text_structure.xml
18.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 17 stycznia 1976 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Jerzego Majewskiego (PZPR) i Janusza Biernackiego (ZSL), rozpatrzyła stan realizacji:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- prawo lokalowe,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- ustawy z dnia 24 października 1974 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- prawo budowlane.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony środowiska z wiceministrem - Czesławem Kotelą, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Jerzym Brązertem, Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem - Józefem Szczerskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, Ministerstwa Komunikacji Ministerstwa Łączności, Ministerstwa Rolnictwa, Centralnego Związku Spółdzielczości Budownictwa Mieszkaniowego, Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz dyrektor Zespołu NIK - Edmund Twardowski.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad realizacją ustawy - prawo lokalowe były materiały opracowane przez Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Najwyższą Izbę Kontroli, Sprawozdawcą był poseł Jan Garlicki (SD).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Szybki rozwój budownictwa mieszkaniowego wymagał zmiany systemu prawnego, charakteryzującego się szerokim zakresem ingerencji administracyjnej w sprawy mieszkaniowe, należące z natury do sfery prawa cywilnego. Zmiany takie wprowadzało uchwalone przez Sejm w kwietniu 1974 r. prawo lokalowe.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ze szczególną aprobatą społeczną spotkały się te przepisy prawa, które wprowadziły:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- zakaz dokwaterowania osób do lokali samodzielnych, choćby w tych lokalach występowały nadwyżki powierzchni mieszkaniowej,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- zakaz dokwaterowania osób do pokoi przejściowych,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- ograniczenie najmu na podstawie decyzji administracyjnych,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- rozszerzenie możliwości zmiany lokali mieszkalnych, uznanie prawa do zamieszkania we własnym domu lub lokalu mieszkalnym,</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków wynajmującego i najemcy,</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- obowiązek współdziałania właścicieli i najemców z samorządem mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Z opinii przedstawionych przez rady narodowe miast Krakowa,~ ~Łodzi i Szczecina oraz wojewódzkie rady narodowe w Katowicach i Rzeszowie wynika, że postanowienia prawa lokalowego spotykają się z uznaniem społeczeństwa, co znalazło m.in. wyraz w większym angażowaniu środków własnych na zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Podkreślając społeczne znaczenie nowego prawa lokalowego w zakresie regulowania stosunków międzyludzkich - zwłaszcza poprzez likwidację wspólnych mieszkań, rady narodowe wskazują równocześnie na duże jeszcze trudności w jego praktycznej realizacji. Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych nie pozwala w obecnej chwili i przez najbliższe lata na pełne realizowanie postanowień ustawy, przewidującej dla każdej rodziny samodzielne mieszkanie. Trudności powstają niejednokrotnie przy wykwaterowaniu lokatorów na czas remontu. W miastach o starej zabudowie remonty kapitalne, zwłaszcza obiektów zabytkowych znacznie przekraczają przewidziany w prawie lokalowym czasokres 6-ciu miesięcy.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Notuje się jeszcze przypadki samowoli w zajmowaniu mieszkań. Czynią to najczęściej osoby z poza granic danego miasta lub mieszkające w pomieszczeniach niemieszkalnych. Przyjęte w prawie lokalowym ustalenia, że pomieszczenia zastępcze muszą mieć 5 m2 powierzchni mieszkalnej na osobę - stanowią z jednej strony utrudnienia dla właściwych organów, z drugiej strony stwarzają swego rodzaju premię dla osób zajmujących mieszkania samowolnie.