text_structure.xml
22.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 12 marca 1974 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- stan gospodarki surowcowo-materiałowej w przemyśle żeglugi, - działalność instytutów naukowych resortu żeglugi.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowych Komisji: Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Nauki i Postępu Technicznego,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- wiceprezes Rady Ministrów, minister żeglugi - Kazimierz Olszewski wiceminister żeglugi - Romuald Pietraszek, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Ministerstwa budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej oraz Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Zespołu - Wacławem Kosickim.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad stanem gospodarki materiałowej w przemyśle podległym resortowi żeglugi były przedstawione posłom na piśmie materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Żeglugi i Najwyższą Izbę Kontroli, jak również wyniki wizytacji morskich stoczni remontowych w Szczecinie, Gdańsku i Gdyni dokonanej przez zespół poselski, w którego skład wchodzili posłowie: Władysław Gaweł (PZPR), Jan Mendalka (PZPR), Jan Mendel (PZPR) i Wiesław Mróz (PZPR). Sprawozdawcą był poseł Jan Mendel (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zadania ustalone dla resortu żeglugi na rok 1973 w dziedzinie oszczędności surowców i materiałów zostały znacznie przekroczona. Nadal jednak wzrost kosztów materiałowych był szybszy, aniżeli wzrost produkcji. Wzrosła również wartość zapasów materiałowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Przedmiotem szczególnego zainteresowania zespołu poselskiego była gospodarka materiałowa w morskich stoczniach remontowych, które należą do najbardziej materiałochłonnych gałęzi podległego resortowi przemysłu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Stocznie te w 1973 r. znacznie przekroczyły założenia planu. Produkcja dodana była wyższa od założonej w planie o 18,3 proc., a w stosunku do 1972 r. wzrosła o 32,7 proc. przy zatrudnieniu wyższym zaledwie o 2,9 proc. Z tej podstawowej relacji ekonomicznej wynika, że czynnikiem dynamizującym wyniki produkcyjne była wydajność pracy, która wzrosła o 29 proc. Wysoki przyrost produkcji osiągnięto w i 91,1 proc. wzrostem wydajności pracy. Produkcja dodatkowa zadeklarowana przez załogi przedsiębiorstw zgrupowanych w Zjednoczeniu Morskich Stoczni Remontowych w ramach tzw. „akcji 30 mld zł” w wysokości 152,6 mln zł, osiągnęła wartość 260,7 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Specyfika remontów statków stawia przed gospodarką materiałową stoczni specjalne wymagania. Różnorodność typów statków i znajdujących się na nich urządzeń jest wielka; znaczna ilość potrzeb materiałowych (około 25 proc.) rozeznana jest dopiero w trakcie remontu. Określa to stopień trudności w dziedzinie zaopatrzenia materiałowego i stawia trudne zadania przed służbami zaopatrzenia i przygotowania produkcji, zwłaszcza w warunkach obowiązujących w kraju przepisów dotyczących wyprzedzenia składania zamówień na dostawy materiałowe, systemu rozdzielnictwa, szczególnie zaś trudności występujących we współpracy z kooperantami.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Odczuwa się brak magazynów konsygnacyjnych części zamiennych do maszyn i urządzeń okrętowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Rozwiązanie problemu zaopatrzenia materiałowo-technicznego stoczni remontowych stworzyłoby możliwości dalszego cykli remontowych i obniżki kosztów remontów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Mimo tych trudności, w morskich stoczniach remontowych nastąpiła obniżka zapasów w realnej do zużycia i produkcji globalnej. Poprawie uległa struktura zapasów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Przyczyną występujących jeszcze nieprawidłowości w gospodarce materiałowej, jest m.in. niedostateczna koordynacja współpracy służb stoczni. Wydziały produkcyjne stoczni składając zapotrzebowania na materiały, części zamienne czy też urządzenia nie mają często pełnego rozeznania faktycznych potrzeb. W konsekwencji, jak to wykazały kontrole, dostarczone na żądanie tych służb materiały przeznaczone na remonty statków, czy też obiektów okazywały się - niejednokrotnie nieprzydatne; występowało to szczególnie w Szczecińskiej Stoczni Remontowej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W stoczniach remontowych dotkliwie odczuwa się niedobór powierzchni magazynowej oraz wyposażenia magazynów w niezbędne urządzenia. Sytuację w tej dziedzinie w poważnym stopniu poprawić powinna realizacja programu rozbudowy i modernizacji magazynów w latach 1974-1975.