text_structure.xml
16 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 28 kwietnia 1972 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL) rozpatrzyła projekt planu na lata 1971–1975 w części dotyczącej leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Walentym Bartoszewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o projekcie planu przedstawił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego Walenty Bartoszewicz (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefBuziński">W przedstawionym materiale jest kilka spraw niewyjaśnionych, np. sprawa melioracji terenów leśnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJózefBuziński">Sprawą istotną dla niektórych województw jak olsztyńskie, koszalińskie, zielonogórskie, jest zagospodarowanie wód - jezior i stawów znajdujących się na terenach leśnych. Dotychczas problem ten nie jest rozwiązany, a rzeczą dobrego gospodarza jest, by nastąpiło to jak najszybciej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefBuziński">Należy wyrazić zdziwienie, że w materiale przedstawionym przez resort nie znalazły odbicia sprawy socjalno-bytowe, a przecież warunki pracy i życia pracowników leśnictwa zasługują na szczególną uwagę, są one bowiem bardzo trudne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJózefBuziński">W różnych działach gospodarki narodowej poszukuje się doskonalszych form i metod zarządzania. Wydaje się, że tym sprawom resort leśnictwa powinien poświęcić więcej uwagi, zarządzanie bowiem tą sferą gospodarki jest wciąż jeszcze nieco archaiczne. Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego powinno wzorem innych krabów - włączyć się jako partner innych resortów i organizacji w działalność turystyczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMarianGawłowski">W przemyśle papierniczym jest jeszcze szereg spraw nieuregulowanych, spraw dotyczących produkcji, jak i spraw socjalnych. Papiernicy narzekają na nierytmiczność dostaw papierówki do zakładów, obniża to jakość produkcji oraz podnosi jej koszty (konieczność płacenia osiowego). Informacja Ministerstwa nie uwzględnia spraw socjalnych pracowników przemysłu papierniczego, choć wiadomo, że zgłasza się w tej dziedzinie szereg wniosków i postulatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanKlecha">Dobra gospodarka, to taka, kiedy maksymalnie wykorzystuje się posiadanie zasoby. Wydaje się, że nie świadczy o dobrym gospodarowaniu fakt, iż wywozimy zagranicę surowiec w postaci papierówki, a przywozimy za drogie pieniądze celulozę.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanKlecha">Wyraźnej poprawie musi ulec jakość produkowanych przez nas mebli. Hasze meble, mimo że solidne, prezentują się pod względem wykończenia (lakier, okucia, tapicerka) znacznie gorzej od podobnych mebli zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanKlecha">W dalszym ciągu dyskusji posłowie omawiali szczegółowe kwestie związane z gospodarką leśną oraz z przemysłem drzewnym i celulozowym. Poseł Stanisław Czudowski (PZPR) zwrócił uwagę na potrzebę dalszej modernizacji metod pracy przy pozyskiwaniu drewna. Ocenił on metodę zespołów ściankowo-zrywkowych jako bardzo skuteczną, przy wyrębie lasów, ale nienadającą się do prowadzenia tzw. cięć pielęgnacyjnych. Poseł Stefan Matlęga (PZPR) wskazywał na konieczność rozwiązania problemu kory, której hałdy rosną w pobliżu zakładów celulozowych. Jego zdaniem, korę tę należałoby gospodarczo zużytkować przez spalanie dla potrzeb ogrzewania, wykorzystanie do produkcji korobetonu, bądź też kompostowanie. Zdaniem posła Stefana Bełdyckiego (ZSL), należy więcej uwagi poświęcić problemowi zalesiania gruntów rolniczo niewykorzystanych w gospodarce chłopskiej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJanKlecha">Poseł Franciszek Gesing (ZSL) informował się, czy w wyniku wzmożonej po VI Zjeździe PZPR aktywności społecznej w poszukiwaniu rezerw, wprowadzone zostały do planu resortu zmiany i dodatkowe zadania.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełJanKlecha">Wnikliwszego podejścia wymagają niektóre kwestie, jak np. produktywność naszych lasów w porównaniu ze stanem w innych krajach gospodarczo rozwiniętych, konieczność skracania cyklu realizacji inwestycji. Jaki jest udział resortu w wysiłkach na rzecz poprawy zaopatrzenia rynku, co wnosi resort do ogólnokrajowej akcji „20 miliardów”? Warto również wiedzieć, jakie kroki podejmuje resort, żeby zapobiegać i przeciwdziałać zanieczyszczaniu wód i powietrza przez przemysł celulozowy?