text_structure.xml
23.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 4 grudnia 1975 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1976 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z ministrem Adamem Glazurem, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z I zastępcą ministra - Zdzisławem Drozdem, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z prezesem Czesławem Przewoźniakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego oraz dyrektorzy zespołów NIK - Józef Ciesielski i Edmund Twardowski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych przedstawił minister - Adam Glazur.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Projekt planu przewiduje, że wartość produkcji budowlano-montażowej będzie w roku 1976 o 7,4 proc. większa niż w 1975 r., a wartość wyprodukowanych materiałów budowlanych wzrośnie o ponad 10 proc.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Od kilku lat budownictwo realizuje zadania w warunkach rozwiniętego frontu inwestycyjnego. Zjawisko to powoduje rozpraszanie środków produkcji na dużej liczbie jednocześnie prowadzonych budów, ich nieefektywne wykorzystanie, wzrost kosztów oraz nie sprzyja skracaniu cykli realizacji inwestycji. Zawężenie frontu inwestycyjnego poprzez zdecydowane ograniczenie programu inwestycji nowo rozpoczynanych jest podstawowym zadaniem w 1976 r.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zadania rzeczowe w budownictwie mieszkaniowym w 1976 r. mają być o 9,5 proc. wyższe od przewidywanych efektów w 1975 r. Realizowane one będą w warunkach znacznych i zróżnicowanych napięć terenowych, zwłaszcza w rejonach koncentracji budownictwa przemysłowego i w dużych aglomeracjach miejskich. Dodatkowe trudności i napięcia w budownictwie mieszkaniowym wynikają ze wzrostu udziału zadań realizowanych w cyklach jednorocznych oraz zadań realizowanych jednocześnie z uzbrojeniem terenów. Warunkiem utrzymania wysokiego wzrostu zadań rzeczowych w budownictwie mieszkaniowym w 1977 r. jest rozpoczęcie 1976 r. odpowiedniej ilości stanów surowych i właściwe ich zaawansowanie na koniec roku.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W budownictwie przemysłowym zakłada się zrealizowanie szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej zadań o wartości kosztorysowej 97 mld zł. Zadania te ocenia się jako bardzo napięte.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Ważnym zagadnieniem jest zagospodarowanie zgromadzonych dla niektórych inwestycji maszyn i urządzeń. Zdarzają się bowiem przypadki gromadzenia przez inwestorów maszyn i urządzeń w terminach niezgodnych z harmonogramem realizacji inwestycji, podczas gdy na innych budowach występują znaczne opóźnienia dostaw maszyn w stosunku do stanu zaawansowania robót.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W 1976 r. nadal liczyć się trzeba ze znacznymi trudnościami w transporcie i przewozach dla budownictwa. Jednym z wielu kierunków racjonalizacji przewozów jest rozwój sieci stacji przesypowych cementu i stacji przeładunkowych kruszyw.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Podstawowym czynnikiem intensyfikacji produkcji i przyśpieszania realizacji zadań jest wzrost wydajności pracy. W myśl założeń planu ma ona wzrosnąć o 10 proc.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Potencjał resortu budownictwa jest prawie w całości obciążony robotami kontynuowanymi. W tych warunkach urzędy wojewódzkie i resorty powinny ściśle dostosować swój program inwestycyjny do przyznanego limitu mocy. Jeśli zajdzie potrzebą powinny one ograniczyć nakłady nawet na inwestycjach kontynuowanych poza budownictwem mieszkaniowym. Działanie takie jest niezbędne dla uporządkowania frontu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska przedstawił I zastępca ministra - Zdzisław Drozd.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Plan przewiduje oddanie do użytku w 1976 r. 277 tys. mieszkań, a więc o około 7 proc. więcej niż w 1975 r. wymagać to będzie m.in. szybkiego uzbrojenia terenów pod to budownictwo. Jest to zadanie trudne; jego realizacja wymagać będzie dużej koncentracji sił i środków.