text_structure.xml 22.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 listopada 1974 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1975 w częściach dotyczących:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z ministrem Alojzym Karkoszką, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, wicedyrektorzy Zespołów NIK - Franciszek Żabiak i Jan Sokół oraz zastępca przewodniczącego Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Bohdan Saar.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt planu w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych zreferował dyrektor Departamentu Planowania MBiPMB - Henryk Horodko. Koreferat przedstawił poseł Leszek Strycharski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Projekt planu na rok 1975 przewiduje dalszą, wysoką dynamikę zadań przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Wartość produkcji i usług w 1975 r. ma być o 21 mld zł większa od przewidywanego bardzo wysokiego wykonania w 1974 r. i osiągnie wartość 188,8 mld zł. Wartość produkcji i usług w latach 1971-1975 będzie o ca 148 mld zł, tj. o 27,3 proc. wyższa od założeń przyjętych w planie 5-letnim. Przekroczenie nastąpiło głównie w budownictwie produkcyjnym, przemysłowym, przy niższym przekroczeniu w budownictwie mieszkaniowym, socjalno-usługowym, szkolnym i służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Przyśpieszenie uzyska się w drodze zwiększenia wydajności pracy, skracania cykli realizacyjnych poszczególnych zadań średnio o około 30 proc. w stosunku do norm obowiązujących do 1971 r., a w poważnej części zadań osiągnięto skrócenie czasokresu budowy o 50 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wydajność pracy osiągnąć ma w 1975 r. poziom o 64 proc. wyższy od roku 1970.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W 1975 r. oddane będzie 8.033 tys. m2 powierzchni użytkowej mieszkań. Łącznie w latach 1971-1975 przekazane zostanie do użytku około 32,5 mln m2 p.u.m.; założenia planu 5-letniego powiększone o zadania ustalone na I Konferencji Partyjnej i dodatkowe decyzje rządowe zostaną nie tylko wykonane, lecz przekroczone o 40 tys. mieszkań o powierzchni 700 tys. m2.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W ostatnich latach wzrosła jakość budownictwa mieszkaniowego. Technologia „wielkiej płyty” pozwoliła na powiększenie normatywu powierzchniowego, poprawę funkcjonalności mieszkań oraz na podwyższenie standardu wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W latach 1971-1974 wybudowano 85 wytwórni wielkopłytowych; w 1975 r. planuje się budowę dalszych 8 wytwórni. Na koniec 1975 osiągną one łącznie produkcję prawie pół miliona izb rocznie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W latach 1971-1974 najbardziej dynamicznie rozwijało się budownictwo przemysłowe. Projekt planu na 1975 przewiduje oddanie do użytku 82 obiektów szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej. Znacznie poprawiła się rytmika oddawania obiektów.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Procesowi osiągania pozytywnych rezultatów towarzyszyły zjawiska mniej korzystne, jak: rozszerzenie frontu inwestycyjnego i napięcia w zaopatrzeniu materiałowo-technicznym budownictwa. Zjawiskom tym należy przeciwdziałać, głównie w drodze dyscyplinowania planu inwestycyjnego. W projekcie planu budownictwa na rok 1975 słusznie przyjęto - jako nadrzędną - zasadę koncentracji sił i środków dla osiągnięcia maksymalnych efektów rzeczowych i uruchamiania nowych mocy produkcyjnych. Wiele uwagi zwraca się też na poprawę gospodarowania; dotyczy to zarówno racjonalnego wykorzystania majątku trwałego, jak i zatrudnienia, funduszu płac oraz oszczędzania materiałów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Produkcja materiałów budowlanych ma być w myśl projektu planu na 1975 r. wyższa o 16 proc. od poziomu uzyskanego w roku bieżącym. Zakłada się też lepsze dostosowanie struktury asortymentowej do potrzeb rynku i eksportu, rozwijanie produkcji nowoczesnych materiałów budowlanych, pełne wykorzystanie zdolności