text_structure.xml
15.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 3 kwietnia 1974 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła problem kadr w budownictwie, przemyśle materiałów budowlanych i w gospodarce komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sejmowej Komisji Pracy i Spraw Socjalnych;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Januszem Anuszewskim, Ministerstwa Oświaty i Wychowania z wiceministrem Michałem Godlewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- dyrektorzy Zespołu NIK - Edmund Twardowski i Józef Ciesielski;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- przedstawiciele ZG Związku Zawodowego Pracowników Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Ministerstwo Oświaty i Wychowania.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Sprawozdawcą była poseł Regina Maciejewska (bezp.). Ciągły postęp w budownictwie, wprowadzanie nowej techniki i technologii powoduje konieczność dostosowywania kwalifikacji pracowników zatrudnionych w budownictwie do nowych potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W ostatnich latach obserwuje się wzrost kwalifikacji pracowników budownictwa, nadal jednak ponad połowa ogółu zatrudnionych ma tylko wykształcenie podstawowe względnie niepełne podstawowe.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Nadal odczuwa się brak dostatecznej ilości robotników wykwalifikowanych, zwłaszcza w zawodach budowlanych i budowlano-montażowych. Przewidywana do roku 1975 ilość absolwentów zasadniczych szkół zawodowych nie pokryje w pełni zapotrzebowania ogłaszanego przez budownictwo i przemysł materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W celu złagodzenia napiętej sytuacji kadrowej w budownictwie 18 stycznia 1973 r. podjęta została przez Międzyresortowe Kolegium do Spraw Szkolnictwa Zawodowego uchwała w sprawie intensyfikacji kształcenia kadr dla potrzeb budownictwa. Uchwała ta zobowiązała wszystkie kuratoria okręgów szkolnych oraz wszystkie resorty prowadzące działalność budowlaną do maksymalnego zwiększenia ilości kandydatów do nauki zawodów budowlanych oraz do modernizacji metod kształcenia m.in. poprzez:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- zwiększenie limitów przyjęć uczniów do Inszych klas zasadniczych szkół o zawodach budowlanych,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- dokonaną weryfikację profilu szkół zawodowych, zmianę zawodów i specjalności budowlanych, zmierzającą do kształcenia szerokoprofilowego, ze specjalizacją w końcowym okresie nauki,</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- podjęcie kształcenia kadr budowlanych przez wszystkie resorty, które mają własne przedsiębiorstwa budowlane,</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- zwiększenie nakładów inwestycyjnych na bazę szkolną i internaty, zwłaszcza szkół przyzakładowych,</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- ujednolicenie uprawnień socjalnych uczniów zasadniczych szkół budowlanych bez względu na ich podporządkowanie resortowe,</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- organizowanie przez kuratoria okręgów szkolnych w gminnych szkołach zbiorczych, w których istnieją możliwości prowadzenia zajęć praktycznych - klas przysposabiających do pracy w budownictwie,</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- popularyzowanie zawodów budowlanych wśród młodzieży oraz jej rodziców przez środki masowego przekazu.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Realizacja uchwały przyniosła już pierwsze efekty. I tak np. w roku szkolnym 1973/74 przyjęto do klas I-szych zasadniczych szkół zawodowych budowlanych o 5,6 tys. uczniów więcej niż w 1971 r. Np. w okręgu wrocławskim przyjęto 1750, podczas gdy w roku 1971 - tylko 203 uczniów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Podkreślić należy z uznaniem rozwijającą się działalność Ochotniczych Hufców Pracy na rzecz przygotowania fachowców dla potrzeb budownictwa; w szeregach OHP pracowało i kształciło się w 1973 r. 25 tys. junaków, z tego połowę stanowili młodociani.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Zaznaczyć przy tym należy, iż przy wyborze szkoły poważną rolę odegrały bodźce materialne (podwyższenie płac w przykładowych zasadniczych szkołach zawodowych, wyposażenie w mundurki wyjściowe itp.).</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Zapotrzebowanie na kadry ze średnim wykształceniem jest w zasadzie w pełni zaspokojone i wszystko wskazuje, że w tej dziedzinie nie należy liczyć się z większymi trudnościami.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Gorzej natomiast przedstawia się sprawa dopływu kadr z wykształceniem wyższym. Pomimo ciągłego wzrostu liczby absolwentów wyższych uczelni, nadal odczuwany jest brak inżynierów budownictwa lądowego, inżynierów sanitarnych, inżynierów mechaników o specjalności maszyn budowlanych. Częściowe złagodzenie tych trudności przewidziane jest poprzez doskonalenie kadr kwalifikowanych drogą uzupełnienia wykształcenia wyższego na studiach wieczorowych i zaocznych. Rozwijają się studia podyplomowe - rozszerzono je o dalsze 4 kierunki: eksploatacji maszyn budowlanych, akustyki budowlanej, energoautomatyki i instalacyjno-budowlany. Aktualnie prowadzi się i będzie nadal organizować obligatoryjne szkolenie kadry kierowniczej przedsiębiorstw i zjednoczeń. Przewiduje się również utworzenie po 1975 roku Centrum Doskonalenia Kadr Budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Mimo pewnej poprawy, nadal wysoka jest fluktuacja kadr w budownictwie i gospodarce komunalnej. Wysoka jest absencja nieusprawiedliwiona.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Niewielka, ale systematycznie dająca się zauważyć stabilizacja załóg budowlanych, jest wynikiem poprawy organizacji pracy, warunków socjalno-bytowych w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych oraz wprowadzenia zmian w systemie wynagradzania.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Praktyka wykazuje, że stabilizacja załogi uzależniona jest również od procesu adaptacji zawodowej, zwłaszcza podejmujących pracę ludzi młodych. Niebagatelną rolę w tym procesie stabilizacji kadr odgrywają warunki mieszkaniowe. Pracownicy szukają zatrudnienia głównie w tych przedsiębiorstwach, które oferują im możliwość szybszego uzyskania mieszkania. Z reguły będą to przedsiębiorstwa duże, silne organizacyjnie.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Poważną część załóg, bo aż 340 tys. stanowią pracownicy zamiejscowi, z czego 140 tys. jest zakwaterowanych w hotelach robotniczych, domach młodego robotnika i w wynajętych kwaterach, a 200 tys. - dojeżdża do pracy, w tym 150 tys. transportem specjalnie zorganizowanym. Tak poważną liczba dowożonych pracowników wynika z faktu zatrudnienia w budownictwie robotniko-chłopów, którzy nie wyrażają zgody na zakwaterowanie w pobliżu budowy. Zainteresowane resorty kładą duży nacisk na zorganizowanie takiego dowozu pracowników, który nie powodowałby dodatkowego zmęczenia.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Ogólnie stwierdzić można, że wszyscy zainteresowani problemem zabezpieczenia, wzrostu i stabilizacji kadr dla budownictwa podejmują wysiłki, zmierzające do zapewnienia wykonania zadań planowych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jerzy Majewski (PZPR), Gabriel Górtowski (SD), Stanisław Roziewicz (PZPR), Józef Marchewka (PZPR), Kazimierz Raszkowski (PZPR - przedstawiciel Komisji Pracy i Spraw Socjalnych), Henryk Hałas (PZPR), Jan Wojno (PZPR), Tadeusz Zapiórkowski (bezp.), Marian Matera (PZPR), Zbigniew Nadratowski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister oświaty i wychowania - Michał Godlewski, minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak i wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Janusz Anuszewski. Głos zabrał również przedstawiciel Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Stanisław Kozera.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano poważne postępy, jakie osiągnięto w ostatnich latach w dziedzinie przygotowywania i werbunku kadr dla budownictwa i gospodarki komunalnej. Nadal jednak trudności w tej dziedzinie są duże. Trzeba się liczyć z coraz większym zapotrzebowaniem na siłę roboczą.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">W opracowywanej obecnie koncepcji rozwoju budownictwa do 1980 r. szczególny nacisk położony jest na problemy kadrowe; zakłada się bowiem podwojenie produkcji, przy czym 70 proc. tego wzrostu ma być uzyskane na drodze zwiększenia wydajności pracy. Zgodnie z wstępnymi obliczeniami wzrost zatrudnienia w przedsiębiorstwach budownictwa wynieść powinien około 300 tys. osób. Wzrost wydajności zamierza się osiągnąć poprzez szybsze wprowadzanie nowoczesnych technik i technologii budownictwa, wzrost mechanizacji, tworzenie większych organizmów gospodarczych sprzyjających wprowadzaniu lepiej zorganizowanej pracy. Wszystkie te czynniki odgrywają równolegle nie małą rolę w tworzeniu zachęcających warunków do podejmowania pracy w tym sektorze gospodarki uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Trzeba - zdaniem posłów - nadal rozbudowywać sieć zasadniczych budowlanych szkół zawodowych, doskonalić ich programy nauczania oraz tworzyć warunki do podejmowania przez absolwentów pracy w wyuczonym zawodzie. Mówili o tym m.in. posłowie Gabriel Górtowski, Stanisław Roziewicz.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Zdaniem posłów Kazimierza Raszkowskiego i Zbigniewa Nadratowskiego w celu zachęcenia do podejmowania nauki w tych szkołach, rozszerzyć trzeba zakres informacji wskazujących na rosnącą atrakcyjność zawodu, na systematyczną poprawę warunków pracy w budownictwie. Dużą rolę mogłyby w tej dziedzinie odegrać - wskazywał poseł Jan Wojno - środki masowego przekazu.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">O potrzebie lepszego dostosowania programów nauczania do potrzeb budownictwa mówił poseł Józef Marchewka. Obecnie programy są częściowo przestarzałe, nie uwzględniają w dostatecznym stopniu postępu w technice i technologii (poseł Kazimierz Raszkowski).</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Poseł Henryk Hałas stwierdził, że uczniowie szkół zawodowych mają w zasadzie dobre przygotowanie teoretyczne, natomiast gorzej przygotowani są do faktycznego wykonywania zawodu. W warsztatach przyszkolnych powinien znajdować się nowoczesny sprzęt. Opinię tę poparł poseł Marian Matera.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Za słuszne uznano zamierzenia przewidujące kierowanie uczniów szkół zawodowych na praktyczną naukę zawodu bezpośrednio do przedsiębiorstw budowlanych i komunalnych. Od właściwej organizacji tych praktyk zależeć będzie czy przedsiębiorstwa te pozyskają kadrę młodych ludzi, po ukończeniu przez nich nauki.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Więcej uwagi zwracać trzeba - zdaniem posła Hałasa na dobór kadry instruktorskiej do zasadniczych szkół zawodowych. Powinni to być ludzie o wysokich kwalifikacjach. Nauczyciele zawodu mają większy wymiar godzin pracy niż nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących. Zbyt duże obciążenie pracą zawodową, utrudnia im śledzenie postępu w technice (poseł Marian Matera).</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano, że czynnikiem decydującym o dopływie kadr i zmniejszeniu ich płynności jest zapewnienie lepszych warunków socjalno-bytowych pracownikom przedsiębiorstw budowlanych i komunalnych, zwłaszcza warunków mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Zabierając głos na zakończenie obrad przewodniczący Komisji poseł Jerzy Majewski (PZPR) podkreślił, że z informacji resortów oraz z przebiegu dyskusji wynika, że w ciągu ostatnich lat nastąpiła znaczna poprawa poziomu kadr zatrudnionych w budownictwie i gospodarce komunalnej. Za niekorzystne zjawisko w tym dziale gospodarki narodowej uznać należy stosunkowo jeszcze dużą fluktuację kadr. Resorty przeciwdziałają temu różnymi środkami, m.in. poprzez usprawnianie organizacji pracy, stwarzanie lepszych warunków adaptacji młodzieży kończącej szkoły zawodowe, zwiększenie mechanizacji prac.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">W prawidłowej gospodarce kadrami wielkie znaczenie należy przywiązywać do pełnego wykorzystania wiedzy nabytej przez młodego pracownika. Postulowane w dyskusji wyposażenie szkół budowlanych w nowoczesny sprzęt nie jest możliwe do praktycznej realizacji. Dlatego szukać trzeba dróg umożliwienia uczniom szkół zawodowych zapoznania z nowoczesnymi technikami i technologiami budownictwa. Można to osiągnąć poprzez wiązanie nauki z praktyką na budowie, szkoły - z przedsiębiorstwem budowlanym.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Praca w budownictwie jest ciężka i trudna; charakteryzuje ją stałe przerzucanie się z jednego na drugi plac budowy, niejednokrotnie w dużej odległości od miejsca stałego zamieszkania. Naturalnym dążeniem każdego człowieka jest chęć stabilizacji. Tym tłumaczy się pozostawanie pewnej ilości pracowników budowlanych w zakładach, które wznosili.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Zlecono podkomisji opracowanie dezyderatów w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi na dezyderaty:</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">- wiceprezesa Rady Ministrów Józefa Tejchmy w sprawie rozwoju prac naukowo-badawczych i rozwojowych dotyczących budownictwa mieszkaniowego;</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">- Ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych w sprawie realizacji budownictwa towarzyszącego budownictwu mieszkaniowemu;</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">- ministra przemysłu maszynowego - w sprawie rozwoju produkcji narzędzi rzemieślniczych dla potrzeb budownictwa;</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">- ministra przemysłu lekkiego - w sprawie poprawy jakości odzieży ochronnej przeznaczonej dla pracowników budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Komisja postanowiła systematycznie badać, jak realizowane są zapowiedziane w odpowiedziach przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">Komisja uchwaliła również dezyderat dotyczący podjęcie niezbędnych działań mających na celu stworzenie warunków bardziej prawidłowego rozdziału mieszkań pozostających w dyspozycji zakładów pracy. Problem ten rozpatrywany był przez Komisję na posiedzeniu w dniu 14 marca br.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>