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Plan na 1976 r. przewiduje poważny rozwój usług komunalnych i wzrost nakładów na ten cel. Wzrosną dostawy wody, zwiększy się ilość osób przewiezionych środkami komunikacji miejskiej, podejmowane będą wysiłki na rzecz poprawy usług remontowo-budowlanych i lokalowych. Wymagać to będzie lepszej organizacji pracy przedsiębiorstw usługowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Poważne zadania przewiduje się w zakresie ochrony środowiska naturalnego; trzykrotnie wzrastają nakłady na ochronę powietrza, wysokie są nakłady na ochronę wód. Rozwijane będą formy zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów przemysłowych. Zakłada się dalszy rozwój przedsiębiorstw budownictwa komunalnego. Przyrost mocy produkcyjnych tych przedsiębiorstw nastąpić ma głównie dzięki zwiększeniu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWładysławJanik">Praktyka ostatnich lat dowodzi, że w toku realizacji zadań planowych rozszerzono front robót budowlanych zlecając mu wykonanie dodatkowych obiektów. Powodowało to opóźnienia w oddawaniu do użytku rozpoczętych poprzednio obiektów oraz przesuwanie na dalszy plan inwestycji towarzyszących. Dlatego słuszne jest zapowiadane na 1976 r. wzmocnienie dyscypliny inwestycyjnej, jak również przyjęcie zasady koncentracji potencjału na inwestycjach rozpoczętych, co powinno przynieść efekcie przyspieszenie oddawania ich do użytku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełWładysławJanik">Projektuje się, że cały przyrost zdolności wykonawczych budownictwa w 1976 r. wynikać będzie z wzrostu wydajności pracy. Wymaga to przyspieszenia mechanizacji prac, jak również lepszego wykorzystywania maszyn budowlanych oraz potencjału fabryk domów, lepszej synchronizacji programów produkcji elementów i montażu. Przezwyciężyć trzeba występujące w niektórych fabrykach domów tendencje do uzyskiwania lepszych wyników finansowych poprzez wytwarzanie zbyt dużej ilości elementów niewymagających większego nakłada pracy przy niepełnej realizacji planu produkcji elementów bardziej pracochłonnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełWładysławJanik">Przewidywany na rok przyszły szybszy wzrost produkcji materiałów budowlanych niż stawianych przed budownictwem zadań, stworzyć powinien budownictwu lepsze warunki wykonania zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanGarlicki">Zorganizowana niedawno w Poznaniu międzynarodowa wystawa sprzętu komunalnego dowodzi, że mamy spory dorobek konstrukcyjny w tym zakresie. Rzecz w zwiększaniu produkcji maszyn i urządzeń dla gospodarki komunalnej. Plan przyznaje wysoką rangę sprawom oczyszczania wód i powietrza atmosferycznego. Działania w tej dziedzinie objąć powinny nie tylko likwidację skutków zanieczyszczeń, lecz również takie doskonalenie procesów technologicznych w przemyśle, aby źródła zanieczyszczeń były jak najmniejsze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanGarlicki">W projekcie planu budownictwa na 1976 r. wydzielono jako oddzielną pozycję budownictwo indywidualne. Oznacza to, że rozwiązanie tego problemu nie będzie już wyłącznie sprawą prywatnych inwestorów. Zabezpieczyć należy pulę materiałów dla tego budownictwa, odpowiednią organizację prac geodezyjnych i projektowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanGarlicki">80 proc. nowo zbudowanych w miastach mieszkań ma być zagospodarowana przez spółdzielczość mieszkaniową, 20 proc. - przez zakłady pracy. Zakłady pracy wznoszące dla swych załóg domy mieszkalne powinny ograniczać zapotrzebowanie na lokale spółdzielcze. Jeśli będą wykorzystywały obydwa źródła, wydłuży się znacznie okres oczekiwania na mieszkania spółdzielcze kandydatów niepopieranych przez te zakłady.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełJanGarlicki">Plan przewiduje wydatkowanie na inwestycje komunalne 15 mld zł, a dalsze 5 mld zł wpłynąć ma od zakładów przemysłowych, które powinny partycypować w budowie wodociągów, kanalizacji, oczyszczalni itp. Należy konsekwentnie egzekwować te sumy od zakładów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełJanGarlicki">Poważne zadania stoją przed resortem w dziedzinie przygotowania terenów pod budownictwo mieszkaniowe. Wymaga to szybkiej rozbudowy przedsiębiorstw specjalistycznych, wykonujących tego typu prace.