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W czasie spotkań zespołu poselskiego z kierownictwem i aktywem poszczególnych stoczni zgłaszano postulaty dotyczące lepszej organizacji i skrócenia cykli zaopatrzenia stoczni przez zakłady i hurtownie podległe innym resortom, zwłaszcza ministerstwom przemysłu ciężkiego i maszynowego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wyniki wizytacji wskazują na potrzebę szerszego stosowania w budowie, eksploatacji i w remontach statków elementów powtarzalnych poprzez unifikację i typizację wyrobów, pogłębienia analizy wykorzystania materiałów i surowców. Usprawnieniu gospodarki materiałowej służyć powinno wdrażanie w przemyśle stoczniowym elektronicznego systemu przetwarzania danych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem przedstawicieli rządu skierowali posłowie: Wiesław Mróz (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Bolesław Rakowski (PZPR), Jan Szymański (PZPR), Józef Kijowski (ZSL) i Władysław Gaweł (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Podkreślano osiągnięcia resortu w usprawnianiu gospodarki materiałowej. Czynnikiem warunkującym poprawę gospodarki materiałowej jest - zdaniem posłów - rozbudowa sieci i modernizacja posiadanych magazynów. Wskazywano, że osiągnięte w tej dziedzinie postępy, nie są równoznaczne z likwidacją wielu nieprawidłowości, których usunięcie przynieść mogłoby poważne oszczędności materiałów i surowców.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W czasie wizytacji, jakie posłowie przeprowadzili w stoczniach remontowych, stwierdzono wiele wypadków niszczenia materiałów złożonych na otwartych placach. Powierzchnie magazynowe, którymi dysponują stocznie są zdecydowanie za małe. Mówił o tym m.in. poseł Wiesław Mróz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł Michał Trejgis (ZSL) podkreślił, że jednym z zasadniczych źródeł oszczędności materiałów może być poprawa jakości urządzeń instalowanych na statkach; niezadowalająca jakość tych urządzeń stwarza niejednokrotnie konieczność częstej ich wymiany. Resort żeglugi powinien zwiększyć wymagania stawiane w tym zakresie przed przemysłem stoczniowym i przed zakładami kooperującymi ze stoczniami remontowymi.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Problem ten poruszył również poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), którego zdaniem, porozumienia między stoczniami remontowymi a stoczniami produkcyjnymi przewidywać powinny nie tylko poprawę jakości wyposażenia statków, lecz również dalej posuniętą niż obecnie unifikację części. Poważne oszczędności materiałowe przynieść mogłoby zastosowanie przez stocznie elektronicznej techniki obliczeniowej. Ryłoby celowe, aby w stoczniach remontowych przystąpić do wdrażania tego systemu teraz, a więc niemal jednocześnie ze stoczniami produkcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">O potrzebie stosowania elektronicznej techniki obliczeniowej w gospodarce materiałowej mówił również poseł Bolesław Rakowski (PZPR). Należałoby też - jego zdaniem - uwzględniając specyfikę resortu, skrócić terminy zamawiania przez stocznie surowców i części zamiennych w zakładach kooperujących.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki, wiceprezes Rady Ministrów, minister żeglugi - Kazimierz Olszewski oraz dyrektor Zespołu w Państwowej Radzie Gospodarki Materiałowej - Zdzisław Szymanowski.