text_structure.xml 10.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 11 czerwca 1974 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1975 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Stefan Czaja.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdanie z wykonania planu i budżetu Ministerstwa Komunikacji przedstawił wiceminister komunikacji Stanisław Mroczek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferaty przedstawili: podkomisji do spraw PKP - poseł Franciszek Błachut (PZPR), podkomisji do spraw transportu drogowego i lotniczego - poseł Jan Szymański (PZPR), podkomisji do spraw drogownictwa - poseł Józef Skowroński (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Skowroński (PZPR), Jerzy Rachowski (SD), Marian Popiela (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD), Jan Król (PZPR), Józef Drzewiecki (PZPR), Zdzisław Soluch (PZPR), Witold Lubiński (PZPR), Ignacy Strzyszcz (bezp.), Piotr Pikul (ZSL), Stanisław Antoszewski (PZPR), Stanisław Szczepaniak (PZPR), Ludwik Jarosik (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji: wiceminister Stanisław Mroczek oraz dyrektorzy: Ryszard Sikorski, Stefan Respond, Kazimierz Ratajczak i Edward Bero.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Z referatów i dyskusji wynika, że w 1973 r. transport uspołeczniony przewiózł 1.784,7 mln ton ładunków, to jest o 12,4 proc. więcej niż w 1972. r. Przewozy ładunków transportem zorganizowanym były większe od planowanych o 4,1 proc., w tym przewozy kolejami - o 1,3 proc., a transportem samochodowym publicznym i branżowym - o 7 proc. Przekroczenie planu wiązało się z realizacją zadań dodatkowych we wszystkich dziedzinach gospodarki narodowej. Dynamiczny rozwój kraju stwarzał dodatkowe, ponadplanowe potrzeby przewozowe, których wykonanie było ograniczane możliwościami bazy technicznej transportu, pomimo intensywnego działania w kierunku jej rozbudowy w ostatnich latach.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Koleje normalnotorowe przewiozły 420,6 mln ton ładunków, osiągając 4 proc. wzrostu przewozów w stosunku do 1972 r. Pomimo przekroczenia zadań planu, nadal utrzymywała się dysproporcja między zapotrzebowaniem na przewozy, a możliwościami ich wykonania.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Szczególne trudności transportowe wystąpiły w 2 półroczu, co wiązało się z przyśpieszonym wzrostem obrotów w handlu zagranicznym i wynikającym stąd dodatkowym obciążeniem transportu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podkreślano, że podstawowymi przyczynami trudności w zaspokajaniu potrzeb przewozowych gospodarki są występujące jeszcze braki w potencjale przewozowym kolei i w rozwoju sieci, mimo że w ostatnich latach wydatnie zwiększono nakłady na rozbudowę i modernizację tej gałęzi transportu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W 1975 r. nastąpił dalszy postęp w rozbudowie bazy technicznej kolei. Wzrosły dostawy nowoczesnego taboru, jak również zakres remontów nawierzchni i ilość zelektryfikowanych linii kolejowych. Zintensyfikowano prace nad rozbudową sieci kolejowej i dostosowaniem jej do rosnących potrzeb. Program inwestycyjny na kolei realizowany był na ogół pomyślnie. Tempo tej realizacji w ostatnich 3 latach poważnie wyprzedza założenia planu 5-letniego, mimo że środki inwestycyjne są o ponad połowę wyższe niż w poprzedniej 5-latce.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W toku przeprowadzonych wizytacji stwierdzono jednak niedostateczne jeszcze wyposażenie techniczne niektórych stacji węzłowych, Mimo dużego postępu, stan torów na wielu odcinkach jest nadal niezadowalający.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wojewódzkie przedsiębiorstwa PKS przewiozły 134,6 mln ton ładunków, tj. o 7,5 proc. więcej niż w 1972 r. wykonując zadania planu w 57,5 proc. Główną przyczyną niewykonania planu było niezrealizowanie w pełni dostaw taboru. Nadal podstawowym problemem pozostaje - zdaniem posłów - właściwa organizacja zaplecza technicznego i budowa nowoczesnych baz zaopatrzonych w części zamienne. O skali problemu świadczy fakt niewykonania w roku ubiegłym 1560 napraw głównych autobusów i 6000 samochodów ciężarowych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W 1973 r. zrealizowany został plan przewozów pasażerskich. Szczególnie duży wzrost w tej dziedzinie wykazują wojewódzkie przedsiębiorstwa PKS, które przewiozły o 12,4 proc. osób więcej niż w 1972 r., przekraczając zadania planu o 1 proc. Przewozy pasażerskie transportem kolejowym utrzymały się na poziomie 1972 r. Uruchomiono szereg bezpośrednich połączeń kolejowo-autobusowych do większych miejscowości uzdrowiskowych i wczasowych. W okresie największego nasilenia przewozów pasażerskich uruchomiono dodatkowo 2.345 pociągów nadzwyczajnych, z czego 878 - to pociągi kolonijne.