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełJanGarlicki">Zbyt niskie wydają się środki przeznaczone na komunikację miejską w roku przyszłym. Jest to tym bardziej niepokojące, że stan sporej części eksploatowanych obecnie autobusów kwalifikuje się do kasacji, a więc faktyczny przyrost nowego taboru będzie minimalny. Wysokość przewidzianych nakładów nie stwarza perspektywy poprawy sytuacji w komunikacji miejskiej i podmiejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefMarchewka">W przyszłym roku i w latach następnych budownictwo mieszkaniowe prowadzone będzie przeważnie na nowych, nieuzbrojonych terenach; w związku z tym wydatnie wzrastają obowiązki geodetów. Prace geodezyjne wykonywane muszą być z wyprzedzeniem; opóźnienia w tej dziedzinie już dziś wpływają na zwolnienie tempa pracy budownictwa.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJózefMarchewka">Intensyfikacji budownictwa towarzyszyć musi poprawa jakości i trwałości wykonywanych robót. Zbyt często jeszcze solidność wykonawstwa budzi wiele zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJózefMarchewka">Planuje się w przyszłym roku znaczny wzrost przewozu materiałów budowlanych i gotowych elementów transportem samochodowym, a równocześnie ustala się analogiczny jak w br. stan zatrudnienia kierowców.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJózefMarchewka">Bardzo zaniedbana jest gospodarka komunalna w rejonach nadmorskich. Oczyszczalnie ścieków należą tutaj do rzadkości. Ścieki odprowadza się do morza, a równocześnie w wielu miejscowościach powstają nowe ośrodki rekreacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełJózefMarchewka">Poważne są zaniedbania w mieszkaniowej gospodarce remontowej. Musimy zahamować dewastację starej substancji mieszkaniowej, która długo jeszcze powinna nam służyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełGabrielGórtkowski">Władze terenowe nie będą miały w swej dyspozycji [NIECZYTELNE] przeznaczonych dla mieszkańców [NIECZYTELNE] podlegających rozbudowie. Taka sytuacja ujawniła się juz w Łodzi w związku z modernizacją tego miasta. Tzn. izby zastępcze uzyskiwane ze spółdzielczości mieszkaniowej zmniejszają ilość i [NIECZYTELNE], którą spółdzielczość ta przeznacza dla swych oczekujących przez wiele lat na mieszkanie członków.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełGabrielGórtkowski">Zapewnić trzeba bardziej racjonalne niż dotąd dysponowanie przez zakłady pracy lokalami pochodzącymi z budownictwa zakładowego. Niejednokrotnie mieszkania, które powinny być przeznaczano dla niezbędnych fachowców, otrzymywali ludzie niezaliczający się do tej grupy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełGabrielGórtkowski">Niewielkie są perspektywy wzbogacanie taboru komunikacji miejskiej w 1976 r. Ilość kwalifikujących się do kasacji autobusów jest spora. Pożądane byłoby uzupełnienie planowanych przydziałów zarówno autobusów, jak i tramwajów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszBiernacki">Z dużą satysfakcją należy stwierdzić postęp jaki w ciągu ostatnich kilku lat dokonał się w budownictwie i w gospodarce komunalnej. Założenia projektu planu pozwalają oczekiwać, że ten dynamiczny rozwój będzie utrzymany. Warto również podkreślić, że projekt uwzględnia nową sytuację, jaka zaistniała w związku z nowym podziałem administracyjnym kraju.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanuszBiernacki">Komisja [NIECZYTELNE] wskazywała na potrzebę uwzględniania [NIECZYTELNE] środków na budownictwo i gospodarkę komunalną między województwa nie tylko dynamiki ich rozwoju, lecz również ilości mieszkańców oraz istniejącego na danym terenie stanu substancji mieszkaniowej i urządzeń gospodarki komunalnej, w nowym układzie terytorialnym, te właśnie przesłanki powinny być szczególnie uwzględniane.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanuszBiernacki">Słusznie projekt planu wiele miejsca poświęca budownictwu indywidualnemu. W [NIECZYTELNE] województwach to właśnie budownictwo ma duże szanse rozwoju, o ile zostanie mu udzielona odpowiednia pomoc.