text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 6 listopada 1974 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL), rozpatrzyła stan realizacji inwestycji resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Januszem Walewskim, Komisji Planowania przy Kadzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— wiceprzewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnych i Przemysłu Drzewnego — Jerzy Wroński, przewodniczący Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego — Władysław Fabiszewski.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Zagajając obrady, przewodniczący Komisji poseł Franciszek Gesing (ZSL) stwierdził, że Komisja rozpatruje problem realizacji inwestycji w resorcie leśnictwa i przemysłu drzewnego po raz drugi w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Na posiedzeniu w marcu bież. roku Komisja po zapoznaniu się z wynikami przeprowadzonej przez zespół poselski wizytacji szeregu obiektów inwestycyjnych, stwierdziła zagrożenie ich realizacji. Głównymi przyczynami tego stanu rzeczy były występujące opóźnienia w dostawach maszyn i urządzeń oraz brak wykonawców, Obecnie na posiedzeniu przedstawiciele resortu budownictwa oraz przemysłu ciężkiego zapewnili, że podejmą niezbędne kroki dla zapewnienia pełnego wykonawstwa planu inwestycyjnego w resorcie leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Komisja postanowiła powrócić do tej sprawy jeszcze w roku bieżącym w celu zbadania jak kształtuje się stan realizacji inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Uzupełniając nadesłaną na piśmie informację resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego, wiceminister Janusz Walewski poinformował, że w okresie trzech kwartałów bież. roku plan inwestycyjny zrealizowany został w 60,6 proc., w tym roboty budowlane montażowe w 74 proc. Na ten stosunkowo niski stopień zaawansowania planu wpływ ma koncentracja dostaw maszyn i urządzeń w okresie IV kwartału. W ostatnich miesiącach roku ma być też — zgodnie z planem — rozpoczęte szereg nowych prac inwestycyjnych, przy czym ich wartość jest znacznie wyższa, aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Zarządzie Lasów Państwowych pomyślnie realizowany jest plan robót melioracyjnych i budowy dróg, natomiast znacznie mniej korzystnie kształtuje się sytuacja w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego. Leśnictwo odczuwa trudności ze znalezieniem wykonawców tych inwestycji oraz niedobry w zaopatrzeniu w materiały budowlane, które uzyskuje z puli rynkowej, gdyż Zarząd Lasów Państwowych nie jest objęty centralnym planem zaopatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Inwestycje resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego charakteryzują się dużym rozproszeniem, co jest czynnikiem utrudniającym znalezienie wykonawców. Dlatego też resort przywiązuje dużą wagę do organizowania własnego zaplecza inwestycyjno-remontowego. Zaplecze to wzrosło w stosunku do roku 1971 prawie trzykrotnie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Dużą wagę przywiązuje się w resorcie do opracowania prawidłowego systemu kontroli realizacji zadali inwestycyjnych. Prowadzi się okresową kontrolę najważniejszych zadań inwestycyjnych, organizuje narady na szczeblu budów, zjednoczeń i resortu, w których biorą udział zarówno przekaziciele resortu, jak i zainteresowanych przedsiębiorstw wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Mimo sygnalizowanych trudności przewiduje się, że plan inwestycyjny w resorcie zostanie w roku bieżącym zrealizowany, a nawet przekroczony.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełIgnacyDziadek">Przebiegiem realizacji inwestycji w przemyśle papierniczym i wyrobów papierniczych Komisja interesowała się na wiosnę br. Już wtedy można było przewidzieć opóźnienia w realizacji niektórych obiektów, natomiast w innych harmonogram prac był przestrzegany, co wskazywało, iż będą one terminowo oddane do użytku, może nawet i z pewnym wyprzedzeniem. Obecnie okazuje się, że wystąpiły trudności również i na tych obiektach, spowodowane niedoborem potencjału budowlano-montażowego. A więc zamiast przyspieszenia nastąpi opóźnienie. Jest to o tyle niepokojące, że chodzi m.in. o inwestycje kluczowe, mające duże znaczenie gospodarcze. Sytuacja pogorszyła się w II półroczu. Jednym z głównych powodów jest niedostatek siły roboczej w przedsiębiorstwach wykonawczych na tych budowach, a także niedobór szeregu materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełIgnacyDziadek">Zwrócić