text_structure.xml
14.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 27 maja 1975 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1974 w częściach dotyczących: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej (w dziale opieki społecznej).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z ministrem Tadeuszem Rudolfem, Ministerstwa Zdrowia i Opieki społecznej — z wiceministrem Ryszardem Brzozowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Zespołu Eugeniuszem Polakowskim.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Uwagi nt. działalności Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w 1974 r. przedstawiła poseł Jadwiga Grześkowiak (SD).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W roku ubiegłym wzrost zatrudnienia był niższy niż w latach ubiegłych; stanowił on 33 proc. stanu z roku 1973; przyjęto do pracy o 32 tysiące osób mniej niż przewidywał plan.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Wobec zmniejszającego się dopływu nowych pracowników, coraz większej wagi nabiera prawidłowe wykorzystanie czasu pracy. Niepokoi w związku z tym wzrost ilości godzin nie przepracowanych w normalnym czasie pracy przy wzroście ilości godzin nadliczbowych, wysoka jest również w niektórych zakładach fluktuacja kadr. Duży wpływ na poprawę stanu dyscypliny pracy i wzmocnienie więzi między pracownikami niklem i zakładem pracy mają warunki pracy i wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W roku 1974 zanotowano dość znaczny spadek ilości wypadków przy pracy, wzrosła jednak ilość wypadków ciężkich i śmiertelnych. Znaczną liczbę wypadków przy pracy powoduje wciąż jeszcze wadliwa jej organizacja, a także niesprawność urządzeń i maszyn.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Rok 1974 przyniósł pewną poprawę sytuacji na rynku pracy. Na koniec roku na 1 poszukującego pracy mężczyznę przypadało 50,5 wolnych miejsc pracy — wobec 81,3 w r. 1973, a na 1 kobietę 1,5 wolnego miejsca, tak jak i w roku poprzednim.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Bardzo różnie w różnych regionach kraju kształtuje się sytuacja w dziedzinie zatrudnienia kobiet, od skrajnego przypadku 444 wolnych miejsc na 1 kobietę we Wrocławiu, do niedostatecznej ilości miejsc pracy dla kobiet w woj. rzeszowskim, w łódzkim, kieleckim i poznańskim. Problem ten jest przedmiotem stałego zainteresowania ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W związku z notowanym niedoborem siły roboczej, należałoby rozważyć możliwość złagodzenia ograniczeń w zatrudnianiu emerytów; celowe byłoby zwłaszcza wykorzystanie kwalifikacji emerytów pełnosprawnych i wysoko kwalifikowanych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W roku 1974 resort pracy, płac i spraw socjalnych podołać musiał obowiązkom związanym z wdrażaniem regulacji płac, którymi objęto 4,4 min osób. Przeciętna miesięczna płaca wzrosła o 13,5 proc, osiągając wysokość 3,176 zł.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W roku ubiegłym odnotowano znaczne przekroczenie limitów zasiłków chorobowych. Wynikło to ze zmiany wysokości świadczeń chorobowych i przedłożenia okresu opieki nad dzieckiem. Przydzielone przez ZUS limity nie zabezpieczały pokrycia zwiększonych z tego tytułu świadczeń. Jest rzeczą niesłuszną, aby konsekwencje społecznych zdobyczy rzutowały na wysokość funduszu płac, w skład którego wchodzą środki na zasiłki chorobowe. Należałoby w tej sytuacji dążyć do zrewidowania wysokości limitów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W roku ubiegłym resort przygotowywał i wdrażał w życie akty prawne dotyczące zwiększenia świadczeń pieniężnych z tytułu emerytur, różnego rodzaju rent, zasiłków rodzinnych i funduszu alimentacyjnego. Zakończone zostały prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem w życie Kodeksu Pracy oraz aktów towarzyszących Poważnie zaawansowane zostały prace nad projektem rozporządzenia regulującego uprawnienia pracowników zatrudnionych w systemie pracy nakładczej. Utworzono Centralny Fundusz Inwestycji Socjalnych oraz powołano Zarząd Państwowych Obiektów Wypoczynkowych, którego zadaniem ma być efektywniejsze wykorzystywanie środków na rozbudowę baz socjalnych.Wykorzystanie środków finansowych, jakimi resort dysponował w roku ubiegłym, nie nasuwa zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu — Eugeniusz Polakowski. W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Rostworowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Zofia Ładyńska (PZPR), Marla Gajecka (PZPR), Kazimierz Raszkowski (PZPR), Marla Grzelka (PZPR), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Bronisław Jaromin (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielił minister pracy, płac i spraw socjalnych Tadeusz Rudolf.