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJanuszBiernacki">Wiele uwagi poświęcić musi resort gospodarki terenowej i ochrony środowiska w 1976 r. działaniom na rzecz rozwiązywania problemów gospodarki komunalnej na wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanWojno">Stopień wywiązywania się budownictwa z napiętych, stale wzrastających zadań w okresie minionych kilku lat upewnia, że również założone na 1976 wskaźniki zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanWojno">1976 r. traktować należy jako rok wyjściowy dla kolejnej 5-latki. W roku tym należy przyspieszyć rozwiązanie problemów, których opóźnienia są dotkliwie odczuwalne przez społeczeństwo. Dotyczy to m.in. budownictwa małych obiektów socjalnych, budownictwa towarzyszącego w osiedlach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJanWojno">Duże ilości materiałów budowlanych gromadzone są lasami przez zamierzających podjąć indywidualne budownictwo. W sytuacji kiedy na rynku odczuwa się niedostatek materiałów budowlanych należałoby przyspieszyć podejmowanie budowy, udzielając prywatnym inwestorom daleko idącej pomocy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełJanWojno">Wiele małych miast i osiedli odczuwa niedostatek wody. Resort powinien podjąć energiczniejsze niż dotąd działania na rzecz rozbudowy urządzeń wodociągowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełHenrykStawski">Z doniesień prasowych i z wystąpień przedstawicieli resortu przed kamerami TV wynika, że w skali kraju zbilansowaliśmy produkcję cementu z zapotrzebowaniem. Nadal jednak w niektórych regionach kraju odczuwa się brak tego materiału budowlanego zwłaszcza na wsi; nierytmiczne są tu jego dostawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełBronisławJaromin">Do niedawna jeszcze pojęcie gospodarka komunalna odnosiło się tylko do miast. Mieszkańców wsi gospodarką tą nie byli objęci. Pozytywnie więc należy ocenić, że zaczyna ona wkraczać na wieś, choć na razie w skali niewspółmiernie małej do potrzeb. Szczególnie trudna sytuacja panuje w tej dziedzinie w regionach turystycznych, do których zaliczyć można m.in. region w nowosądecki. W myśl założeń programu rozwoju turystyki, nowosądeckie przyjąć będzie musiało znacznie większe niż dotychczas ilości turystów. Władze tego województwa chciałyby zapewnić przybywającym jak najlepsze warunki. Trudno jednak będzie zamierzenie to zrealizować. Na rozbudowę urządzeń gospodarki komunalnej świadczą w poważnej mierze zlokalizowane na danym terenie zakłady przemysłowe. Nowosądeckie, podobnie jak inne tereny turystyczne nie ma takich zakładów. Nie ma więc dostatecznych środków na rozwój gospodarki komunalnej. Rejonem turystycznym trzeba więc przyjść z pomocą.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełBronisławJaromin">Ludności niezwiązanej z rolnictwem nie będą udzielane zezwolenia na budowę mieszkań na terenie wsi. Gdzie więc zamierza się przydzielać im działki budowlane. Lokalizowanie takich działek w okolicach miast nie zawsze jest uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełBronisławJaromin">Spółdzielniom kółek rolniczych zabezpieczyć należy przydziały materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełBronisławJaromin">Urzędy gminne powinny, udzielając zezwoleń na budownictwo indywidualne, zapewnić przydziały materiałów budowlanych. W praktyce jednak obowiązek ten nie jest przez urzędy gminne realizowany. Stwarza to możliwości dla wielu nielegalnych transakcji, powstawania „czarnego rynku” materiałów budowlanych, na którym ceny kształtują się bardzo wysoko. W tej sytuacji słuszne byłoby ograniczanie ilości wydawanych zezwoleń do poziomu gwarantującego pokrycie zapotrzebowania na materiały budowlane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarianMatera">Nierównomierny jest stopień nasycenia przedsiębiorstw budownictwa rolniczego w maszyny i sprzęt. Wiele tych przedsiębiorstw, budując duże obiekty inwentarskie, posługuje się tradycyjnymi przestarzałymi metodami pracy. Nie dość też rozwinięta jest sieć wypożyczalni sprzętu budowlanego w Spółdzielniach Kół Rolniczych. Przy rozdziale maszyn budowlanych należy lepiej niż dotąd uwzględniać stan posiadania i potrzeby danego terenu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełMarianMatera">Niedostateczny postęp w zakresie utylizacji względnie usuwania odpadów pogłębia zagrożenie środowiska naturalnego. Apele i postulaty w sprawie zagospodarowania opakowań szklanych i plastikowych, suchego chleba itp. - nie przyniosły dotąd rezultatów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełMarianMatera">Nierównomierne jest zaopatrywanie rynku w materiały budowlane. W niektórych gminnych spółdzielniach znaleźć można nadmierne zapasy niektórych materiałów budowlanych, przy kompletnym braku innych. Wydaje się, że rozdział i dystrybucja materiałów są przypadkowe i mało elastyczne.