text_structure.xml 29.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 4 października 1973 odbyło się w Katowicach posiedzenia Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, poświęcone rozpatrzeniu problemów zaplecza naukowego i jego wpływu na postęp techniczny i ekonomiczny w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Obrady Komisji poprzedzone zostały zwiedzeniem przez posłów wystawy pn. „Jutro budownictwa” zorganizowanej przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych przy współpracy z Ministerstwami: Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Maszynowego, Przemysłu Lekkiego oraz Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na terenach wystawowych Ośrodka Postępu Technicznego w Katowicach. Intencją tej wystawy, jak stwierdzili jej organizatorzy, jest stworzenie podkładu wizualnego pod spotkania i rozmowy przedstawicieli branż uczestniczących w procesie budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Obradom przewodniczył poseł Jerzy Majewski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- wicemarszałek Sejmu Halina Skibniewska,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- członek Rady Państwa, przewodniczący prezydium WRN w Katowicach - poseł Jerzy Ziętek,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowej Komisji Nauki i Postępu Technicznego,</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- przedstawiciele: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z ministrem Alojzym Karkoszką, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Zdzisławem Drozdem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego oraz Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Zespołu - Józefem Ciesielskim.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne i analityczne opracowane przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Uzupełniając te materiały, minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Alojzy Karkoszka stwierdził m.in: Resort budownictwa sformułował i przyjął do realizacji 3 główne kierunki działania; są to - uprzemysłowienie budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego, - unowocześnienie budownictwa przemysłowego, - rozwiązanie wielkiego problemu budownictwa inżynieryjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Jest dla resortu rzeczą oczywistą, że przy obecnie stosowanych technologiach, realizacja zamierzeń ustalonych w uchwalonym przez Sejm programie budownictwa mieszkaniowego do 1990 r. nie byłoby możliwa. Dlatego też podejmuje się działania na rzecz stworzenia wielkiego, nowoczesnego przemysłu budownictwa mieszkaniowego. Wznosi się coraz to nowe fabryki domów, stosuje się w nich coraz bardziej nowoczesne technologie. Konsekwentnie zmierza się do tego, by na placach budowy ograniczać się do suchego montażu gotowych elementów budynków. Działaniem na rzecz intensyfikacji budownictwa towarzyszą przedsięwzięcia służące urozmaiceniu jego form.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W dziedzinie budownictwa przemysłowego organizuje się fabryki fabryk wytwarzających gotowe, żelazobetonowe elementy hal; zapoczątkowano już produkcję i zamierza się stosować na coraz szerszą skalę konstrukcje stalowe z lekką obudową.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Najpoważniejsze zaległości do odrobienia mamy w dziedzinie robót inżynieryjnych. Poszukuje się nowych rozwiązań technologicznych, m.in. w dziedzinie budowania zbiorczych kanałów dla urządzeń, zwłaszcza komunalnych w wielkich aglomeracjach, rozwija się przemysł pracujący na rzecz tego budownictwa, zwiększa się, m.in. w drodze mechanizacji, potencjał przerobowy przedsiębiorstw wykonujących te roboty.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Rozwiązywaniu tych 3 głównych kierunków działania budownictwa podporządkowana być musi działalność wszystkich podległych resortowi placówek zaplecza naukowego. Mają one poważne osiągnięcia, jak słusznie jednak wskazują uwagi NIK, ich działanie mijało się często z aktualnymi potrzebami budownictwa. Resort podjął już działania, których celem jest usunięcie występujących w tej dziedzinie niedostatków.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Przewiduje się pozostawienie tym placówkom dużej samodzielności działania, jednakże w ramach programów służącym realizacji głównych zadań resortu. Wzmocniona zostanie koordynacja ich działania przez resort.