text_structure.xml 9.36 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 kwietnia 1975 r., obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR) rozpatrywała problemy organizacji i jakości przewozów pasażerskich w komunikacji kolejowej i samochodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Januszem Kamińskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji była informacja, którą przedstawił wiceminister komunikacji - Janusz Kamiński: Wzrost natężenia przewozów towarowych, a także ograniczone dostawy wagonów, pojazdów trakcyjnych przeznaczonych dla ruchu pasażerskiego, powodują niedostateczną częstotliwość kursowania pociągów pasażerskich zarówno w ruchu dalekobieżnym, jak też w ruchu podmiejskim i lokalnym.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W ostatnim okresie następuje pewna, stopniowa poprawa warunków podróżowania. Na kolei wyraża się ona zwiększeniem ilości pociągów dziennych, ograniczeniem ilości pociągów osobowych na rzecz pospiesznych i przyspieszonych, coraz szerszym wprowadzaniem pociągów ekspresowych łączących najważniejsze regiony kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W PKS uzyskano pewien postęp w jakości przewozów dzięki wprowadzeniu do eksploatacji 395 autobusów jugosłowiańskich o wysokim standardzie. Wzrosła także długość linii komunikacyjnych, ilość kursów oraz dostępność tej formy przewozów, dzięki znacznemu wzrostowi liczby przystanków autobusowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Mimo trudnej sytuacji zarówno w transporcie kolejowym jak i samochodowym, podejmuje się przedsięwzięcia organizacyjne, mające na celu dalsze usprawnienie przewozów pasażerskich.~ ~Np. w nowym rozkładzie jazdy PKP przewiduje się uruchomienie nowych połączeń, wydłużenie tras niektórych pociągów, zwiększenie częstotliwości ich kursowania, wprowadzenie wagonów sypialnych na nowych liniach itp.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Szczególną uwagę zwrócono na właściwe zabezpieczenie dojazdów do szkół i pracy. Program resortowy w tej dziedzinie przewiduje szereg usprawnień organizacyjno-technicznych i przedsięwzięć inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Rozkład jazdy autobusów na lata 1975-76 przewiduje zwiększenie ilości linii komunikacji lokalnych przy jednoczesnym ograniczeniu ilości linii dalekobieżnych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W czasie tegorocznego szczytu przewozowego zwróci się szczególną uwagę na punktualność kursowania pociągów dalekobieżnych, na stan sanitarny taboru kolejowego i autobusowego oraz dworców pasażerskich. Podjęto już działania mające na celu zdecydowaną poprawę informacji kolejowej i autobusowej oraz przygotowanie informatorów, folderów itp. Przedsiębiorstwo „Wars” usprawni obsługę gastronomiczną pasażerów. Podobne postulaty skierowano pod adresem działającej na dworcach kolejowych i autobusowych gastronomii podległej władzom terenowym.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Podjęte działania powinny zapewnić poprawę warunków podróżowania na kolei i w PKS; nie oznacza to jednak zlikwidowania trudności występujących w okresie szczytu letniego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Uwagi podkomisji DS. transportu kolejowego przedstawił poseł Jan Król (PZPR): Wzmożone tempo rozwoju wszystkich dziedzin gospodarczych, a zwłaszcza dynamiczna realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych spowodowały, że mimo szybkiego rozwoju przewozów pasażerskich potrzeby przewozowe w tej dziedzinie nie są w pełni zaspokojone.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Koleje przewiozły w ubiegłym roku o 24,4 mln pasażerów więcej niż w r. 1973, o 2,5 mln więcej niż zakładał plan. Zadania na rok bieżący przewidują dalszy wzrost przewozów pasażerskich - o 22,5 mln.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Na poprawę warunków podróżowania wpływać powinny zwiększone dostawy wagonów osobowych, zapewniających wygodniejsze warunki podróżowania.