text_structure.xml
29.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 czerwca 1972 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Mariana Gotowca (PZPR) i Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 w częściach dotyczących: Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Gospodarki Komunalnej, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- działalność Zespołów Budownictwa oraz Administracji i Gospodarki Komunalnej Najwyższej Izby Kontroli w 1971 r.;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- sprawozdanie podkomisji powołanej do przeanalizowania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz uchwaliła dezyderaty wynikłe z obrad Komisji nad projektem planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Januszem Anuszewskim, Prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii Borys Szmielew, Prezes Centralnego Związku Spółdzielczości Mieszkaniowej - Stanisław Kukuryka, dyrektorzy Zespołów NIK: Józef Ciesielski i Edmund Twardowski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. zreferowali: Poseł Władysław Janik (PZPR) - w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych: W budownictwie przemysłowym plan zakładał przekazanie użytku 296 zadań rzeczowych - przekazano 315. Natomiast z obiektów kluczowych zamiast 16 przekazano 13.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Pozytywnie należy ocenić pełne wykonanie planu w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Przekazano do użytku 4.560 tys. m² powierzchni użytkowej, co stanowi 105 proc. zadań objętych planem. Jest to wynik coraz wyższego stopnia uprzemysłowienia budownictwa mieszkaniowego, większej koncentracji robót i lepszej organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Średnia powierzchnia mieszkań w 1971 r. wynosiła 44,6 m2, co w porównaniu z poprzednim rokiem stanowi wzrost o 0,9 m². Ciemne kuchnie w mieszkaniach oddawanych do użytku w 1971 r. stanowiły około 10 proc. wobec 16,6 proc. w 1970 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Jakość budownictwa mieszkaniowego nadal budzi jednak poważne zastrzeżenia. Przyczyną tego stanu rzeczy są zarówno braki w wykonawstwie, jak i zła jakość materiałów, zwłaszcza tych, które stosuje się w budownictwie uprzemysłowionym. Powoduje to ciągły wzrost kosztów w budownictwie mieszkaniowym. Koszt usuwania wad i usterek - niezależnie od wad związanych z przeciekami - wyniósł w ubiegłym roku 202 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Na podkreślenie zasługuję wykonanie w 105 proc. planu w zakresie budownictwa usługowo-socjalnego. W stosunku do poprzednich lat duże postępy poczynił też resort w budownictwie szkolnym, oddając ponad 2.500 pomieszczeń do nauki. Również w budownictwie służby zdrowia osiągnięto lepsze rezultaty niż w 1970 r. Przekazano 29 szpitali.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wartość globalnej produkcji przemysłowej resortu w 1971 r. była wyższa o 8,8 proc. niż w 1970 r. Nie wykonano jednak w pełni zadań planu w zakresie produkcji niektórych materiałów budowlanych: elementów ściennymi, dachówki ceramicznej szkła płaskiego, papy itd.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe uzyskały pewną poprawę terminowości oddawania inwestycji przemysłowych. Prawie we wszystkich stwierdzonych przypadkach opóźnień w realizacji zadań inwestycyjnych, jedną z podstawowych przyczyn było nadal nieterminowe i niesukcesywne dostarczanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. W wielu wypadkach dokumentacja ta zawierała poważne błędy, co powodowało konieczność dokonywania poważnych zmian, przy wysokim stopniu zaawansowania robót.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Prawidłowo kształtowały się relacje zatrudnienia i funduszu płac. Przekroczenie zatrudnienia o 1,5 proc. w stosunku do założonego planu jest uzasadnione zwiększonym wykonaniem zadań.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Niepokoi fakt, że w ciągu ubiegłego roku nastąpił wzrost ilości wypadków przy pracy. Wypadków zarejestrowanych było o 11 proc. więcej niż w 1970 r.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Znaczny wzrost zadań budownictwa w najbliższych latach wymaga intensyfikacji produkcji przedsiębiorstw wykonawczych i zakładów wytwarzających materiały budowlane. W związku z tym niezbędne jest wprowadzenie szeregu usprawnień natury technicznej i organizacyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Należy zagwarantować takie proporcje rozwojowe, by potencjał budownictwa wzrastał szybciej niż wartość robót budowlano-montażowych oraz wartość produkcji materiałów. Nowy systemem zachęt materialnych należy objąć jak największą ilość zakładów produkujących materiały budowlane, również i w innych resortach. Przy produkcji materiałów, w szerszym stopniu bazować należy na surowcach pochodzących z hałd kopalnianych i odpadach z elektrowni.