text_structure.xml
7.44 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 kwietnia 1972 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła informację wiceministra żeglugi - Stefana Perkowicza o węzłowych zadaniach resortu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Streszczanie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Józef Kijowski (ZSL), Jan Mendałka (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Bolesław Rakowski (PZPR), Jan Szymański (PZPR), Michał Trejgis (ZSL). Władysław Trybus (ZSL), Ryszard Wasik (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL) oraz Florian Wichłacz (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister żeglugi - Stefan Perkowicz.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Uwagi i pytania dotyczyły m.in. konsekwencji wynikających dla przedsiębiorstw ze zwiększenia ich odpowiedzialności za wyniki działań gospodarczych (poseł Józef Kijowski), systemu rozliczeń Ministerstwa Handlu Zagranicznego z armatorami polskimi, stworzenia systemu zachęcającego krajowe przedsiębiorstwa handlu zagranicznego do korzystania z usług polskich linii okrętowych (poseł Bolesław Rakowski); przystosowania typów budowanych statków do przewidywanej struktury ładunków (poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki); szkolenia kadry oficerskiej dla floty handlowej (poseł Mirosław Żurek); warunków socjalnych elewów Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni (poseł Florian Wichłacz); przyspieszenia rozwoju przetwórstwa rybnego (poseł Jan Mendalka); modernizacji rozwoju szlaku wodnego rzeki Odry, usunięcia trudności w uzyskaniu odpowiedniej ilości wagonów potrzebnych przy rozładunku statków.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Komisja uchwaliła plan pracy na rok 1972.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">O WĘZŁOWYCH ZADANIACH RESORTU ŻEGLUGI.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra żeglugi Stefana Perkiwicza na posiedzeniu Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi w dniu 28 kwietnia 1972 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W I kwartale 1972 r. realizacja planu przebiega pomyślnie. Przewiduje się pełne wykonanie planu rocznego, mimo że flota handlowa realizuje obecnie zadania w niekorzystnych warunkach wynikających ze złej koniunktury na światowych rynkach frachtowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W latach 1971-75 nakłady inwestycyjne na gospodarkę morską wyniosą 45 mln zł, tj. o 70% więcej niż w poprzedniej 5-latce.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">(Nie obejmuje to nakładów przewidywanych na dalszą rozbudowę floty zbiornikowców)</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Udział nakładów inwestycyjnych na gospodarkę morską w całości nakładów inwestycyjnych kraju wzrósł bardzo poważnie i wynosi obecnie 3,5%.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Nasza flota handlowa nie zaspokaja jeszcze potrzeb przewozowych szybko wzrastających obrotów polskiego handlu zagranicznego. Potrzeba dalszej rozbudowy floty uwzględniona została zarówno w uchwałach VI Zjazdu PZPR, jak i w decyzjach podjętych przez rząd. Po 1975 roku flota przeznaczona do przewozu ładunków suchych wzrośnie do 3,5 mln DWT oraz powiększy się o nowy tonaż zbiornikowców. Pozwoli to zaspokoić w większym stopniu potrzeby przewozowe polskiego handlu zagranicznego i chronić skarb państwa przed wydatkami dewizowymi na przewozy obcymi statkami.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Ostatnio do eksploatacji wprowadzone zostały masowce o nośności 55 tys. i 33 tys. DWT, szybkie drobnicowce, promy. Wkrótce nasza flota wzbogaci się także o pojemnikowce, co zapoczątkuje rozwój regularnej żeglugi kontenerowej. W 1975 r. przewidziana, jest dostawa zbiornikowców o nośności ok. 100 tys. DWP przeznaczonych na dalekie rejsy. Zbudowane zostaną także dwa nowe statki szkolne, co pozwoli poprawić warunki kształcenia oficerów dla floty handlowej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">O efektach ekonomicznych osiąganych przez naszą flotę świadczyć może stały wzrost osiąganej przez nią nadwyżki dewizowej. W 1965 roku nadwyżka ta wyniosła 260 mln zł dewizowych, w 1970 r. - 560 mln, przewiduje się, że w roku 1975 osiągnie ona 840 mln zł dewizowych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Plan 5-letni przewiduje zlikwidowanie dysproporcji i zaległości w zakresie rozwoju zaplecza lądowego floty - portów i stoczni remontowych. Nakłady inwestycyjne przeznaczone na rozbudowę partów wyniosą 10 mld zł, a więc tyle, ile wydatkowano na ten cel w całym minionym dwudziestoleciu. 2/3 tych nakładów przeznacza się na budowę nowoczesnych, wysoko zmechanizowanych baz przeładunkowych, umożliwiających znaczne przyspieszenie tempa przeładunków i obsługę wielkich statków. Przewiduję się, że czas obsługi statków w naszych portach skrócony zostanie w bieżącym 5-leciu o 20 prób.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W morskich stoczniach remontowych prowadzone były dotychczas tylko inwestycje odtworzeniowe: W obecnej 5-latce przewidziano także budowę nowych stoczni i zakładów. Pozwoli to na skrócenie cykli remontowych statków handlowych o 28-39%, a we flocie rybackiej o 33-40% .</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W gospodarce rybnej, nakłady inwestycyjne na dalszą rozbudowę floty rybackiej wzrosną o 29%, zaś na rozbudowę jej zaplecza lądowego - dwukrotnie. Ustalenie takich proporcji zmierza do zlikwidowania zaniedbań i zaległości w zakresie rozwoju zaplecza lądowego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Połowy morskie naszej floty rybackiej wyniosą w 1975 roku 590 tys. ton ryb, z czego dostawy na rynek krajowy wynieść mają 246 tys. ton. Pozwoli to na wzrost spożycia ryb morskich o 28%.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Resort pracuje nad perspektywicznym, kompleksowym programem rozwoju gospodarki morskiej do 1980 r.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Prowadzone są także prace nad modyfikacją i uelastycznieniem systemu planowania i zarządzania. Zmiany w tym systemie powinny zapewnić bardziej efektywną i zgodną z rozwojem całej gospodarki narodowej pracę poszczególnych branż i działów resortu.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W centrum uwagi Ministerstwa Żeglugi pozostają sprawy socjalno-bytowe pracowników zatrudnionych zarówno na morzu, jak i na lądzie. Opracowano program na lata 1972-75, przewidujący znaczną poprawę warunków pracy i warunków bhp we wszystkich przedsiębiorstwach i jednostkach resortu, poprawę działalności profilaktycznej i opieki lekarskiej nad załogami pływającymi i lądowymi, zwiększenie zakresu budownictwa mieszkaniowego, rozwój wczasów i innych form wypoczynku itd.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>