text_structure.xml 13.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 kwietnia 1972 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła informacje ministra komunikacji i ministra łączności na temat głównych kierunków prac resortów oraz generalnych założeń planu gospodarczego do 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- wicemarszałek Sejmu - Andrzej Benesz;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Ministerstwa Łączności z wiceministrem Konradem Kozłowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Informację o głównych kierunkach prac Ministerstwa Komunikacji oraz o generalnych założeniach planu gospodarczego do 1975 r. przedstawił wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Stanisław Sochan (ZSL), Stanisław Szczepaniak (PZPR), Marian Popiela (PZPR), Tytus Krawczyc (PZPR), Zdzisław Pawlik (PZPR), Józef Drzewiecki (PZPR), Jan Sawicki (PZPR), Stanisława Pawelec (bezp.), Zygmunt Januzik (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD), Józef Skowroński (PZPR), Stanisław Antoszewski (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Pytania pogłów dotyczyły m.in. respektowania ustawy o ochranie gruntów rolnych i leśnych przy lokalizacji linii kolejowym (poseł Józef Skowroński), perspektyw poprawy warunków podróżowania PKS-em, co osiągnąć można przede wszystkim w drodze zwiększenia taboru autobusowego i stworzenia nowoczesnego zaplecza technicznego (poseł Stanisław Sochan), unowocześnienia najbardziej obciążonych, magistralnych linii kolejowych i modernizacji taboru kolejowego (posłowie: Stanisław Szczepaniak, Marian Popiela, Tadeusz Bochenek, Józef Drzewiecki, Tytus Krawczyc), współpracy w ramach RWPG nad konteneryzacją przewozów w Polsce (poseł Zdzisław Pawlik).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Poseł Stanisław Antoszewski przedstawił sytuację dworca kolejowego w Mińsku Mazowieckim, którego przebudowa była już czterokrotnie wykreślana z planu, wskazał na konieczność wymiany przestarzałych wagonów kursujących na linii Mińsk Mazowiecki - Siedlce.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Poseł Stanisława Pawelec zwróciła uwagę na sytuację w Dęblinie, gdzie mały i ciasny dworzec nie odpowiada potrzebom. Również węzeł kolejowy w Dęblinie, zatrudniający 2 tys. osób, nie spełnia wymaganych warunków niezbędnych do pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała informacji o generalnych założeniach projektu planu 5-letniego w resorcie łączności, którą przedstawił wiceminister łączności - Konrad Kozłowski (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Na pytania posłów: Jana Sawickiego (PZPR), Piotra Pikuli (ZSL), Ludwika Jarosika (PZPR), Stanisława Szczepaniaka (PZPR), Stanisława Sochana (ZSL), Józefa Drzewieckiego (PZPR) odpowiedzi udzielił wiceminister łączności - Konrad Kozłowski. Stwierdził on, że opracowany jest program modernizacji urzędów pocztowych przede wszystkim dworcowych. W bieżącym 5-leciu nie rozwiąże się jednak wszystkich potrzeb w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wprowadzać się będzie nowoczesne technologie opracowywania przesyłek pocztowych. I tak np. w Warszawie uruchomiona będzie w bieżącym 5-leciu nowa linia automatyczna, która pozwoli na automatyczne sortowanie przesyłek typowych i nietypowych, automatyczne stemplowanie przesyłek oraz automatyczne dzielenie na kierunki. Podjęcie tego przedsięwzięcia w Warszawie jest między innymi konieczne i z tego powodu, że wpływa tu dziennie około 600 tys. przesyłek pocztowych. Wiele urządzeń służących mechanizacji pracy w urzędach pocztowych wykonane jest we własnym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W bież. 5-leciu rozszerzy się znacznie zakres prac nad wymianą napowietrznych linii telefonicznych na linie kablowe, jednakże prace te nie zostaną jeszcze całkowicie zakończone.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Komisja powołała cztery stałe podkomisje: do spraw PKP, do spraw transportu drogowego i lotniczego, do spraw gospodarki drogowej oraz do spraw łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Komisja uchwaliła plan pracy na rok 1972.