania w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W toku dyskusji nad wstępnym projektem uchwały bardzo wiele uwagi poświęcono systemowi edukacji narodowej. Rząd stanął na stanowisku, że problemy modelowe związane z systemem oświaty będą przedmiotem odrębnej uchwały, której projekt zostanie Sejmowi zaprezentowany w późniejszym terminie, tak aby uchwała ta mogła być podjęta w rocznicę 200-lecie Komisji Edukacji Narodowej. Przy opracowywaniu tej uchwały uwzględnione zostaną wyniki dyskusji nad raportem ekspertów o stenie oświaty. Dlatego też w dyskutowanej dziś uchwale problemy związane z systemem edukacji nie zostały szeroko uwzględnione.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">W toku prac nad projektem uchwały przeprowadzone zostały liczne dyskusje środowiskowe. Potwierdziły one zasadność podjęcia takiej uchwały. W odczuciu opinii publicznej uchwała taka jest niezbędne.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Stanisław Ciosek (PZPR): Podkomisja odbyła dwa posiedzenia. W pierwszym etapie prac przeprowadzono dyskusję nad generalną konstrukcją projektu uchwały. Podkomisje uznała, że w projekcie tym uwzględnione być muszą wszystkie te elementy, które zawarte są w tezach programowych VII Plenum KC PZPR, że należy poprzez uchwałę Sejmu spopularyzować w społeczeństwie podstawowe, wytyczone przez partię zadania rządu i społeczeństwa w dziedzinie wychowania, jak też określić zakres obowiązków państwa i społeczeństwa wobec młodzieży oraz młodzieży wobec ojczyzny i społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">W drugim etapie prac podkomisja przeprowadziła szczegółową analizę tekstu projektu, uwzględniając uwagi i wnioski zgłoszone na posiedzeniu Komisji poświęconemu rozpatrzeniu wstępnego projektu tej uchwały.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Podkomisje stwierdza, że opracowany przez rząd projekt uchwały różni się od projektu wstępnego w sposób istotny. Jest on bardziej zwarty, co uzyskano dzięki rezygnacji z tych elementów, które można zamieścić w rządowym programie działania w dziedzinie wychowania młodzieży, jak też dzięki wyeliminowaniu stwierdzeń ogólnikowych o charakterze sloganowym.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Podkomisja opracowała projekt szeregu poprawek merytorycznych, stylistycznych i redakcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Ewelina Szyszko (SD), Jerzy Bafia (PZPR — przew. Komisji Prac Ustawodawczych), Witold Łukaszewicz (PZPR), przewodniczący Związku Socjalistycznej Młodzieży Wiejskiej — Tadeusz Haładaj, Sylwester Kaliski (PZPR), Włodzimierz Sokorski (PZPR), Wacław Auleytner (bezp. „Znak”), Bogdan Waligórski (PZPR), Stanisława Kosowska (ZSL), Mieczysław Serwiński (bezp.), Sylwester Zawadzki (PZPR), Władysław Janik (PZPR), Henryk de Fiumel (SD), Jerzy Bukowski (bezp.) i Jarema Maciszewski (PZPR); dodatkowych wyjaśniać udzielił minister oświaty i wychowania - Jerzy Kuberski.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udzielono poparcia rządowemu projektowi uchwały. Za słuszne uznano propozycje poprawek przedstawionych przez podkomisję nadzwyczajną.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">W toku dyskusji rozważano m.in., czy nie należałoby w tekście uchwały dać wyraz pozytywnej ocenie raportu o stanie oświaty oraz zwrócić się do rządu o zapewnienia prawidłowego przebiegu dyskusji nad tym raportem.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Dyskusja nad raportem o stanie oświaty — stwierdził przewodniczący Komisji Oświaty i Wychowania, poseł Jarema Maciszewski — będzie akcją bardzo ważną, ale ograniczoną w czasie. Mieć ona będzie na celu wypracowanie najwłaściwszych sposobów i metod działania nad rozwojem i doskonaleniem systemu oświaty w Polsce. Rząd podjął już właściwe kroki dla zapewnienia prawidłowego jej przebiegu. Dodano drukiem ponad 130 tys. egzemplarzy skróconego tekstu raportu. Dyskusje bidzie prowadzona dwoma kanałami: w gronie nauczycieli, pedagogów i naukowców oraz, poprzez środki masowego przekazu, przy udziale całego społeczeństwa. Uchwała, którą mamy obecnie przedstawić Sejmowi będzie miała charakter bardziej ogólny, a jej realizacja wymagać bidzie wielu długofalowych przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Komisje włączą się zresztą do dyskusji nad raportem i innymi dokumentami programowymi. Przewiduje się również, że Sejm w niedalekiej przyszłości rozpatrzy dokument określający kierunki rozwoju socjalistycznej edukacji narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Komisja stanęła na stanowisku, że w tych warunkach nie byłoby słuszne merytoryczne ustosunkowywanie się w treści uchwały do raportu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Rozważano również, czy Rada do spraw Wychowania działać powinna przy Ministerstwie Oświaty i Wychowania, czy nie byłoby słuszne usytuowanie jej na szczeblu wyższym.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Usytuowanie tej rady w remach resortu oświaty i wychowania — stwierdził poseł Jarema Maciszewski — jest chyba najbardziej słuszne, podkreśla rangę tego resortu, który przejmuje pełną odpowiedzialność za wychowanie obywatela od lat najmłodszych do jego pełnoletności.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">W dyskusji zgłoszono również szereg uwag dotyczących programu działania rządu w sprawie realizacji uchwały, która ma być podjęta przez Sejm.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Komisje przyjęły projekt uchwały Sejmu o zadaniach narodu i państwa w wychowaniu młodzieży i jej udziale w budowie socjalistycznej Polski — z poprawkami zaproponowanymi przez podkomisję i wynikającymi z przebiegu dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Komisje powołały na sprawozdawcę projektu uchwały posła Stanisława Cioska (PZPR).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>