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełMarianMatera">Rozważyć należy zasady, na jakich przydziela się mieszkania osobom najmniej zarabiającym i emerytom, którzy opuszczać muszą swoje dotychczas zajmowane lokale w związku z przebudową miast. Mieszkania spółdzielcze są dla tej kategorii ludzi zbyt drogie.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełMarianMatera">W ciągu ostatnich 5 lat dokonały się w budownictwie i w gospodarce komunalnej poważne zmiany na lepsze; postęp jest wyraźnie odczuwany. Jest on wynikiem usprawnienia organizacji i podniesienia na wyższy poziom pracy obu resortów oraz załóg przedsiębiorstw resortom tym podległych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZbigniewNadratowski">Realizacja założeń planu powinna przynieść w efekcie likwidację nieprawidłowości utrudniających prace budownictwa. Dzięki lepszemu niż poprzednio zbilansowaniu wielkości mocy przerobowych i dostaw materiałów budowlanych z zadaniami - można będzie osiągnąć lepsze wyniki rzeczowe.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZbigniewNadratowski">Rysuje się obawa, czy przyjęte w projekcie planu resortu gospodarki komunalnej proporcje między wzrostem wydajności pracy i produkcji, zakładające znacznie szybszy wzrost wydajności niż produkcji przedsiębiorstw remontowo-budowlanych będą mogły być realizowane wszędzie. Trudności powstać mogą w wielkich miastach charakteryzujących się starą zabudową i dużym stopniem zużycia.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełZbigniewNadratowski">Założenia planu nie stwarzają pomyślnych perspektyw dla lepszego pokrycia zapotrzebowania na usługi komunikacji miejskiej. Podstawą do takiego stwierdzenia stwarza zarówno wielkość dostaw środków transportu, jak i nie dość sprawna organizacja remontów oraz brak części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełZbigniewNadratowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Adam Glazur, I zastępca ministra administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Zdzisław Drozd oraz prezes Urzędu Geodezji i Kartografii - Czesław Przewoźnik.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełZbigniewNadratowski">Przewodniczący Komisji - poseł Jerzy Majewski (PZPR): Jednym z podstawowych warunków realizacji planów budownictwa w roku przyszłym będzie koncentracja działań inwestycyjnych. Zapewnić tą drogą trzeba jak najszybsze wykonanie zadań rozpoczętych w latach ubiegłych. Niezbędna jest dalsza poprawa organizacji pracy w budownictwie. Dążyć trzeba do bardziej racjonalnego wykorzystania maszyn budowlanych, do bardziej racjonalnej gospodarki kadrami i czasem pracy. Tylko w ten sposób zagwarantować można będzie realizację przyszłorocznych zadań bez wzrostu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełZbigniewNadratowski">Koncentrować trzeba również uwagę na właściwym gospodarowaniu materiałami budowlanymi przeznaczonymi do dyspozycji wszystkich gestorów, tj. resortu, rad narodowych oraz organizacji wiejskich.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PosełZbigniewNadratowski">Rozważyć trzeba możliwość zwiększenia ponad założenia planu dostaw taboru dla komunikacji miejskiej oraz usprawnienia komunikacji podmiejskiej PKP.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PosełZbigniewNadratowski">Dalszy rozwój budownictwa mieszkaniowego uwarunkowany jest pełną realizacją zamierzeń w zakresie uzbrojenia terenów pod to budownictwo. Należy wykorzystać wszelkie możliwości rozszerzenia zakresu tych prac, aby zabezpieczyć infrastrukturę niezbędną przy przekroczeniu planów budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PosełZbigniewNadratowski">W przyszłym roku nie przewiduje się wydzielonej do dyspozycji władz terenowych puli lokali mieszkalnych dla potrzeb mieszkańców wykwaterowanych z domów przeznaczonych do rozbiórki i innych nieodpowiednich pomieszczeń. Lokale takie ma zapewnić spółdzielczość mieszkaniowa. Niezbędne jest udzielanie ludziom najniżej zarabiającym pomocy finansowej na wkłady mieszkaniowe i ewentualnej pomocy przy płaceniu czynszów.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PosełZbigniewNadratowski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1976 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>