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Jerzy Lorens (PZPR): Problem zaplecza naukowego i jego wpływu na postęp techniczny i ekonomiczny w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych, był wielokrotnie omawiany i dyskutowany na posiedzeniach Komisji. Stanowi on ważny element rozważań dotyczących realizacji planów budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W okresie ostatnich 2 lat budownictwo osiągnęło nie notowane tempo rozwoju. Nastąpiło to dzięki wyraźnemu postępowi w uprzemysłowieniu i mechanizacji robót oraz dzięki istotnym zmianom organizacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Uruchomiono szereg wytwórni fabryk domów o nowoczesnych liniach technologicznych, produkujących elementy o stosunkowo wysokim stopniu wykończenia. Pozwoliło to wprowadzić do wykonawstwa bardziej funkcjonalne systemy budownictwa mieszkaniowego oraz szeroko pojętą typizację i unifikację regionalną i ogólnokrajową.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Do uzyskania powyższych wyników przyczyniły się w znacznym stopniu placówki naukowo-badawcze, które w coraz większym zakresie wiążą swoją działalność z potrzebami jednostek gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Szeroki program budownictwa stawia przed zapleczem naukowo-badawczym budownictwa wyjątkowo złożone i poważne zadania. Chodzi głównie o wypracowanie optymalnych metod, które zapewnią sprawną i nowoczesną realizację planów. Zadania te sprowadzają się do dalszych intensywnych prac, głównie w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- usprawnienia organizacji i zarządzania we wszystkich ogniwach biorących udział w procesie przygotowania i realizacji zadań budownictwa,</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych, sprawdzonych w realizacji prototypowej i krótkoseryjnej,</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- zmniejszania materiałochłonności, to jest opracowania nowych zastępczych materiałów o wysokich walorach technicznych i eksploatacyjnych,</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- szerokiego i szybkiego upowszechniania mechanizacji robót,</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- przygotowania odpowiednio wyszkolonej kadry.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W tym celu konieczne jest ścisłe powiązanie działalności zaplecza naukowo-badawczego resortu budownictwa z kooperującymi resortami i instytutami wyższych uczelni oraz szersze niż dotychczas wykorzystywanie osiągnięć i dorobku światowej nauki i techniki.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Oceniając dotychczasowy wpływ zaplecza naukowego i projektowo-badawczego resortu budownictwa na postęp techniczny i ekonomiczny w budownictwie, trzeba podkreślić, że mimo niewątpliwych osiągnięć, obserwuje się sporo zjawisk ujemnych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Z wyników przeprowadzanych przez NIK kontroli wynika m.in., że nie zawsze właściwy był dobór tematów wybranych do opracowania i mała ich przydatność w praktyce. Wiele tematów realizuje się zbyt długo. Efektywność części prowadzonych badań pomniejszana jest ponadto przez niepełne wdrażanie przyjętych rozwiązań oraz niedostateczną informację o wynikach prac naukowo-badawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W dziedzinie współpracy naukowo-technicznej z zagranicą, z międzynarodowymi stowarzyszeniami, jak np.: z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Materiałów i Konstrukcji, Międzynarodową Radą Badań i Dokumentacji Budownictwa oraz pokrewnymi instytucjami w krajach demokracji ludowej, nie zanotowano wymiernych i spodziewanych efektów.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Pewne osiągnięcia placówek naukowo-badawczych odnotować można w budownictwie mieszkaniowym, w którym wprowadzono i wdrożono szereg rozwiązań, głównie w technologii wielkopłytowej. Natomiast w innych rodzajach budownictwa ogólnego oraz w budownictwie przemysłowym wprowadzono niewiele tylko postępowych rozwiązań, szczególnie do roku 1970. Znacznie wyprzedziły nas na tym odcinku sąsiadujące kraje socjalistyczne, głównie w zakresie typizacji i rozwoju konstrukcji metalowych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Materiały przedstawione przez Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych określają ramowe kierunki działalności naukowo-badawczej, która ma zapewnić wykonanie zadań postawionych przed budownictwem. Ujęto w nich wszystkie główne problemy dotyczące rozwoju budownictwa mieszkaniowego, usługowego, przemysłowego i inżynieryjnego, obecnego stanu i roli zaplecza naukowo-badawczego oraz dalszych kierunków jego rozwoju. W programie tym szczególną uwagę zwrócono na rozwój budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Oceniając ogólnie opracowany przez resort budownictwa program i kierunki prac naukowo-badawczych, należy stwierdzić, że ich sprawna i pełna realizacja stworzyłaby odpowiednie warunki zapewniające wykonanie zadań stojących w najbliższym okresie przed budownictwem.