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Należy tak przygotowywać program inwestycyjny, by w maksymalnym sposób skracać okresy realizacji poszczególnych obiektów. Program ten warto oprzeć o zunifikowane systemy uprzemysłowione, tzw. typizację otwartą, co pozwoli na maksymalne uproszczenie dokumentacji projektowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Należy nadal rozwijać przemysł konstrukcji stalowych, konstrukcji aluminiowych i prefabrykatów betonowych. Niezbędne jest wyposażenie ekip budowlanych w elektronarzędzia sprowadzano obecnie z zagranicy. Należy podjąć ich produkcję w kraju.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Trzeba przystąpić do opracowania systemu przemysłowej produkcji elementów dla budownictwa jednorodzinnego. Wytwórnie takie należy zlokalizować w rejonach wysoko uprzemysłowionych. Wszelkie nadwyżki materiałów budowlanych trzeba przeznaczać na cele budownictwa indywidualnego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Powinien być opracowany taki system płac i zachęt materialnych, który przyczyniłby się do większego przywiązania pracowników do zawodu i wzmożenia odpowiedzialności za powierzony im majątek. Należy opracować długofalowy program poprawy warunków socjalno-bytowych, szkolenia i przygotowania kadr dla budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł Jan Garlicki (SD) - w części dotyczącej gospodarki komunalnej:</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Efekty osiągnięte w ubiegłym roku w dziedzinie uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego uznać trzeba za zadowalające. Słabo jednak rozwija się budownictwo indywidualne, które stanowi podstawową drogę zwiększenia substancji mieszkaniowej w małych osiedlach i miasteczkach. Wpływa na to zarówno niedobór działek budowlanych, jak i kiepska organizacja robót wykonawczych oraz brak projektów typowych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W budownictwie rad narodowych do pełnego wykonania planu zabrakło w skali krajowej 185 mieszkań; niepokoi fakt, że w województwach: wrocławskim, białostockim, krakowskim i katowickim stopień wykonania planu był bardzo niski.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Osiągnięto pewien postęp w realizacji obiektów socjalno-usługowych. W porównaniu z rokiem 1970 przekazano o 7 proc. więcej tych obiektów; obserwuje się jednak tendencję do dalszego wydłużania cyklów wykonawczych lokali usługowych i handlowych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Sytuację na odcinku wykonywania planu likwidacji zaległych elewacji należy ocenić jako wybitnie niezadowalającą. Jedynie w 4 województwach wykonano roczny plan w tym zakresie. W woj. katowickim, mającym największe zaległości, roczny plan elewacji wykonano tylko w 51 proc. Wydaje się, że przyczyną tego stanu rzeczy jest nie tylko brak potencjału przedsiębiorstw wykonawczych, jak to tłumaczy resort.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Równie niezadowalające są wyniki wykonania planu w dziedzinie likwidacji wad w budynkach mieszkalnych, zrealizowanych metodami uprzemysłowionymi. Stwarza to zagrożenie dotrzymania terminu zakończenia całości robót na tym odcinku, tj. do końca 1972 r.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Jakość robót budowlano-montażowych w budownictwie mieszkaniowym nadal budzi poważne zastrzeżenia. Konieczna jest nie tylko poprawa jakości wykonawstwa, ale przede wszystkim poprawa jakości materiałów, szczególnie tych, które stosuje się w budownictwie realizowanym metodami uprzemysłowionymi.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Nakłady na remonty bieżące budynków rad narodowych ustalone zostały w planie na 1971 r. w wysokości 1.784 mln zł. Mimo to wszystkie województwa odczuwały brak środków na ten cel. Notuje się pewną, choć wciąż jeszcze niedostateczną poprawę organizacji prac remontowych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Woda dostarczana w roku 1971 przez wodociągi komunalne odpowiadała - w zasadzie - wymaganiom ustalonym przez resort zdrowia. Tym niemniej na skutek pogarszania się jakości wody surowej występowało również pogorszenie właściwości wody uzdatnionej. Objawy tego rodzaju w jaskrawy sposób uwydatniły się w okresie jesiennym i wiosenno-zimowym w Warszawie w związku ze wzrostem zawartości amoniaku i fenoli w wodach Wisły. W podobnej sytuacji znalazł się Kraków, Toruń i Mielec oraz Zielona Góra, gdzie nastąpiło zanieczyszczenie wód związkami żelaza, manganu i siarczanu. Również w szeregu mniejszych wodociągów, na skutek przeeksploatowania urządzeń uzdatniających, oraz niefachowej obsługi, dostarczana woda nie zawsze odpowiada wymaganiom.