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Nie wszyscy ministrowie ustalili wykazy stanowisk, które upoważniają do korzystania z mieszkań funkcyjnych. W związku z tym niektóre zakłady pracy posiadające mieszkania z własnego budownictwa uznają wszystkie swoje mieszkania jako funkcyjne. Wykaz mieszkań funkcyjnych winien być podany do publicznej wiadomości, a pozostałe mieszkania powinny być przydzielane przez terenowe organa administracji państwowej. Rady narodowe winny mieć prawo sprawdzania, czy mieszkania zostały uznane przez zakłady pracy za funkcyjne, zgodnie z przepisami ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Trudności w realizacji prawa lokalowego mogłyby być mniejsze, gdyby organa lokalowe wykazały większą sprawność działania. Zdarzają się np. przypadki niezasiedlenia przez dłuższy czas oddanych do eksploatacji mieszkań. Nie zawsze prawidłowa jest polityka przydzielania mieszkań.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Krótki okres obowiązywania prawa lokalowego nie stwarza jeszcze warunków oceny wszystkich jego sformułowań. Przestrzegając jednak w pełni zasady tego prawa zapewni się dalsze doskonalenie form współżycia społecznego obywateli.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad realizacją ustawy - prawo budowlane były materiały opracowane przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Najwyższą Izbę Kontroli Sprawozdawcą był poseł Gabriel Górtowski (SD).</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Od wdrożenia w życie ustawy - prawo hodowlane nie minął jeszcze rok, można już jednak stwierdzić, że stworzyło ono lepsze warunki realizacji procesu inwestycyjnego. W szczególności pozytywnie ocenić należy przeniesienie odpowiedzialności za techniczną stronę realizacji inwestycji z inwestora na projektanta i wykonawcę oraz uproszczenie formalności związanych z przygotowaniem inwestycji. Poważne są osiągnięcia terenowych organów administracji w zakresie zapewnienia ładu przestrzennego, większego uporządkowania zabudowy miast i wsi, poprawy wyglądu obiektów budowlanych, zharmonizowania ich z otoczeniem, zwiększenia dbałości w estetykę zabudowy.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Dotychczasowa praktyka stosowania prawa budowlanego wskazuje równocześnie na potrzebę znowelizowania niektórych przepisów wykonawczych oraz zwiększenia troski władz centralnych i terenowych o rozwiązywanie wielu problemów występujących w terenie.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Należałoby m.in. znowelizować zarządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane, zarządzenia w sprawie warunków technicznych wykonania i odbioru robót, które utraciły aktualność ze względu na wprowadzenie do budownictwa nowych technologii oraz zmian norm i przepisów technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Prawo budowlane zobowiązuje jednostki gospodarki uspołecznionej uczestniczące w projektowaniu i wykonywaniu robót budowlanych do zapewnienia kontroli wewnętrznej wykonywanych prac projektowych i robót budowlanych. Do kontroli i weryfikacji prac projektowych powołane są specjalne komisje i zespoły robocze, natomiast w przedsiębiorstwach budowlanych kontrola wewnętrzna działa sporadycznie i często ogranicza się do formalnych stwierdzeń. Brak należytej kontroli jakości wykonywanych robót i brak nadzoru inwestorskiego w konsekwencji wpływa na obniżenie jakości wykonawstwa robót budowlanych. Wydaje się koniecznym, aby resort budownictwa opracował formy organizacyjne i zasady działania komórek czy działów kontroli wewnętrznej w przedsiębiorstwach budowlanych oraz zasady działania służb nadzoru technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Podstawowym warunkiem właściwego wdrożenia w życie prawa budowlanego powinna być dobrze przygotowana pod względem zawodowym kadra pracowników organów administracji, zwłaszcza w jednostkach podstawowych, tj. urzędach gminnych, gdzie realizacją przepisów prawa budowlanego zajmują się pracownicy nieposiadający niebezpiecznych kwalifikacji.