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Program ten należałoby wzbogacić m.in. poprzez uwzględnienie w nim prac, które wychodziłyby naprzeciw problemom napotykanym przy budowie centrów miejskich, idzie tu zarówno o sprawy urbanistyki, konstrukcji, technologii, jak i o metody wznoszenia budynków wysokich.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Więcej uwagi należałoby poświęcić wprowadzeniu pełnej prefabrykacji dla budowy infrastruktury miejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Na szerszą skalę należałoby podjąć badania nad wpływem materiałów stosowanych w budownictwie, szczególnie mieszkaniowym, na zdrowie człowieka.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Niezbędne jest zacieśnienie współpracy resortu budownictwa z innymi resortami, kooperującymi w realizacji programu budownictwa. Chodzi tu głównie o produkcję nowych materiałów, sprawniejszych maszyn i urządzeń oraz środków transportowych, co jest nieodzownym warunkiem funkcjonowania nowoczesnego przemysłu budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Należy nadal dążyć do integracji zaplecza naukowo-badawczego w ramach kooperacji międzyresortowej i z uczelniami. Pozwoli to lepiej wykorzystać kadrę zatrudnioną w instytutach wyższych uczelniach oraz sprzęt i aparaturę tych placówek.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Koncentracja prac badawczych, lepsza selekcja tematów, bardziej precyzyjny podział ról między określone instytucje znacznie skrócą okres badań i wdrażania ich do praktyki.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Zakłada się, że pełna i sprawna realizacja programu prac zaplecza naukowo-badawczego i techniczno-produkcyjnego winna spowodować:</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">- skracanie cykli realizacyjnych w wykonawstwie budowlanym o około 30 proc., - obniżenie materiałochłonności i ciężaru budowli o około 40 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">- zmniejszenie pracochłonności o około 40 proc. na jednostkę produktu finalnego, - obniżenie kosztów finalnych produkcji budowlanej o około 20 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Osiągnięcie zamierzonych wyników zwiększy niewątpliwie efektywność wykorzystania nakładów społecznych na budownictwo, przy jednoczesnej poprawie standardu użytkowego obiektów pod względem ich funkcji oraz jakości.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Realizacja tych zadań wymaga wzmocnienia kontroli i specjalistycznego nadzoru nad realizacją tematów oraz terminów wdrażania ich do praktyki oraz dalszego doskonalenia systemu planowania i koordynacji badań naukowych oraz prac rozwojowych i wdrożeniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WicemarszałekSejmuHalinaSkibniewska">Korzystną ewolucję notuje się ostatnio w budownictwie przemysłowym. Na coraz szerszą skalę stosuje się zamiast ciężkich budynków, lekkie konstrukcje z lekkimi przekryciami i obudową.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WicemarszałekSejmuHalinaSkibniewska">Pozytywne zmiany zachodzą również w budownictwie mieszkaniowym. Nadal jednak w niedostatecznym stopniu dostrzega się, że budynki i osiedla wznosi się nie tylko w przestrzeni fizycznej, lecz również w przestrzeni społecznej. Trzeba mieć na uwadze nie tylko pojedyncze mieszkania, lecz całe osiedla, które powinny mieć swoją indywidualność. Trzeba budować takie osiedla, z którymi mieszkańcy czuliby się emocjonalnie związani, a to wymaga stosowania różnych form architektonicznych i urbanistycznych, różnych rozwiązań konstrukcyjno-funkcjonalnych równych elewacji budynków.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WicemarszałekSejmuHalinaSkibniewska">Cieszy fakt, że zwracamy coraz większą uwagę na elementy wykończenia i wyposażenia mieszkań. Produkcja tych elementów nie jest skoordynowana, w wyniku czego nie zawsze udaje się zestawiać je w ostateczną całość, nie zawsze dają się kojarzyć technicznie. W dalszym ciągu za mało uwagi zwracamy na usługi. Konieczne jest nie tylko przyspieszenie budowy odpowiednich obiektów, zwłaszcza służących wychowaniu dzieci, lecz również lepsze dostosowywanie ich do potrzeb występujących w poszczególnych osiedlach. Trzeba te obiekty tak budować, by ich przeznaczenie można było zmieniać, wraz ze zmianą