text_structure.xml 23.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 18 października 1972 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła aktualny stan oraz perspektywy zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego Polski północnej oraz Szlaku Kopernikowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele GKKFiT z przewodniczącym — Włodzimierzem Reczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów, przedstawiciele Wojewódzkich Rad Narodowych w Bydgoszczy, Koszalinie, Gdańsku, Olsztynie i Szczecinie, dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski, przedstawiciele CRZZ.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji była informacja, którą przedstawił zastępca przewodniczącego GKKFiT — Andrzej Trojnar (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMariaRiemen">Koreferat przedstawił poseł Wacław Auleytner (bezp. „Znak”).</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełMariaRiemen">Z dotacji Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku korzysta 13 państwowych jednostek organizacyjnych i 19 organizacji społecznych. Jeśli doliczy się do tego co najmniej kilkadziesiąt organizacji regionalnych i setki zakładów pracy - okaże się, że turystyką zajmują się wszyscy. Równocześnie brak jednolitego ośrodka kierowniczego lub koordynacyjnego. Dziś wyraźnie należy stwierdzić, że turystyka i wypoczynek są elementem na tyle ważnym - iż niezbędne jest ich ujęcie i wprowadzenie do planów, jako oddzielnej gałęzi gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełMariaRiemen">Od dawna niewystarczająca stała się organizacja FWP, która u zarania swego powstania była synonimem wypoczynku świata pracy w Polsce. Nowe instytucje wycinkowo i niejednokrotnie krótkowzrocznie traktowały swa zadania w dziedzinie organizowania turystyki. Dzisiejsza sytuacja: 2,5 mln turystów w br. i - jak się ostrożnie przewiduje - 3,5 mln w roku przyszłym, wymaga nowych i nowoczesnych rozwiązań. Problemem osobnym jest rozwój przyjazdowej turystyki zagranicznej, do której w żaden sposób nie może nasz kraj dopłacać.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełMariaRiemen">Budowa wielkich, kosztownych, a często nawet w szczycie sezonu - niewykorzystanych zakładowych ośrodków wypoczynkowych, którymi gęsto zabudowane są brzegi jezior i zbiorników wodnych, jest nie tylko nieracjonalni ekonomicznie, lecz również sprzeczna z podstawowym prawem psychologii wypoczynku, jakim jest oderwanie się nie tylko od miejsca pracy, ale i od otoczenia. Zaprezentowana przez GKKFiT statystyka ilości miejsc noclegowych na terenie Polski północnej wstydliwie przemilcza, ile z nich jest ogólnodostępnych. Po odjęciu miejsc w obiektach kolonijnych i uzdrowiskach - pozostanie zaledwie połowa. A z tej liczby? W woj. szczecińskim zaledwie ponad 9 tys. miejsc noclegowych jest ogólnie dostępnych wobec blisko 74,5 tys. w ośrodkach zamkniętych; w woj. olsztyńskim na około 24 tys. miejsc noclegowych w ośrodkach zamkniętych - ponad 7 tys. jest ogólnie dostępnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełMariaRiemen">Istotnym problemem jest olbrzymie zróżnicowanie kosztów budowy poszczególnych obiektów turystycznych. W skontrolowanych przez podkomisję obiektach kształtował się on dla jednego miejsca noclegowego od 95 tys. zł w luksusowym domku z prefabrykatów o maksymalnej żywotności 8–10 lat, poprzez 40 tys. zł w pawilonie o wysokim standardzie (żywotność minimum 15 lat) do 23 tys. zł w murowanych domach o wysokim standardzie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełMariaRiemen">Dane te dowodzą, że sprawa kosztów inwestycji turystycznych wymaga weryfikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełMariaRiemen">Istniejący stan wyposażenia obiektów turystycznych należy uznać za daleki od zadowalającego. Z cząstkowej inwentaryzacji zamkniętych obiektów zakładowych w woj. olsztyńskim wynika, że 15 proc. obiektów nie posiada sanitariatów, 40 proc. - urządzeń wodno-kanalizacyjnych, 30 proc. - elektryfikacji, 65 proc. - kuchni turystycznych. Niedostateczna jest też w Polsce północnej sieć handlowo-gastronomiczna, a stan ten pogarszają dysproporcje w rozmieszczeniu zakładów żywienia, niedostateczny poziom obsługi oraz zbyt mało elastyczne wskaźniki zaopatrzenia. Ciekawą inicjatywą było zorganizowanie przez woj. olsztyńskie sprzedaży obwoźnej na szlaku wielkich jezior.