text_structure.xml
27.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 24 kwietnia 1975 r. Komisje Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Aleksandra Schmidta (ZSL), rozpatrzyły sytuację w budownictwie rolniczym. W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Rolnictwa z wiceministrem Eugeniuszem Mazurkiewiczem, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Czesławem Kotelą, Centrali Rolniczych Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” z wiceprezesem Tadeuszem Szelążkiem, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego z zastępcą przewodniczącego Bohdanem Saarem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, Centralnego Związku Kółek Rolniczych, Centralnego Związku Rzemiosła oraz dyrektorzy Zespołów NIK - Józef Ciesielski i Feliks Nowakowski.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Rolnictwa, uwagi Najwyższej Izby Kontroli, pisemne uwagi 7 urzędów wojewódzkich oraz wyniki wizytacji przeprowadzonej przez 3 zespoły poselskie na terenie województw: wrocławskiego, poznańskiego, opolskiego, katowickiego, rzeszowskiego i lubelskiego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Mieczysław Medeński (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Dalszy wzrost produkcji rolnej w coraz większym stopniu uzależniony jest od budownictwa. Zamierzenia produkcyjne rolnictwa określa podjęta przez Sejm - w oparciu o wyniki XV Plenum KC PZPR - uchwała kompleksowym programie gospodarki żywnościowej. Zamierzeniom tym podporządkowane być muszą tempo budownictwa rolniczego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Dotychczasowe wyniki realizacji planu 5-letniego w zakresie rolniczych inwestycji budowlanych wskazują, że zadania na wielu odcinkach zostaną przekroczone. M.in. budownictwo inwentarskie w gospodarce uspołecznionej przyniesie o około 140 tys stanowisk dla bydła i 240 tys. stanowisk dla trzody chlewnej więcej niż planowano. Oddanych zostanie do użytku 30 kombinatów szklarniowych po 6 ha każdy podczas, gdy założenia planu przewidywały wybudowanie 5 kombinatów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Trudności notuje się natomiast w wykonywaniu planu budownictwa mieszkaniowego w gospodarce uspołecznionej; w związku z tym w ostatnim roku bieżącej 5-latki realizacja planu inwestycyjnego w budownictwie będzie przebiegała pod znakiem budownictwa mieszkaniowego, przy nieosłabianiu dynamiki budownictwa produkcyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W spółdzielniach produkcyjnych i kółkach rolniczych ilość stanowisk dla bydła wzrośnie w bieżącym 5-leciu o 140 tys., a ilość stanowisk dla trzody chlewnej - o 200 tys. Jest to przyrost stosunkowo niewielki. Odmawianie przyjmowania zleceń przez przedsiębiorstwa wykonawcze jest znacznym hamulcem w bardziej dynamicznym rozwoju produkcji zwierzęcej w spółdzielniach. Budowa dużych obiektów systemem gospodarczym nie jest możliwa, zwłaszcza przy niedoborze sprzętu i materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W gospodarstwach indywidualnych ilość oddanych w bieżącej pięciolatce stanowisk dla bydła i trzody chlewnej będzie o 50 proc. większa niż w latach 1966-1970.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ponadplanowe efekty rzeczowe w budownictwie inwentarskim gospodarki państwowej uzyskano dzięki wprowadzeniu przemysłowych technologii wykonawstwa wielkich ferm przemysłowych. Nie zawsze stosując nowe technologie zadbano o oszczędne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe, co powodowało nie tylko wzrost kosztów, lecz również nadmierne zużycie stall, cementu i innych deficytowych materiałów. Przy projektowaniu i budowie ferm trzody chlewnej nie dość troski poświęcono budowie oczyszczalni ścieków.