</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełJanKlecha">Podatkowych wyjaśnień udzielili: przedstawiciel Komisji Planowania - dyrektor Edmund Nowicki oraz wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego - Walenty Bartoszewicz, który stwierdził m.in.:</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełJanKlecha">W toku prac nad projektem planu pięcioletniego uwzględniono zobowiązania załóg oraz możliwości uruchomienia rezerw. Dlatego powiększono wartość planowanej na 1975 r. produkcji o 1,3 mld zł. W stosunku do pierwotnych założeń projektu. Na bieżący rok przewiduje się dodatkową produkcję wartości 680 mln zł, a pomyślna realizacja zadań I kw. br. upoważnia do przewidywań, że zamierzenia te będą w pełni wykonane.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełJanKlecha">W toku prac nad planem dostosowano do potrzeb rynku - w szerszym stopniu niż to przewidywał projekt - asortyment produkcji papierniczej, zwiększając m.in. rozmiary produkcji serwetek papierowych, chusteczek higienicznych, gazy, waty itp. Najistotniejszą zmianą jest obniżenie kosztów własnych produkcji o 0,6 pkt. w stosunku do pierwotnego projektu planu.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełJanKlecha">Realizując zadania w dziedzinie ochrony środowiska prawie trzykrotnie zwiększono nakłady na gospodarkę wodną w stosunku do nakładów w minionej 5-latce. Stanowią one obecnie 3 proc. nakładów inwestycyjnych resortu. Pozwoli to m.in. na dalszą rozbudowę sieci biologicznych oczyszczalni ścieków w zakładach papierniczo-celulozowych oraz na melioracje wodne terenów leśnych w szerszym niż dotychczas zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełJanKlecha">Projekt planu przewiduje znaczny wzrost nakładów na cele socjalno-bytowe, a zwłaszcza na budownictwo mieszkaniowe w przemyśle drzewnym. Ponadto, przeprowadzona w ub. roku regulacja płac pracowników leśnictwa pozwoliła na znaczne zwiększenie wydajności pracy, co z kolei spowodowało wzrost zarobków robotniczych nie o planowane 17 proc., lecz średnio o z górą 20 proc. Najistotniejszym skutkiem tej reformy jest likwidacja trudności z werbunkiem pracowników do leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełJanKlecha">Moc przerobowa zakładów produkcyjnych wciąż jeszcze pozwala na przerobienie jedynie 6–7 mln m3 drewna rocznie. Stąd konieczność kontynuowania eksportu drewna i importu celulozy. Realizacja planu inwestycyjnego pozwoli już pod koniec bieżącej 5-latki, na to, by nasz przemysł mógł w całości przetworzyć krajowy surowiec.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełJanKlecha">Głównymi trudnościami meblarstwa są - brak okuć, materiałów obiciowych, wysokiej jakości lakierów itp. oraz szczupłość powierzchni magazynowej w przemyśle i w handlu. Dla poprawy tego stanu rzeczy podjęto budowę 2 fabryk okuć meblowych oraz rozbudowę magazynów przerosło meblarskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">W przebiegu dyskusji wynika, że posłowie nie zgłaszają merytorycznych poprawek do projektu planu leśnictwa i przemysłu drzewnego na lata 1971–1975. Jest to zrozumiałe, gdyż w resorcie tym zapoczątkowano już i w planie przewiduje się kontynuację odrabiania zaniedbań. Stało się to możliwe dzięki nowemu traktowaniu spraw leśnictwa i przemysłu drzewnego jako ważnego ogniwa równomiernego rozwoju wszystkich dziedzin gospodarki narodowej. To nowe traktowanie uwidacznia się przede wszystkim w znacznym wzroście środków na cele inwestycyjne oraz w poprawie warunków płacy szerokiej rzeszy najniżej dotychczas uposażonych pracowników leśnictwa. Nie rozwiązuje to jeszcze wszystkich zagadnień, nadal bowiem istnieje znaczna dysproporcja w sytuacji pracowników pokrewnych gałęzi przemysłu jak chemiczny i papierniczo-celulozowy, na niekorzyść tych ostatnich.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Przyjmując założenia planu na lata 1971–1975 w przedłożeniu rządowym, należałoby jednocześnie zwrócić uwagę przede wszystkim na potrzebę przyspieszenia inwestycji w przemyśle papierniczym i płytowym w miarę powstałych w toku realizacji planu możliwości, jak również na potrzebę dalszej poprawy warunków pracowników przemysłu papierniczo-celulozowego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Komisja przyjęła projekt planu 5-letniego w części dotyczącej leśnictwa i przemysłu drzewnego. Uwagi wynikające z dyskusji Komisji postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">W następnym punkcie obrad Komisja uchwaliła plan pracy na 1972 rok.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Główne zadania Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w latach 1971–1975 Streszczenie informacji wiceministra leśnictwa i przemysłu drzewnego Walentego Bartoszewicza złożonej na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 28 kwietnia 1972 r.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">W gospodarce narodowej wzrasta coraz bardziej zapotrzebowanie na drewno i jego przetwory, a jednocześnie zwiększa się rola lasu jako elementu ochrony środowiska człowieka, zwiększa się funkcja rekreacyjna lasu. Powoduje to konieczność intensyfikacji gospodarki leśnej, potrzebę jak najbardziej racjonalnego przetwarzania surowców drzewnych.