text_structure.xml 14.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 16 maja 1972 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradujące pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła projekt 5-letniego planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w latach 1971-1975 w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Żeglugi z ministrem Jerzym Szopą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz wicedyrektor Zespołu NIK - Adam Kędzior.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Opracowane przez resort materiały dotyczące projektu planu 5-letniego resortu żeglugi posłowie otrzymali na piśmie. Zreferował je minister żeglugi - Jerzy Szopa (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi zespołu poselskiego powołanego do przeanalizowania projektu planu przedstawił poseł Michał Trejgis (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W planie na lata 1971-1975 założono znaczny wzrost floty handlowej do 3,5 mln DWT, co oznacza wzrost tonażu o 81 proc. Nakłady na rozwój floty osiągną około 24,8 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Istotnym problemem staje się przygotowanie przemysłu okrętowego do zapewnienia zwiększonych dostaw nowoczesnych statków, w tym również specjalistycznych. Niezbędne jest przygotowanie zaplecza lądowego tej floty, jak również rozwiązanie kompleksu spraw związanych z zapewnieniem dopływu wysokokwalifikowanej kadry dla tak szybko rosnącej floty handlowej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Niepokojącym zjawiskiem jest fakt, że resort żeglugi posiadając aktualnie bardzo skromny potencjał w zakresie kontenerowego systemu transportowego, nie może go wykorzystać w zadowalającym stopniu na skutek jeszcze bardziej niewystarczającego przygotowania w tej dziedzinie ze strony swych krajowych kontrahentów.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Należałoby większy nacisk położyć na żeglugę promową, której trendy rozwojowe uważane są za najbardziej stabilne w żegludze europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przewidywany znaczny wzrost nakładów na rozbudowę i modernizację portów morskich stwarza dobrą pozycję wyjściową do likwidacji, a przynajmniej znacznego złagodzenia występujących dotychczas dysproporcji między rozwojem floty i przewozów towarów drogą morską, a zdolnością przeładunkowo-składową polskich portów morskich. Realizacja inwestycji portowych w istotny sposób wpłynie na polepszenie efektów ekonomicznych polskiej floty handlowej przez skrócenie postoju statków w macierzystych portach. Pamiętać jednak trzeba, że porty stanowią tylko jedno z ogniw systemu transportowego kraju i sprawność ich działania w dużym stopniu uzależniona jest od sprawności i nowoczesności transportu lądowego. Połowy państwowego rybołówstwa morskiego stale wzrastają (590 tys. ton w 1975 r.); natomiast połowy przedsiębiorstw spółdzielczych i rybaków indywidualnych rosną nieznacznie, a ich udział w ogólnych połowach maleje. Wydaje się, że rozwój morskiego rybołówstwa indywidualnego nie jest dostateczny.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Dostawy ryb morskich i ich przetworów na rynek wewnętrzny wydatnie wzrastają. Trzeba dążyć do złagodzenia poważnej jeszcze dysproporcji w wielkości spożycia ryb między województwami południowymi i północnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W latach 1971-1975 nastąpi wydatny wzrost potencjału remontowego morskich stoczni remontowych. W planie nie zostały jednak zabezpieczone remonty statków polskiej floty handlowej o nośności powyżej 26 tys. DWT. W bieżącej zaś 5-latce do eksploatacji przekazanych zostanie 25 takich statków.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Przewidziany w planie wzrost przewozu ładunków przez żeglugę śródlądową jest niewspółmiernie mały w stosunku do potrzeb. Zbyt długo trwa wprowadzanie żeglugi całodobowej, która w zasadniczy sposób powinna wpłynąć na zwiększenie wykorzystania potencjału przewozowego. Niedostatecznie, bo zaledwie w połowie wykorzystywana jest także zdolność przewozowa pasażerskich statków żeglugi śródlądowej. Resort, w porozumieniu z GKKFiT i CRZZ powinien dążyć do dalszego rozwijania „białej floty” i do pełniejszego jej wykorzystania dla celów rekreacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Na uznanie zasługuje fakt, że resort żeglugi - równolegle z rozwiązywaniem problemów rozwoju gospodarki morskiej - wiele miejsca, czasu i środków poświęca prawidłowemu ukierunkowaniu działań służących poprawie warunków socjalno-bytowych swoich pracowników. Program