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Zastrzeżenia budzi jakość niektórych rozwiązań projektowych przygotowanych przez wojewódzkie biura projektów budownictwa rolniczego. Biura te nie dotrzymywały niejednokrotnie umownych terminów wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowych dla inwestycji rolnych, przy jednoczesnym preferowaniu prac nad dokumentacją techniczną dla inwestorów poza rolniczych z innych województw. Do osiągnięć zaliczyć należy znaczny wzrost zdolności produkcyjnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych realizujących zadania w rolnictwie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Pomimo przekroczenia zadań globalnych w budownictwie inwentarskim, nie wszystkie jednak Zjednoczenia Budownictwa Rolniczego zadania planowe wykonały. Istotnym czynnikiem wpływającym ujemnie na postęp i terminowy przebieg realizacji budownictwa rolniczego w gospodarstwach uspołecznionych była dekoncentracja potencjału wykonawczego przedsiębiorstw budownictwa rolniczego w związku z przyjmowaniem do realizacji często w skróconych terminach, obiektów dla inwestorów nierolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W okresie ostatnich dwóch lat, zanotowano istotny postęp w usprawnianiu budownictwa indywidualnego na wsi. Ożywieniu ruchu budowlanego na wsi nie towarzyszy jednak odpowiedni wzrost dostaw materiałów budowlanych oraz wprowadzanie nowych materiałów uprzemysłowionych technologii.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W planowaniu przestrzennym i w projektowaniu architektonicznym w większym niż dotychczas stopniu powinny być uwzględniane charakterystyczne różnice regionalne wynikające z warunków produkcyjnych, krajobrazowych i klimatycznych. Pod tym kątem rozszerzyć trzeba katalog projektów typowych budynków inwentarskich i mieszkalnych. Projekty typowe niezbędne są, zwłaszcza dla gospodarstw specjalistycznych i zespołów produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W indywidualnym budownictwie inwentarskim w niewielkim zakresie miały dotychczas zastosowanie lekkie elementy prefabrykowane, łatwe w montażu; w niedostatecznym stopniu stosowane były materiały termoizolacyjne takie jak: wełna mineralna, styropian i wata szklana. W celu zwiększenia tempa budownictwa inwentarskiego istnieje potrzeba budowy zakładów produkcji elementów wielkowymiarowych oraz stolarki budowlanej, której odczuwa się dotkliwy brak.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Rozproszone budownictwo indywidualne realizowane jest dotychczas głównie przez wiejskich rzemieślników przy niefachowej pomocy rolnika. Unowocześnienie budownictwa wiejskiego wymagać będzie wykonawstwa przez jednostki specjalistyczne, jakimi są w tej chwili zakłady zrzeszone w wojewódzkich spółdzielniach budownictwa wiejskiego, spółdzielnie kółek rolniczych, zakłady usług remontowo-budowlanych CRS „Samopomoc Chłopska” oraz powstające gminne ekipy usług remontowo-budowlanych. Organizacje te wymagają znacznej pomocy, zwłaszcza w dziedzinie wyposażenia w odpowiednie narzędzia mechaniczne i sprzęt budowlany.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Gminne służby budownictwa wiejskiego powinny lepiej koordynować działalność inwestycyjną na wsi. Uproszczenia wymagają procedura załatwiania pozwoleń na budowę; zainteresowani powinni otrzymywać całą dokumentację techniczno-kosztorysową na podstawie złożonych przez nich zamówień. Zorganizować trzeba w każdej gminie wypożyczalnie sprzętu budowlanego. Z uchwały XV Plenum KC PZPR i uchwały Sejmu wynika, że nakłady inwestycyjne na budownictwo rolnicze w kolejnej 5-latce poważnie wzrosną.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Realizacja tych zamierzeń wymagać będzie:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- lepszego zaopatrzenia przedsiębiorstw budownictwa rolniczego w maszyny budowlane i środki transportu,</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- stworzenie biurom projektowym budownictwa rolniczego możliwości opracowania projektów typowych obiektów dla produkcji wielkostadnej, przewidujących wprowadzenie nowych, tańszych technologii budowy; równocześnie należałoby zobowiązać biura projektowe do przestrzegania zasady projektowania przede wszystkim dla potrzeb rolnictwa,</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- konsekwentnego przestrzegania priorytetu inwestycji rolniczych przy rozdziale mocy produkcyjnej przedsiębiorstw budownictwa rolniczego,</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- zwiększenia nadzoru nad sprawnym, oszczędnym i jakościowo dobrym wykonawstwem przez przedsiębiorstwa budownictwa rolniczego obiektów rolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcić trzeba będzie przygotowaniu kadr dla budownictwa wiejskiego. Lokalna produkcja materiałów budowlanych, odgrywać będzie nadal mimo postępu uprzemysławiania dużą rolę w