zapotrzebowania na usługi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WicemarszałekSejmuHalinaSkibniewska">Za mało uwagi wciąż zwracamy na tzw. małą architekturę, tj. na tworzenie w osiedlach miejsc rekreacyjnych, placów zabaw dla dzieci, parkingów itp. Jedno z warszawskich zjednoczeń budownictwa powołało specjalną komisję, która ma zbadać, czy nie stosujemy za dużo elementów tej architektury. W tej dziedzinie nie wykorzystujemy nawet tych możliwości jakie stwarzają obowiązujące normatywy urbanistyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanWojno">Ani na wystawie, ani w materiałach resortu nie poświęca się dostatecznej uwagi sprawom produkcji ceramicznych materiałów ściennych, które stanowią i długo jeszcze stanowić będą podstawowe tworzywo dla budownictwa jednorodzinnego, zwłaszcza na wsi. Dotkliwy deficyt tych materiałów odczuwa się na terenie woj. białostockiego, a równocześnie ogranicza się tu środki inwestycyjne na rozbudowę przemysłu wytwarzającego te materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełGabrielGórtowski">Przed resortem budownictwa stają trudne zadania nie tylko ilościowe, lecz takie w dziedzinie poprawy wskaźników ekonomicznych, zmniejszenia pracochłonności i materiałochłonności, usprawnienia transportu. Tych trudnych zadań nie będzie można wykonać bez pomocy zaplecza naukowo-badawczego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełGabrielGórtowski">W zapleczu tym pracuje ponad 2 tys. osób, ale tylko 62 osoby to samodzielni pracownicy naukowi; proporcje te nie są właściwe, trzeba wzmocnić kadrę i tą drogą podnieść rangę tych placówek.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełGabrielGórtowski">Należy także zwrócić uwagę na szersze niż dotąd wykorzystanie opracowań naukowych i badawczych. Użyteczność tych opracowań nie jest dotąd, jak wskazują m.in. wyniki kontroli NIK, duża.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełGabrielGórtowski">Więcej uwagi powinny poświęcić placówki naukowo-badawcze resortu organizacji pracy na budowach.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełGabrielGórtowski">Niepokój budzi stan budownictwa inżynieryjnego. Z przedstawionych materiałów wynika, że zaledwie 12 proc. ścieków w miastach jest w pełni oczyszczana. Ponad 50 proc. ścieków w ogóle nie przechodzi procesów oczyszczania. Niezbędna jest zatem radykalna poprawa w dziedzinie gospodarki komunalnej, jest to wspólna zadanie resortów gospodarki terenowej i budownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyNawrocki">Należy zwrócić uwagę na koordynowanie działalności resortowego zaplecza naukowo-badawczego z działalnością zajmujących się problemami budownictwa placówek naukowych innych resortów oraz szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyNawrocki">Na każdej politechnice jest wydział budowlany; są wydziały architektury; ich dorobek nie jest w dostatecznym stopniu wykorzystywany dla potrzeb budownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławJanik">Rozwój budownictwa uzależniony jest od zwiększenia dostaw materiałów i wyrobów budowlanych. Zwiększają się jednak nie tylko potrzeby nowego budownictwa, lecz także potrzeby rynkowe. Brak wielu przedmiotów niezbędnych dla modernizacji mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełWładysławJanik">Produkcja materiałów nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięta. Mamy bogate złoża surowcowe. Dla przykładu gipsu mamy pod dostatkiem, ale wciąż nie wykorzystujemy go dla potrzeb budownictwa. Rosną również hałdy pyłów dymnicowych, które mogą być cennym surowcem budowlanym. Należy rozwijać produkcję lekkich materiałów w przeciwnym bowiem razie piętrzyć się będą trudności transportowe.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełWładysławJanik">Na wystawie przedstawiono zestawy narzędzi dla robotników budowlanych. Z uznaniem podkreślić trzeba, że są to narzędzia lżejsze od dotychczas używanych, że są to narzędzia elastyczne. Większości z nich jeszcze nie wytwarzamy. Należy zintensyfikować starania, aby w możliwie najkrótszym czasie uruchomić produkcję pełnego asortymentu narzędzi budowlanych, zarówno prostych jak i zmechanizowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełBronisławaSokołowska">Na wystawie zaprezentowano przenośne zaplecze socjalne przeznaczone do instalowania na budowach. Należałoby zbadać możliwości wykorzystania tego typu urządzeń dla mieszkańców hoteli robotniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Na wystawie zaprezentowano wiele urządzeń służących unowocześnieniu mieszkań. Określając wielkość ich produkcji trzeba więc brać pod uwagę nie tylko potrzeby nowego budownictwa. Pojawienie się tych wyrobów na rynku mogłoby mieć nawet poważny wpływ na zmianę struktury spożycia.