budownictwa mieszkaniowego przewiduje oddania w latach 1971-1975 ponad 8 tys. mieszkań (o 2.100 więcej niż w ubiegłej 5-latce), zaspokoi to jednak potrzeby pracowników resortu tylko w około 50 proc.; koniczne wydaje się stworzenie bardziej sprzyjających warunków dla budownictwa indywidualnego i spółdzielczego, przy częściowym zaangażowaniu (materiał, sprzęt, wykonawstwo) jednostek podległych resortowi żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanMendalka">Niezbędne jest przyspieszenie rozwoju zaplecza lądowego rybołówstwa zaległości w tej dziedzinie przynoszą w wyniku poważne straty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWładysławTrybus">Więcej uwagi przywiązywać należy do zapewnienia dopływu wykwalifikowanej siły roboczej dla potrzeb gospodarki morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardWasik">Plan poprawy warunków socjalno-bytowych pracowników resortu nie zaspokoi potrzeb, zwłaszcza w zakresie budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełRyszardWasik">Dopiero od 1974 r. zarysuje się postęp w zakresie skracania czasu postoju statków w portach. Podobnie jak inwestycje portowe, również inwestycje w stoczniach remontowych owocować będą dopiero pod koniec 5-latki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełRyszardWasik">Resort powinien zwrócić większą uwagę na rozwój bardzo opłacalnej pod względem dewizowym żeglugi promowej, jak również na rozwój eksportu usług w postaci zwiększenia przewozów trampowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Przed resortem żeglugi stoją trudne i odpowiedzialne zadania. Poważnie wzrosnąć ma wartość produkcji i usług świadczonych przez podległe resortowi jednostki, rozszerza się zakres działalności inwestycyjnej resortu. Środki przewidziane dla resortu w planie są wysokie. Trzeba je prawidłowo wykorzystywać. Życie może podyktować konieczność dalszego zwiększenia tych zadań. Z tym trzeba się liczyć i aktualizować założenia planu 5-letniego przy ustaleniu założeń planów rocznych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Ministerstwo żeglugi przejęło od zlikwidowanego Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej sprawę regulacji Odry. Należy żywić nadzieję, że ten niezwykle ważny dla rozwoju transportu wodnego problem będzie obecnie rozwiązywany w szybszym tempie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Szczególnej uwagi resortu wymaga powiązanie pracy portów z działalnością lądowego zaplecza transportowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanSzymański">W porcie kołobrzeskim spada wielkość przeładunków. Trzeba wreszcie uregulować te sprawy, albo zlikwidować ten port, albo stworzyć mu warunki prawidłowego rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanSzymański">Uregulowania wymaga system płac w biurach projektowych. Obecnie sytuacja wygląda w praktyce tek, że projektant zainteresowany jest tym, aby wartość kosztorysowa projektowanych inwestycji było jak największa, gdyż wówczas otrzymuje wyższe wynagrodzenie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanSzymański">Za rozwojem konteneryzacji we flocie handlowej i portach morskich nie nadążają poczynania w tym zakresie w transporcie kolejowym i drogowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełAlfredPrzydatek">Ministerstwo Żeglugi powinno dążyć do organizowania szkół zawodowych kształcących młodzież dla potrzeb przedsiębiorstw resortu nie tylko na wybrzeżu, lecz również w głębi kraju, a zwłaszcza na takich terenach, gdzie występują nadwyżki siły roboczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełBolesławRakowski">Decyzje dotyczące rozbudowy floty zbiornikowej powinny być podjęte już w najbliższym czasie, aby umożliwić złożenie zamówień w stoczniach na budowę takich statków. W przeciwnym razie trzeba będzie decydować się na zakup statków używanych, których eksploatacja jest mniej opłacalna.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełBolesławRakowski">Przedsiębiorstwa rybołówstwa morskiego mogą zwiększyć połowy, jeżeli zostaną skrócone związane z wyładunkiem postoje statków rybackich w portach. Utrudnieniem dla naszych rybaków jest również niedostateczna jakość sprzętu dostarczonego przez spółdzielczość pracy. Rysuje się potrzeba powołania wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa produkującego nowoczesny i wysokiej jakości sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełBolesławRakowski">Polskie Ratownictwo Okrętowe przynosi duże dochody dewizowe za pełnomorskie holowania statków i inne usługi. Przedsiębiorstwo to dysponuje jednak obecnie jednostkami będącymi już od dawna w eksploatacji i powinno być zasilone nowymi.