budownictwie indywidualnych gospodarstw rolnych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWeronikaDaszkiewicz">W województwie koszalińskim plany budownictwa rolniczego nie są w pełni wykonywane. Nie wolno dopuszczać do tego, by nadrabianie opóźnień odbiło się na jakości oddawanych obiektów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełWeronikaDaszkiewicz">Przedsiębiorstwa budownictwa rolniczego cierpią na brak materiałów budowlanych. Dowozi się je niekiedy z bardzo odległych miejsc. Np. przedsiębiorstwo w Szczecinku po niektóre materiały budowlane wysyła samochody na trasy liczące do 600 km. Uniemożliwia to racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi i siłą roboczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKrystynaBłaszyk">Brak materiałów budowlanych sprawia, że nowoutworzone jednostki remontowo-budowlane przy spółdzielniach kółek rolniczych nie są w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełKrystynaBłaszyk">W ostatnim okresie notuje się zmniejszone zapotrzebowanie rolników na kredyty na cele budowlane. Wynika to z ograniczonych możliwości budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBolesławNowaczyk">Zespół posłów, który wizytował województwa lubelskie i rzeszowskie stwierdził, że uproszczone plany przestrzennego zagospodarowania gmin zostały opracowane, do 1980 roku sporządzone być mają plany szczegółowe.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełBolesławNowaczyk">Budownictwo wiejskie rozwijać się powinno głównie w oparciu o projekty typowe. Tymczasem w gminie Radymno nie dysponowano ani jednym egzemplarzem projektów typowych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełBolesławNowaczyk">Okres wydawania zezwoleń na budowę trwa ok. 2 miesięcy Nie ma żadnego uzasadnienia dla tak długiej procedury. Rzemiosło prywatne nie jest w stanie wykonać wszystkich zleceń na rzecz indywidualnego budownictwa wiejskiego. Zapotrzebowanie na usługi tego rzemiosła jest olbrzymie. Powszechnie słyszy się narzekania na brak materiałów budowlanych, zwłaszcza cementu i materiałów instalacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Oborę w indywidualnym gospodarstwie chłopskim traktować trzeba jako placówkę produkcyjną, a budownictwo rolnicze - jako sprawę społeczną, ogólnonarodową, a nie prywatny chłopski interes. Tak stawia tę sprawę partia i rząd, ale w praktyce do powszechnej świadomości jeszcze to nie dotarło. Ciągle jeszcze notuje się przypadki zabierania na inne cele materiałów budowlanych przeznaczonych pierwotnie na budownictwo chłopskie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Rzemiosło świadczące usługi budownictwu wiejskiemu dysponuje ograniczonym potencjałem. Jeżeli problem usług dla tego budownictwa nie zostanie rozwiązany, wówczas chłop - jako słabszy partner - zawsze przegra, gdy przejdzie do rozdziału materiałów budowlanych i środków przerobowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełArturGórski">W ubiegłym roku oddano w rolnictwie o 20 tys. obiektów więcej niż w 1972 r. Cechował je wyższy standard, funkcjonalność i przestronność. Np. w jednym tylko powiecie tucholskim woj. bydgoskiego zbudowano 15 dużych ferm na 100–300 sztuk trzody chlewnej. Na przeszkodzie dalszemu przyspieszeniu tempa tego budownictwa stoi brak siły przerobowej i materiałów budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiceministergospodarkiterenowejiochronyśrodowiskaCzesławKotela">Plan jednorodzinnego budownictwa mieszkaniowego na wsi nie zostanie w bieżącej 5-latce zrealizowany. Przyczyną tego jest głównie deficyt materiałów i brak wyznaczonych terenów pod to budownictwo. W obliczu występujących niedoborów materiałowych, sami rolnicy dają priorytet budowie obiektów inwentarskich. Partyjno-rządowa komisja do spraw inwestycji uznała, że zwiększanie zaopatrzenia materiałowego dla potrzeb budownictwa jednorodzinnego musi dokonywać się w dużym stopniu w oparciu o lokalne źródło surowca. Tymczasem w ostatnich 3 latach obserwuje się spadek tej produkcji. Występują również przeszkody w wyznaczaniu terenów budowlanych, mimo że przepisy są sformułowane jednoznacznie. Wydaje się, że z tymi trudnościami będzie się można uporać m.in. dzięki sumiennemu opracowaniu uproszczonych planów zagospodarowania przestrzennego gmin; dokonano w nich bowiem nie tylko