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Wicepremier Olszewski omówił aktualną sytuację surowcową kraju, podkreślając wagę, jaką ma oszczędność materiałów i surowców wobec wzrostu ich cen na rynkach światowych. Efektywna poprawa gospodarowania materiałami i surowcami zaczyna się - jak podkreślił wicepremier Olszewski - już na etapie projektowania nowego zakładu czy urządzenia. Należy tak konstruować, tak usprawniać procesy technologiczne, by osiągać jak największe efekty oszczędnościowe. W resorcie żeglugi osiągnięto w dziedzinie gospodarki materiałowej nie małe efekty. Rozpętało jednak do zrobienie jeszcze wiele, tym bardziej, że gospodarka morska zużywa wiele surowców bardzo kosztownych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrywała działalność zaplecza naukowo-badawczego resortu żeglugi.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były przedstawione uprzednio na piśmie materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Żeglugi, sprawozdania z działalności Instytutu Morskiego w Gdańska, Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni oraz materiały przedstawione przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W toku przygotowań do posiedzenia zespół poselski, którego skład wchodzili posłowie: Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Jan Szymański (PZPR) i Florian Wichłacz (PZPR) dokonała wizytacji podległych resortowi instytutów oraz Wydziału Rybactwa Morskiego Akademii Rolniczej w Szczecinie. Sprawozdawcą był poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W minionym 30-leciu zbudowano w Polsce dużą flotę handlową i rybacką, stworzono przemysł remontu statków dysponujący ogromnym potencjałem przerobowym, rozbudowano potencjał przeładunkowy portów, którego ukoronowaniem jest budowa nowego portu północnego. Dynamiczny rozwój gospodarczy kraju stwarza konieczność przyśpieszenia rozbudowy naszej gospodarki morskiej. Wskazuje na to uchwała VI Zjazdu PZPR. Realizując tę uchwałę szybko zwiększa się nakłady na rozwój regionu nadmorskiego. Jeśli dotychczasowy rozwój gospodarki morskiej miał głównie charakter ilościowy, to w przyszłości koncentrować się będziemy na intensyfikacji gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Na tym nowym etapie rozwoju gospodarczego szczególna rola przypadnie nauce. Ma ona stworzyć przesłanki dla podejmowania optymalnych decyzji pozwalających najlepiej wykorzystać rosnące środki przeznaczone na rozwój gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Przedstawione przez resort i podległe mu instytuty materiały informacyjne, jak i wyniki wizytacji wskazują na pełną zaangażowania postawę kadry kierowniczej i pracowników placówek naukowych, którzy, pracując w trudnych warunkach, zdołali zgromadzić spory dorobek naukowy, przyczyniając się w znacznym stopniu do unowocześnienia pracy floty, portów, stoczni i rybactwa morskiego oraz umocnienia pozycji naszego kraju w świecie w tych dziedzinach gospodarki. Czynnikiem hamującym rozwój tych placówek jest brak pomieszczeń i rozdrobnienie lokalizacyjne instytutów.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Pracownicy Instytutu Morskiego w Gdańsku w ilości 420 osób są rozmieszczeni w 18 różnych miejscach, a około 600 pracowników MIR-u jest rozrzuconych w około 10 miejscach pracy. Posiadana baza lokalowa jest bardzo skromna powierzchniowo, daleko mniejsza od obowiązujących norm. Utrudnia to nadzór i koordynację ze strony kierownictwa instytutów, nie pozwala na prawidłowe wykorzystanie kadry i aparatury badawczej.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Niedostateczne, daleko gorsze niż w instytutach podległych innym resortom jest wyposażenie w aparaturę naukowo-badawczą. Wielkość nakładów jakie resort przeznacza na rozwój badań naukowych jest niska w porównaniu ze średnią wielkością nakładów przeznaczanych na ten cel przez inne dynamicznie rozwijające się resorty. Niepokoi fakt niepełnej realizacji zamierzeń planu 5-letniego w tym zakresie, zwłaszcza w dziedzinie inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Zdaniem zespołu poselskiego, niezbędne jest opracowanie przez resort konkretnego programu rozwoju placówek naukowo-badawczych. Jest to niezbędny warunek optymalnego wykorzystania środków, jakie gospodarka narodowa wydziela na rozwój naszej floty, portów, stoczni i rybołówstwa.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Niezbędne jest objęcie badaniami rozpoznawczymi całego Wybrzeża w celu stworzenia kompleksowego zespołu informacji o każdym interesującym gospodarkę morską rejonie, w celu stworzenia bazy mogącej być podstawą dokonywania rzeczowych analiz wariantowej lokalizacji przyszłych inwestycji. Wybrzeże nasze w rejonie Gdańska i Gdyni jest już stosunkowo dobrze rozeznane; obecnie należałoby rozpocząć intensywne badanie rejonu Pomorza Środkowego i Zachodniego.