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">(STRESZCZENIE.)</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">O GŁÓWNYCH KIERUNKACH PRAC RESORTU KOMUNIKACJI ORAZ O GENERALNYCH ZAŁOŻENIACH PROJEKTU PLANU GOSPODARCZEGO DO 1975 R.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra komunikacji — Stanisława Mroczka na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 28 kwietnia 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W r. 1971, pomimo utrzymujących się okresowych trudności i napięć, zwłaszcza taborowych, osiągnięte zostały pomyślne wyniki w realizacji zadań resortu komunikacji i w zaspokajaniu potrzeb przewozowych naszej gospodarki. Możliwe to było dzięki zapoczątkowaniu zmian strukturalnych w transporcie. Poczynając już od 1970 r. wzrastały dostawy wagonów towarowych, szyn i podkładów; rozszerzony został zakres rzeczowy kapitalnych remontów torów kolejowych, zwiększono nakłady inwestycyjne przeznaczone na modernizację i rozbudowę bazy materialno-technicznej kolei. Budowa nowych linii, torów, rozbudowa sieci i węzłów kolejowych, urządzeń zabezpieczenia ruchu i łączności sprzyjała wzrostowi zdolności przewozowej na podstawowych ciągach komunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Podjęte ostatnio przez rząd decyzje w sprawie przyspieszenia rozwoju zaplecza technicznego transportu oraz poprawy warunków pracy i warunków socjalno-bytowych, znalazły swoje odbicie w założeniach planowych na lata 1971-1975.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Przewozy towarów kolejami osiągnąć mają w roku 1975 poziom 460 mln ton, a przewóz pasażerów wzrośnie w stosunku do 1970 r. o 74 mln osób. Zakłada się wydatną poprawę warunków podróżowania, zwłaszcza w okresach szczytów przewozowych, oraz warunków dojazdu pracowników do pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Na rozwój bazy materialno-technicznej kolei w latach 1971-1975 przeznacza się środki inwestycyjne wyższe o 57,5 proc. w stosunku do ubiegłej 5-latki.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W latach 1971-1975 przewidziane jest zelektryfikowanie dalszych co najmniej 1.250 km najbardziej obciążonych linii kolejowych. Udział trakcji elektrycznej zwiększy się w 1975 r. w stosunku do 1970 r. w obsłudze przewozów osobowych z 54 proc. do 59 proc., a w przewozach towarowych z 44 proc. do 54 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Poważnemu rozszerzeniu ulega program remontów kapitalnych torów kolejowych. Dostawy wagonów towarowych będą w tym 5-leciu wyższe w stosunku do ubiegłej 5-latki. Na budowę nowych i modernizację istniejących obiektów, zaplecza obsługowo-naprawczego zwiększa się dwukrotnie środki inwestycyjne w stosunku do ub. 5-latki.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W szerszym niż dotychczas zakresie realizowana będzie budowa i modernizacja schronisk, szatni, noclegowni, ośrodków pracowniczych oraz obiektów kolejowej służby zdrowia w celu uzyskania poprawy warunków socjalnych pracowników kolei.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Dalszemu doskonaleniu ulegać będzie system zarządzania transportem kolejowym. Podejmuje się również szereg kroków dla zahamowania płynności kadr.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W państwowej komunikacji samochodowej przewiduje się w 1975 r. wzrost przewozów ładunków o około 60 proc. w stosunku do 1970 r. Przewozy pasażerów wzrosną w tym samym czasie o 64 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Przewidziane jest podniesienie stopnia pokrycia sieci dróg o nawierzchni twardej liniami regularnej komunikacji autobusowej o 70 proc. w 1970 r. do 84 proc. w 1975 r., jak też wydatne ograniczenie przewozu pracowników samochodami ciężarowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Do ważniejszych zadań, stojących przed transportem samochodowym w bieżącym 5-leciu należy przyśpieszenie procesu wdrażania postępowych systemów przewozowych, m.in. zbiorczego systemu przewozu drobnicy, przewozów scentralizowanych, kontenerowych, zwiększenie przewozów komunikacji międzynarodowej i przewozów na przyczepach.