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Władze centralne i terenowe powinny wyciągać surowsze konsekwencje wobec sprawców zatruwania wód. W ubiegłym roku zarejestrowano ponad 50 przypadków takich zanieczyszczeń.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Nakłady na oczyszczalnie ścieków uznać trzeba za niewystarczające. W ubiegłym roku zaledwie 31 procent ścieków odprowadzonych do kanalizacji miejskiej poddawanych było procesowi oczyszczania, a w ogólnej ilości dopływających do oczyszczalni tylko 73 proc. było oczyszczanych. Reszta odprowadzona była do odbiorników bez oczyszczenia.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Mimo zwiększenia ilości jednostek taboru, nie osiągnięto wyraźnej poprawy sytuacji w komunikacji miejskiej; istnieje bowiem konieczność stałego uruchamiania nowych linii komunikacyjnych do nowych osiedli mieszkaniowych. Posiadane środki lokomocji nie są jeszcze w dostatecznym stopniu wykorzystywane. Należy dążyć do rozwoju przede wszystkim sieci autobusowej, jako tej, która najlepiej zdaje egzamin w warunkach wielkomiejskich. Niepokoi ciągły niedobór kierowców i motorniczych. W efekcie wzrasta ilość godzin nadliczbowych kierowców, co stwarza zagrożenie bezpieczeństwa jazdy.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Przedsiębiorstwa i zakłady oczyszczania działają już we wszystkich miastach i osiedlach. Mimo to stan czystości ulic i posesji miejskich nadal pozostawia wiele do życzenia. Konieczne jest zwiększenie produkcji sprzętu mechanicznego do oczyszczania miast.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Plan usług hotelowych wykonany został z nadwyżką. Pozytywnie też należy ocenić rozwój bazy kwater prywatnych. Natomiast bardzo słabo przebiega działalność inwestycyjna i remontowa w tej dziedzinie. Na przewidzianą do remontu liczbę 106 komunalnych obiektów hotelowych, przeprowadzono remonty tylko w 83.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Sprawozdanie z działalności głównego Urzędu Geodezji i Kartografii przedstawił prezes Urzędu - Borys Szmielew: Do podstawowych zadań Urzędu należy wykonywanie robót geodezyjnych i kartograficznych dla potrzeb gospodarki narodowej i obronności kraju oraz koordynowanie i kontrolowanie fachowej działalności państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej. Zadania produkcyjne - wykonywanie map, pomiary i obsługa geodezyjna kluczowych inwestycji - wykonane zostały z nadwyżką.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Działalność podległego Urzędowi Państwowego Przedsiębiorstwa Wydawnictw Kartograficznych doprowadziła do poważnego złagodzenia istniejących niedoborów map i atlasów. Jednak szkolnictwo nie jest jeszcze w pełni wyposażone w te pomoce; niewystarczające jest także zaopatrzenie w mapy turystyczne, informacyjne, plany miast itp. Wynika to z niedostatecznych przydziałów papieru na te cele oraz z niedorozwoju bazy poligraficznej.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Sprawozdanie z działalności Zespołu Budownictwa NIK przedstawił dyrektor Zespołu - Józef Ciesielski: W 1971 r. zespół budownictwa przeprowadził kontrolę następujących zagadnień:</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">- przyczyny przeciekania dachów i ściennych przegród zewnętrznych w budynkach mieszkalnych;</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">- realizacja ważniejszych inwestycji przemysłowych;</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">- ustalanie cen i cenników na roboty budowlano-montażowe;</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">- gospodarka materiałowa w budownictwie;</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">- realizacja uchwały Rady Ministrów w sprawie zasad wynagrodzeń pracowników państwowych biur projektowych;</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">- rozwój produkcji maszyn i urządzeń dla przemysłu materiałów budowlanych;</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">- rozwój produkcji oraz stosowania kruszyw lekkich i łamanych;</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">- realizacja programów produkcji eksportowej i opłacalności eksportu niektórych artykułów przemysłowych wytwarzanych w przedsiębiorstwach podległych resortowi budownictwa;</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">- realizacja programów oszczędności węgla i energii elektrycznej;</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">- import maszyn, urządzeń i części zamiennych na potrzeby budownictwa oraz ich zagospodarowanie.