wydzielenia terenów pod to budownictwo, ale i analizy jego potrzeb. Przepisy wykonawcze do nowego prawa budowlanego przewidują wydatne uproszczenie postępowania administracyjnego w sprawach wydawania zezwoleń na budowę domów jednorodzinnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszStaszczyk">Zespół poselski wizytował województwa wrocławskie i poznańskie. Brak materiałów sprawia, że limity inwestycyjne pozostają niewykorzystane, a równocześnie materiały na wiejskie budownictwo indywidualne, przeznaczane bywają niejednokrotnie na inne cele. Ponieważ rolnicy zmuszeni są do stopniowego kupowania materiałów, część ich składowano pod gołym niebem, marnuje się. Wynika stąd, że gospodarka nawet tymi skromnymi ilościami materiałów jakimi dysponujemy nie jest racjonalna.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanMalinowski">Wojewódzkie spółdzielnie budownictwa wiejskiego nie otrzymują dostatecznej ilości materiałów budowlanych. Zdecydowanie niedostateczne jest ich zaopatrzenie w maszyny budowlane i środki transportu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanMalinowski">Stosowane w budownictwie inwentarskim rozwiązania są bardzo materiałochłonne. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że wynagrodzenie projektanta uzależnione jest od wartości kosztorysowej obiektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWacławŻak">Szczególne znaczenie ma racjonalne gospodarowanie materiałami budowlanymi. Projektanci otrzymują wynagrodzenie proporcjonalne do wartości kosztorysowej inwestycji, nie premiuje się ich natomiast za oszczędność materiału. I to stanowi jedną z głównych przyczyn nadmiernego zużycia cementu i stali.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełWacławŻak">Produkcja materiałów budowlanych nie nadąża za rosnącymi zadaniami inwestycyjnymi. Trudności pogłębia nierytmiczność dostaw tych materiałów. Nieuregulowany jest problem przeznaczania części rynkowych dostaw materiałów budowlanych na inne cele.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełEdwardWiesiołek">Wizytacje w woj. wrocławskim i poznańskim potwierdziły konieczność powszechnego stosowania dobrych i tanich projektów budowlanych. Wciąż jeszcze obserwuje się bardzo zróżnicowany poziom kosztów budowy jednego stanowiska w oborach i chlewniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanuszBiernacki">Rozwój mocy przerobowych przedsiębiorstw budownictwa wiejskiego i stworzenie sprawnego systemu organizacji tego budownictwa, dostosowanie projektów i dokumentacji zarówno do potrzeb uspołecznionej, wielkotowarowej gospodarki rolnej, jak też gospodarki indywidualnej stwarzają warunki znacznego przyspieszenia budownictwa rolniczego w kolejnym 5-leciu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJanuszBiernacki">Braki i niedomagania, które trzeba przede wszystkim przezwyciężyć, to obserwowany jeszcze brak szacunku dla planu inwestycyjnego, wyrażający się w częstych jego zmianach, w niepełnym, pod względem ilości i asortymentu, zaopatrzenia w środki realizacji oraz nierytmicznością dostaw materiałowych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełJanuszBiernacki">Realizację planów inwestycyjnych komplikują kierowanie mocy przerobowej przedsiębiorstw budownictwa rolniczego do świadczenia usług na rzecz innych działów gospodarki narodowej oraz braki w zaopatrzeniu materiałowym organizacji budowlanych kółek rolniczych, świadczących usługi indywidualnym gospodarstwom rolnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełEwelinaSzyszko">Rozwój budownictwa gospodarskiego na wsi ma decydujące znaczenie dla rozwoju produkcji rolnej, zwłaszcza produkcji zwierzęcej. Są jednak i inne dziedziny budownictwa wiejskiego, które również wywierają wpływ na postęp w gospodarce rolnej; należą do nich obiekty kulturalne i socjalne, a zwłaszcza szkolne. Rozwój oświaty zapewnia przecież dopływ wykształconych, kwalifikowanych kadr do rolnictwa. Przedsiębiorstwa budownictwa rolniczego powinny traktować budowę szkół, obiektów kulturalnych i socjalnych na wsi na równi z budownictwem mieszkaniowym i inwentarskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełBolesławZygadło">Nie dość uwagi poświęca się spółdzielczości, mieszkaniowej na wsi. Jest to problem dużej wagi; coraz więcej ludzi mieszkających na wsi