produkcyjnych, skracanie okresów osiągania pełnej zdolności produkcyjnej przez nowe zakłady, oraz utrzymanie wysokiego tempa wzrostu wydajności pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Pomimo znacznego wzrostu dostaw materiałów budowlanych na rynek zapotrzebowanie na niektóre z nich nie będzie w pełni zaspokojone. Przedsiębiorstwa, których produkcja w znacznym stopniu przeznaczona jest na zaopatrzenie rynku, zostały zobowiązane do dalszej intensyfikacji produkcji, w szczególności wyrobów deficytowych, jak również do dalszego wprowadzania na rynek nowych i zmodernizowanych materiałów i wyrobów, dostosowanych do wymagań konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne w jednostkach resortu wynieść mają w 1975 r. 31,4 mld zł. Łącznie nakłady w latach 1971-1975 osiągną około 122 mld zł i przekroczą założenia 5-latki o 56 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Zadania, jakie staną w 1975 r. pzed Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych są trudne, lecz realne w wykonaniu pod warunkiem zdyscyplinowania frontu inwestycyjnego. Projekt planu jest, mimo pewnych napięć, wewnętrznie skoordynowany i powiązany.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zreferował poseł Józef Marchewka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Systematycznie wzrastające tempo rozwoju budownictwa zarówno mieszkaniowego, jak i przemysłowego, stwarza konieczność dalszego przyśpieszenia prac nad planem przestrzennego zagospodarowania poszczególnych regionów, aglomeracji oraz miast i wsi. W związku z uchwalonymi ostatnio przez Sejm ustawami, powstaje konieczność podjęcia odpowiednich krajów zmierzających do jak najszybszego wdrożenia i powszechnego stosowania nowych przepisów prawnych z zakresu planowania i gospodarki przestrzennej.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W zakresie ochrony środowiska projekt planu na 1975 rok obejmuje trzy podstawowe problemy: ochronę wód, ochronę powietrza przed zanieczyszczeniem oraz unieszkodliwienie odpadów przemysłowych. Nakłady inwestycyjne na budowę urządzeń do oczyszczania i utylizacji ścieków wynieść mają przeszło 4,3 mld zł. Oznacza to, że planowane na ten cel na lata 1971-1975 nakłady zostaną przekroczone o około 16 proc. osiągając łączną wielkość blisko 15 mld zł. Działalność inwestycyjna w zakresie ochrony wód skoncentrowana będzie przede wszystkim w rejonach o najwyższym stopniu zanieczyszczenia wód, głównie w górnym biegu Wisły i Odry.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne na ochronę powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem wyniosą prawie 1,4 mld zł. I w tej dziedzinie przewidziane na bieżącą 5-latkę nakłady zostaną przekroczone. Działalność inwestycyjna w tej dziedzinie skoncentrowana zostanie w województwach o najwyższym stopniu zanieczyszczania powietrza atmosferycznego, głównie w katowickim, krakowskim, wrocławskim i opolskim.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Na budowę urządzeń do unieszkodliwiania względnie zagospodarowania odpadów przemysłowych oraz do rekultywacji hałd i wysypisk, projekt planu na 1975 rok przewiduje nakłady inwestycyjne w wysokości 864 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Wobec stałego wzrostu zadań w zakresie ochrony środowiska należy wzmóc działalność inwestycyjną szczególnie na odcinku realizacji zadań inwestycyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zabezpieczenia potencjału wykonawczego dla robót budowlano-montażowych ze strony przedsiębiorstw specjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Postępujący wzrost zanieczyszczeń środowiska wymaga rozszerzenia skutecznej działalności analitycznej i kontrolnej organów terenowych nad przyczynami i źródłami zanieczyszczeń gleby, wód i powietrza atmosferycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Plan zakłada, że powierzchnią użytkowe mieszkań oddanych do eksploatacji przez budownictwo uspołecznione będzie o 11 proc. większa, aniżeli w roku 1974, a w budownictwie indywidualnym o blisko 8 proc. większa. Oznaczać to będzie przekroczenie zadań przewidzianych na rok 1975 w planie 5-letnim, że w okresie bieżącej 5-latki oddanych zostanie około 52 tys. mieszkań więcej niż zakłada ten plan.