text_structure.xml
21.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 listopada 1974 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1975 w częściach dotyczących Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji przedstawił wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Zadania przewozowe PKP przewidziane na 1975 r. kształtują się znacznie powyżej poziomu jaki miał być w tym zakresie osiągnięty w roku przyszłym według założeń planu 5-letnlego. Przewozy ładunków kolejami normalnotorowymi wzrosnąć mają w porównaniu z przewidywanym wykonaniem roku bieżącego o 21 mln ton; wzrosnąć mają zwłaszcza przewozy węgla kamiennego, materiałów budowlanych, a także artykułów rolnych, nawozów sztucznych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Przewidywana ilość pasażerów kolei normalnotorowych ma być o 25 mln osób większa niż w roku bieżącym; najważniejszym zadaniem jest poprawa warunków podróżowania, zwłaszcza w okresach szczytowych - letnich, świątecznych oraz warunków dojazdu do pracy w dużych aglomeracjach miejskich i ośrodkach przemysłowych. Przewozy towarów transportem PKS mają wzrosnąć o 8,4 proc. (w tonach), a przewozy pasażerów o 5,8 proc. (w liczbie pasażerów), co będzie zadaniem trudnym wobec niedostatecznej ilości taboru, którego ładowność i pojemność wzrasta wolniej niż zapotrzebowanie na usługi przewozowe.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Transportem lotniczym ma być przewiezionych o 14,9 proc. pasażerów więcej niż w roku bieżącym, w tym na liniach krajowych o 18,8 proc., na liniach zagranicznych - o 11,8 proc. więcej. Wzrastają również zadania żeglugi śródlądowej w zakresie przewozu ładunków oraz pasażerów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Nakłady na utrzymanie dróg państwowych w planie na 1975 r. wyniosą 9140 mln zł. Roboty związane z modernizacją dróg i mostów prowadzone będą głównie na podstawowych ciągach komunikacyjnych. W planie terenowym na utrzymanie dróg lokalnych zamierza wydatkować się 4 mld zł., zaś szacunkowa wartość czynów drogowych łącznie z funduszem gminnym ma osiągnąć 3,9 mld zł. W sumie przewiduje się osiągnięcie w roku przyszłym dalszego postępu na odcinku unowocześnienia i wzmocnienia sieci dróg państwowych i lokalnych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wartość produkcji zakładów przemysłowych podległych resortowi komunikacji ma być w roku przyszłym o ponad 2,5 mld zł wyższa niż w roku bieżącym. Ten wysoki przyrost produkcji zamierza się osiągnąć głównie poprzez wzrost wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Nakłady na inwestycje przekraczają 28 mld zł., to jest o 75,1 proc. przewidywania planu 5-letniego. Przewiduje się w roku przyszłym zakończenie szeregu ważnych inwestycji, wśród nich m.in.: zakończenie budowy dwutorowej trasy odrzańskiej z dojściem do portu w Świnoujściu i rozbudową urządzeń stacji przyportowej; kontynuowanie drugiego etapu centralnej magistrali kolejowej na odcinku Idzikowice-Mszczonów-Grodzisk, zakończenie budowy obwodnicy śląskiej na odcinku Toszek-Rudzieniec, kontynuowanie robót na stacjach rozrządowych Lublin-Tatary, Łódź-Olechów, Warszawa-Praga; zakończenie budowy dworca Centralnego w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W wyniku realizowanych inwestycji ponad 24 proc. linii eksploatowanych stanowić będą linie zelektryfikowane. Realizacja pełnego zakresu planowanych robót inwestycyjnych, modernizacyjnych i remontowych zadecyduje w znacznym stopniu o wykonaniu zadań przewozowych w roku przyszłym, a także możliwościach zwiększenia przewozów w następnym 5-leciu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W 1975 r. kontynuowane będą działaniu na rzecz poprawy warunków socjalnych i bytowych załóg. Tą drogą m.in. zmierzać się będzie do zahamowania procesu odpływu pracowników z jednostek transportu kolejowego, gdzie wskutek bardzo trudnych warunków pracy przyrost zatrudnienia jest niższy od założeń planu. W planie na 1975 r. wzrost zatrudnienia w PKP ustalony został na poziomie wyższym od przewidywanego wykonania w bieżącym roku o 1,4 proc. to jest o 5 tys. pracowników. Jest to wskaźnik niższy w zestawieniu ze wskaźnikami wartości wzrostu przewozów i usług. Dla realizacji ustalonych na 1975 r. zadań resortu niezbędne będzie, niezależnie od zmobilizowania środków materialnych, uzyskanie pełnego zaangażowania ze strony załóg, a także wzmożonej pomocy i współdziałania wszystkich zainteresowanych resortów, organów władz terenowych i aktywu partyjno-związkowego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji do spraw PKP przedstawił poseł Franciszek Błachut (PZPR): Realizacja wzrastających zadań PKP osiągnięta ma być m.in. poprzez zwiększenie dostaw i zmiany w strukturze taboru oraz modernizacji trakcji, zwiększenie średniej odległości przewozów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wyniki lustracji przeprowadzonych przez podkomisję wskazują na konieczność podjęcia starań o dodatkowe dostawy taboru wagonowego i trakcyjnego; przewidywane na 1975 rok dostawy nie pokrywają nawet ubytku taboru podlegającego kasacji. Szczególną uwagę należy przywiązywać do nowoczesności rozwiązań konstrukcyjnych taboru, zwłaszcza wagonów towarowych krytych; obecne rozwiązania uniemożliwiają załadunek wagonów przy pomocy dźwigów i suwnic. Przedmiotem szczególnej troski resortu powinno być dążenie do pełnej mechanizacji, a także do automatyzacji stacji rozrządowych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W szerszym zakresie wprowadzać należy radiołączność na stacjach, oraz liniach magistralnych. Niezbędna jest poprawa warunków pracy załóg poprzez modernizację istniejących wagonowni i lokomotywowni.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Należałoby dokonać rewizji norm czasu przewidzianego na wykonanie przez klientów PKP prac za i wyładunkowych. Obecne nie stanowią żadnego bodźca do mechanizowania tych prac. Należy zapewnić rytmiczny spływ taboru próżnego do stacji przeładunkowych, portów i granicznych rejonów przeładunkowych. W celu zapewnienia szybszego powrotu wagonów PKP z zagranicy, resort powinien nawiązać bliższą współpracę z zarządami kolejowymi poszczególnych krajów oraz szerzej wykorzystywać tabor obcych kolei. Należałoby korygować rozkłady jazdy pociągów, aby zapewnić większą regularność ich kursowania.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Niepokojące jest zjawisko odpływu z kolejnictwa młodych wykwalifikowanych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji do spraw transportu drogowego i lotniczego przedstawił poseł Jan Szymański (PZPR): W zakresie transportu samochodowego dążyć się będzie do rozwijania kompleksowej obsługi przedsiębiorstw i instytucji, zwiększać mechanizację przeładunków m.in. poprzez rozwój konteneryzacji, położy się też nacisk na przejmowanie od kolei tych przewozów, które transportem samochodowym przewożone być mogą bardziej ekonomicznie.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Wzrost przewozów pasażerskich pociąga za sobą konieczność zwiększenia bazy transportowej przede wszystkim dla potrzeb przewozu pracowników i młodzieży szkolnej oraz dla celów turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Dalszy rozwój przewozu ładunków nastąpi w przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych. Wydaje się, że planowany wzrost zadań o 10 proc. Przedsiębiorstwa Spedycji Krajowej jest w stosunku do potrzeb gospodarki zbyt niski.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Projekt planu PLL „Lot” zakłada wzrost zadań o 15,2 proc. bez zwiększenia ilości samolotów. Podwyżka taryf na liniach krajowych spowodowała poważne obniżenie frekwencji; Ministerstwo powinno przedłożyć Komisji analizę skutków wprowadzenia tej taryfy.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Niezbędne jest podniesienie poziomu obsługi pasażerów na liniach krajowych. Korzystnie kształtują się wskaźniki finansowe przewozów pasażerskich na liniach zagranicznych. Przewiduje się uruchamianie nowych własnych linii. Zdaniem podkomisji, przy bardziej racjonalnym wykorzystaniu sprzętu i taboru można by w tym dziale przelotów lotniczych osiągnąć jeszcze lepsze wyniki rzeczowe i finansowe.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Uwagi podkomisji DS. gospodarki drogowej przedstawił poseł Piotr Pikul (ZSL): Zakładany wzrost zadań przewozowych, szczególnie w transporcie samochodowym, stwarza konieczność poprawienia stanu dróg publicznych, zapewnienia dalszej ich modernizacji i konserwacji. Nakłady na utrzymanie dróg państwowych będą w roku przyszłym wyższe od założeń planu 5-letniego o 779 mln zł. Dalszej poprawie ulegnie sieć dróg lokalnych; przewiduje się duży udział czynów społecznych ludności przy ich budowie i przebudowie; wartość tych czynów wraz z funduszem gminnym na te cele wyniesie około 4 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Wykonanie przewidzianych zadań wymaga, zdaniem podkomisji lepszej organizacji pracy, lepszej koordynacji mocy przerobowej, zwiększonych dostaw materiałów i środków transportu. Konieczne jest zwiększenie dostaw samochodów dla przewozu mas bitumicznych. Trzeba dążyć do uzyskania poprawy w zaopatrzeniu w części zamienne do maszyn specjalistycznych, a