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełMariaRiemen">Wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie szeroko pojmowanych usług turystycznych: stanu technicznego dróg, ich oznakowania, wyczerpującej informacji turystycznej, stacji benzynowych, sieci warsztatów naprawczych i autoserwisów, sanitariatów, obsługi przez przewodników, pamiątkarstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PosełMariaRiemen">Generalnie wnioski GKKFiT dotyczące zagospodarowania Polski północnej wydają się słuszne. Jednak rozbudowa ośrodków możliwa będzie dopiero po ustanowieniu jednego gestora przy zanikaniu budownictwa zakładowego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PosełMariaRiemen">Dążyć również należy do przedłużania sezonu wypoczynkowego w poszczególnych regionach. Wniosek generalny: sprawy turystyki i wypoczynku powinny być traktowane jako oddzielna gałąź gospodarki narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Przeprowadzone przez NIK kontrole wykazują poważne niedociągnięcia w dziedzinie organizacji ruchu turystycznego. Wciąż jeszcze napotyka się przypadki niedostatecznego i często opóźnionego przygotowania do sezonu ośrodków i obiektów turystycznych, niedostatecznej koordynacji działania przedsiębiorstw, stowarzyszeń i organizacji turystycznych, nieuzasadnionego wzrostu cen za usługi turystyczne. Z roku na rok zwiększają się ilości gestorów i pośredników w ruchu turystycznym. Niski jest poziom kwalifikacji osób zatrudnionych przy obsłudze turystycznej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Jakość usług tur. stycznych można by w dużym stopniu ulepszyć, poprzez usprawnienia organizacyjne zarówno w dziedzinie wykorzystania bazy noclegowej funkcjonowania systemu agencyjnego i [nieczytelne].</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Na konieczność szybkiego podniesienia poziomu wskazują doświadczenia pierwszego okresu ożywionej, w związku z otwarciem granicy, wymiany turystycznej z NRD.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Wyniki kontroli wskazują na konieczność bardziej gospodarnego wykorzystywania funduszów przeznaczonych na rozwój turystyki, wypoczynku, wydatkowane powinny być one w oparciu o wieloletni plan zagospodarowania turystycznego województwa i kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Więcej uwagi poświęcić trzeba produkcji wyrobów pamiątkarskich. Przeprowadzone kontrole wykazały, że niektóre zakłady wyspecjalizowanego w tej dziedzinie przedsiębiorstwa „Foto-Pam”, zamiast wyrobów pamiątkarskich dublowały produkcję przemysłu terenowego, a nawet kluczowego, wytwarzając np. pantofle, worki na buty i piłki itp.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Należy zmierzać do zmniejszenia rażących dysproporcji w kosztach budownictwa bazy campingowej. Ma to tym większe znaczenie, że baza ta nadal będzie wspierać budownictwo stałe, a na niektórych terenach będzie nawet dominować przez długi okres czasu.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">W rozwoju ruchu turystycznego poważnego znaczenia nabiera problem odpowiedniego sterowania rozwojem budownictwa turystycznego. Działania w tym zakresie wymagają większej niż dotychczas koncentracji i centralizacji decyzji na szczeblu województw, a nawet regionów.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Przy podejmowaniu działań związanych z rozwojem turystyki większą niż dotychczas stopniał wagę przywiązywać trzeba do koordynacji działań i oparcia ich o centralny program rozwoju bazy turystycznej. Jest to tym bardziej potrzebne, że czynniki lokalne często tracą z oczu problemy natury ogólniejszej, związane z równomiernym rozwojem bazy turystycznej w kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Komercjalizacja wielu przedsięwzięć w zakresie turystyki w żadnym wypadku nie może zasłaniać podstawowego zadania, jakim jest rozwój turystyki jako powszechnej formy wypoczynku ludzi pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Na rozszerzenie bazy turystycznej w kraju mogłoby w znacznym stopniu wpłynąć pełne wykorzystanie tzw. zakładowych ośrodków wypoczynkowych. W chwili obecnej większość tych ośrodków jest zamknięta przez 3/4 roku; udostępnia się je tylko w okresie letnim dla