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Dla zapewnienia realizacji tych zadań przewidziany jest zakup 22,2 tys. sztuk samochodów ciężarowych i 9,7 tys. sztuk przyczep ciężarowych oraz 1-9,5 tys. autobusów i około 2 tys. sztuk przyczep autobusowych. Ponadto oddane zostanie do użytku m.in. około 50 zajezdni i 58 dworców autobusowych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Przewozy pasażerów w transporcie lotniczym osiągnąć mają w 1975 r. poziom o 67 proc. wyższy niż w r. 1970. Zamierza się rozwijać przewozy międzynarodowe przez wprowadzanie eksploatacji bardziej nowoczesnych samolotów, zwiększanie częstotliwości obsługi istniejących linii oraz uruchamianie nowych połączeń lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Globalne nakłady na utrzymanie dróg państwowych w latach 1971-1975 będą wyższe o 54 proc. niż w bieżącym 5-leciu. Szeroko zakrojony jest program modernizacji sieci dróg.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Od 1971 r. prowadzone są w resorcie prace nad prognozami rozwoju transportu wewnątrzkrajowego na okres do 1990-2000 roku. Pierwszy etap tych prac zakończony będzie w 1973 r. Dla koordynacji prac prognostycznych powołana została w resorcie specjalna komisja. Powołano również w resorcie generalnych projektantów dla opracowania koncepcji systemów infrastruktury technicznej kolejowej, drogowej i lotniczej.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">(STRESZCZENIE.)</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">O GENIALNYCH ZAŁOŻENIACH PROJEKTU PLANU 5-LETNIEGO W RESORCIE ŁĄCZNOŚCI</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra łączności - Konrada Kozłowskiego na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 28 kwietnia 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W okresie bieżącego 5-lecia wartość usług świadczonych przez placówki podległe resortowi wzrośnie o ca 50 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Szczególnie wiele uwagi poświęca resort rozwojowi łączności telefonicznej. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że szczupła baza produkcyjna limituje większy wzrost ilości abonentów telefonicznych. W bieżącym 5-leciu resort, który przejął od przemysłu maszynowego przemysł teletechniczny, przewiduje taki rozwój tego przemysłu, który powinien pozwolić w kolejnym 5-leciu nadrobić zaległości w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">W bieżącym 5-leciu nakłady inwestycyjne na rozwój bazy produkcyjnej środków łączności wyniosą 1.250 mln zł. Obok modernizacji starych zakładów, przewiduje się budowę nowych.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Do końca 1975 r. zakłada się stelefonizowanie 11,5 tys. sołectw, co oznacza objęcie siecią łączności telefonicznej wszystkich sołectw.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Planowana jest dalsza automatyzacja telefonicznego ruchu międzymiastowego.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Rozbudowa radiostacji w Gąbinie pozwoli na objęcie prawie całego terenu kraju I programem radiowym oraz na poprawę słyszalności. II programem objętych będzie tylko 62 proc. kraju. Wyraźna poprawa nastąpi szczególnie na południu kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Rozbudowa kilku ośrodków telewizyjno-nadawczych na terenie kraju pozwoli na objęcie I programem telewizyjnym dziewięćdziesięciu kilku procent obszaru naszego kraju. II program telewizyjny będzie mógł być odbierany w miastach wojewódzkich oraz na terenie województw: warszawskiego, katowickiego i Dolnego Śląska.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Zwiększy się ilość programów telewizji kolorowej. Transmisja Olimpiady w Monachium będzie nadawana w kolorze w programie I.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">W założeniach planu 5-letniego dużą uwagę poświęca się poprawie warunków socjalno-bytowych pracowników łączności. Na ten cel przeznacza się ponad 350 mln zł, z których przewiduję się wybudowanie m.in. 12 ośrodków wypoczynkowych, 1670 hoteli robotniczych, rozbudowę szatni i natrysków.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>