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Utrzymanie wysokiego tempa wzrostu budownictwa mieszkaniowego w 1976 roku, wymaga zapewnienia w planach realizacyjnych na 1975 rok odpowiedniej ilości stanów surowych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Przewiduje się równocześnie przyśpieszenie rozbudowy sieci urządzeń socjalno-usługowych. Na podkreślenie zasługuje dążenie do maksymalnego nadrobienia zaległości realizacyjnych, jakie powstały w tej dziedzinie w niektórych województwach w pierwszych latach bieżącego planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Projekt planu na 1975 rok przewiduje, że nakłady inwestycyjne na gospodarkę komunalną w planie centralnym i w planach terenowych wynieść mają łącznie 22,7 mld zł, co oznacza wzrost o 21 proc. w stosunku do roku 1974. Zakłada się, że nakłady na inwestycje komunalne ustalone w planie 5-letnim zostaną przekroczone o 15 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Dla umożliwienia prawidłowego rozwoju wszystkich form budownictwa należy kontynuować politykę zapewniającą priorytet budowie i rozbudowie podstawowej infrastruktury technicznej miast oraz dążyć do wyprzedzania budownictwa uzbrajaniem terenów w urządzenia ogólnomiejskie.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">W celu jak najszybszego uzyskania efektów produkcyjno-usługowych, należy zapewnić koncentrację nakładów w pierwszej kolejności na inwestycjach kontynuowanych, ze szczególnym położeniem nacisku na zadania planowane do oddania do użytku w 1975 r. i pierwszym półroczu 1976 r.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Pełne wykonanie planu inwestycyjnego w 1975 r. wymaga podjęcia działań mających na celu dalsze skracanie cykli realizacji inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Projekt planu na 1975 r. przewiduje dalszy wzrost w zakresie usług komunalnych. I tak o 5,2 proc. wzrośnie ilość wody dostarczanej na potrzeby gospodarstw domowych. Taboru komunikacji miejskiej wzrośnie o 4 proc., co pozwoli na zwiększenie ilości przewozów pasażerów o 3,5 proc. i na niewielką poprawę warunków przewozowych. Ilość gazu płonnego dostarczonego ludności wzrośnie o 6,6 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Ogólna wartość usług dla ludności, zarówno komunalnych, jak i mieszkaniowych będzie o blisko 8 proc. większa niż w 1974 r.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">W celu uzyskania dalszej poprawy w zaspokajaniu potrzeb komunalno-mieszkaniowych społeczeństwa należy zwrócić szczególną uwagę na lepsze wykorzystanie istniejących urządzeń i zasobów, sprawniejsze prowadzenie gospodarki remontowej oraz podniesienie na wyższy poziom jakości świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Dalsze podnoszenie efektywności gospodarowania wymagać będzie działań zmierzających do stworzenia warunków dla dalszego wzrostu wydajności pracy poprawy dyscypliny i organizacji pracy oraz prawidłowego gospodarowania zasobami materiałowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu resortu gospodarki terenowej i ochrony środowiska na 1975 r. ustala trudne i mobilizujące zadania, których pomyślna realizacja umożliwi osiągnięcia dalszego postępu na wszystkich odcinkach jego działalności. Przyszłoroczne zadania planowe wymagać będą zarówno od władz jednostek terenowych, jak i centrali resortu gospodarki terenowej i ochrony środowiska pełnej mobilizacji sił i środków dla przezwyciężenia występujących trudności i uzyskania zamierzonych efektów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Omawiając projekt planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii poseł Józef Marchewka podkreślił, że głównym zadaniem Urzędu w roku przyszłym będzie przygotowywanie map inżynieryjno-gospodarczych, niezbędnych dla realizacji inwestycji w wielkich aglomeracjach miejsko-przemysłowych oraz dla potrzeb planowania przestrzennego rolnictwa i budownictwa. Zakłada się unowocześnienie metod i technologii robót geodezyjnych i kartograficznych.