pracowników poszczególnych zakładów pracy. Należy przy tym stwierdzić, że idea wypoczynku w zamkniętych ośrodkach zakładowych nie zawsze da się pogodzić z zasadami wypoczynku racjonalnego, skoro dla większości wczasowiczów przebywanie w tych ośrodkach oznacza zazwyczaj stykanie się z tymi samami ludźmi i obracanie się w kręgu podobnych problemów. Wydaje się więc, że zakładowe ośrodki wypoczynkowe powinny funkcjonować w oparciu o zasady komercjalne przez okres całego roku i być udostępniane dla wczasowiczów indywidualnych. Wykorzystaniu ośrodków poza sezonem służyć mogłoby obniżenie cen. Należy również rozważyć, czy nie istniałaby możliwość wykorzystania zakładowych ośrodków wypoczynkowych poza okresem letnim jako punktów lecznictwa profilaktycznego, sanatoryjnego. Rady zakładowe mogłyby realizować fundusz socjalny przeznaczony na wypoczynek swych pracowników za pośrednictwem np. bonów czy też pomocy finansowej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Inicjatywę powołania wojewódzkiego przedsiębiorstwa turystycznego na terenie woj. koszalińskiego trzeba uznać jako pozytywny element wprowadzania nowych form organizacji i zarządzania turystyką. Powstaje jednak obawa, czy stworzenie tego typu instytucji nie będzie oznaczało powołania jeszcze jednego organu o charakterze wyłącznie koordynacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełLudwikaMieszkowska">Wczasy pracownicze stanowią w dalszym ciągu dominującą formą wypoczynku większości ludzi pracy. Nie można traktować tej formy jako przeżytku, tym bardziej że jest ona powszechnie aprobowana, a o jej popularności świadczy m.in. fakt, iż wielu pracowników pragnących skorzystać z tej formy wypoczynku, musi z niej rezydować wobec braku miejsc. Słuszna natomiast jest propozycja wykorzystania zakładowych ośrodków wypoczynkowych przez okres całego roku. Łączy się to jednak z koniecznością dostosowania takich ośrodków do eksploatacji również w okresie zimowym, co wymaga jednak nakładów finansowych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełLudwikaMieszkowska">W dalszym ciągu obserwuje się brak należytej współpracy między jednostkami organizującymi wypoczynek i radami narodowymi miejscowości, w których usytuowane są ośrodki wypoczynkowe. Np. w Darłówku, gdzie odpoczywa ok. 100 tys. osób rocznie, fabryczka mączki rybnej zatruwa atmosferę w stopniu uniemożliwiającym w praktyce wypoczynek. Wybudowanie urządzeń oczyszczających wymagałoby nakładów rzędu 2 mln zł. Należałoby znaleźć środki na ten cel. Wydaje się, że przynajmniej ich część należałoby pokryć z funduszu pochodzącego z opłat klimatycznych i turystycznych. W tymże Darłówku władze lokalne nie mogą sobie poradzić z likwidacją brudów, z zabezpieczeniem turystom właściwych warunków sanitarnych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełLudwikaMieszkowska">W wielu miejscowościach wypoczynkowych występują nadal trudności zaopatrzeniowe. Mogłyby one być złagodzone, gdyby stworzone zostały możliwości przygotowania zapasów w okresach poprzedzających bezpośrednio sezon letni. Obecnie obowiązujące przepisy w tym zakresie możliwości takich nie stwarzają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławBrodzki">Rozwój turystyki wymaga opracowania kompleksowego programu oraz koordynacji poczynań w tej dziedzinie wszystkich instytucji państwowych i społecznych. Przy opracowywaniu planów rozwoju turystyki należy mieć przede wszystkim na uwadze istniejące w dalszym ciągu poważne dysproporcje pomiędzy bazą turystyczną Polski północnej, gdzie wczasy spędza 1/3 ogólnej liczby turystów w okresie letnim, a Polski południowej, która jest znacznie lepiej przygotowana do przyjęcia turystów. Wprawdzie w ostatnim okresie działania zmierzające do polepszenia bazy turystycznej na Wybrzeżu poprawiły nieco sytuację, to jednak w dalszym ciągu istnieją tu poważne braki. Przy turystycznym zagospodarowywaniu Polski północnej należy większą wagę przywiązywać do równomiernego rozwoju poszczególnych regionów, nie ograniczać się do inwestowania na wąskim pasie przybrzeżnym.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełWładysławBrodzki">Obok zaopatrzenia w żywność, większą wagę powinno się przywiązywać do należytego zaopatrzenia miejscowości wypoczynkowych w artykuły przemysłowe. W chwili obecnej pawilony odzieżowe na Wybrzeżu nie oferują ani taniego obuwia turystycznego, ani taniej sportowej odzieży; można w nich kupić niemal wyłącznie drogą, najczęściej importowaną odzież.