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Wiele krytycznych uwag budzi niska szybkość pociągów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W 1971 r. wynosiła ona 40,6 km/godz., a w ubiegłym roku zaledwie 39,28 km/godz. Ten stan rzeczy jest źródłem wielu krytycznych uwag ze strony pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw transportu drogowego i lotniczego przedstawił poseł Józef Drzewiecki (PZPR): Przewozy pasażerskie PKS szybko rosną. Ale jakość usług nie uległa widocznej poprawie. Na ilościowe i jakościowe zaspokojenie potrzeb przewozowych ujemny wpływ ma struktura taboru, jakim dysponuje PKS. Nadal przeważają autobusy o średniej pojemności. Nie są realizowane plany dostaw autobusów.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Z wizytacji w terenie wynika, że jedną z największych bolączek PKS jest brak części zamiennych do autobusów. Sanocka Fabryka Autobusów dostarcza części zamienne tylko w ramach reklamacji, a okres ich załatwiania - często przekracza 2 tygodnie. W tej sytuacji oddziały PKS muszą regenerować części, co powoduje częste awarie. Poważną trudnością jest także fluktuacja kadr, zwłaszcza kierowców.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W ostatnim okresie zanotowana zmniejszenie się ilości skarg i zażaleń na PKS. Wpływające skargi dotyczą głównie niepunktualnego kursowania autobusów, niezatrzymywania się na przystankach, niezabieranie pasażerów posiadających bilety miesięczne.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Zdaniem podkomisji, należy rozważyć możliwość zróżnicowania czasu rozpoczynania pracy przez przedsiębiorstwa i nauki w szkołach; stworzyłoby to warunki lepszego wykorzystania taboru autobusowego w przewozach pracowniczych i szkolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Stanisław Szczepaniak (PZPR), Witold Lubiński (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Ignacy Strzyszcz (bezp.), Roman Rutkowski (PZPR), Stanisław Pawelec (bezp.), Franciszek Błachut (PZPR), Andrzej Szubar (ZSL), Marian Popiela (PZPR), Ludwik Jarosik (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Następca dyrektora Zjednoczenia PKS Ryszard Orłowski, dyrektorzy Departamentów w Ministerstwie Komunikacji - Jan Rygielski i Kazimierz Ratajczak oraz wiceminister komunikacji Janusz Kamiński.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Na zakończenie obrad głos zabrał przewodniczący Komisji poseł Eugeniusz Grochal (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano wielką wagę społeczną jaką ma dobra organizacja komunikacji pasażerskiej. Od komunikacji tej zależy sprawne, punktualne dowożenie ludzi do pracy, co wiąże się z dyscypliną pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Osiągnięto już pewne postępy w tej dziedzinie, nadal jednak napływają sygnały o trudnościach np. ze Śląska, czy z Nowego Targu, gdzie do pracy dojeżdża ok. 10 tys. osób. Problemy przewozowe łączą się również ściśle z kwestią organizacji wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Niepokój budzi fakt, że mimo nakładów inwestycyjnych nie ulega zwiększeniu szybkość pociągów.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Rozkład jazdy w komunikacji samochodowej powinien być lepiej niż dotychczas skorelowany z rożkiem jazdy na kolejach. Niejednokrotnie przewiduje się zbyt krótki okres czasu dla pasażera na przesiadanie się do następnego środka lokomocji.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Zbyt wolny jest rozwój zaplecza naprawczego dla komunikacji samochodowej, chodzi nie tylko o duże warsztaty naprawcze, ale stanowiska na większych stacjach PKS, umożliwiające dokonanie szybkiego przeglądu i naprawy uszkodzenia na trasie.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Należy bardziej troskliwie zadbać o stan sanitarny wagonów dworców kolejowych i autobusów. Spółdzielnie pracy, którym zleca się sprzątanie wagonów nie zawsze wywiązują się ze swoich obowiązków. Należałoby przemyśleć, czy ten system prac porządkowych powinien być nadal utrzymywany.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Nowe lepsze formy organizacyjne stosować trzeba w szkoleniu kierowców dla PKS. Należy rozważyć możliwość prowadzenia tego kształcenia w systemie szkolenia zawodowego, a nie - jak dotychczas metodami chałupniczymi. Stabilizacja kadrowa zarówno w PKS jak i w PKP zależy również od poprawy warunków socjalnych i mieszkaniowych pracowników tych branż.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>