text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 kwietnia 1972 r. Komisja Handlu Zagranicznego obradująca pod przewodnictwem posła Tadeusza Pyki (PZPR), rozpatrzyła informację ministra handlu zagranicznego Tadeusza Olechowskiego o aktualnej sytuacji i bieżących zadaniach handlu zagranicznego (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Po wysłuchaniu informacji ministra Tadeusza Olechowskiego, pytania i uwagi zgłosili posłowie: Henryk de Fiumel (SD), Ryszard Dziopak (PZPR), Czesław Zapart (PZPR), Alojzy Melich (PZPR), Ryszard Wasik (PZPR), Henryk Zieliński (PZPR), Edmund Osmańczyk (bezp.), Franciszek Kociemski (PZPR) i Mieczysław Marzec (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Pytania dotyczyły m.in. koordynacji problematyki stosunków gospodarczych z zagranicą, oceny działania central handlu zagranicznego podległych resortom gospodarczym oraz biur handlu zagranicznego powołanych przy wielkich zakładach przemysłowych, oceny efektywności eksportu i rytmiki wykonywania zadań, trafności zakupów importowych, metod prognozowania handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Poseł Henryk de Fiumel podkreślił konieczność dalszego usprawniania koordynacji całokształtu problematyki stosunków gospodarczych z zagranicą. Konieczność ta wynika z faktu, że obecnie handel zagraniczny stał się integralną częścią szerokiej problematyki stosunków gospodarczych z zagranicą, obejmujących zarówno obroty handlowe, jak i kooperację przemysłową. Współpracę naukowo-techniczną itd.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Poseł Ryszard Dziopak zwrócił uwagę, iż rozważania i oceny wymaga efektywność działania podległych resortom gospodarczym central handlu zagranicznego i biur handlu zagranicznego przy wielkich zakładach przemysłowych. Powinien być stworzony taki system powiązań, który eliminowałby nietrafne kontrakty i zakupy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zdaniem posła Czesława Zaparta, nadal bacznej uwagi wymaga zagadnienie efektywności eksportu oraz rytmiczności wykonywania zadań eksportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Poseł Alojzy Melich stwierdził, że unowocześnianie handlu zagranicznego wymaga opracowywania długofalowych prognoz w dziedzinie eksportu i importu. Prognozy takie, oparte o znajomość terenów rozwojowych w handlu światowym, miałyby istotne znaczenie również dla dalszych przedsięwzięć inwestycyjnych w kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Posłowie Edmund Osmańczyk i Henryk Zieliński wskazywali na niewykorzystane możliwości zwiększenia eksportu poprzez współdziałanie z Polonią Zagraniczną.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceministrowie handlu zagranicznego - Marian Dmochowski, Ryszard Strzelecki, Stanisław Długosz.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji - poseł Tadeusz Pyka (PZPR) stwierdził, że intencją Komisji było uzyskanie syntetycznego obrazu zamierzeń Ministerstwa Handlu Zagranicznego oraz realizacji jego zadań w br.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wiele zagadnień poruszonych w pytaniach i uwagach posłów wymaga rozwinięcia i dalszego wyjaśnienia. Okazją do tego stworzy dyskusja nad projektem planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Już obecnie wysuwają się dwa fundamentalne wnioski: istnieje konieczność rozwijania jak najszerszej współpracy gospodarczej i obrotów handlowych z krajami RWPG. Trzeba również jasno określić długofalowe perspektywy handlu zagranicznego będącego jednym z głównych czynników określających kierunki rozwoju naszej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W dalszym ciągu obrad Komisja uchwaliła plan pracy na okres do kwietnia 1973 r. W dyskusji na ten temat udział wzięli posłowie: Stanisław Furgał (PZPR), Mieczysław Marzec (ZSL), Ryszard Dziopak (PZPR), Edmund Osmańczyk (bezp.) i Tadeusz Pyka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Komisja powołała 4 stałe podkomisje:</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- ds. eksportu i importu produktów przemysłu ciężkiego, maszynowego, chemicznego i górnictwa;</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- ds. eksportu i importu konsumpcyjnych artykułów przemysłowych;</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- ds. eksportu i importu produktów rolno-spożywczych;</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- ds. wniosków i dezyderatów.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">O AKTUALNEJ SYTUACJI I BIEŻĄCYCH ZADANIACH HANDLU ZAGRANICZNEGO.