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMieczysławMedeński">Poważne zadania postawione przed rolnictwem w programie żywnościowym trudne będą do zrealizowania, jeśli nie zagwarantuje się równocześnie wsi należytych warunków gospodarczych i socjalnych. W tym świetle przewidywany na rok przyszły rozwój budownictwa mieszkaniowego na wsi trudno uznać za zadowalający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Oba resorty: budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych oraz gospodarki komunalnej i ochrony środowiska zaprezentowały ambitne zamierzenia na rok następny; niektóre założenia planu np. dotyczące obniżki kosztów, zmianowości pracy maszyn i urządzeń oraz czasu naprawy maszyn - uznać jednak należy za nie dość mobilizujące. 30 proc. baz naprawczych - to jednostki prowizoryczne, nieposiadające nawet stałej lokalizacji. Zły stan techniczny poważnej części zaplecza technicznego, a także trudności jakie wynikają z niedoboru mocy przerobowej zakładów remontowych rzutują i rzutować będą w poważnym stopniu na tempo i jakość realizacji poczynań obu resortów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławJanik">Jest rzeczą zrozumiałą, że pewne inwestycje uznaje się za szczególnie ważne dla rozwoju kraju, że przyznaje się im określone priorytety. W odczuciu obywateli najważniejszymi wydają się często inwestycje drobne, np. budowa sklepu w małym ośrodku, w miasteczku, czy osiedlu mieszkaniowym. W1973 r. i w bieżącym roku nasiliły się trudności w wykonawstwie inwestycji drobniejszych, zlokalizowanych w małych miasteczkach i osadach. Dotkliwie odczuwa się te trudności m.in. w województwie krakowskim. Resort gospodarki komunalnej i ochrony środowiska powinien dążyć do rozbudowy i lepszego wyposażenia własnych przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełWładysławJanik">Oceniając ogólnie projekt planu obu resortów stwierdzić trzeba, że szereg wysuwanych uprzednio przez Komisję postulatów jest realizowanych dotyczy to m.in. rozbudowy przemysłu cementowego. Z resortowych materiałów wynika, że deficyt cementu zostanie w najbliższej przyszłości wydatnie złagodzony. Stwierdzić równocześnie trzeba, że istnieją dziedziny, w których postęp jest zbyt powolny. Należy do nich m.in. tak często wysuwany przez wyborców problem komunikacji miejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykHałas">Należałoby rozważyć możliwość ujednolicenia wskaźników ilustrujących rozwój bazy mieszkaniowej. Obecnie operuje się trzema, które za podstawę przyjmują: izby, metry kwadratowe powierzchni użytkowej i mieszkania. Należałoby trzymać się jednego wskaźnika.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełHenrykHałas">Patronat ZMS nad budownictwem mieszkaniowym daje dobre wyniki, również wychowawcze; jednakże mieszkania budowane pod tym patronatem figurują w ogólnej puli mieszkaniowej; z puli tej otrzymują poza kolejką ZMS-owcy, związku z czym czas wyczekiwania na przydział mieszkań dla pozostałych osób wydłuża się.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełHenrykHałas">Należy z uznaniem i satysfakcją odnotować osiągnięcia na odcinku wzrostu produkcji cementu i stali dla potrzeb budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełHenrykHałas">Na tle istniejącej sytuacji w budownictwie oraz wobec napiętych planów, należy uznać za szczególnie istotną potrzebę wzmożenia dyscypliny inwestycyjnej w 1975 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszBiernacki">Istnieją podstawy do satysfakcji z tytułu dynamicznego rozwoju zarówno budownictwa, jak i produkcji materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanuszBiernacki">Niejednokrotnie na posiedzeniach Komisji krytycznie oceniano stan gospodarki komunalnej na wsi; projekt planu na rok 1975 nie przewiduje realizacji postulatów, jakie Komisja w tej dziedzinie wysuwała. Nie mogą również zadowalać przewidywane postępy w dziedzinie gazyfikacji gospodarstw domowych na wsi. Zapewnić trzeba pełną