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Kontrolą objęto 94 jednostki. Wnioski kontroli przedstawiane były odpowiednim organom. Szeroko stosowaną formą omawiania ustaleń kontroli, przyczyn ujawnionych nieprawidłowości i sposobów wdrażania wniosków pokontrolnych były narady organizowane przy udziale aktywu skontrolowanych jednostek.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">W wyniku kontroli NIK opracowano m.in. kompleksowy program poprawy jakości produkcji materiałów ceramicznych i zwiększenia zdolności wytwórczych fabryk wytwarzających te materiały. Dokonano także zmian organizacyjnych w Zjednoczeniu Przemysłu Ceramicznego. Wydano szereg poleceń i zarządzeń, zmierzających do usprawnienia gospodarki materiałowej. Część ustaleń i wniosków NIK z kontroli realizacji ważniejszych inwestycji przemysłowych, wykorzystano w materiałach przygotowanych na krajową naradę w sprawie inwestycji i budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">Sprawozdanie z działalności Zespołu Administracji i Gospodarki Komunalnej NIK przedstawił dyrektor Zespołu Edmund Twardowski.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Ważniejsze tematy przeprowadzonych przez Zespół, kontroli objęły działalność biur projektów budownictwa komunalnego oraz administracji budynków mieszkalnych, rozwój i wykorzystanie potencjału przedsiębiorstw budownictwa komunalnego, przygotowanie i realizację inwestycji wspólnych, sprzedaż małych domów mieszkalnych, przygotowanie terenów dla budownictwa indywidualnego, ochronę wód i powietrza przed zanieczyszczeniem. Skontrolowano 315 jednostek administracyjnych, kierując odpowiednie wnioski do organów nadrzędnych.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">Kontrole wykazały m.in., że obecna struktura organizacyjna gospodarki komunalnej jest w niektórych dziedzinach nieodpowiednia i nie nadąża za szybkim rozwojem gospodarki miejskiej i potrzebami społecznymi. Stosowane obecnie kryteria oceny działalności przedsiębiorstw nie pobudzają inicjatyw w zakresie gospodarności i kierowania się rachunkiem ekonomicznym. Jednostki wykonawcze i zarządzające gospodarką komunalną nie są prawidłowo rozliczane z osiąganych efektów.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">Ustalenia kontroli w zakresie ochrony wód i powietrza atmosferycznego wykazały niedostatki w funkcjonowaniu systemu ostrzegawczego. Cały system represji za szkodliwe zanieczyszczanie naturalnego środowiska jest w praktyce mało skuteczny.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">W toku kontroli korzystano z pomocy społecznej, zwłaszcza komisji rad narodowych i samorządu mieszkańców. Udział czynników społecznych, zwłaszcza w dziedzinie kontroli gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, przyspiesza załatwianie spraw, a także aktywizuje działalność organów przedstawicielskich i administracji terenowej w usuwaniu niedociągnięć. Istotnym czynnikiem zwiększania efektywności kontroli były ponadto narady pokontrolne. Źródłem inspiracji były najczęściej zalecenia Prezydium Sejmu i Komisji sejmowych, wytyczne Rady Państwa, sygnały administracji centralnej i terenowej, organizacji partyjnych i społecznych, skargi i wnioski w obywateli.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Nadal niezadowalająco kształtuje się rentowność przedsiębiorstw budowlanych. Mimo urealnienia cen, 40 proc. przedsiębiorstw nadal przynosi deficyt. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorstw ogólnobudowlanych. Przyczyną nierentowności jest na ogół niepełne wykorzystanie maszyn i urządzeń oraz straty materiałowe.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZdzisławKwieciński">Likwidacja zaległych elewacji postępuje zbyt wolno. Często nie realizuje się równocześnie zadań bieżących. Podobnie jest z usuwaniem usterek w nowych domach, zwłaszcza przecieków dachów i ścian. Często powierza się te prace nie najlepiej przygotowanym przedsiębiorstwom.