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">W dyskusji szczególnie wiele uwagi poświęcono problemom zatrudnienia i wykorzystania czasu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Nawiązując do zanotowanego w roku ubiegłym wzrostu absencji chorobowej w przemyśle poseł Zofia Ładyńska wyraziła opinię, że nie wynika to, jak się niekiedy twierdzi z tego, że przy stuprocentowych zasiłkach ludziom „opłaca się chorować”. Jest ona również efektem coraz większego uświadomienia społeczeństwa w dziedzinie profilaktyki zdrowotnej, ludzie bardziej dbają dziś o swoje zdrowie, jest to zjawisko normalne i dobrze świadczące o rosnącym poziomie oświaty sanitarnej, wydaje się natomiast, że należałoby we wszystkich zakładach pracy, prowadząc badania okresowe załóg, określać ilu ludzi jest chorych i na co, a w ślad za tym rozpatrywać możliwość przesuwania ich do pracy lżejszej, a przez to samo przeciwdziałać pogarszaniu się stanu ich zdrowia Przewodnicząca Komisji poseł Irena Sroczyńska (PZPR) podkreśliła, że przebieg posiedzenia potwierdził prawidłowość działań resortu w roku 1974. Znalazło to wyraz m.in. w racjonalizacji zatrudnienia i we wzroście wydajności pracy, w postępach uzyskanych w dziedzinie realizacji założeń polityki socjalnej. W toku dalszej działalności resort koncentrować powinien uwagę na tworzeniu warunków pełniejszego wykorzystania czasu pracy, co pozwoli na zmniejszenie ilości godzin nadliczbowych. Przed resortem stoi również zadanie dalszego doskonalenia systemu płac i emerytur i rozszerzania form działalności socjalnej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1974 w części dotyczącej opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Marian Górski (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Rok 1974 nie przyniósł lepszego zaspokojenia zapotrzebowania na miejsca w domach pomocy społecznej, co jest skutkiem niewykonywania planu budowy tych placówek. Resort usiłuje drogą adaptacji różnych obiektów złagodzić istniejące trudności. Z tych też powodów odstępuje się od likwidacji obiektów już wyeksploatowanych, a także zaostrza kryteria kwalifikujące kandydatów do umieszczenia w domach pomocy; rozwijają się różne formy pomocy środowiskowej. Zagęszczenie w domach pomocy jest bardzo duże, bardzo długi jest okres wyczekiwania na miejsce. Poważne trudności notuje się w zapewnieniu wykwalifikowanego personelu dla tych placówek.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Należy podkreślić duży wysiłek dokonany przez resort w minionym roku na odcinku rozwijania różnych form opieki i pomocy środowiskowej. W chwili obecnej wszyscy odpowiadający ustalonym kryteriom otrzymują stałe zasiłki w pełnej wysokości. Wypłacane są również zasiłki okresowe. Brak natomiast funduszy na zasiłki jednorazowe. Zasiłki wypłacane są przez organa administracji państwowej oraz przez Polski Komitet Pomocy Społecznej, który świadczy również pomoc rzeczową (żywność, odzież, opał, sprzęt domowy), a także usługi domowe dla ludzi starszych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">...i wzrostowi absencji chorobowej. Trzeba również jasno stwierdzić, że na poziom absencji rzutują zwolnienia udzielanej matkom z tytułu opieki nad dzieckiem. Taka sytuacja istnieć będzie dopóki nie stworzy się kobietom możliwości odchowania dzieci. Urlopy bezpłatne nie załatwiają sprawy, ponieważ niewiele kobiet może sobie na taką przerwę w pracy pozwolić.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Poseł Maria Grzelka wskazała na potrzebę rozważenia — co opłaca się bardziej — rozbudowywanie żłobków, czy dawanie rekompensaty finansowej za odchowanie dziecka. Należy liczyć się w najbliższych latach ze wzrostem przyrostu naturalnego, co jest zjawiskiem społecznie pozytywnym, ale w zakładach pracy zatrudniających głównie kobiety, bywa źródłem zakłóceń w produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Powodem kłopotów kadrowych jest również utrzymująca się fluktuacja siły roboczej. Niektóre zakłady pracy stosują praktyki podkupywania ludzi, oferując im wyższą pensję niż mieli w dotychczasowym miejscu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Poseł Kazimierz Raszkowski podkreślił, że coraz częściej nie człowiek a maszyna, czyli postęp techniczny decydują o wydajności pracy. W konsekwencji rośnie rola tych pracowników, którzy dbają o utrzymywanie sprawności parku maszynowego. Ich wynagrodzenie jest niejednokrotnie niższe niż obsługujących taśmę pracowników akordowych. Należałoby pomyśleć o stworzeniu bodźców dla tych pracowników, których zadaniem jest utrzymywanie maszyn w gotowości produkcyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">W związku z tworzeniem się nowych centrów przemysłowych i to w rejonach bez tradycji industrialnych narasta potrzeba uprzedniego przygotowania załóg przychodzących do przemysłu ze wsi.