text_structure.xml
8.49 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 13 listopada 1973 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga rozpatrzyła i przyjęła z poprawkami rządowy projekt ustawy o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowych komisji: Prac Ustawodawczych oraz Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z ministrem Jerzym Popko i wiceministrem Walentym Bartoszewiczem;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli i Urzędu Rady Ministrów;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— ekspert — docent Uniwersytetu Warszawskiego Ludwik Jastrzębski.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy był przedmiotem wspólnego posiedzenia komisji: Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Prac Ustawodawczych w dniu 27 września br. (por. BPS Nr 362/VI kad.). Wyłoniono wówczas podkomisję, której zlecono szczegółowe przeanalizowanie projektu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą podkomisji był poseł Stanisław Czudowski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Podkomisja odbyła łącznie 5 posiedzeń, przeprowadziła konsultacje z niektórymi wojewódzkimi zespołami poselskimi, z pracownikami terenowej administracji leśnej, przedstawicielami zainteresowanych resortów, wysłuchała opinii ekspertów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Podkomisja uwzględniła w swoich pracach liczne uwagi skierowane pod jej adresem na piśmie przez indywidualnych właścicieli lasów, sięgnęła do materiałów z dyskusji poselskich przeprowadzonych na temat gospodarki w lasach chłopskich w Sejmie poprzednich kadencji, a przede wszystkim rozważyła uwagi i wnioski zgłoszone przez posłów na poprzednim posiedzeniu poświęconym rozpatrzeniu projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W wyniku tych prac podkomisja przedstawiła propozycje licznych poprawek merytorycznych, redakcyjnych i porządkujących tekst ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Komisja szczegółowo rozważyła kolejne przepisy projektu ustawy i zaaprobowała w zasadzie propozycje podkomisji; niektóre z nich uzupełniono, bądź rozwinięto w toku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Klecha (PZPR), Tadeusz Kwaśniewski (SD), Franciszek Krengelewski (SD — przedstawiciel Komisji Prac Ustawodawczych), Józef Rodzik (PZPR), Stanisław Czudowski (PZPR), Stefan Bełdycki (ZSL), Władysław Trybus (ZSL), Jan Jankowski (PZPR), Bronisław Borowy (ZSL), Anna Wojtczak (PZPR — Komisja Prac Ustawodawczych), Stanisław Włodarczyk (ZSL), Franciszek Gesing (ZSL) oraz minister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Jerzy Popko i wiceminister — Walenty Bartoszewicz, ekspert, docent UW — Ludwik Jastrzębski, wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Rolnictwa — Wacław Sroczyński i naczelnik wydziału w Ministerstwie Finansów — Wincenty Chromiński.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Dyskusja koncentrowała się wokół problemów organizacji i nadzoru nad gospodarką w lasach niestanowiących własności państwa, a przede wszystkim nad warunkami sprzyjającymi intensyfikacji gospodarki w tych lasach, zwiększeniu ich produktywności i poprawie stanu sanitarnego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Uznano m.in. za celowe uzupełnienie proponowanych przepisów dotyczących zagospodarowania lasów, sformułowaniem, że lasy należy zagospodarowywać w sposób zapewniający nie tylko utrzymanie ich pełnej produktywności, jak głosił projekt rządowy, lecz również w sposób zapewniający zdolność lasów do pełnienia funkcji ochronnych, zdrowotnych i kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy określa obowiązki właściciela lasu w zakresie odnowienia, pielęgnacji lasu, zapewnienia prawidłowego rozwoju drzewostanów itd. Według projektu rządowego, w przypadkach niewykonywania tych obowiązków przez właściciela lasu, organ administracji mógł nakazać zastępcze ich wykonanie na koszt właściciela. Doceniając znaczenie tych zabiegów, Komisja uznała za celowe wprowadzenie do odpowiednich przepisów poprawki, w myśl której organ administracji obowiązany jest do zastosowania tego środka.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Wiele uwagi poświęcono zawartym w projekcie ustawy przepisom, które określają zadania państwa w udzielaniu pomocy spółkom i zespołom leśnym oraz właścicielom lasów i gruntów leśnych w wykonywaniu niektórych czynności w zakresie zagospodarowania lasów i gruntów leśnych oraz przebudowy drzewostanu, jeśli wymaga tego interes społeczny, a koszty przekraczają możliwości finansowe właścicieli lasów i gruntów. Przyjęto wyjaśnienia przedstawicieli Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, z których wynika, że zabiegi profilaktyczne, do których obowiązany jest właściciel lasu, mieszczą się w granicach jego możliwości (dotyczy to m.in. zapobiegania rozmnażaniu się szkodników leśnych i pasożytów roślinnych); w przypadkach gdy zjawisko to przybiera rozmiary masowe, z pomocą wkraczać będzie państwo.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Rozważano, w jaki sposób najbardziej prawidłowo i skutecznie zapobiegać rozdrabnianiu gruntów leśnych. Uznano za celowe bardziej ścisłe sformułowanie projektowanych w tej mierze przepisów. Ustalono, że grunty leśne nie podlegają podziałowi nawet w przypadku dopuszczalności podziału gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodzą.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Ze względu na to, że obowiązujące przepisy ograniczają wielkość obszaru lasu stanowiącego prywatną własność. Komisja uznała, że po to, aby stworzyć bodźce dla zalesiania nieużytków w gospodarstwach indywidualnych, przekroczenie w wyniku zalesienia obowiązującej wielkości obszaru leśnego nie powoduje przejęcie go na własność państwa. Ta sama zasada odnosi się, w myśl przyjętej przez Komisję poprawki, do przypadków, kiedy norma obszarowa została przekroczona w wyniku dziedziczenia.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Uznano, że w przypadku konieczności niewielkiego zwiększenia gruntów rolnych w gospodarstwie kosztem gruntów leśnych decyzje w tej sprawie podejmować powinien organ administracji na szczeblu powiatowym, a nie wojewódzkim. Jeśli decyzja ta wzbudzi zastrzeżenia zainteresowanego właściciela gospodarstwa będzie on mógł odwołać się w II instancji do organów szczebla wojewódzkiego.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Dyskusję wywołał przepis projektu ustawy, który zabrania przegonu i wypadu zwierząt gospodarskich na powierzchniach leśnych. Poseł Józef Rodzik (PZPR) zwrócił uwagę, że np. w warunkach woj. białostockiego przepis ten będzie w praktyce niewykonalny. Polemizując z tym stanowiskiem, poseł Jan Klecha (PZPR) podkreślił, że mimo trudności w realizacji tego przepisu należy go utrzymać i konsekwentnie wdrażać w życie, gdyż wypas bydła w lasach nie służy ani hodowli, ani gospodarce leśnej. Komisja poparła stanowisko posła Klechy.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Poszczególne działy projektu ustawy rozpatrywano z punktu widzenia stworzenia warunków intensyfikacji gospodarki leśnej, które umożliwiłyby jej nadążanie za gospodarką rolną, pomyślnie rozwijającą się w wyniku realizacji wytycznych polityki rolnej państwa. W tym kontekście Komisja uznała za celowe takie sformułowanie przepisów dotyczących tworzenia spółek i zespołów leśnych, które umacnia zasadę dobrowolności tworzenia tych pożądanych dla intensyfikacji gospodarki leśnej organizacji oraz zasadę samorządności działania wybieranych przez nie zarządów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>