text_structure.xml 6.34 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 17 grudnia 1974 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła aktualne zagadnienia i perspektywy rozwojowe zaplecza technicznego przedsiębiorstw gospodarki komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem - Michałem Zubelewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, oraz Ministerstwa Przemysłu Maszynowego oraz dyrektor Zespołu NIK - Edmund Twardowski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji przedstawił poseł Tadeusz Zapiórkowski (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Referat został opracowany na podstawie przedstawionych przez Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska materiałów, przez kilka urzędów wojewódzkich, jak również w oparciu o opinie ekspertów z woj. poznańskiego i krakowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Dynamiczny rozwój społeczno-gospodarczy kraju, zwłaszcza w ostatnich latach stawia oraz poważniejsze zdania przed gospodarką komunalną. Stwarza to potrzebę szybkiego rozwoju potencjału usługowego przedsiębiorstw gospodarki komunalnej i zaplecza technicznego Nie sprzyja temu rozdrobnienie i rozmaitość form organizacyjnych tych przedsiębiorstw. Wiele z nich mieści się w starych budynkach, zbyt ciasnych w stosunku do potrzeb; w budynkach tych trudno zorganizować zarówno działalność podstawową, jak również zaplecze sanitarno-socjalne dla załóg.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W 1973 r. zapoczątkowano proces zmian organizacyjnych. Polegają one przede wszystkim na maksymalnej koncentracji zaplecza technicznego przedsiębiorstw gospodarki komunalnej przez tworzenie rejonowych jego baz. Zadaniem tych baz ma być zapewnienie bieżących napraw taboru i sprzętu, użytkowanego przez znajdujące się w ich zasięgu terytorialnym przedsiębiorstwa. Dotychczas, przekazano już do użytku 46 takich baz zbudowanych w oparciu o typową dokumentację, umożliwiającą stosowanie nowoczesnej techniki. Tworzone będą również warunki dalszej koncentracji ciężarowego transportu samochodowego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Szczególnie istotnym zagadnieniem jest zapewnienie sprawnego, dobrze zorganizowanego zaplecza technicznego komunikacji miejskiej. Wprawdzie zdolności obsługowo-naprawcze rosną obecnie szybciej niż tabor, lecz stopień zaspokojenia potrzeb w tym zakresie nie jest jeszcze zadowalający. W rezultacie autobusy, które przebiegają codziennie setki kilometrów, są poddawane w bazach tylko powierzchniowym przeglądom. Dlatego też budowa i rozbudowa baz technicznych dla miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych powinna stać się sprawą pierwszoplanową. Ważnym elementem poprawy bezpieczeństwa pasażerów i użytkowników dróg jest kasacja zużytych pojazdów mechanicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Niedostateczne jest zaplecze techniczne zakładów oczyszczania miast, jak również przedsiębiorstw wodociągów o kanalizacji. Sprawniejszej realizacji wymagają inwestycje związane z rozwojem zaplecza technicznego gospodarki komunalnej. Nie rzadko są one realizowane przez niewyspecjalizowane przedsiębiorstwa budownictwa komunalnego lub nawet systemem gospodarczym. Nowoczesne zajezdnie NIK i ich zaplecze techniczne budowane są metodami tradycyjnymi, co wydłuża cykle inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Perspektywiczne programy rozwoju zaplecza technicznego gospodarki komunalnej, mają prawie wszystkie regiony kraju. Ilość różnych jednostek organizacyjnych tego zaplecza ma być zmniejszona z 1600 do około 600 w 1980 r. Dla prawidłowego działania tych przedsiębiorstw należy wybudować około 300 nowych baz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanGarlicki">Podkomisja gospodarki komunalnej zapoznała się ze stanem urządzeń i zaplecza technicznego w Poznaniu. W mieście tym istnieje jedno miejskie zjednoczenie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej skupiające wszystkie przedsiębiorstwa miejskie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanGarlicki">Zjednoczenie uzbraja też tereny pod budownictwo mieszkaniowe, realizuje zadania inwestycyjne dla oświaty, służby zdrowia, kultury i handlu. Jest to jedyne w kraju przedsiębiorstwo, które nie dopuściło do rozproszenia organizacyjnego i świadczy wszelkie usługi komunalne oraz zapewnia koordynację wszelkich poczynań w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanGarlicki">Szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie pracownikom podległych zjednoczeniu przedsiębiorstw odpowiednich warunków socjalnych. Zjednoczenie osiąga dobre wyniki ekonomicznej wartość świadczonych usług wzrasta daleko szybciej, aniżeli zatrudnienie w przedsiębiorstwach posiadających te usługi. Pomyślnie udało się tu rozwiązać problem usług lokatorskich. Przykład Poznania potwierdza słuszność zamierzeń Ministerstwa Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska przewidujących zmniejszenie ilości jednostek organizacyjnych w gospodarce komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJanGarlicki">W dyskusji udział wzięli posłowie: Gabriel Górtowski (SD), Henryk Hałas (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Michał Zubelewicz.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełJanGarlicki">Zabierając głos na zakończenie obrad, przewodniczący Komisji poseł Jerzy Majewski (PZPR) podkreślił konieczność przyspieszenia rozwoju zaplecza technicznego przedsiębiorstw gospodarki komunalnej, jak również słuszność zasady koncentracji tego zaplecza. Nie należy jednak tworzyć jednostek zbyt dużych. Ich wielkość musi być dostosowana do potrzeb miasta względnie powiatu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>