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Słusznie podkreślano konieczność lepszej koordynacji prac naukowo-badawczych. Wiele cennych myśli i projektów znaleźć można m.in. w pracach dyplomowych absolwentów wyższych uczelni. Trzeba lepiej wykorzystywać inwencję młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Prof. Antoni Paprocki z Instytutu Techniki Budowlanej: Zadania resortowego zaplecza naukowo-badawczego należy rozpatrywać na tle głównych kierunków polskiej nauki nakreślonej na II Kongresie Nauki. Instytut Techniki Budowlanej koncentruje swoją działalność badawczą m.in. w zakresie inżynierii materiałowej. Są to trudne zadania, wymagają bowiem koordynacji działań 80 branż przemysłowych podporządkowanych 6 resortom, które produkują materiały budowlane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanuszBiernacki">Katowicka wystawa - jest dobrą lekcją poglądową ilustrującą zarówno zadania, jak i potrzeby budownictwa. Wynika z niej jednak, że w ramach resortu budownictwa podejmuje się produkcję wielu wyrobów, które powinny wytwarzać przedsiębiorstwa podległe innym resortom. Trzeba doprowadzić do takiej sytuacji, by na rzecz budownictwa świadczyli wszyscy, by każdy robił to, co do niego należy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanuszBiernacki">Dyrektor Zespołu NIK - Józef Ciesielski: Informacja Zespołu budownictwa NIK zaprezentowała wybrane tylko zagadnienia, a nie całość problematyki działalności zaplecza naukowo-badawczego resortu budownictwa. Zrozumiałe jest, że skoncentrowano się na ujawnieniu nieprawidłowości. Nie oznacza to, że zaplecze naukowo-badawcze budownictwa nie może wykazać się poważnymi osiągnięciami. Należy podkreślić, że wnioski pokontrolne są już realizowane, i że notuje się poprawę na tych odcinkach, które wymagały usprawnienia.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanuszBiernacki">Postęp techniczny w budownictwie zależy nie tylko od wyników pracy zaplecza resortowego, lecz także od zaangażowania się w problemy budownictwa ośrodków naukowych innych resortów i szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyMajewski">Dla potrzeb budownictwa zakupiliśmy w ostatnich latach licencje na produkcję materiałów i urządzeń budowlanych. Zadaniem resortu powinno być rozwinięcie na bazie techniki licencyjnej własnych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych. Nie wolno dopuścić do sytuacji, która zmuszałaby nas do kupowania za parę lat nowych licencji na te same wyroby.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyMajewski">Udzielając dodatkowych wyjaśnień minister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Alojzy Karkoszka stwierdzili zgodność poglądów zaprezentowanych przez posłów i kierownictwo resortu budownictwa, wszystkie poruszone na posiedzeniu problemy będą przeanalizowane i wykorzystane w działalności resortu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzyMajewski">Zadania resortu budownictwa są duże i trudne. Problemy, jakie stoją przed resortem rozwiązywać trzeba na bieżąco „w marszu”, a jednocześnie przygotowywać się do realizacji zwiększających się z roku na rok zadań rzeczowych i ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzyMajewski">Słuszne były uwagi posłów na temat rozwiązań urbanistyczno-architektonicznych. Słuszny jest pogląd, że nowe osiedla muszą być usytuowane w „przestrzeni społecznej”.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełJerzyMajewski">Technologią przyszłości w budownictwie mieszkaniowym jest wielka płyta. Nie oznacza to jednak, że nasze osiedla muszą być monotonne w swym wyglądzie urbanistycznym. Można i trzeba wykorzystywać miejscowe warunki fizjograficzne dla urozmaicenia zabudowy miasta. Nie zrozumiałe jest np. postępowanie władz architektonicznych w Olsztynie, gdzie niweluje się kosztem dużych środków finansowych nierówności terenu, aby uzyskać jednolitą płaszczyznę budowlaną. Właśnie te nierówności dają przecież szanse urozmaicenia urbanistycznego budowanego tam osiedla.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełJerzyMajewski">Słusznie posłowie podkreślali trudności w realizowaniu budownictwa towarzyszącego. Zaplanowane ośrodki usługowo-handlowe realizujemy, ale zaległości z dawnych lat i narastające potrzeby są tak wielkie, że nie zaspakajamy jeszcze wszystkich potrzeb. Aby przyspieszyć realizację usług importowaliśmy z NRD pawilony handlowe. Intensywnie przygotowujemy się do uruchomienia produkcji i budowy własnych pawilonów o lekkich konstrukcjach z lekką obudową.