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełHenrykStawski">Wielkie znaczenie dla prawidłowej gospodarki mieszkaniowej ma przebieg remontów bieżących i kapitalnych. Obserwuje się tu rażące dysproporcje między nakładami przeznaczonymi na ten cel a uzyskiwanymi efektami. Plan finansowy remontów jest z reguły znacznie przekraczany, a rzeczowy - systematycznie niewykonywany. Przeprowadzone remonty nie zawsze podnoszą jakość i walory użytkowe starych domów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełHenrykStawski">Wielkim problemem dla rad narodowych województw zachodnich jest masowy rozwój turystyki z NRD. Sprostanie tym zjawiskom przerasta siły i środki władz terenowych. Wiele małych miasteczek woj. zielonogórskiego zmieniło się nagle w bazy noclegowe dla polskich wycieczek, dokonujących stąd wypadów na terytorium NRD. Powszechnie brakuje miejsc noclegowych, obiektów handlowych i usługowych. Stan dróg i parkingów jest niezadowalający. Konieczne jest w związku z tym większa pomoc dla tych województw.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyLorens">Nie uregulowano do końca sprawy cen i cenników za roboty budowlane. Utrudnia to projektantom i inwestorom sporządzanie prawidłowych kosztorysów i jest częstą przyczyną przekraczania kosztów budownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarianMatera">Usunięcie nieprawidłowości istniejących w przemyśle cementowym mogłoby się przyczynić do zwiększenia produkcji niezwykle potrzebnego budownictwu materiału. Główną przyczyną obniżania zdolności wytwórczych cementowni są częste awarie maszyn i urządzeń. Niska jakość filtrów sprawia, że duże ilości cementu przenikają do atmosfery, powodując również zanieczyszczenie środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMieczysławMedyński">Rolnicy domagają się od przemysłu materiałów budowlanych zwiększenia dostaw rurek drenarskich i koryt kamionkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełWacławŻak">Wysoka cena eternitu opóźnia wymianę pokryć dachowych na niepalne. Nieprawidłowy układ cen powoduje ponadto duży popyt na cegłę silikatową, podczas gdy cegła ceramiczna nie znajduje często nabywców.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełReginaMaciejewska">Mimo wielu zachęt, szereg przeszkód opóźnia rozwój budownictwa indywidualnego. Brakuje m.in. uzbrojonych działek budowlanych; zaopatrzenie w materiały budowlane nie jest wystarczające; brak przedsiębiorstw wykonawczych, które przyszłyby z pomocą indywidualnym inwestorom sprawia, że wiele koniecznych prac wykonują fachowcy budownictwa uspołecznionego, niekiedy nawet w godzinach pracy. Istotną przeszkodą jest także brak typowej dokumentacji dla budownictwa jednorodzinnego; istniejące projekty wymagają zazwyczaj gruntownej przeróbki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMariaWyrozębska">Należałoby podjąć bardziej energiczne działanie na rzecz poprawy jakości materiałów budowlanych. Obecna ich jakość jest bowiem źródłem wielu strat budownictwa i poważnie podwyższa jego koszty.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Poważnie niepokoi wzrost wypadków przy pracy budownictwa (w minionym roku o ponad 11 proc.). Wypadkom w budownictwie ulega co roku ponad 23 tys. pracowników, co odpowiada w przybliżeniu liczbie mieszkańców średniego miasta. Pogorszenie bezpieczeństwa pracy w budownictwie zniechęca wielu ludzi do podejmowanie pracy w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Niepokojący jest spadek wydatków na urządzenie zieleni wokół nowych osiedli i domów. Jak obliczają specjaliści, jedna lipa emituje co roku około 1,8 mln m³ tlenu, zatrzymując wiele pyłów i zanieczyszczeń. Nie dba się także o istniejącą zieleń.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełBronisławaSokołowska">Rozwój turystyki rodzi zapotrzebowanie na specyficzne formy budownictwa, często w trudnych terenach, m.in. w górach. Obecnie nie jesteśmy w wystarczającym stopniu przygotowani do rozwinięcia tego typu budownictwa. Brak sprzętu i fachowców przyzwyczajonych do wykonywania robót w trudnych warunkach terenowych i klimatycznych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełBronisławaSokołowska">Niedostateczna mechanizacja utrudnia realizację zadań w gospodarce komunalnej. Dostawy sprzętu mechanicznego dla tego działu gospodarki są niewystarczające.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławRosiewicz">Grzechem budownictwa jest nadal przekazywanie lokatorom osiedli i domów nie w pełni zagospodarowanych, nie posiadających dróg i zieleńców. Trzeba często czekać kilka lat na wybudowanie sklepów, placówek usługowych i innych obiektów towarzyszących.