text_structure.xml
15.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 maja 1975 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1974 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Januszem Anuszewskim, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Zdzisławem Drozdem, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z wiceprezesem Franciszkiem Ołdakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz dyrektorzy zespołów NIK - Edmund Twardowski i Józef Ciesielski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne i analityczne opracowane przez resorty i Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi nt. realizacji planu i budżetu w 1974 r. przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych przedstawił poseł Józef Rospęk (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Plan na 1974 r. stawiał przed Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych trudne i napięte zadania.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Nadzorowane przez resort przedsiębiorstwa budowlane i przemysłowe osiągnęły poziom rozwoju zakładany na rok 1975. Wartość robót budowlano-montażowych przekroczyła o 2,6 proc. założenia planu. Wysoki wzrost produkcji osiągnięto w ponad 70 proc. dzięki zwiększonej wydajności pracy. Stosowanie na coraz szerszą skalę metod przemysłowych, usprawnienia organizacyjne oraz lepsze przygotowanie przedsiębiorstw budowlano-montażowych do sezonu zimowego wpłynęły na dalszą poprawę rytmiczności produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Efektywniejsze metody gospodarowania znalazły wyraz w pomyślnej na ogół realizacji zadań w poszczególnych rodzajach budownictwa. W budownictwie mieszkaniowym zadania 1974 r. przekroczono o 2,9 proc., a w budownictwie towarzyszącym - o 1,8 proc. Z nadwyżką wykonano także plan budownictwa szkolnego. Plan zakładał przekazanie do eksploatacji w 1974 r. 165 obiektów, w tym 137 szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej. Przekazano natomiast łącznie 140 obiektów, w tym 119 szczególnie ważnych. Realizację 66 spośród 140 przekazanych obiektów zakończono przed terminem. Zrównoważyło to z nadwyżką straty wynikające z opóźnienia budowy 11 obiektów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wartość materiałów budowlanych produkowanych przez podległe resortowi zakłady produkcyjne wzrosła o 16,6 proc. w stosunku do 1973 r. i osiągnęła najwyższą dynamikę w ciągu ostatnich czterech lat. O 10 proc. wzrosły dostawy materiałów budowlanych przeznaczonych dla odbiorców rynkowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W wyniku występującej już od stycznia 1974 r. wyższej niż założono w planie dynamiki budownictwa konieczne stało się zapewnienie dostaw materiałów w ilości gwarantującej wykonanie zadań dodatkowych budownictwa. Temu celowi podporządkowano m.in. przedsięwzięcia inwestycyjne służące zwiększeniu produkcji materiałów szczególnie poszukiwanych (cement, kruszywa, betony, konstrukcje stalowe).</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W celu utrzymania wysokiego tempa rozwoju budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych konieczna jest dalsza rozbudowa zaplecza produkcyjnego oraz poprawa wyposażenia przedsiębiorstw i zakładów przemysłowych resortu budownictwa w sprzęt zapewniający zmniejszanie pracochłonności robót. Konieczne jest również lepsze dostosowywanie produkcji materiałów budowlanych zarówno do rosnących zadań resortu, jak i do zamierzeń inwestycyjnych związanych z innymi programami, m.in. z potrzebami szkolnictwa oraz handlu i usług. Niezbędne jest też nieustanne podnoszenie na wyższy poziom dyscypliny inwestycyjnej w celu terminowego oddawania do eksploatacji obiektów przemysłowych i ich dochodzenia do projektowanej zdolności produkcyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Uwagi nt. wykonania planu i budżetu w 1974 r. przez Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii przedstawił poseł Wacław Koral (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W roku 1974 nastąpiło dalsze zwiększenie zasobów mieszkaniowych ludności, wzrósł także stopień wyposażenia mieszkań w podstawowe urządzenia komunalne. Nastąpiła poprawa technicznego uzbrojenia miast.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Przy współpracy z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów oraz Instytutem Kształtowania Środowiska opracowano programy rozwoju dla 24 aglomeracji miejskich do 1990 r. zaktualizowano 211 planów ogólnych miast oraz opracowano uproszczone plany gmin dla 2,263 miejscowości.