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełWładysławBrodzki">Obecnie trzeba się liczyć ze zwiększonym napływem turystów z krajów zachodnich. Wymaga to więc podjęcia zorganizowanych przedsięwzięć, które umożliwiłyby włączenie Polski do światowego ruchu turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełWładysławBrodzki">Duża ilość zakładowych ośrodków wypoczynkowych nie odpowiada podstawowym wymogom. Wiele z nich nie posiada podstawowych urządzeń sanitarnych, czasem nawet światła elektrycznego. Konieczna jest rekonstrukcja takich ośrodków, zapewnienie wszystkim ich użytkownikom godziwych warunków wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełWładysławBrodzki">Rozwój turystyki wymaga działań kompleksowych. Stworzenie bazy turystycznej oznacza więc nie tylko budowę nowych ośrodków wypoczynkowych, ale również stworzenie odpowiedniego zaplecza usługowego. Pozostaje to w bezpośrednim związku z zapewnieniem miejscowościom wypoczynkowym wysoko kwalifikowanej obsługi turystycznej. Największe braki pod tym względem występują w zakresie usług gastronomicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Forma wypoczynku, jaką są tzw. wędrówki turystyczne, powinna być ujęta w doskonalsze ramy organizacyjne przez instytucje i organizacje społeczne.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Rozwój bazy turystycznej w miejscowościach nadmorskich ma często charakter żywiołowy, niezorganizowany. Wynikają z tego poważne braki zarówno w zaopatrzeniu, jak i w zabezpieczeniu sanitarnym (przykłady - Krynica i Mielno).</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Wydaje się, że propozycja udostępnienia zakładowych ośrodków wypoczynkowych osobom spoza zakładu pracy powinna być jak najszybciej zrealizowana. Stworzyłoby to możliwość korzystania z wczasów każdego roku w innej miejscowości. Na poparcie zasługują wnioski w sprawie wykorzystywania zakładowych ośrodków wypoczynkowych nie tylko w sezonie letnim. Tego rodzaju praktyka mogłaby w dużym stopniu przyczynić się do skutecznej rehabilitacji zdrowotnej niektórych grup pracowników pracujących w szczególnie szkodliwych warunkach, którzy powinni wypoczywać w różnych warunkach klimatycznych i nie tylko w sezonie letnim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyHagmajer">W dalszym ciągu wiele miejscowości wypoczynkowych na terenie Wybrzeża nie spełnia podstawowych warunków umożliwiających prawidłowy wypoczynek. W Świnoujściu nie odbiera się programów żadnej z radiostacji polskich, podczas gdy dobrze słyszalne są radiostacje szwedzka, duńska i niemiecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Żywiołowa, niekontrolowana budowa różnego typu ośrodków wypoczynkowych przez zakłady pracy - bez porozumienia z władzami lokalnymi - bardzo często przekreśla możliwości racjonalnego zagospodarowania turystycznego regionów, w ramach opracowanych poprzednio planów. Tego rodzaju sytuacja spowodowana jest brakiem organu koordynującego.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: przewodniczący GKKFiT — Włodzimierz Reczek, zastępca przewodniczącego GKKFiT — Andrzej Trojner oraz przedstawicielka WRN w Koszalinie — Barbara Zdrojewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Możliwości wyboru formy wypoczynku przez indywidualnego turystę są w naszym kraju niezmiernie ograniczone. W związku z tym wydaje się, że organizacja turystyki, przewidująca różnego typu formy zbiorowego wypoczynku, powinna jednocześnie zapewniać indywidualnemu turyście większą swobodę wyboru form wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Dyskusja pozwoliła na dokonanie obiektywnej oceny stanu zagospodarowania turystyczno-wypoczynkowego Polski północnej i wyjaśnienie wielu problemów związanych z dalszym perspektywicznym rozwojem turystyki.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Uwagi i wnioski wynikająca z dyskusji powinny być wzięte pod uwagę przez GKKFiT i inne instytucje zajmujące się organizacją turystyki i wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">STAN I PERSPEKTYWY ZAGOSPODAROWANIA TURYSTYCZNO-REKREACYJNEGO POLSKI PÓŁNOCNEJ ORAZ SZLAKU KOPERNIKOWSKIEGO.