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełStanisławRosiewicz">Rozwój budownictwa jednorodzinnego jest ze wszech miar potrzebny. Często jednak przeznacza się na te cele tereny zielone, dobrze zagospodarowane ogrody i sady. Pozbawia się w ten sposób mieszkańców zieleni, co budzi ich uzasadnione protesty. Sprawy te nie powinny kolidować ze sobą.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełWładysławJanik">Istnieją nieuzasadnione dysproporcje w poziomie płac budowlanych zatrudnionych w różnych resortach. Występują one ponadto w przekroju terytorialnym. Problemy te powinny być jak najszybciej uregulowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarianGotowiec">Bez zbudowania przemysłu mieszkaniowego nie rozwiążemy nie tylko problemów wielkiego budownictwa mieszkaniowego, ale także jednorodzinnego. Budownictwo jednorodzinne wykonywane tradycyjnymi metodami jest za drogie, co znacznie ogranicza jego rozmiary. Przemysł materiałów budowlanych powinien przystąpić do produkcji elementów domków jednorodzinnych w skali masowej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełMarianGotowiec">Warunki socjalno-bytowe załóg budowlanych mogłyby się znacznie poprawić w przypadku rozwinięcia produkcji przenośnych urządzeń zaspokajających potrzeby w tej dziedzinie. Byłoby to ponadto rozwiązanie dużo tańsze; stałe obiekty socjalne służą budowlanym tylko przez krótki czas.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełMarianGotowiec">Istnieją olbrzymie jeszcze możliwości zmniejszenia kosztów budownictwa. Rezerwy te tkwią przede wszystkim w poprawie organizacji pracy i w lepszym wykorzystaniu maszyn i urządzeń. Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Janusz Anuszewski, minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak, oraz prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii - Borys Szmielew.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełMarianGotowiec">Przewodniczący Komisji - poseł Jerzy Majewski: Można ocenić, że zadania roku 1971 zostały wykonane, a w wielu punktach nawet przekroczone. Najważniejsze jest jednak to, że w ciągu ubiegłego roku resorty podjęły energiczne działania, które pozwalają żywić nadzieję na szybsze rozwiązanie najistotniejszych problemów z zakresu budownictwa mieszkaniowego i gospodarki komunalnej. W odczuciu społeczeństwa problemy te posiadają najwyższą rangę.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełMarianGotowiec">Do zjawisk pozytywnych omawianego okresu zaliczyć trzeba w pierwszym rzędzie dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego. Cieszy również znaczna poprawa dyscypliny na budowach, lepsza terminowość przekazywania obiektów przemysłowych i domów mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełMarianGotowiec">Kwitując przeszłość - trzeba jednak przede wszystkim myśleć o przyszłości. I z tej właśnie perspektywy należy zwrócić baczną uwagę na występujące ciągle jeszcze błędy i niedociągnięcia w pracy obu resortów. Szczególnie ostro oceniać trzeba przypadki niedostatecznej organizacji robót budowlanych, złej jakości wykonania w budownictwie mieszkaniowym, braki w przygotowaniu inwestycji, złej pracy biur projektowych, kiepskiej jakości materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełMarianGotowiec">Konieczne jest usprawnienie gospodarki mieszkaniami i poprawa organizacji remontów, zarówno bieżących jak i kapitalnych.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PosełMarianGotowiec">Wymagać trzeba większej skuteczności i niezawodności w pracy urządzeń komunalnych.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PosełMarianGotowiec">Z licznych wypowiedzi posłów wynika, że warunki pracy załóg budowlanych wymagają jeszcze większej niż dotychczas troski. Komisja postuluje dalszą poprawę warunków socjalno-bytowych pracowników budownictwa, przemysłu materiałów budowlanych i gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PosełMarianGotowiec">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministerstwa Gospodarki Komunalnej. Komisja postanowiła przekazać wnioski i uwagi wynikające z przebiegu obrad Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PosełMarianGotowiec">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Uwagi do projektu tej ustawy opracowane przy udziale przedstawicieli Komisji Prac Ustawodawczych zreferował poseł Jan Garlicki (SD). Komisja przyjęła projekt ustawy z poprawkami zaproponowanymi przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PosełMarianGotowiec">Komisja uchwaliła również dezyderaty wynikające z przebiegu obrad nad projektem planu 5-letniego (treść dezyderatów podamy w kolejnym biuletynie).</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>