należy uwagę, że przebieg realizacji inwestycji w latach 1974 i 1975 rzutować będzie na ustalanie zadań inwestycyjnych resortu w następnym 5-leciu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefRodzik">Znaczny wzrost zadań inwestycyjnych resortu w bieżącym roku wynikał z dążeń do nadrobienia zaniedbań w tej dziedzinie w latach poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefRodzik">Niepokój budzi sprawa terminowego oddawania obiektów do użytku. Nie uzyskano przewidzianych znacznych mocy produkcyjnych, co spowodowało perturbacje na rynku w zakresie wyrobów przemysłu drzewnego, zwłaszcza meblarskiego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJózefRodzik">Z przedstawionych przez resort informacji wynika, że poprawa sytuacji nie w pełni zależy od resortu. Niewątpliwie pożyteczne są wszelkie przedsięwzięcia resortu mające na celu ciągłą i systematyczną kontrolę przebiegu realizacji inwestycji. Jednakże ustalając założenia planu inwestycyjnego trzeba było szereg trudności z góry przewidzieć. Przy ustalaniu ostatecznych założeń planu na rok 1975 trzeba szczególną uwagę zwrócić na oddawanie obiektów do użytku, gdyż tylko to określa efektywność inwestycji. Przeciwdziałać należy zwłaszcza temu, by importowane maszyny zbyt długo oczekiwały na montaż, nie zawsze prawidłowo zabezpieczone.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJózefRodzik">W ostatnim okresie znacznie wzrósł potencjał własnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych resortu. Borykają się one jednak z trudnościami materiałowymi, gdyż zaopatrują się z puli rynkowej. Rozważyć należy możliwość objęcia tych przedsiębiorstw centralnym rozdzielnictwem materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełJózefRodzik">Bardziej wydajnie powinien pracować ciężki sprzęt budowlany, zwłaszcza dźwigi, które wykorzystywane są tylko jednozmianowe. Należy szerzej szkolić obsługę tego sprzętu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanJankowski">Niemałą trudnością w realizacji znaczenie zwiększonych zadań inwestycyjnych resortu jest zróżnicowanie i rozproszenie inwestycji w terenie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanJankowski">Trudno oczekiwać w br. uzyskania zapowiedzianych efektów rzeczowych, mających służyć zarówno zaspokojeniu potrzeb rynku wewnętrznego i eksportu oraz ograniczeniu importu; do końca roku niektóre Inwestycje nie będą zakończone, niektóre niedostatecznie zaawansowane na rok przyszły.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanJankowski">Do końca roku pozostało już niedużo czasu. Liczyć można na pewną skuteczność wysiłków podejmowanych przez inwestorów i wykonawców. Szczególnej troski wymaga jednak prawidłowe realizowanie inwestycji w roku przyszłym, który zamyka wykonanie całości 5-letniego planu inwestycyjnego. Chodzi głównie o wzmocnienie potencjału przerobowego i zapewnienie dostaw materiałów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławCzudowski">Duże rozproszenie przemysłu drzewnego i papierniczego powoduje niewątpliwie większe trudności inwestycyjne, na które trzeba być przygotowanym.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławCzudowski">Znacznym osiągnięciem jest zwiększenie własnego wykonawstwa w resorcie. Ma ono duże znaczenie, zwłaszcza w gospodarce leśnej. Wykorzystanie i zwiększenie tego potencjału jest jednak limitowane zaopatrzeniem materiałowym. Trudno jednak bazować wyłącznie na możliwościach uzyskiwania tych materiałów z gminnych spółdzielni; wykorzystywanie tego źródła zaopatrzenia odbywa się kosztem rolników, gdyż uszczuplą i tak skromną pulę towarową przeznaczoną na inwestycje w gospodarstwach rolnych. Występuje pilna potrzeba uwzględnienia przedsiębiorstw remontowo-budowlanych resortu w centralnym rozdzielniku materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełStanisławCzudowski">Jedną z przyczyn ograniczenia produkcji mebli jest brak okuć, zawiasów itp. Sprawa na pozór drobna, a dotyczy bezpośrednio zaopatrzenia rynku. Konieczne jest szybsze zaawansowanie realizacji mającej wytwarzać te detale fabryki w Wolsztynie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełStanisławCzudowski">Na rynku stołecznym wiąże się duże nadzieje z powstaniem mazowieckiego kombinatu meblarskiego. Należałoby rozważyć jakie przeszkody stają na drodze do szybszego uruchomienia fabryk wchodzących w skład tego kombinatu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełStanisławCzudowski">Budowa