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Streszczenie informacji złożonej przez zastępcę przewodniczącego GKKFiT - Andrzeja Trojnara na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 18 października 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Dotychczasowa działalność w zakresie zagospodarowania turystycznego kraju i jego poszczególnych regionów charakteryzowała się planowaniem krótkofalowym — rocznym lub najwyżej 5-letnim. Nie mogło to przynieść właściwych efektów. Obecnie na zlecenie GKKFiT opracowany został Kierunkowy Plan Zagospodarowania Turystycznego Polski. Ważną pozycję zajmują w nim regiony Polski północnej — kraina charakteryzująca się znacznymi walorami środowiska geograficznego, a więc atrakcyjna dla turystyki i wypoczynku, pod względem powierzchni obszarów wypoczynkowych oraz ich pojemności, 4 województwa północne obejmują przeszło 1/4 wyznaczonych dla celów rekreacyjnych obszarów Polski. Woj. olsztyńskie zajmuje pod tym względom pierwsze miejsce w kraju — wyprzedzając woj. krakowskie; w czołówce krajowej znajduje się też woj. koszalińskie.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Plany przewidują intensywny rozwój na terenie województw północnych wędrówek krajoznawczych i wypoczynku świątecznego. Szczególnie ważną pozycję zająć tu winna turystyka wodna: w województwach północnych koncentruje się ok. 30 proc. długości krajowych szlaków wodnych oraz ponad 60 proc. powierzchni akwenów żeglarskich. Czołowe miejsca w kraju zajmują tu województwa: olsztyńskie i szczecińskie.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Wielkie znaczenie mają województwa północne dla turystyki zagranicznej. To przede wszystkim koncentruje się przyjazdowy ruch ze Skandynawii, z Czechosłowacji, ostatnio z Niemieckiej Republiki Demokratycznej.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Funkcjom Polski północnej w turystyce ogólnokrajowej w pełni odpowiada tamtejsza baza noclegowa, stanowiąca ponad 36 proc. krajowej bazy. W bieżącym sezonie nastąpiło znaczne zwiększenie liczby miejsc noclegowych we wszystkich omawianych województwach - zwłaszcza na campingach i polach biwakowych. Znaczne środki na rozwój bazy turystyczno-wypoczynkowej przeznaczają tu również zakłady pracy; na terenie województw północnych koncentruje się 32 proc. ogółu nakładów inwestycyjnych na realizację zakładowego budownictwa wypoczynkowego. Największa ich koncentracja występuje w pasie nadmorskim. Nakłady na inwestycje bazy środowiskowej wymagają jednak właściwej koordynacji i następnie właściwego wykorzystania. Istnieją obiektywne warunki obniżenia społecznych kosztów realizacji tych inwestycji, przy równoczesnym podniesieniu ich wartości użytkowej. GKKFiT podjął konkretne kroki administracyjne i organizacyjne w tym kierunku - wyznaczając w 1969 r. rejony koncentracji budownictwa zakładowego, dążąc do oparcia realizacji tych inwestycji na zunifikowanych dokumentacjach, zapewniających odpowiedni standard wypoczynku, a zarazem ochronę walorów środowiska przyrodniczego, a także na typowych powtarzalnych elementach budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Jedną z podstawowych trudności w realizacji planu zagospodarowania turystycznego jest znalezienie wykonawcy poszczególnych inwestycji. Problem ten rozwiązała we własnym zakresie WRN w Gdańsku, powierzając z początkiem br. obsługę wielkich inwestycji turystyczno-wypoczynkowych i sportowych specjalnej jednostce.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">Analizowane są obecnie nowe formy organizacyjnej obsługi ruchu turystycznego. W Kołobrzegu i Olsztynie działają już przedsiębiorstwa turystyczne, których praca oparta jest na rachunku ekonomicznymi podobną jednostkę tworzy się obecnie w Szczecinie i zamierza powołać w Koszalinie. Podobne przedsiębiorstwa, wyodrębnione z PTTK, zawiadywać będą w poszczególnych województwach bazą turystyczną podległą tej organizacji.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalskiZSL">W dalszej działalności należy skoncentrować się na szerszym wykorzystaniu kwater prywatnych, na budownictwie mieszkalno-pensjonatowym oraz na budowie indywidualnych domków wypoczynkowych. Wzmocnić należy koordynacyjną rolę poszczególnych województw w zakresie budownictwa zakładowego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>