text_structure.xml
2.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Komisje Handlu Zagranicznego oraz Nauki i Postępu Technicznego, obradujące w dniu 10 kwietnia 1974 r. na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Sylwestra Kaliskiego (PZPR), uchwaliły dezyderat dotyczący polityki licencyjnej. Problem ten był przedmiotem wspólnego posiedzenia obu komisji w dniu 25 marca 1974 r. (por. BPS Nr 478/VI kad.).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W uchwalonymi dezyderacie komisje stwierdzają, że w ciągu ostatnich kilku lat nastąpiły korzystne zmiany w dziedzinie zakupu licencji. Po 1970 r. doskonali się prace w tej dziedzinie, w coraz większym stopniu kształtuje się właściwą politykę licencyjną, która odgrywa rosnącą rolę w rozwoju i unowocześnianiu gospodarki narodowej; odnosi się to w szczególności do resortów przemysłu maszynowego, chemicznego oraz górnictwa i energetyki. Dla kształtowania się właściwie pojętej polityki licencyjnej doniosłe znaczenie mają uchwała Rady Ministrów w sprawie nabywania licencji na stosowanie zagranicznych rozwiązań naukowo-technicznych i doświadczeń produkcyjnych w gospodarce narodowej oraz uchwała Rady Ministrów w sprawie aktywizacji eksportu osiągnięć naukowych i technicznych oraz usług technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Komisje, oceniając pozytywnie dotychczasowe poczynania rządu w dziedzinie polityki licencyjnej wskazują równocześnie na potrzebę:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- podjęcia wysiłków w kierunku zapewnienia lepszej koordynacji działalności licencyjnej uwzględniającej programy rozwoju poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- uwzględnienia - przy analizowaniu celowości zakupu licencji - priorytetu dla osiągnięć polskiej technicznej i możliwości krajowego zaplecza naukowo-badawczego,</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>