text_structure.xml 11.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 11 kwietnia 1973 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrywała problemy doskonalenia systemu płac w przemyśle lekkim oraz sprawozdanie z działalności Zespołu Przemysłu Lekkiego Najwyższej Izby Kontroli w 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrami: Władysławem Jabłońskim i Mirosławą Wąsowicz, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Jerzy Mężyński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o zamierzonej reformie płac w przemyśle lekkim przedstawiła wiceminister przemysłu lekkiego — Mirosława Wąsowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Zgodnie z podjętymi decyzjami, reforma płac w przemyśle lekkim zostanie wprowadzona od 1 maja 1973 r.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Reforma ma na celu, obok wzrostu płac, zmniejszenie dysproporcji między płacami w poszczególnych branżach przemysłu lekkiego. Zgodnie z nowymi zasadami podwyższeniu ulega udział zarobku zasadniczego, zmniejszony zostaje udział jego części ruchomej. Wprowadzone być mają nowe, znacznie prostsze taryfikatory.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Obecnie przeprowadza się we wszystkich zjednoczeniach przemysłu lekkiego kolegia, w których uczestniczą przedstawiciele aktywu. Są one poświęcone wyczerpującemu omówieniu założeń reformy i dyskusji nad nowymi zasadami. Na 14 dni przed 1 maja kierownictwa wszystkich przedsiębiorstw mają zapoznać załogi z nowym systemem płac. Wiele uwagi przywiązuje się do sprawnej organizacji pracy w zakładach przemysłu lekkiego. Chodzi o pełne zabezpieczenie dostaw surowców, części zamiennych itp.; pozwoli to uzyskać właściwy obraz funkcjonowania nowego systemu wynagrodzeń. Zarobki za miesiąc maj obliczone będą dla każdego pracownika z podaniem ich wysokości w starej i w nowej wersji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Na pytania posłów: Bolesława Koperskiego (PZPR), Bronisławy Sokołowskiej (PZPR), Bronisława Cieniewskiego (PZPR), Moniki Szczęśniak (bezp.) odpowiedzi udzieliła wiceminister przemysłu lekkiego — Mirosława Wąsowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Pytania dotyczyły m.in. przebiegu zaznajamiania załóg robotniczych z zasadami regulacji płac, klimatu w jakim toczą się poświęcone tym problemom zebrania i charakteru wątpliwości zgłaszanych przez pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Słusznie zwraca się uwagę na potrzebę ograniczenia godzin nadliczbowych i tzw. postojowych. Byłoby to możliwe w sporej mierze poprzez ograniczenie częstotliwości remontów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMariaGrzelka">Należałoby uczynić wszystko, aby zapewnić we wszystkich zakładach rytmiczne i pełne zaopatrzenie w surowiec oraz poprawić organizację pracy. Jest to podstawowy warunek prawidłowej realizacji nowego systemu płac. Warto to podkreślić, ponieważ np. w branży jedwabniczej zaopatrzenie w surowce nie jest należyte.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełMariaGrzelka">Wolne soboty powinny być wykorzystane przez służby głównego mechanika i energetyka na przegląd parku maszynowego; w ten sposób będzie można uzyskać znaczne ograniczenie godzin nadliczbowych. Trzeba liczyć się z tym, że godziny nadliczbowe nie będą mogły być całkowicie wyeliminowane, ale na pewno można poważnie zmniejszyć ich ilość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Należy poprzeć uwagi poseł Grzelki na temat konieczności usprawnienia organizacji pracy i zaopatrzenia w surowiec. Należałoby również stosować ostrzejsze sankcje wobec tych pracowników, którzy naruszają podstawowe zasady dyscypliny pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Przy informowaniu załóg o zasadach regulacji płac, kładzie się duży nacisk na stwierdzenie, że ma ona uprościć system obliczania zarobków. W przygotowaniu klimatu i tworzeniu atmosfery wokół tej regulacji duży udział mogą i powinni mieć mistrzowie i inni pracownicy pionu technicznego. W branży bawełnianej należałoby z rozwagą wprowadzać zmiany asortymentowe produkcji; zbyt częste przestawianie się na produkcję nowych wyrobów może powodować obniżanie zarobków.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Dodatkowych wyjaśnień udzieliła wiceminister przemysłu lekkiego Mirosława Wąsowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Jest to już drugie posiedzenie Komisji poświęcone temu tematowi. Z uznaniem należy podkreślić, że przewidywana reforma płac w przemyśle lekkim stanowi realizację wielu postulatów zgłoszonych na poprzednim posiedzeniu Komisji. Reformę płac oceniać trzeba nie tylko w kategoriach finansowych; świadczy ona również o wzroście rangi tego przemysłu w gospodarce narodowej. Przemysł ten przechodzi, jak wiadomo, gruntowną modernizację.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Z uznaniem należy odnotować wprowadzanie premii za pracę nocną i uciążliwą. Ma to duże znaczenie w tym przemyśle, w którym pracuje tak dużo kobiet i tak duży procent załogi zatrudniany jest w systemie trójzmianowym. Ukształtowanie zarobków majstrów i brygadzistów stworzy szanse doboru na te stanowiska ludzi o wysokich kwalifikacjach. Istnieje pilna potrzeba śledzenia przebiegu wprowadzania w życie zamierzonej regulacji płac.