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Streszczenie informacji przedstawionej przez ministra handlu zagranicznego - Tadeusza Olechowskiego na posiedzeniu Komisji Handlu Zagranicznego w dniu 28 kwietnia 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Główne kierunki rozwoju gospodarki przyjęte na VI Zjeździe Partii oraz w programie wyborczym Frontu Jedności Narodu akcentują potrzebę zdynamizowania rozwoju gospodarczego i unowocześnienia gospodarki. Wymaga to stałego konfrontowania naszej sytuacji z rozwojem i postępem osiąganym przez inne kraje. Taką jej weryfikację dokonywać można jedynie poprzez znaczne, pełniejsze niż dotąd włączenie Polski do międzynarodowego podziału pracy. Tak więc istotne zadania stoją tu przed handlem zagranicznym. Ponadto handel zagraniczny odgrywa i odgrywać będzie w coraz większym stopniu rolę w poprawie zaopatrzenia rynku wewnętrznego i to zarówno dzięki bezpośrednim dostawom towarów na rynek, jak też poprzez rozwój i modernizację bazy wytwarzającej dobra konsumpcyjne na drodze importu inwestycyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Tak więc handel zagraniczny stanowić musi jedną z głównych dźwigni naszego społeczno-gospodarczego rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Mamy w tej dziedzinie wymiany z zagranicą poważne zaległości do odrobienia. Udział Polski w eksporcie światowym pozostaje od wielu lat na niezmienionym poziomie, przy czym wskaźniki mówiące zarówno o stosunku udziału w handlu światowym do udziału w produkcji przemysłowej świata dla poszczególnych krajów, jak również o wielkości obrotów zagranicznych przypadających na głowę mieszkańca w różnych krajach, nie kształtują się u nas na zadowalającym poziomie. Zniwelowanie luki dzielącej Polskę od krajów o relatywnie dobrze rozwiniętym handlu zagranicznym wymaga więc znacznego zwiększenia dynamiki obrotów tego handlu.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Podjęte ostatnio i rozwijane inwestycje modernizacyjne i proeksportowe w naszym przemyśle stwarzają perspektywy wzrostu możliwości eksportowych w następnych latach. Nim to jednak nastąpi, resort uważa za konieczne utrzymanie w ciągu najbliższych 2-3 lat tej dynamiki wzrostu eksportu, jako charakteryzowała ostatnie 2 lata. Jest to możliwe do zrealizowania, o ile wykorzystane zostaną kryjące się w naszej gospodarce poważne rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Niezmiernie istotnym zagadnieniem jest oparcie obrotów handlowych z zagranicą na jakościowo innych podstawach, uwzględniających specjalizację produkcji i kooperację. Tradycyjne formy handlu nie wystarczają już dziś do zapewnienia planowanego wzrostu obrotów oraz wykorzystania efektów wynikających ze specjalizacji produkcji. Stąd waga, jaką resort przywiązuje do realizacji kompleksowego programu integracji gospodarczej z krajami RWPG Stąd potrzeba śmielszego wykorzystywania kredytów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Realizując założenia polityki kredytowej, resort dążyć będzie do wiązania zakupów inwestycyjnych z dostawami naszych wyrobów, przede wszystkim produkowanych w oparciu o zakupione obiekty, natomiast zadaniem przemysłu jest jak najlepsze wykorzystanie tych kredytów pod kątem modernizacji bazy produkcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Resort opracowuje kompleksowe programy rozwoju stosunków gospodarczych z krajami kapitalistycznymi zarówno rozwiniętymi, jak i rozwijającymi się.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Główne linie działania handlu zagranicznego, wynikające z programu społeczno-gospodarczego kraju, realizowane są już od półtora roku. Wyniki roku 1971 i I kwartału br. świadczą o tym, że mimo trudności przyjęte założenia są w zasadzie wykonywane. Wartość obrotów towarowych z zagranicą wzrosła w 1971 r. w porównaniu z 1970 r. o 10,5 proc., tj. wyżej od założeń przewidzianych dla średniorocznego przyrostu wartości tych obrotów na lata 1971-1975. Zrealizowane zostały podstawowe zadania planuj zwiększone zakupy towarów konsumpcyjnych pozwoliły na umocnienie równowagi na rynku wewnętrznym. Nastąpiła też poprawa efektywności eksportu.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Również w I kwartale br. uzyskano przyrosty wyprzedzające tempo założone dla tego okresu w NPG; w porównaniu z analogicznym okresem roku 1971, wartość obrotów zagranicznych wzrosła o 27,8 proc. (eksportu o 26 proc. i importu - o 29,8 proc.).</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Utrzymanie wysokiej dynamiki wzrostu obrotów handlu zagranicznego wymaga jednak dokonania zasadniczego postępu w zakresie pogłębiania i rozszerzania związków kooperacyjnych, zarówno z krajami naszego obozu, jak i krajami kapitalistycznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Poważne zadania w dziedzinie intensyfikacji wymiany towarowej z zagranicą wymagają dalszego usprawnienia funkcjonowania systemu zarządzania i organizacji handlu zagranicznego; konieczne jest też doskonalenie instrumentów ekonomicznych oddziaływania pozwalających na prawidłowe sterowanie obrotami z zagranicą. W minionym okresie przeprowadzono szereg zmian organizacyjnych, w wyniku których około 60 proc. obrotów z zagranicą realizowanych jest przez przedsiębiorstwa handlu zagranicznego nadzorowane bezpośrednio przez różne resorty gospodarcze, a pozostałe 40 proc. obrotów dokonują centrale handlu zagranicznego podległe resortowi. Zmiana organizacyjnego podporządkowania miała na celu zintegrowanie produkcji z handlem zagranicznym. Równocześnie decyzją Rady Ministrów przyznane zostały ministrowi handlu zagranicznego szerokie uprawnienia w dziedzinie koordynacji stosunków gospodarczych z zagranicą. Resort staje się ośrodkiem sztabowo-koordynacyjnym, a nie centrum administrowania handlem, jak to było w latach ubiegłych. W związku z tym trwają w resorcie wytężone prace nad wytyczeniem nowych organizacyjno-prawnych form zarządzania handlem zagranicznym, nad stworzeniem projektu kompleksowego systemu kierowania tym handlem, nad wypracowaniem niezbędnych instrumentów oddziaływania ekonomicznego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>