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W ponad 400 kontrolowanych zakładach przemysłowych uzyskano zmniejszenie emisji pyłów do atmosfery. Na budowę oczyszczalni ścieków wydatkowano o 31 proc. więcej niż w roku 1973.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wybudowane obiekty komunalne o wartości 12,5 mln zł, w rezultacie wykonano 91,2 zadań planowanych na rok ubiegły; wartość tych obiektów przewyższa o 40 proc. oddane do użytku w roku 1973.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W porównaniu z rokiem 1973 wzrosły o 5 proc. nakłady na naprawę i modernizację budynków mieszkalnych administrowanych przez rady narodowe, a o 13 proc. - na kapitalne remonty urządzeń komunalnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Pomyślna na ogół realizacja zadań w latach 1971-1974 pozwala mieć nadzieję, że założenia planu 5-letniego w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego, gospodarki komunalnej oraz budownictwa komunalnego zostaną wykonane z pewną nadwyżką.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Nie osiągnięto przewidywanego zmniejszenia zanieczyszczeń pyłowych atmosfery, w porównaniu z 1973 r. zanotowano wzrost zanieczyszczeń gazowych. Nie uległ istotnej poprawie ogólny stan czystości wód.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Niezadowalająca jest jeszcze jakość oddawanych do użytku budynków mieszkalnych; zastrzeżenia dotyczą zwłaszcza jakości stosowanych materiałów, wykonawstwa robót budowlano-montażowych i wykończeniowych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Miastom brak samochodów do wywozu nieczystości stałych i płynnych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Zadania Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zostały w 1974 r. wykonane z dużą nadwyżką. Przyczyniły się do tego usprawnienia organizacyjno-techniczne prowadzące w efekcie do koncentracji wykonawstwa geodezyjnego w resorcie gospodarki terenowej i ochrony środowiska. Szczególny nacisk położono na opracowanie map inżynieryjno-gospodarczych dla potrzeb różnych dziedzin gospodarki narodowej: rolnictwa, planowania przestrzennego, budownictwa komunalnego i mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Również plany wydawnictw kartograficznych wykonane zostały w 1974 r. z nadwyżką, w wyniku czego rynek był lepiej zaopatrzony w mapy i atlasy. Uzyskano również poprawę jakości tych wydawnictw. Obecnie przygotowane są różnego rodzaju pomoce szkolne dostosowane do nowego systemu nauczania w szkole 10-letniej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W roku ubiegłym zreorganizowana została baza naukowo-badawcza geodezji i kartografii. Powstał Instytut Geodezji i Kartografii oraz samodzielne Centrum Informatyczne.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełGabrielGórtowski">Uznając poważne osiągnięcia resortu budownictwa, trudno jednak przejść do porządku nad sygnalizowanymi faktami o niewykonywaniu planu przez niektóre zjednoczenia, o niedostatecznych postępach w dziedzinie poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego. Trudno ocenić jako zadowalające wykonywanie zadań w dziedzinie budownictwa usługowego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełGabrielGórtowski">Więcej uwagi poświęcić trzeba jakości usług komunalnych. W roku 1974 w niektórych miastach zmalały dostawy taboru dla komunikacji miejskiej. W Łodzi zabrakło nakładów na modernizację i remonty torów oraz sprzętu do ich układania. Niezadowalająca jest jakość dróg w miastach. Powodem tego jest brak dobrego asfaltu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">W wielu przedsiębiorstwach budowlanych notuje się przypadki niepełnego wykorzystania maszyn i urządzeń. Bardzo poważnie obniża to efekty ekonomiczne osiągane przez te przedsiębiorstwa. Niezbędne jest skrócenie terminów usuwania wad w budynkach mieszkalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławJanik">Niedostateczne dostawy cementu powodują zakłócenia produkcji fabryki domów. Jakość elementów pochodzących z niektórych fabryk budzi jeszcze zastrzeżenia i przysparza trudności w trakcie ich montażu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełWładysławJanik">Teren nadal odczuwa deficyt usług geodezyjnych. W biurach geodezyjnych nagromadziło się wiele zaległych spraw. M.in. należy liczyć się ze znacznymi opóźnieniami zrealizowania postanowień ustawy uwłaszczeniowej. Brakuje tzw. podkładów geodezyjnych dla budownictwa oraz dokumentacji niezbędnej przy przekazywaniu gruntów rolnych na rentę lub ich odsprzedaży. Trzeba oczekiwać, że nowy podział administracyjny przysporzy biurom geodezyjnym wiele pilnych zadań.