także rozważyć możliwość wznowienia produkcji walców drogowych. Wzmożony nadzór techniczno-eksploatacyjnych powinien zapewnić lepsze użytkowanie i konserwację drogiego sprzętu i ciężkich maszyn drogowych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławAntoszewski">Terminowe wykonywanie zadań przewozowych utrudnia niedostatek wagonów towarowych. Dostawy nie pokrywają ubytków wagonów zniszczonych. Konieczne jest zapewnienie rezerwy wagonów; ma to szczególne znaczenie dla rytmicznej obsługi portów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławAntoszewski">Mimo wzrostu ilości taboru przewozowego, nadal utrzymywać się będą trudności w ruchu pasażerskim PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełLudwikJarosik">Sytuacja w komunikacji autobusowej, zwłaszcza w godzinach szczytu, jest w niektórych rejonach kraju bardzo trudna. Przepełnienie autobusów powoduje przyspieszone ich zużywanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanSawicki">Niezbędne jest podejmowanie działań na rzecz ograniczania ilości wagonów pozostających poza granicami kraju. Po regulacji płac zatrudnienie w PKP nieco wzrosło, nadal jednak odczuwa się niedobory pracowników. Stwarza to konieczność pracy w godzinach nadliczbowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszBochenek">Dla gospodarki drogowej najistotniejsze znaczenie ma dalszy rozwój produkcji maszyn i sprzętu drogowego. Tempo tej produkcji powinno być przyśpieszone. Konieczne jest zapewnienie stabilizacji kadry zatrudnionej w zakładach produkujących maszyny drogowe oraz rozszerzenie profilu produkcji tych zakładów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszBochenek">Niedostateczne dostawy nowych autobusów powodują znaczne trudności w przewozach pasażerskich. Stan ten może ulec pewnej poprawie, poprzez zwiększenie ilości przyczep.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefDrzewiecki">Niedostateczne przygotowanie magazynów u dostawców i odbiorców towarów masowych ogranicza możliwości usprawniania transportu i przyspieszania przewozu ładunków. Dokonuje się często wielu nieuzasadnionych przeładunków, nim towar trafi do odbiorcy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJózefDrzewiecki">W szkoleniu pracowników dyspozycyjnych należy uwzględnić dostosowywanie środków transportu do rodzajów ładunków.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanSzymański">Ważne drogi przelotowe nie są jeszcze na niektórych odcinkach dostosowane do szybkiego ruchu. Bywa to powodem wypadków drogowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWitoldLubiński">Wzrasta ilość elektrycznych i spalinowych pojazdów PKP, natomiast zakłady naprawcze nie są dostatecznie przygotowane do przeprowadzania napraw głównych, zwłaszcza lokomotyw spalinowych. W rezultacie naprawy trwają bardzo długo. Należy przyspieszyć adaptację i modernizację byłych parowozowni, które zostały obecnie przekształcone na lokomotywownie; warunki pracy brygad naprawczych są tam ciężkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAndrzejSzubar">W planie na rok przyszły rozdzielenie środków między poszczególne działy resortu jest prawidłowe. Zbyt mato uwagi poświęca się rozszerzeniu mechanizacji przeładunków i polepszeniu jakości usług komunikacyjnych. Wiele jest do zrobienia na odcinku poprawy obsługi pasażerów w zakresie informacji, rezerwacji miejsc, rozbudowy dworców i krytych przystanków.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławSochan">Transport ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju rolnictwa oraz zaopatrzenia ludności w żywność. Z powodu niedostatecznej sieci dróg i braku środków transportowych marnuje się wiele płodów rolnych. Należy rozszerzyć akcję popierania czynów społecznych budowy dróg. Z powodu nierytmicznych dostaw wagonów towarowych, mimo umów zawartych między cukrowniami a PKP, straty, której i tak w tym roku są duże, jeszcze się powiększają.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełIgnacyStrzyszcz">Konieczne jest zmodernizowanie hamowania wagonów na górkach rozrządowych. Przyczyniłoby się to do usprawnienia organizacji transportu kolejowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełFeliksBedenak">Z województwa olsztyńskiego wysyła się puste węglarki na Śląsk i puste wagony do portów. Można by je chyba wykorzystać bez naruszania terminów podstawiania wagonów pod załadunki w kopalniach i portach.