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Pomimo wysiłków organów administracji spotyka się jeszcze zjawisko samowoli budowlanej. Przejawia się to w formie budowaniu bez uzyskania pozwolenia na budowę bądź też prowadzenia robót budowlanych niezgodnych z warunkami pozwolenia. Dość często zdarza się, że indywidualni rolnicy traktują dokumentację techniczną jako wymóg formalny, niezbędny dla uzyskania pozwolenia na budowę; nabywają oni dostępny projekt typowy, a budują według własnego planu i pomysłu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Oceniając stan realizacji prawa budowlanego, mieć trzeba na względzie, że wprowadzone zostało ono w życie niemal równocześnie z reformą administracji, co nie mogło nie zaciążyć na pełnej i prawidłowej realizacji jego przepisów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">W okresie bieżącej kadencji Komisja wielokrotnie badała prawidłowość rozdziału mieszkań z puli rad narodowych. Nadal zdarzają się jednak przypadki przydzielania takich mieszkań rodzinom, którym one nie przysługują z uwagi na wysokość dochodu przypadającego na 1 osobę. Należałoby konsekwentnie przestrzegać obowiązujące w tym zakresie przepisy i stosować surowe sankcje za ich łamanie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Popularyzacja obowiązujących przepisów prawa lokalowego nadal nie jest zadowalająca. Na spotkaniach z posłami wyborcy stawiają pytania świadczące o nieznajomości przysługujących im uprawnień z tytułu prawa lokalowego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Uzupełnienia wymagają niektóre przepisy prawa budowlanego. Obecnie architekt miejski może wydać zezwolenie na budowę lokalu, którego powierzchnia nie przekracza 110 m2. Na większe obiekty wymagane jest zezwolenie wojewódzkiej rady narodowej. Ten stan rzeczy utrudnia prowadzenie prawidłowej polityki budowlanej w miastach.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Uproszczenia wymagają przepisy dotyczące wydawania zezwoleń na wznoszenie budynków mieszkalnych na wsi. W tej chwili zezwolenia takie mogą być wydawane tylko na budowę domu nieprzekraczającego swymi rozmiarami 110 m2. Na wsi często współżyją ze sobą wielopokoleniowe rodziny, którym należałoby umożliwić budowę większych domów mieszkalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBronisławJaromin">Bardziej konsekwentnie przestrzegać trzeba przepisy prawa lokalowego, które przewidują przydzielanie mieszkań z puli rad narodowych, przede wszystkim osobom najmniej zarabiającym.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełBronisławJaromin">Słuszne są wnioski w sprawie zwiększenia dopuszczalnej kubatury budynków mieszkalnych na wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyZarząduGłównegoZwiązkuInżynierówiTechnikówBudownictwaStefanFarjaszewski">Wiele problemów szczegółowych związanych z realizacją prawa budowlanego zostało uregulowanych przez wydane rozporządzenia wykonawcze; są jednak problemy regulowane aktami niższego rzędu wydanymi przed uchwaleniem prawa budowlanego. Niektóre z nich są zdezaktualizowane. Nowelizacji wymaga m.in. zarządzenie w sprawie warunków technicznych wykonania i odbioru robót. Nie we wszystkich województwach powołane zostały komisje uprawnione do przyznawania wymaganego przez prawo budowlane stwierdzenia kwalifikacji budowlanych. Za słuszne uznać należy zamierzenia resortu budownictwa dotyczące powołanie specjalnego organu zapewniającego kontrolę jakości robót budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanWojno">Ustawy zostały z zadowoleniem przyjęte przez społeczeństwo wykonawców. Już obecnie, mimo krótkiego czasu od wejścia ich w życie, realizacja przynosi pozytywne rezultaty. Czynnikiem, który wpłynął na pewne niedostatki w wykonywaniu przepisów tych ustaw była reforma administracji. Wraz z okrzepnięciem nowego jej systemu, powstaną lepsze warunki realizacji ustaw. Wymaga to przeszkolenia pracowników aparatu, zwłaszcza urzędów gminnych. Bardziej energicznie przeciwdziałać trzeba samowolnemu zajmowaniu lokali; zapewnić lepsze warunki osobom wykwaterowanym w związku z remontami budynków. Więcej uwagi poświęcić trzeba przygotowaniu terenów pod budowę, zwłaszcza w miastach o starej zabudowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełReginaMaciejewska">Prawo lokalowe wyeliminowało zjawisko dokwaterowania. Prowadzi to niekiedy do koncentrowania w jednych rękach zbyt dużego metrażu, co umożliwia zarobkowe wynajmowanie lokali.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełReginaMaciejewska">Należałoby zapewnić pomoc dla osób upoważnionych z racji wysokości zarobków do otrzymania mieszkania z puli rad narodowych wówczas, gdy na danym terenie prowadzi się wyłącznie budownictwo spółdzielcze.