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Sprawozdanie z działalności Zespołu Przemysłu Lekkiego Najwyższej Izby Kontroli w 1972 r. przedstawił dyrektor Zespołu Jerzy Mężyński. Zespół zajmował się w 1972 r. m.in. zagadnieniami: realizacji inwestycji w przemyśle lekkim, produkcji artykułów odzieżowych na zaopatrzenie rynku, realizacji zadań postępu technicznego w resorcie oraz eksportową produkcją wyrobów odzieżowych. Kontrolą objęto również gospodarkę materiałową, realizację inwestycji przemysłowych w kompleksach gospodarczych, działalność biura studiów i projektów przemysłu włókienniczego, zaopatrzenie rynku w wyroby galanteryjne, warunki pracy i ochrony zdrowia oraz organizację, aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży podczas letnich ferii szkolnych. Ponadto przeprowadzono wiele kontroli mających na celu bliższe oświetlenie specyficznych dla przemysłu lekkiego zagadnień. Przeprowadzono również szereg kontroli o charakterze sprawdzającym na podstawie informacji i skarg otrzymanych od obywateli.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Ogółem w 1972 r. skontrolowano 113 jednostek. Skierowano 108 wystąpień do odpowiednich władz i organizacji.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Ustalenia kontroli były omawiane na 45 naradach, które odbyły się w 150 jednostkach przemysłu lekkiego. W 59 przypadkach wnioskowano wyciągnięcie sankcji służbowych wobec pracowników. Na wniosek Zespołu zwolniono z pracy 21 osób.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Zespół współdziałał z aparatem kontroli i rewizji gospodarczej resortu.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">W 1972 r. przedłożono Komisji Przemysłu Lekkiego 5 zbiorczych opracowań wyników kontroli.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">W br. dostosowując problematykę kontroli do planów prac Komisji, niezależnie od zadań przewidzianych na I półrocze, dodatkowo opracowywane są dwa tematy: realizacja inwestycji socjalnych i kulturalnych w resorcie oraz uzyskiwanie projektowanych zdolności produkcyjnych w niektórych nowych zakładach przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Ocenę współpracy Komisji Przemysłu Lekkiego z Zespołem NIK przedstawiła w swym wystąpieniu poseł Maria Grzelka (PZPR): Tematyka kontroli przeprowadzanych w ubiegłym roku przez Zespół Przemysłu Lekkiego NIK ukierunkowana była trafnie z inicjatywy Komisji Zespół podjął, poza ustalonym uprzednio planem, cztery tematy.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Opracowania NIK - rzeczowe i obiektywne - obok elementów krytycznych, zawierały we wszystkich przypadkach konstruktywne wnioski. Niezależnie od poważnych, tematycznych opracowań. Zespół NIK przekazywał również poszczególnym posłom wiele cennych uwag przydatnych podczas lustracji i wizytacji dokonywanych w terenie. Równie cenna była pomoc pracowników NIK towarzyszących zespołom poselskim podczas ich wizytacji. Doniosłe znaczenie miały materiały i pomoc NIK przy rozpatrywaniu odpowiedzi resortu na dezyderaty uchwalane przez komisję.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Posłowie Bronisława Sokołowska (PZPR), Bronisław Cieniewski (PZPR) i Edward Głodowski (ZSL) podkreślili w swych wystąpieniach wszechstronną i wnikliwą pomoc udzielaną. Komisji przez Zespół Przemysłu Lekkiego NIK.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Wiceminister Przemysłu lekkiego Władysław Jabłoński przekazał w imieniu kierownictwa resortu wyrazy uznania dla Zespołu Przemysłu Lekkiego NIK za skuteczną, działalność oraz podkreślił, że każdy sygnał płynący z NIK jest przez resort analizowany. Sygnały NIK pozwalają niejednokrotnie nie tylko na usunięcie konkretnie wskazanych zaniedbań, lecz również na kompleksowe usprawnienie kontrolowanych odcinków.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Komisja z uznaniem ocenia działalność Zespołu NIK, z której korzysta szeroki krąg zainteresowanych instytucji. Zastrzeżenia budzi natomiast działalność aparatu kontroli samego resortu. Aparat ten jest rozbudowany, nie pracuje jednak dość efektywnie. Szczególnie słabym odcinkiem jest kontrola wewnątrzzakładowa, która działa zbyt liberalnie; do ujawnienia różnych nieprawidłowości i przestępstw dochodzi z reguły dopiero w wyniku ingerencji aparatu kontroli zewnętrznej. Ta słabość kontroli sprzyja nieuczciwym poczynaniom notowanym zwłaszcza w tych zakładach przemysłu lekkiego, które produkują najbardziej atrakcyjne, nowoczesne wyroby. Komisja powinna zająć się na jednym z posiedzeń oceną wyników działalności kontroli wewnątrzzakładowej.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Pożyteczne byłoby również zapoznanie się z problematyką listów pochodzących od obywateli, kierowanych do NIK.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#PrzewodniczącyobradomposełBolesławKoperski">Komisja uchwaliła dezyderat dotyczący doskonalenia gospodarki materiałowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>