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Oceniając dorobek podległych resortowi placówek naukowo-badawczych i dorobek osiągnięty w ciężkich warunkach, w jakich one pracują, zespół wyraża zespołom naukowców uznanie za osiągnięcia w pracy badawczej, za szybki, wyprzedzający plany rozwój kształcenia kadry naukowej, za podejmowanie ambitnych inicjatyw w zakresie rozwoju gospodarki morskiej naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki: Instytuty naukowo-badawcze resortu żeglugi mają za zadanie prowadzenie prac naukowo-badawczych, zapewniających właściwe przygotowanie i wprowadzanie ekonomicznie uzasadnionych zmian w technice, technologii i organizacji gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Instytuty legitymują się dużym dorobkiem naukowym i wkładem w podnoszenie wiedzy kierowniczego aktywu gospodarczego w resorcie żeglugi. Zadania te wykonują instytuty przy dużym niedoborze potencjału technicznego i w trudnych warunkach lokalowych.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">W czasie przeprowadzanych w instytutach podległych resortowi żeglugi kontroli, stwierdzono obok wielu osiągnięć szereg niedociągnięć. Nie ukształtowano do tej pory odpowiednich form współpracy między instytutami podległymi resortowi a przedsiębiorstwami i zjednoczeniami, zwłaszcza w dziedzinie wdrażania wyników prac naukowo-badawczych. Zdarzają się przypadki, że odbierane bez zastrzeżeń wyniki prac są następnie określane jako nieprzydatne. Niezbędne jest wypracowanie obiektywnych kryteriów oceny prac naukowo-badawczych oraz lepsze powiązanie programu badań naukowych instytutów z zadaniami i problemami, jakie stoją przed przedsiębiorstwami.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełRyszardWasik">Resort poświęcić musi więcej uwagi przygotowaniu wykwalifikowanych kadr dla potrzeb żeglugi morskiej. W toku tego szkolenia uczyć trzeba eksploatacji nowoczesnej aparatury i sprzętu, które obecnie są coraz szerzej wprowadzane na naszych statkach morskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanSzymański">Niezbędna jest poprawa warunków lokalowych oraz wyposażenia technicznego podlegających resortowi żeglugi placówek naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanSzymański">Wyniki prac naukowych powinny być lepiej wykorzystywane przez przedsiębiorstwa w praktycznej działalności. Morski Instytut Rybacki opracowuje np. prognozy połowów na niektórych łowiskach morskich, które często nie są brane pod uwagę przy opracowywania planów połowów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanSzymański">Umożliwić trzeba pracownikom instytutów naukowych częstsze wyjazdy szkoleniowe za granicę, zapoznawanie się z osiągnięciami najnowszej techniki zarówno w krajach socjalistycznych, jak i w krajach zachodnich.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMichałTrejgis">Słusznie zwracano uwagę, że kontakt pomiędzy instytutami naukowymi i przedsiębiorstwami jest zbyt słaby. Przedsiębiorstwa mają stosunkowo nieduży wpływ na ukierunkowanie programu badań; tym należy tłumaczyć nieprzydatność niektórych prac instytutów. Przedsiębiorstwa niechętnie podejmują się wykonywania prototypów opracowanych przez instytuty urządzeń, niechętnie też podejmują inicjowane przez instytuty eksperymenty.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMichałTrejgis">Instytuty naukowe zacieśniać powinny kontakty z placówkami naukowymi prowadzącymi badania nad podobną problematyką np. z instytutami z Polskiej Akademii Nauk i z akademiami rolniczymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefKijowski">Zapewnić trzeba koordynację prac naukowo-badawczych prowadzonych przez poszczególne placówki naukowo-badawcze oraz trafniejszy dobór tematyki badań. Niezbędne jest zachowanie właściwej proporcji pomiędzy badaniami podstawowymi i badaniami nad tematyką bieżącą związaną bezpośrednio z działalnością poszczególnych przedsiębiorstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBolesławRakowski">Instytut Morski prowadzi badania nad metodami walki z korozją. