text_structure.xml
21.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 listopada 1973 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła projekty uchwały Sejmu o planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. oraz ustawy budżetowej na 1974 r. w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony środowiska,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z ministrem - Alojzym Karkoszką i wiceministrem - Januszem Anuszewskim, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem - Zdzisławem Drozdem, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z prezesem Czesławem Przewoźnikiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, prezes Centralnego Związku Spółdzielczości Mieszkaniowej - Stanisław Kukuryka oraz dyrektorzy Zespołu NIK - Edmund Twardowski i Franciszek Żabiak.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Założenia projektu planu i budżetu na 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa i PMB przedstawił poseł Marian Myszka (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Założenia projektu planu na 1974 r. Ministerstwa Budownictwa przewidują wysoki, wyrażający się wskaźnikiem - 17,9 proc. wzrost zadań. Wartość robót budowlano-montażowych ma być o 18,7 proc. większa w stosunku do przewidywanego wykonania br.; inwestycje kontynuowane stanowić mają 87 proc. zadań rocznych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wysoka jest również dynamika wzrostu zadań rzeczowych w budownictwie mieszkaniowym - 12,7 proc., inwestycji służby zdrowia - 20,1 proc., inwestycji przemysłowych - o ponad 40 proc.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wydajność pracy wzrosnąć ma o 18,3 proc. w stosunku do założeń planu 5-letniego na 1974 r.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W przemyśle materiałów budowlanych projekt planu na rok przyszły zakłada:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- dalszy rozwój produkcji materiałów i wyrobów pod kątem poprawy zaopatrzenia budownictwa, rynku i eksportu;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- zapewnienie poprawy wykorzystania zdolności produkcyjnych i maksymalizacji produkcji wyrobów deficytowych;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- podniesienie jakości i nowoczesności produkowanych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Szczególnie wysoka ma być dynamika wzrostu produkcji cementu - 9,2 proc., materiałów ściennych - 8,1 proc., wyrobów z betonu - 7,9 proc.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Planowana produkcja materiałów budowlanych zaspokaja potrzeby, nie stwarza jednak możliwości zgromadzenia rezerw; mogą w związku z tym powstawać napięcia przy realizacji planu. Stąd potrzeba opracowania programu dalszego, intensywniejszego wykorzystania rezerw produkcyjnych, jak również importu uzupełniającego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Realizacja poważnych zadań, jakie plan stawia przed budownictwem, zwłaszcza w dziedzinie realizacji inwestycji kontynuowanych, wymaga podjęcia przez resort wielokierunkowych działań mających na celu m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- szybki rozwój przedsiębiorstw specjalistycznych;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- efektywniejsze wykorzystanie środków materiałowych i technicznych;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- szybsze mechanizowanie robót wykończeniowych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Przy realizacji zadań w roku przyszłym szczególnie wiele uwagi należy poświęcić zapewnieniu warunków wykonania planu budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Ze względu na duże napięcia w planie inwestycyjnym oraz trudności w zbilansowaniu zadań inwestycyjnych z mocą przerobową przedsiębiorstw wykonawczych, nieodzowne staje się podjęcie nadzwyczajnych działań i środków, a przede wszystkim bezwzględne przestrzeganie dyscypliny planu inwestycji i budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcić trzeba właściwemu przygotowaniu inwestycji i dokumentacji oraz wyprzedzającemu uzbrajaniu terenów pod budownictwo mieszkaniowe, towarzyszące i przemysłowe. W maksymalnym stopniu wykorzystywać trzeba nowoczesne rozwiązania licencyjne i nowoczesną technikę, śmielej wiązać działalność placówek naukowo-badawczych i rozwojowych z działalnością produkcyjną przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Plan roku przyszłego, mimo pewnych napięć, uznać można za realny i wewnętrznie skoordynowany.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Założenia projektu planu i budżetu na 1974 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii przedstawił poseł Gabriel Górtowski (SD).</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Projekt planu na 1974 r. w zakresie ochrony środowiska przewiduje m.in. oddanie do użytku oczyszczalni ścieków o przepustowości ponad 1,2 mln m³ na dobę, co stanowi 87 proc. zadań przewidzianych do realizacji w całej 5-latce. Nakłady inwestycyjne na oczyszczalnie ścieków w roku przyszłym wyniosą 4,1 mld zł i będą o 45,8 proc. wyższe, aniżeli w roku bieżącym. Działalność inwestycyjna koncentrować się będzie nadal w głównych zlewniach rzeki Odry i Wisły.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Założenia planu przewidują zmniejszenie zanieczyszczeń pyłowych o około 7 proc. w stosunku do br.; nie osiągnie się w roku przyszłym większych postępów w dziedzinie zwalczania zanieczyszczeń gazowych. Nakłady inwestycyjne na ochronę powietrza osiągną w roku przyszłym kwotę 1,5 mld zł i będą o 21 proc. wyższe, aniżeli w roku bieżącym. Działalność inwestycyjna rozwijać się będzie przede wszystkim w rejonach o najwyższym stopniu zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego (woj. woj. katowickie, krakowskie, wrocławskie, opolskie).</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Ponad 1 mld zł przeznaczy się w roku przyszłym na budowę urządzeń służących unieszkodliwianiu i zagospodarowywaniu odpadów.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W 1974 r. przewiduje się oddanie do użytku ok. 250 tys. mieszkań o łącznej powierzchni 14 mln m², co oznacza wzrost o 9,7 proc. w stosunku do br.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Przewiduje się zwiększenie udziału własnościowego budownictwa spółdzielczego w ogólnych rozmiarach spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Integralną częścią projektu planu budownictwa mieszkaniowego są założenia dotyczące budowy urządzeń socjalno-usługowych. Zakłada się, że powierzchnia oddanych do użytku podstawowych urządzeń socjalno-usługowych, tj. lokali handlowych i gastronomicznych, przychodni lekarskich i aptek, osiągnie 225 tys. m².</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Nakłady na remonty kapitalne budynków oraz ich modernizację wzrastają w stosunku do przewiewanego wykonania planu br. o 7,7 proc. i osiągną kwotę 5,9 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W roku przyszłym poważnie wzrosną zadania inwestycyjne w zakresie rozbudowy urządzeń komunalnych w miastach i na wsi. O 5 proc. zwiększą się dostawy wody, o 12,5 proc. - dostawy gazu płynnego dla gospodarstw domowych. Stan taboru komunikacyjnego zwiększy się o 5 proc. przy wzroście ilości przewożonych pasażerów o 5,2 proc. co pozwoli na niewielką poprawę warunków przejazdów.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">W planie terenowym podstawową część nakładów (ok. 73 proc.) przeznacza się na przygotowanie uzbrojonych terenów pod budownictwo oraz na rozbudowę oczyszczalni ścieków i urządzeń ciepłowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Realizacja tych poważnych zamierzeń inwestycyjnych i remontowych w zakresie gospodarki komunalnej wymaga przyspieszenia tempa rozwoju przedsiębiorstw budownictwa komunalnego oraz pełnej mobilizacji całego aparatu wykonawczego resortu. Niezbędne jest m.in. wzmocnienie jednostek planowania i gospodarki przestrzennej oraz usprawnienie ich działalności.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Więcej uwagi poświęcić trzeba intensyfikacji badań naukowych w zakresie ustalania bardziej efektywnych metod ochrony wód, unieszkodliwiania odpadów przemysłowych, ochrony powietrze atmosferycznego.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">W roku przyszłym należy tworzyć warunki dalszego wzrostu udziału środków własnych ludności w dziedzinie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych poprzez wzrost ilości mieszkań spółdzielczych typu własnościowego, jak również rozwój indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii na rok przyszły zapewnia wykonanie pomiarów podstawowych i prac fotogrametryczno-kartograficznych dla potrzeb gospodarczych i obronnych kraju, a także dokumentacji geodezyjnej dla budownictwa komunalnego i mieszkaniowego, jak również dla gospodarki terenami w miastach i inwestycji miejskich.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMieczysławMedeński">Z zadowoleniem przyjąć trzeba, że plan na rok 1974 zakłada poważny wzrost nakładów na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska. Należałoby rozważyć możliwość zwiększenia zakresu budownictwa mieszkaniowego na wsi, które w poważnej mierze limituje realizację wielu zadań, jakie stawia się nowo utworzonym gminom. Zaopatrzenie wsi w materiały budowlane od lat napotyka na trudności. Postulować trzeba nie tylko wzrost dostaw tych materiałów, lecz również lepsze dostosowanie terminów dostaw do potrzeb wsi; rzecz w tym, by rolnik mógł nabywać materiały budowlane wtedy, kiedy jest w stanie budować.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Trudności w realizacji przyszłorocznego planu budownictwa stworzyć może transport materiałów budowlanych. Wzrostowi stawianych przed budownictwem zadań towarzyszyć musi odpowiedni rozwój zaplecza budownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełHenrykHałas">Imponujący jest wzrost produkcji konstrukcji stalowych dla potrzeb budownictwa przemysłowego; ze 100 tys. ton na początku tej 5-latki, do przeszło 600 tys. ton pod koniec 5-latki; pozwala to na skracanie cykli inwestycyjnych i na szybsze dochodzenie nowo budowanych zakładów do projektowanych mocy produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełHenrykHałas">Przed kilku laty popełnione poważny błąd, ograniczając inwestycje na rzecz rozwoju przemysłu cementowego. Obecnie nadrabiamy to opóźnienie i pod koniec planu 5-letniego powinniśmy się uwolnić od kosztownego importu. Słusznie też zwiększyliśmy nakłady na rozbudowę zaplecza budownictwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełHenrykHałas">Najbardziej newralgicznym punktem przyszłorocznego planu wydają się przewozy kolejowe; nie rozwiąże tych problemów transport samochodowy. Już dziś brak wagonów kolejowych limituje produkcję niektórych cementowni.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanGarlicki">Zgodnie z ustaleniami rządowymi, nakłady pracy otrzymują 50 proc. mieszkań z budownictwa spółdzielczego, mieszkania te przeznaczone być mają dla szczególnie potrzebnych tym zakładom specjalistów i pracowników sprowadzonych z innych miast. W rzeczywistości - dowiodły tego liczne kontrole - nie zawsze przestrzegane są przez zakłady te zasady przydziału mieszkań. Powoduje to duże niezadowolenie oczekujących na przydział mieszkania członków spółdzielni.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanGarlicki">W planie na 1974 r. z rozmachem sformułowano zadania w dziedzinie budownictwa komunalnego. Wydaje się, że plan nie przewiduje warunków realizacji zamierzeń w dziedzinie indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanMariański">Plan na przyszły rok zakłada wzrost zatrudnienia w granicach 380 tys. osób. Duża część nowo zatrudnionych będzie musiała do pracy dojeżdżać. Kontrole przeprowadzone w różnych zakładach pracy wykazały, że niesprawna komunikacja miejska powoduje spóźnienia pracowników, straty z tego tytułu są bardzo znaczne. W świetle tego należałoby rozważyć możliwość zwiększenia dostaw autobusów dla potrzeb komunikacji miejskiej, choćby kosztem ograniczenia dostaw autobusów dla innych celów, np. wycieczkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanWojno">Należy udzielić pomocy powiatowym spółdzielniom usług wielobranżowych; zapewnić im należy dostawy materiałów budowlanych oraz maszyn budowlanych służących tzw. małej mechanizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełLeszekStrycharski">Wykonanie trudnych zadań budownictwa w przyszłorocznym planie wymaga pełnej realizacji dostaw maszyn budowlanych, zamówionych przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanuszWójcik">Niedostateczne są środki na poprawę oświetlenia komunalnego na wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarianMatera">Niektóre zakłady materiałów budowlanych odczuwają poważny brak materiałów żaroodpornych. Bez zapewnienia dostaw tych materiałów nie będzie można zrealizować zadań, m.in. produkcji cementu wysokich marek.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełMarianMatera">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Zdzisław Drozd, minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Alojzy Karkoszka oraz dyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Sylweriusz Wawrzyniewicz.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełMarianMatera">Wiceminister Zdzisław Drozd poinformował m.in., że plan budownictwa mieszkaniowego na wsi przewidujący oddanie do użytku w bieżącej 5-latce 230 tys. mieszkań, zostanie zrealizowany. Podejmuje się starania, by gminne urzędy opracowały plany zagospodarowania przestrzennego i uporządkowały gospodarkę przestrzenną, skupiając w centrum działania gmin wszystkie niezbędne usługi i jednostki produkcyjne. Będzie się także tworzyć w gminach spółdzielnie mieszkaniowe dla ludności nierolniczej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełMarianMatera">Słuszne są uwagi wskazujące, że zakłady pracy nie zawsze w sposób racjonalny rozdzielają przekazane do ich dyspozycji mieszkania spółdzielcze. Opracowano specjalne wytyczne w sprawie rozdziału mieszkań, w których przewiduje się, że zakłady pracy powinny z puli mieszkań zaspokoić w pierwszej kolejności potrzeby tych pracowników, którzy są już członkami spółdzielni mieszkaniowych. Konieczne jest zaostrzenie kontroli rozdziału mieszkań.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełMarianMatera">Kontrolę tę powinny prowadzić wydziały kwaterunkowa rad narodowych, które odpowiedzialne są za całość polityki mieszkaniowej na swoim terenie.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełMarianMatera">Rozmiary indywidualnego budownictwa mieszkaniowego dla ludności nie rolniczej w bieżącym 5-leciu poważnie wzrosły. Kredyty na to budownictwo wzrosły z 5 mld zł w ubiegłym, do 11 mld zł w bieżącym 5-leciu. Występują jeszcze trudności w przygotowywaniu działek pod budownictwo indywidualne. Podjęte ostatnio przedsięwzięcia powinny usprawnić dokonywanie niezbędnych pomiarów i badań geodezyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełMarianMatera">Nie ma jeszcze możliwości pełnego uzbrojenia terenów dla potrzeb budownictwa indywidualnego.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełMarianMatera">Minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Alojzy Karkoszka stwierdził m.in., że plan inwestycyjny na rok 1974 jest wewnętrznie skoordynowany, co nie oznacza jednak, że jego realizacji nie zagrażają napięcia spowodowane m.in. dużą koncentracją obiektów, które mają być oddane do użytku, napięciami w zakresie transportu i zaopatrzeniu materiałowym. Resort opracował szczegółowy program przewidujący działania służące złagodzeniu tych trudności. Nakłada on m.in. koncentrację sił wykonawczych oraz stworzenie warunków rytmicznej realizacji inwestycji, co pozwoli uniknąć spiętrzenia robót wykonawczych w końcu roku.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełMarianMatera">Przewiduje się lepsze wykorzystanie środków transportu, szersze stosowanie jego wykorzystania w systemie dwuzmianowym. Podjęto szkolenie ok. 5 tys. kierowców. Wiele uwagi koncentrować się będzie na poprawie stanu gotowości technicznej środków transportu oraz optymalizacji przewozów.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełMarianMatera">Dla złagodzenia napięć w zakresie zaopatrzenia materiałowego dążyć się będzie do przekroczenia zadań planowych w zakresie produkcji podstawowych materiałów budowlanych, głównie cementu, materiałów pokryciowych i ściennych. Podjętych zostanie szereg przedsięwzięć mających na celu usprawnienie gospodarki materiałami budowlanymi.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PosełMarianMatera">Podejmowane będą wysiłki zmierzające do jak najpełniejszej realizacji planów budownictwa socjalno-usługowego, m.in. inwestycji szkolnych i służby zdrowia; szerzej stosować się będzie w tym budownictwie technikę wielkopłytową i prefabrykaty.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PosełMarianMatera">Realizacja tych ambitnych zadań uzależniona jest nie tylko od resortu. Dużą pomoc może przynieść tu terenowa praca posłów. Zwrócić trzeba uwagę m.in. na bardziej racjonalne eksploatowanie miejscowych złóż surowców m.in. kruszywa. Na niektórych terenach zarysowują się tendencje przerywania eksploatacji tych złóż, co tłumaczy się m.in. względami ochrony gleby i środowiska. Przy zabezpieczeniu racjonalnej rekultywacji eksploatowanych terenów, takie niebezpieczeństwa nie istnieją.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PosełMarianMatera">Niezbędne jest zapewnienie terminowego przygotowania terenu pod budownictwo mieszkaniowe. Zbyt przewlekły jest jeszcze proces wywłaszczeniowy.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PosełMarianMatera">Konieczne jest zapewnienie wysokiego poziomu dyscypliny planu inwestycyjnego, a przede wszystkim przeciwdziałanie włączaniu do planu inwestycji nieprzygotowanych.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#PosełMarianMatera">Przewodniczący Komisji - poseł Jerzy Majewski (PZPR): Wobec powołania przez rząd specjalnej komisji, która zajmie się problemem transportu kolejowego, przekazane jej zostaną zgłoszone w toku posiedzenia uwagi dotyczące trudnej sytuacji w przewozach materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#PosełMarianMatera">Przy szybszym niż to było przewidziane w planie 5-letnim wykonaniu zadań w takich dziedzinach jak budownictwo mieszkaniowe, należałoby przewidzieć odpowiednio większy wzrost tempa budownictwa towarzyszącego w nowych osiedlach oraz dostaw autobusów dla komunikacji miejskiej.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#PosełMarianMatera">Komisja ponownie podejmie problem rozdzielnictwa mieszkań na początku przyszłego roku i przeprowadzi szczegółową dyskusję po rozpoznaniu wszystkich aspektów sprawy.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#PosełMarianMatera">Rosnącym zadaniom budownictwa towarzyszyć musi stałe skracanie cykli inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#PosełMarianMatera">Komisja przyjęła projekty uchwały o planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. oraz ustawy budżetowej w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#PosełMarianMatera">Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>