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PosełJerzyMajewski">Resort budownictwa przywiązuje dużą uwagę do zagospodarowania nowych osiedli. Jesteśmy zwolennikami małej architektury i nie stawiamy żadnych w tym względzie przeszkód; popieramy lokalne inicjatywy, przykładem dobrej roboty w tym zakresie może być osiedle „Kalinowszczyzna” w Lublinie.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PosełJerzyMajewski">Wzrastające zadania budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych wymagają wzmocnienia i usprawnienia działalności zaplecza naukowo-badawczego. Do głównych zagadnień należy, jak to słusznie zwracali uwagę posłowie, poprawa sytuacji kadrowej w instytutach i ośrodkach naukowo-badawczych. Są to trudne problemy ale mamy już wytyczone programy działania i będziemy je konsekwentnie realizować. Zamierzamy oczywiście, w jak najszerszym stopniu współpracować z ośrodkami naukowymi innych resortów oraz z placówkami szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PosełJerzyMajewski">Procesy inwestycyjno-budowlane obejmują wiele etapów. Ostatecznym jest realizacja zadań na placach budowy. Dlatego dużą uwagę zwracamy na poprawę organizacji robót. Pierwszoplanowe role odgrywać muszą kierownicy budowy i mistrzowie.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PosełJerzyMajewski">Przystąpiliśmy w 1973 r. do organizowania akcji porządku i gospodarności na budowach. Akcja ta nie dała jeszcze dotąd zadowalających rezultatów. Nawet po okresach przejściowej poprawy gospodarności ponownie na nasze place budów zakrada się nieporządek. Działania w tym zakresie muszą być długotrwałe, trzeba bowiem przekroczyć złe tradycje i nawyki dawnych lat, w których niegospodarność i niska kultura produkcji budowlanej były zjawiskami nagminnymi.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PosełJerzyMajewski">Budownictwo osiągnęło w bieżącym roku najwyższe dotąd tempo przyrostu produkcji budowlanej oraz wzrostu wydajności pracy. Osiągnęliśmy to przede wszystkim dzięki korzystnemu klimatowi, jaki towarzyszył budownictwu w kraju oraz zniesieniu szeregu antybodźców do usprawniania i podnoszenia wydajności pracy. W tym należy widzieć główne przesłanki dalszej pomyślnej realizacji zadań inwestycyjno-budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PosełJerzyMajewski">Wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Zdzisław Drozd: W gospodarce komunalnej mamy olbrzymie zaległości. Na 900 miast w Polsce tylko w ponad 200 mamy oczyszczalnie ścieków. Staramy się jednak intensywnie rozwijać produkcję urządzeń dla potrzeb gospodarki komunalnej i budować nowe obiekty. Nakłady przeznaczona na ten cel wielokrotnie wzrastają, środki te trzeba będzie jednak kierować przede wszystkim na poprawę sytuacji w wielkich aglomeracjach miejskich. Dlatego też nie można oczekiwać w niedalekiej przyszłości większej poprawy sytuacji w małych miastach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Katowicka wystawa jest pierwszą próbą kompleksowego przedstawienia programu rozwoju i potrzeb budownictwa. Skala zadań i trudności, jakie występują w realizacji rozbudowy przemysłu mieszkaniowego wymagają zwiększenia uprawnień dla resortu budownictwa i przemysłu budowlanego. Chodzi o to, aby resort ten nie tylko mógł postulować, lecz także wpływać na podejmowanie przez inne resorty działań na rzecz rozwoju przemysłu budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Generalny kierunek działalności resortu zmierzający do unowocześnienia i uprzemysłowienia budownictwa jest słuszny. Proces ten będzie długotrwały i ciągle doskonalony. Dlatego tak dużą rolę przywiązujemy do działalności zaplecza naukowo-badawczego. Jesteśmy zgodni, że dotychczas rola nauki w budownictwie była zbyt mała i niewystarczająca w stosunku do potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Postęp techniczny w budownictwie musi być ujmowany kompleksowo. Chodzi nie tylko o usprawnienie realizacji stanów surowych czy samych budynków, lecz także o unowocześnienie wszystkich procesów inwestycyjnych łącznie z inżynierią miejską, w budownictwem obiektów towarzyszących z t.zw. małą architekturą.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Komisja przyjęła również sprawozdanie Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z realizacji zadań planu w pierwszych 8 miesiącach br. Sprawozdania te otrzymali posłowie na piśmie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>