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełReginaMaciejewska">Prawo budowlane wyeliminowało inwestorską kontrolę jakości. Kontrola jakości prowadzona przez samych wykonawców budzi poważne zastrzeżenia.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełReginaMaciejewska">Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Architektów Polskich - Jerzy Buszkiewicz: Słuszność przepisów ustawy o prawie budowlanym potwierdzona została w praktyce.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełReginaMaciejewska">Praktyka uczy, że wewnętrzna kontrola wykonawców nie zastąpi kontroli inwestora. Jest ona niezbędna m.in. ze względu na dużą kapitałochłonność i pracochłonność wznoszonych obiektów. Obecnie prowadzi się dokładną kontrolę projektu, natomiast brak dostatecznej kontroli jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełReginaMaciejewska">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister administracji gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Czesław Kotela, wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Jerzy Brązert oraz wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów - Leon Palczyński.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełReginaMaciejewska">M.in. wiceminister Kotela stwierdził, że czasokres obowiązywania prawa lokalowego jest jeszcze zbyt krótki, aby można było w pełni ocenić jego słuszność, zarysowały się już pewne prawidłowości, które pozytywnie odczuwa społeczeństwo. Jedną z takich podstawowych prawidłowości jest stopniowe zmniejszanie się ingerencji państwa Ujawnione trudności nie mają charakteru zasadniczego.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełReginaMaciejewska">W prawie budowlanym trudności wynikają głównie z reformy podziału administracyjnego. Obecnie wiele spraw, które w poprzednim etapie powodowały pewne nieprawidłowości stopniowo się reguluje.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełReginaMaciejewska">Podstawową sprawą staje się teraz podnoszenie kwalifikacji kadr, od których zależne jest prawidłowe realizowanie przepisów prawa budowlanego. Poziom tych kadr w województwach i miastach jest stosunkowo dobry, natomiast sytuacja kadrowa w gminach nie przedstawia się jeszcze najlepiej.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełReginaMaciejewska">Wiceminister Brązert poinformował o zamierzeniach resortu dotyczących powołania niezależnych od przedsiębiorstw organów kontroli jakości budownictwa.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełReginaMaciejewska">Jak wynika z wyjaśnień wicedyrektora Pałczyńskiego, władze terenowe dysponować będą poważnie zwiększonymi środkami na finansowanie wkładów mieszkaniowych dla najniżej zarabiających osób ubiegających się o mieszkania na terenach, gdzie występuje tylko budownictwo spółdzielcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanuszBiernacki">Prawo lokalowe obowiązuje od półtora roku, prawo budowlane od 10 miesięcy; jest to więc okres zbyt krótki, aby na jego podstawie można było wyciągać wnioski pozwalające na pełną ocenę obu aktów prawnych. Tym niemniej potwierdziła się już w praktyce celowość ich uchwalenia. Ujawniła się równocześnie potrzeba bardziej zdyscyplinowanego realizowania ich postanowień. Tym województwom, w których trudności realizacyjne występują szczególnie ostro, trzeba udzielić pomocy, przede wszystkim nasycając je kwalifikowanymi kadrami i zapewniając ich szkolenie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanuszBiernacki">Praktyka stosowania ustaw dowodzi również potrzeby pogłębienia i zapewnienia skuteczności kontroli.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanuszBiernacki">W jak najszybszym terminie należy wydać brakujące jeszcze akty wykonawcze do obu ustaw.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanuszBiernacki">Za szczególnie ważny problem uznać należy takie praktyczne wdrażanie przepisów prawa budowlanego, aby preferowana była jakość budownictwa; stosowane coraz powszechniej w budownictwie nowe technologie wymagają większej precyzji wykonawstwa, aniżeli technologie stare.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełJanuszBiernacki">Komisja zleciła podkomisji opracowanie opinii w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>