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełBolesławRakowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister żeglugi - Jerzy Szopa.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełBolesławRakowski">Stwierdził on m.in., że pod koniec bieżącej 5-latki nasza flota handlowa zaspokoi 58 proc. potrzeb przewozowych polskiego handlu zagranicznego. Uznaną za optimum, a zarazem maksimum granicę 60–65 proc. osiągnie się po 1975 r. Pewien odsetek naszych towarów musi być obsługiwany przez statki obce m.in. ze względu na coraz większą specjalizację jednostek przewozowych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełBolesławRakowski">Władze państwowe okazują dużą pomoc w rozwoju rybołówstwa spółdzielczego i indywidualnego. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby rybacy, którzy złowili więcej niż zakontraktowali z Centralą Rybną, sprzedawali świeże ryby bezpośrednio z łodzi, a nawet we własnych sklepach, na straganach czy targowiskach itp. „Zielone światło” zapalono także dla zakładania prywatnych wędzarni ryb.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PosełBolesławRakowski">Na wniosek przewodniczącego Komisji posła Floriana Wichłacza (PZPR) Komisja przyjęła projekt planu 5-letniego w części dotyczącej żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PosełBolesławRakowski">O WĘZŁOWYCH ZAGADNIENIACH PLANU 5-LETNIEGO NA LATA 1971–1975 RESORTU ŻEGLUGI.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PosełBolesławRakowski">Streszczenie informacji złożonej przez ministra na posiedzeniu Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi w dniu 16 maja 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PosełBolesławRakowski">W obecnej 5-latce nakłady inwestycyjne na gospodarkę morską wyniosą 46 mld zł, a więc będą niewiele niższe aniżeli w całym 20-leciu 1950–1970. Nakłady te zostaną prawdopodobnie jeszcze bardziej zwiększona w związku z przewidywanym zakupem floty zbiornikowej. Wartość środków trwałych zwiększy się o 35 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PosełBolesławRakowski">Zasadniczym celem projektu planu 5-letniego jest zlikwidowanie dysproporcji i wąskich przekrojowy jakie zaistniały w przeszłości.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PosełBolesławRakowski">Pierwsza z tych dysproporcji - to niedorozwój portów w stosunku do potrzeb handlu zagranicznego. Na rozbudowę i modernizację naszych portów morskich przewidziano w projekcie planu 5-letniego nakłady wyższe niż w całym ubiegłym 20-leciu. Umożliwi to stworzenie w portach nadwyżki mocy przeładunkowej.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PosełBolesławRakowski">Stocznie remontowe nie nadążały dotychczas ze szybkim rozwojem floty handlowej i rybackiej. Nakłady przewidziane na rozbudowę i modernizację tych stoczni, jak również wybudowanie nowych obiektów (w Świnoujściu i w Gdańsku) pozwolą zlikwidować istniejące dotychczas w tej dziedzinie dysproporcje.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PosełBolesławRakowski">Kolejna dysproporcja - pomiędzy rozwojem floty rybackiej a jej lądowym zapleczem przeładunkowym i przetwórczym - również ulegnie w bieżącej 5-latce znacznemu złagodzeniu. Środki przewidziane na inwestycje lądowe wzrosną o 211 proc. w stosunku do poprzedniego okresu 5-letniego. Preferowanie rozwoju floty rybackiej, zwłaszcza dalekomorskiej, w poprzednim okresie było konieczne po to, by uzyskać dostęp do odległych, bardziej wydajnych łowisk. Mniej uwagi przywiązywano do rozbudowy tzw. łańcucha chłodniczego, transportu, sieci detalicznej itd. Obecnie właśnie to lądowe zaplecze rybołówstwa otoczone zostaje szczególną troską. Ponadto przewiduje się wyposażenie floty rybackiej w statki pomocnicze - chłodniowce, transportowce, statki bazy - co umożliwi przedłużenie pobytu statków łowczych na łowiskach, bezpośredni odbiór ryby i szybszą jej dostawę.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#PosełBolesławRakowski">W stopniu mniejszym niż inne branże resortu żeglugi rozwijać się będzie żegluga śródlądowa. Wynika to ze złego stanu naszych dróg wodnych.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#PosełBolesławRakowski">Dużą wagę przywiązuje resort do poprawy warunków pracy i warunków socjalno-bytowych załóg pływających i załóg przedsiębiorstw lądowych. Na działalność socjalno-bytową przeznacza się o 70 proc. więcej środków niż w poprzedniej 5-latce.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>