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Mimo pewnej poprawy stanu technicznego taboru pasażerskiego zdaniem posłów - tempo Unowocześnianie parku wagonów osobowych jest nadal zbyt wolne, a brak niezbędnych rezerw wagonowych komplikuje sytuację w okresie szczytów przewozów. Deficyt pracowników zatrudnionych przy porządkowaniu pociągów pasażerskich ujemnie wpłynął na poziom higieny, estetyki i wygody podróżowania. W komunikacji autobusowej poprawie uległa obsługa pasażerów dzięki wybudowaniu w ubiegłym roku 13 nowych stacji PKS oraz znacznej ilości nowych przystanków. Nadal jednak niewystarczająca jest ilość autobusów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Rok 1973 przyniósł dalszą poprawę stanu dróg, wydatkowano na ten cel blisko 7,7 mln zł. Proces budowy i modernizacji dróg utrudniał brak dostatecznego potencjału wykonawczego. Podkreślano w dyskusji konieczność przyśpieszenia prac nad przebudową skrzyżowań, poprawą stanu poboczy dróg oraz ich oznakowania.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Wysoko oceniono osiągnięte przez resort w 1973 r. wyniki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wiele uwagi poświecono problemom socjalnym pracowników resortu komunikacji, podkreślono, że rok 1973 charakteryzował się również pomyślną realizacją przedsięwzięć mających na celu poprawę warunków socjalno-bytowych. Wskazywano na konieczność dalszego rozwijania działalności w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Zabierając głos na zakończenie dyskusji, przewodniczący Komisji poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) stwierdził, że analiza prac resortu komunikacji w 1973 r. wskazuje na poważne jego osiągnięcia we wszystkich dziedzinach działalności. Nadal występują jednak napięcia, zwłaszcza w pracy PKP. Resort stara się je likwidować, podejmując przedsięwzięcia służące zwiększaniu zdolności przewozowej. Działania te powinny być jeszcze intensywniejsze.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie Ministerstwa Łączności z realizacji planu i budżetu w 1973 r.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Informację na ten temat przedstawił minister łączności Edward Kowalczyk.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Koreferentem był poseł Zdzisław Pawlik (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Ludwik Jarosik (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD), Jerzy Rachowski (SD), Zdzisław Soluch (PZPR) i Roman Rutkowski (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił minister łączności Edward Kowalczyk.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W referatach i dyskusji podkreślono, że w 1973 podstawowe zadania planu ustalone dla resortu zostały zrealizowane z nadwyżką. Przyłączono do sieci 13 tys. nowych abonentów więcej niż przewidywał plan; uzyskano znaczny postęp w dziedzinie automatyzacji ruchu telekomunikacyjnego. Mimo uzyskanego postępu pogłębiła się dysproporcja pomiędzy zapotrzebowaniem na usługi łączności a możliwościami ich zaspokojenia; na przyłączenie do sieci telefonicznej czeka ponad 470 tys. osób. Nie uzyskano poprawy terminowości doręczania listów i paczek.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W 1973 r. znacznie lepiej i sprawniej przebiegał proces przekazywania inwestycji do eksploatacji, jednakże plan inwestycyjny nie został w pełni wykonany.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Zdaniem posłów nie nadążają za potrzebami prace naukowo-badawcze i wdrożeniowe prowadzone przez resortowe zaplecze naukowo-badawcze.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Wskazywano na potrzebę dalszego rozwoju produkcji przede wszystkim automatycznych central telefonicznych oraz kabin kabli. Przyśpieszenia wymagają również prace nad mechanizowaniem czynności w zakresie obsługi pocztowej.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W centrum uwagi resortu w dalszym ciągu winny znajdować się problemy poprawy warunków socjalno-bytowych, zwłaszcza sytuacji mieszkaniowej pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Komisja pozytywnie ocenia efekty uzyskane przez resort łączności w 1973 r. Resort przekroczył zadania zarówno w działalności usługowej, jak i produkcyjnej, w dalszym ciągu jednak zapotrzebowanie na niektóre usługi nie jest zaspokojone. Na zmniejszaniu dysproporcji między tym zapotrzebowaniem a możliwościami jego zaspokojenia powinna się koncentrować uwaga resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 w części dotyczącej resortu łączności. Uwagi i wnioski wynikające z przebiega obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>