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Kierunkowe zadania określające działalność gospodarczą resortu w latach 1971–1975 koncentrują się na rozwiązywaniu trzech grup zagadnień. Są to:</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">— optymalizacja wykorzystania zasobów drzewnych,</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">— wzbogacanie krajowych zasobów drzewnych przez intensyfikację gospodarki drzewnej i zadrzewieniowej,</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">— skorelowanie mocy produkcyjnej przemysłu i jego profilu z lokalizacją i specyfiką bazy surowcowej.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Uruchamianie rezerw w gospodarce leśnej wymaga dotarcia do niedostępnych powierzchni leśnych położonych głównie w lasach górskich woj. krakowskiego i rzeszowskiego. Dostępność tych lasów będzie możliwa dopiero po zbudowaniu dróg stokowych.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Rezerwę areału lasów stanowią nieużytki i grunty nieprzydatne dla rolnictwa, które należy włączyć pod uprawę leśną. Planuje się zalesić około 70 tys. ha tego rodzaju gruntów. Niezbędne też jest coraz szersze stosowanie nawożenia lasów nawozami mineralnymi przy pomocy lotnictwa. Zabiegami nawożenia nie obejmie się 340 tys. ha lasów, czyli pięć razy więcej niż w ubiegłej pięciolatce. Wydatnie rozszerzona będzie uprawa plantacyjna topoli i innych gatunków drzew szybko rosnących. Przewiduje się dalsze unowocześnienie metod hodowli z uwzględnieniem osiągnięć genetyki leśnej, doskonalenie technologii pozyskania i transportu drewna w oparciu o nowoczesną technikę i kompleksową mechanizację, a także wdrażanie postępowych metod ochrony lasu.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Nakłady na inwestycje w lasach państwowych wyniosą ogółem 4,8 mld zł. W ramach tej sumy zmieści się budowa tysiąca osad leśnych, 442 km dróg oraz kompleksowa mechanizacja prac. Dokonana w zeszłym roku regulacja płac robotników i pracowników administracji leśnej wpłynęła na wytworzenie się w środowisku pracowników leśnych lepszej atmosfery, sprzyjającej zwiększeniu wydajności ich pracy.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Jeśli idzie o zadania przemysłu drzewnego i papierniczego, to przedmiotem szczególnej uwagi resortu jest dalszy rozwój przemysłu meblarskiego. Zwiększenie nakładów inwestycyjnych pozwoliło na wybudowanie w ubiegłej 5-latce trzech nowych zakładów i rozpoczęcie budowy czterech dalszych. Szczególna uwaga resortu skierowana będzie na zapewnienie poprawy jakości i funkcjonalności mebli oraz na szerokie rozwinięcie produkcji zestawów mebli w pełni dostosowanych do nowego budownictwa.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Ściśle związany z przemysłem meblowym jest rozwój przemysłu płytowego, którego produkty są podstawowym materiałem w meblarstwie. Ostry deficyt materiałów płytowych, wzrost ich importu, szybko rosnące potrzeby przemysłu meblarskiego i budownictwa wysunęły na pierwszy plan problem szybkiej rozbudowy przemysłu płytowego w bieżącej 5-latce. W budowie są nowoczesne kombinaty w Karlinie, Krośnie Odrzańskim, Jaśle, ale i ich produkcja nie zaspokoi jeszcze potrzeb w tym zakresie i płyty trzeba będzie nadal importować.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Przemysł tartaczny, najbardziej zaniedbany i źle rozmieszczony w stosunku do bazy, wymaga stałej rozbudowy i modernizacji.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Przemysł celulozowo-papierniczy wymaga przyspieszonego rozwoju w celu pełniejszego zaspokojenia krajowego zapotrzebowania na celulozę, papier, tekturę, opakowania itd. Zużycie papieru na 1 mieszkańca wynosi w Polsce około 32 kg, podczas gdy przeciętnie w Europie — 96 kg. Tak niskie zużycie papieru, przy tak bogatej bazie surowcowej jest paradoksem, który nie może dłużej istnieć. W latach 1971–1975 nakłady inwestycyjne w przemyśle celulozowo-papierniczym wyniosą ponad 12 mld zł z przeznaczeniem na budowę nowych zakładów oraz odtworzenie, modernizację i rozbudowę istniejących.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Planowane nakłady inwestycyjne dla całego resortu wyniosą ogółem 29,8 mld zł. W handlu zagranicznym mimo wielu istotnych trudności utrzymane będzie saldo dodatnie.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełFranciszekGesingZSL">Wartość ogólna towarów na rynek w okresie 1971/1975 wyniesie ok. 85,7 mld zł, co w porównaniu z okresem 1966–1970 oznacza 63-procentowy wzrost Największy udział, bo ok. 60 proc. w wartości dostaw towarów na rynek mają meble.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>