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Poruszono również w dyskusji problemy funkcjonowania funduszu alimentacyjnego, przekazywania gospodarstw rolnych w zamian za rentę, rozwiązywania problemów kadrowych w związku z wprowadzeniem nowego podziału administracyjnego, funduszu emerytalnego rzemieślników.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Szczególnie pożyteczną działalność rozwija WK, roztaczając opiekę nad ludźmi starszymi, samotnymi i chorymi. Wzrasta ilość punktów opieki nad chorym w domu. Organizacje społeczne uczestniczące w realizacji różnych form opieki społecznej dotowane są przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">W roku ubiegłym resort opracował program perspektywicznego rozwoju zawodowej służby socjalnej w powiązaniu z ośrodkami opiekuna społecznego. Mimo tych starań działalność w dziedzinie pomocy społecznej jest na szczeblu gmin jeszcze słaba. Obecna reforma administracji państwowej wymagać będzie m.in. właściwego zorganizowania działu opieki społecznej w jednostkach administracyjnych najniższego szczebla.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Ważnym zadaniem realizowanym przez resort jest rehabilitacja zawodowa inwalidów. Efekty jej uzależnione są od istniejącej bazy dydaktyczno-rehabilitacyjnej, wykazuje ona znaczne braki. Program resortu zakłada zapewnienie pracy maksymalnej liczbie inwalidów i osób o niepełnej zdolności produkcyjnej poprzez zwiększenia zatrudnienia osób lżej poszkodowanych poza spółdzielczością inwalidzką — w normalnych zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">W roku ubiegłym uzyskano poprawę zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny. Zlecenia na ten sprzęt realizowane były w krótszych terminach.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Piotr Mazelon (PZPR), Zofia Ładyńska (PZPR), Stanisław Rostworowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister zdrowia i opieki społecznej Ryszard Brzozowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczyKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Resort osiągnął pewien postęp w zaspokajaniu najpilniejszych potrzeb, wciąż jednak dotkliwie odczuwalny jest brak miejsc w domach opieki, zwłaszcza dla osób upośledzonych umysłowo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczyKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Niezbędne jest stosowanie wszelkich form pomocy społecznej. Należy zadbać o szybszy rozwój bazy rehabilitacyjnej inwalidów. Spółdzielczości inwalidzkiej muszą przyjść w sukurs zakłady przemysłowe. Jest to obowiązkiem zwłaszcza tych zakładów, gdzie ciężkie warunki pracy i specyfika produkcji sprzyjają powstawaniu różnego typu inwalidztwa. Tworzenie w tych zakładach takich stanowisk pracy, na których mogą być zatrudniani lżej poszkodowani pracownicy jest możliwe i powinno być realizowane.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczyKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1974 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej (w dziale opieki społecznej). Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczyKomisjiposełIrenaSroczyńskaPZPR">Komisja rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie z działalności Zespołu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia NIK za 1974 rok. Przedstawił je dyrektor Zespołu — Eugeniusz Polakowski; w dyskusji udział wzięli posłowie: Maria Gajecka (PZPR), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Bronisława Jaromin (ZSL), Marian Górski (bezp.) oraz Irena Sroczyńska (PZPR). Podkreślano, że materiały przedkładane przez Zespół cechuje rzeczowość i rzetelność. Są one pomocne w pracy Komisji. Zawarte w sprawozdaniach Zespołu wyważone i obiektywne oceny problemów o wielkiej wadze społecznej a równocześnie bardzo trudnych do zbadania, ułatwiają Komisji prawidłową ocenę działalności resortów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>