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełFeliksBedenak">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektorzy departamentów Ministerstwa Komunikacji - Kazimierz Ratajczyk i Edward Kopciński, dyrektor Centralnego Zarządu Lotnictwa Cywilnego - Mieczysław Roman, dyrektor Centralnego Zarządu Dróg - Czesław Krzywosz, dyrektor Zjednoczenia PKS - Zdzisław Krajewski oraz wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Utrzymanie dalszej wysokiej dynamiki wzrostu gospodarki narodowej wymaga lepszego zaspokojenia zapotrzebowania na usługi transportowe i komunikacyjne. Trudne założenia planu na rok przyszły wskazują na konieczność podjęcia maksymalnych wysiłków, aby przyjęte w planie wskaźniki wielkości przewozów zostały wykonane i przekroczone. Liczyć się trzeba z potrzebą dalszego zwiększenia przewozów w związku z dodatkową produkcją i przekraczaniem planów produkcji w różnych gałęziach gospodarki, głównie w przemyśle. W świetle rosnących zadań przewozowych niezbędne jest zapewnienie zwiększonych dostaw środków transportu, zwłaszcza samochodów.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Więcej uwagi trzeba poświęcić poprawie warunków pracy oraz sytuacji socjalno-bytowej i mieszkaniowej pracowników komunikacji.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji w brzmieniu przedłożenia rządowego; uwagi i wnioski wynikające z przebiega obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Założenia projektu przedstawił minister łączności Edward Kowalczyk: W roku 1975 przewiduje się dalszy rozwój usług i rozbudowę sieci łączności. Pojemność telefonicznych central miejscowych wzrosnąć ma o około 140 tys. numerów. Prowadzone będą dalsze usprawnienie do obrotu pocztowego i telekomunikacyjnego. Plan na rok przyszły jest bardzo napięty z uwagi na pewne trudności kooperacyjne i niedobór niezbędnych ilości kabli oraz elementów elektronicznych.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Uwagi i wnioski podkomisji łączności przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD). Na szczególne podkreślenie zasługują działania i zamierzenia resortu na rzecz zwiększania liczby abonentów telefonicznych. Dalszy przyrost ilości abonentów zależy w dużej mierze od dostaw kabli telefonicznych. Należy podkreślić, że resort zakończył w bieżącym roku telefonizację sołectw, a także dzięki rozszerzeniu sieci telefonicznych aparatów samoinkasujących i ogólnie dostępnych, doprowadził do pewnej poprawy łączności telefonicznej w miastach. Nadal jednak ilość niezałatwionych wniosków o założenie telefonów przekraczać będzie w przyszłym roku 500 tys. Abonenci, zwłaszcza na wsi, narzekają na słabą słyszalność rozmów telefonicznych oraz na niedostateczną sprawność połączeń.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">W roku przyszłym powinno nastąpić usprawnienie sprawności pracy placówek pocztowych. Pozwoli to na skracanie przebiegu i poprawę terminowości doręczania przesyłek. Należałoby zwiększyć, we własnych zakładach wytwórczych resortu, produkcję maszyn i urządzeń dla tzw. małej mechanizacji czynności w placówkach pocztowych. Plan na rok przyszły przewiduje znaczną dynamikę wzrostu produkcji podległych resortowi zakładów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Planowane na rok 1975 nakłady inwestycyjne są wyższe od założeń planu 5-letniego. Na podstawie doświadczeń tegorocznych liczyć się trzeba z trudnościami w wykorzystaniu tych nakładów. Może to m.in. spowodować opóźnienia w instalowaniu central automatycznych dla potrzeb miast i nowych osiedli mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Bochenek (SD), Roman Rutkowski (PZPR), Ludwik Jarosik (PZPR), Zdzisław Pawlik (PZPR), Stanisław Antoszewski (PZPR), Andrzej Szubar (ZSL), Eugeniusz Grochal (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili minister łączności - Edward Kowalczyk, oraz dyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Czesław Gościłowicz.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Podsumowując dyskusję przewodniczący Komisji - poseł Eugeniusz Grochal stwierdził, że posłowie z uznaniem przyjęli wysoką dynamikę wzrostu usług i produkcji. Rozwój łączności jest warunkiem usprawniania zarządzania gospodarką. Wskaźnik telefonizacji kraju poprawił się, jesteśmy jednak tej dziedzinie jeszcze bardzo opóźnieni w stosunku, do innych krajów. Najbardziej niepokoi brak kabli, bez których nie może być mowy o rozwoju telekomunikacji. Zapowiedź rozbudowy przemysłu kablowego w perspektywie 3–4 lat nie może zadowalać. Z dużymi trudnościami realizowane są dostawy kooperacyjne. Opóźniona jest realizacja inwestycji kubaturowych. Na te sprawy trzeba zwrócić uwagę czynników rządowych.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Łączności na rok 1975. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>