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełWładysławJanik">Pytania pod adresem przedstawicieli resortu skierowali ponadto posłowie: Marian Matera (PZPR), Janusz Biernacki (ZSL), Jerzy Majewski (PZPR).</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełWładysławJanik">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister budownictwa Janusz Anuszewski i wiceminister Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - Zdzisław Drozd.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełWładysławJanik">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1974 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełWładysławJanik">Z kolei Komisja rozpatrzyła przebieg realizacji decyzji rządowych w sprawie rozwoju lokalnej produkcji materiałów budowlanych oraz zaopatrzenia rynku w te wyroby. Sprawozdawcą był poseł Marian Matera (PZPR).</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełWładysławJanik">Mimo stworzenia odpowiednich warunków formalno-prawnych, rozwój lokalnej produkcji materiałów budowlanych nie uległ spodziewanej poprawie. W niektórych województwach - chociaż istnieją w nich znaczne zasoby surowców mineralnych - wytwórczość w tej dziedzinie nie wykazuje wyraźnego wzrostu. Z przeprowadzonych badań wynika, że przyczyną tego stanu rzeczy jest m.in. mała rentowność tej produkcji [NIECZYTELNE] sprzętu i maszyn.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełWładysławJanik">W tej sytuacji opracowany na podstawie decyzji rządu program rozwoju produkcji materiałów budowlanych z surowców miejscowego pochodzenia powinien być - po wprowadzeniu odpowiednich zmian - zlecony do realizacji nowym władzom wojewódzkim i gminnym. Niezbędne jest opracowanie, zwłaszcza w gminach, wieloletnich programów rozwoju produkcji materiałów budowlanych na lata 1976–1980, zweryfikowanie zasad polityki podatkowej w stosunku do indywidualnych producentów, zmniejszenie opłat za usługowy wypał cegły, zapewnienie producentom materiałów budowlanych stałych i rytmicznych dostaw cementu, kruszywa oraz maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełWładysławJanik">Stopień zaspokojenia zapotrzebowania na materiały budowlane jest niedostateczny. Szczególnie mocno odczuwa się na wsi brak wielu artykułów budowlanych, m.in. dachówki, papy, cementu i płyt azbestowo-cementowych; plany dostaw nie są w pełni wykonywane. Równocześnie zdarzają się przypadki przechwytywania przez odbiorców pozarynkowych materiałów przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełWładysławJanik">W celu poprawy zaopatrzenia rynku w materiały budowlane należałoby m.in.:</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełWładysławJanik">- w zdecydowany sposób zaniechać lokalizowania odbioru przez handel materiałów w oddalonych znacznie zakładach w przypadku, gdy w pobliskim terenie istnieje zakład takie materiały produkujący, - zaprzestać prowadzenia sprzedaży materiałów budowlanych z puli przeznaczonej dla indywidualnych odbiorców zakładom uspołecznionym, - przestrzegać rytmiki dostaw, - przyjąć zasadę, aby pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego lub inwentarskiego było zarazem gwarancją na dostawy materiałów.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełWładysławJanik">W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Marchewka (PZPR), Bronisław Jaromin (ZSL), Władysław Janik (PZPR) i Janusz Wójcik (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów - Jan Kaźmierczak, wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Janusz Anuszewski, dyrektor Zespołu NIK - Józef Ciesielski, wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Zdzisław Drozd oraz przedstawiciele MHWiU i CRS „Samopomoc Chłopska”.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PosełWładysławJanik">Przewodniczący Komisji poseł Jerzy Majewski podkreślił konieczność usunięcia wszystkich ekonomicznych hamulców rozwoju produkcji lokalnej materiałów budowlanych. Tą drogą stworzy się możliwości lepszego zaopatrzenia odbiorców indywidualnych w mieście i na wsi. Temu celowi powinno również służyć przeciwdziałanie przechwytywaniu przez jednostki gospodarki uspołecznionej materiałów budowlanych z puli przeznaczonej dla nabywców indywidualnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>