zakładów w Reszlu produkujących tzw. rębaki, które służą mechanizacji prac przy pozyskiwaniu drobnicy powinna zostać przyśpieszona. Produkcja ma ważne znaczenie dla gospodarki leśnej i dla eksportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławTrybus">W stosunku do zakresu eksploatacji lasów zbyt mały jest udział inwestycji w gospodarce leśnej. Niedostateczne jest również doinwestowanie Zjednoczenia „Las”, które jest m.in. dostawcą cenionych wyrobów eksportowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełWładysławTrybus">Z informacji resortu wynika, że pod względem finansowym tegoroczne zadania inwestycyjne realizowane są pomyślnie, a efekty rzeczowe będą również korzystniejsze na koniec IV kwartału. W terenie jednak spotkać się można z trudnościami wykonawczymi i obawą o plany inwestycyjne na lata następne.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełWładysławTrybus">Przyspieszyć trzeba budowę zakładów w Olsztynie tak, aby inwestycję tę zakończyć terminowo w roku przyszłym, jak również zabezpieczyć prawidłową realizację budowy kombinatu w Ustianowej.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełWładysławTrybus">Pulę materiałów budowlanych przeznaczoną dla wsi należałoby w ten sposób podzielić, aby zabezpieczone były zarówno potrzeby rolnictwa, jak i gospodarki leśnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławBorowy">Niski jest stopień wykonania planu inwestycyjnego w Okręgowym Zarządzie Lasów Państwowych w Zielonej Górze. Jest to wynikiem braku materiałów, siły roboczej i środków transportu. Dla poprawy tego stanu należałoby m.in. znieść limity zatrudnienia w brygadach remontowo-budowlanych, zwiększyć przydział sprzętu oraz zapewnić przydziały materiałów z puli centralnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarianGawłowski">Wizytacje nowo powstających obiektów wskazują, że mimo trudności praca postępuje naprzód tam, gdzie mamy do czynienia z prężną gospodarką na budowie. Często bywa jednak i tak, że załoga jest bezczynna, ponieważ brak dźwigów lub dźwig nieczynny, ponieważ brak załogi. Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Edmund Nowicki, dyrektor departamentu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych — Jerzy Kozłowski oraz wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Janusz Walewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Realizację inwestycji w resorcie leśnictwa i przemysłu drzewnego rozpatrywać trzeba na tle realizacji inwestycji w skali ogólnokrajowej. Dynamiczny rozwój naszej gospodarki wpłynął na znaczny wzrost zadań inwestycyjnych; wpłynęło to na spiętrzenie i pogłębienie trudności w dziedzinie zaopatrzenia, zapewnienia wykonawstwa, usprzętowienia przedsiębiorstw budowlanych itp. Trudności te występują szczególnie ostro w resorcie leśnictwa i przemysłu drzewnego, gdzie mamy do czynienia ze stosunkowo dużym rozproszeniem inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Podkreślić należy postęp organizacji procesu inwestycyjnego zarówno w skali ogólnokrajowe, jak i w skali resortu. Lepiej układała się współpraca pomiędzy poszczególnymi realizatorami inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">W okresie pierwszym dwóch kwartałów bieżącego roku występowały raczej sprzyjające warunki atmosferyczne dla budownictwa. Sytuacja uległa pogorszeniu w okresie III i IV kwartału, co może wpłynąć na opóźnienie realizacji niektórych zadań.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Pozytywnie należy ocenić wysiłki resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego zmierzające do organizowania wykonawstwa inwestycji własnymi siłami. Przedsięwzięcia te należy kontynuować.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Wniosek o objęcie centralnym rozdziałem materiałów budowlanych przedsiębiorstw resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego należy uznać za słuszny.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Zadania inwestycyjne w roku bieżącym w resorcie leśnictwa i przemysłu drzewnego wykonywane są przy dużej mobilizacji wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego. Mobilizacja ta musi być utrzymana i w roku następnym. Szczególną uwagę skoncentrować należy na realizacji inwestycji mających szczególne znaczenie dla gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesing">Do problemów poruszonych w dyskusji Komisja powróci przy rozpatrywaniu projektu planu resortu na rok przyszły.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>