zatrudnionych jest przy świadczeniu usług na rzecz rolnictwa; brak mieszkań dla nich utrudnia rozwój usług. Istnieją już na wsi spółdzielnie mieszkaniowe, lecz jest ich bardzo niewiele. Ich rozwój napotyka na trudności wynikające głównie z braku planów przestrzennego zagospodarowania wielu gmin. Brak również organizacyjno-technicznych rozwiązań spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego na wsi. Budownictwo to prowadzić powinny państwowe przedsiębiorstwa budowlane oraz jednostki usług budowlanych kółek rolniczych i GS. Przedsiębiorstwa państwowe, z uwagi na niewielki jego zakres, niechętnie podejmują to budownictwo, a jednostki usług budowlanych - nie mają sprzętu i materiałów budowlanych. Rozstrzygnięcie tej sprawy wymaga porozumienia resortów rolnictwa i budownictwa.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełBolesławZygadło">W budownictwie wiejskim wciąż jeszcze notuje się wiele opóźnień w oddawaniu do użytku poszczególnych obiektów. Odsetek oddanych w terminie budynków nie przekracza 50–60 proc. Opóźnienia te hamują realizację planów rozwoju produkcji zwierzęcej w uspołecznionych gospodarstwach rolnych. Czynnikiem pogłębiającym opóźnienia są usterki w wykonawstwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełAntoniPaśko">Budownictwo rolnicze decyduje o rozwoju produkcji rolnej. Dlatego w bieżącej 5-latce przewidziano szybki wzrost nakładów inwestycyjnych we wszystkich sektorach naszego rolnictwa, dlatego ambitny jest program budownictwa wiejskiego na przyszłą 5-latkę. Brak materiałów budowlanych stanowi jednak istotne zagrożenie dla pełnej realizacji tego programu. W tych warunkach, obok oszczędnego wykorzystywania materiałów, celowe jest stosowanie w budownictwie rolniczym priorytetów dla tych obiektów i ogniw planu inwestycyjnego, które są najważniejsze. Gmina jest podstawowym ogniwem w strukturze administracji państwowej i odgrywa coraz większą rolę w kierowaniu produkcją rolną; dlatego budowa obiektów gospodarczych, mieszkań i infrastruktury w gminie zasługuje na taki priorytet.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełAntoniPaśko">Konieczne jest uruchomienie miejscowej produkcji materiałów budowlanych, w które powinny być zaopatrywane przede wszystkim brygady budowlane kółek rolniczych i rolniczych spółdzielni produkcyjnych. Powszechne tworzenie na wsi takich brygad ma istotne znaczenie nie tylko dla rozwoju budownictwa wiejskiego; sprzyjać ono będzie pozostawaniu młodzieży na wsi, umożliwiając jej łączenie pracy w budownictwie z pracą w rolnictwie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełAntoniPaśko">Dyrektor Zespołu NIK - Józef Ciesielski: Przeprowadzone przez NIK kontrole stwierdziły szereg nieprawidłowości w działalności służb inwestycyjnych i przedsiębiorstw budownictwa wiejskiego. W zaleceniach pokontrolnych i we wnioskach zwrócono szczególną uwagę na:</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełAntoniPaśko">- konieczność zachowania proporcji między stopniem realizacji planów finansowych i rzeczowych;</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełAntoniPaśko">- potrzebę wzmocnienia nadzoru nad terminowością oddawania obiektów do użytku oraz jakością wykonawstwa budowlanego;</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełAntoniPaśko">- konieczność stabilizacji planów i programów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PosełAntoniPaśko">Rada Ministrów podjęła już decyzje preferujące miejscową produkcję materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PosełAntoniPaśko">Wiceprezes CRS „Samopomoc Chłopska” - Tadeusz Szelążek: Podjęte w roku bieżącym przez CRS, we współpracy z resortami komunikacji i budownictwa, przedsięwzięcia pozwoliły na pełną realizację w pierwszym kwartale planu dostaw materiałów budowlanych dla wsi i stwarzają rękojmię dostarczenia do końca pierwszego półrocza 60 proc. rocznego przydziału tych materiałów. Nadal jednak dotkliwie odczuwa się deficyt materiałów, zwłaszcza ściennych. Dlatego tak ważne znaczenie ma uruchomienie lokalnej produkcji tych materiałów.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PosełAntoniPaśko">Aby uniknąć zmniejszania ilości materiałów budowlanych przeznaczonych na rynek wiejski, wprowadzono zasadę, że wszystkie materiały budowlane w sklepach GS mają być przeznaczone wyłącznie dla indywidualnych odbiorców. Podjęto również szereg kroków mających na celu modernizację obrotu materiałami budowlanymi, przez zapewnienie odbiorcom usług transportowych i budowlanych.