realizację programu wymiany na wsi pokryć dachowych łatwopalnych na niepalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyMajewski">Ze wskaźników planu wynika, że w roku 1975 przedsiębiorstwa podległe resortowi gospodarki terenowej i ochrony środowiska nie zdołają jeszcze przejąć w większym zakresie wykonawstwa inżynieryjnych robót komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyMajewski">W 1975 r. ponad 80 proc. mocy przedsiębiorstw budowlano-montażowych zaangażowanych będzie w inwestycje kontynuowane. Jest to konieczne z uwagi na zbyt rozległy front robót inwestycyjnych. Na dłuższą metę nie byłoby to prawidłowe z punktu widzenia zaopatrzenia materiałowego, wykorzystania kadr, dostaw maszyn i urządzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Występują dysproporcje w rozwoju komunikacji miejskiej; ilość autobusów jakie otrzymuje np. Kraków wystarcza tylko na pokrycie ubytków wynikłych z kasacji. Z uznaniem należy stwierdzić poprawę w dziedzinie konserwacji starego budownictwa i ochrony zabytków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanWojno">W dalszym tempie rozwoju budownictwa w poważnej mierze decydować będą zwiększone dostawy materiałów i racjonalne ich zagospodarowanie. Trzeba przede wszystkim wykorzystać ujawnione zapasy nie w pełni wykorzystanych maszyn i urządzeń, części zamiennych do maszyn, form do prefabrykacji betonu itp.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanWojno">W województwie białostockim brak kruszywa szlachetnego, chociaż wydobywane jest ono właśnie w tym województwie. Lokalizacja niektórych zakładów np. w województwie białostockim powoduje konieczność przewożenia materiałów budowlanych na duże odległości. Brak prostych narzędzi budowlanych dla potrzeb budownictwa wiejskiego nawet tak podstawowych jak młotki i szpadle.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanWojno">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Alojzy Karkoszka, dyrektor Zespołu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Sylweriusz Wawrzyniewicz, minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak, wicedyrektor departamentu Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego - Zbigniew Mędrak oraz wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Stanisław Pluciński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Założenia planu na rok przyszły odpowiadają naszym aktualnym możliwościom. Ich realizacja nie pozwoli jeszcze na zaspokojenie wszystkich potrzeb, bardzo znacznych, zwłaszcza w zakresie budownictwa mieszkaniowego i komunalnego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Podkreślić należy, że po raz pierwszy tempo wzrostu produkcji materiałów budowlanych wyprzedza rozwój mocy produkcyjnych przedsiębiorstw w resorcie budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych. Trzeba dążyć, aby rozwój mocy produkcyjnych oraz poprawa zaopatrzenia materiałowego nadążały za planowanymi inwestycjami resortu gospodarki terenowej i ochrony środowiska. Konieczne jest poszukiwanie dalszych możliwości zaspokajania zapotrzebowania na materiały budowlane, jak również lepszego zaopatrzenia w sprzęt i materiały przedsiębiorstw gospodarki komunalnej prowadzących ważne roboty uzbrajania terenu i remontów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Musi być zapewniona większa dyscyplina wykonywania wszystkich zadań inwestycyjnych, wielkich i małych. Nie można wykonywać jednych kosztem drugich, ponieważ stwarza to dysproporcje i zmniejsza efekty całej działalności budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Trzeba zwrócić uwagę na maksymalne powiększenie dostaw materiałów dla budownictwa wiejskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">W toku realizacji plami zapewnić trzeba lepsze wykorzystanie maszyn, urządzeń i sprzętu budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Komisja przyjęła projekt plami i budżetu w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii na rok 1975 w brzemieniu przedłożenia rządowego. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>