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PosełAntoniPaśko">Wiceminister rolnictwa - Eugeniusz Mazurkiewicz: Osiągnięto już duży postęp w budownictwie rolniczym; polega on przede wszystkim na coraz szerszym stosowaniu współczesnej techniki i technologii w budownictwie uspołecznionego sektora rolnictwa i na stworzeniu przesłanek dla modernizacji metod budownictwa indywidualnego. Poprawa struktury budownictwa wiejskiego znalazła wyraz w zwiększeniu udziału budownictwa gospodarczego i kubatury obiektów gospodarczych, co stwarza warunki dla rozwoju mechanizacji produkcji zwierzęcej. Znaczny jest też postęp w wykonawstwie inwestycji, wyrażający się istotnym zwiększeniem potencjału państwowych przedsiębiorstw budownictwa wiejskiego.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PosełAntoniPaśko">Dalsze usprawnianie działalności inwestycyjnej w rolnictwie wymaga zwiększenia udziału przemysłowych metod budownictwa i rozwoju zaplecza technicznego budownictwa wiejskiego, dalszej modernizacji budownictwa gospodarczego przez zapewnienie nowoczesnego wyposażenia obiektów, poprawy zaopatrzenia w materiały budowlane odpowiadające potrzebom inwestycyjnym oraz rytmiczności realizacji stabilnych planów inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiRolnictwaiPrzemysłuSpożywczegoposełAleksanderSchmidt">W latach 1971–1974 nastąpił wzrost zdolności wytwórczych przedsiębiorstw budownictwa wiejskiego. W roku bieżącym dynamika tego wzrostu jest szczególnie wysoka. Mimo to - jak wynika z materiałów resortu i NIK oraz z wypowiedzi poselskich - nie są one w stanie pokryć szybko rosnących potrzeb rolnictwa. Jest to niepokojące, ponieważ zadania produkcyjne w rolnictwie szybko rosną.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiRolnictwaiPrzemysłuSpożywczegoposełAleksanderSchmidt">Do roku 1980 przewiduje się wzrost zdolności wytwórczych, który według oceny resortu, zaspokoić powinien potrzeby budowlane rolnictwa uspołecznionego, pod warunkiem, że dostawy materiałów i urządzeń będą przebiegały rytmicznie. Towarzyszyć temu musi rozwój usług remontowo-budowlanych na rzecz rolnictwa indywidualnego. Nie rozwiążą tego problemu zakłady rzemieślnicze. Należy więc uznać za słuszne organizowanie zakładów remontowo-budowlanych spółdzielni kółek rolniczych oraz spółdzielni budownictwa wiejskiego.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiRolnictwaiPrzemysłuSpożywczegoposełAleksanderSchmidt">Rozwojowi potencjału wykonawczego towarzyszyć musi lepsze zaopatrzenie w materiały budowlane. Na tym odcinku nastąpiła wprawdzie poprawa, ale popyt rośnie w znacznie szybszym tempie niż dostawy. Możliwość poprawy sytuacji w tej dziedzinie widzi się w szerszej eksploatacji lokalnych źródeł zaopatrzenia. Wydaje się jednak, że generalnie sprostać może tym zadaniom jedynie wielkoprzemysłowe zaplecze materiałowe.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiRolnictwaiPrzemysłuSpożywczegoposełAleksanderSchmidt">Należy poświęcić więcej uwagi doskonaleniu projektów typowych dla potrzeb budownictwa wiejskiego. Powinny to być projekty sprawdzone, a ponadto łatwe w realizacji i powszechnie dostępne.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiRolnictwaiPrzemysłuSpożywczegoposełAleksanderSchmidt">Słusznie podkreślano w toku dyskusji konieczność skracania cykli budowy, zapewnienia stabilności planów inwestycyjnych i lepszej gospodarki materiałowej.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiRolnictwaiPrzemysłuSpożywczegoposełAleksanderSchmidt">Angażowanie przedsiębiorstw budownictwa rolnego do inwestycji pozarolniczych, to również temat, któremu poświęcono w dyskusji wiele uwagi. Świadcząc w pierwszym rzędzie usługi wykonawcza budownictwu rolniczemu, nie mogą one jednak uchylać się od przyjmowania zleceń związanych z budową wiejskiej szkoły, domu kultury czy innych tego typu placówek na wsi.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiRolnictwaiPrzemysłuSpożywczegoposełAleksanderSchmidt">Wnioski wynikające z przebiegu obrad opracowane zostaną w formie opinii.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>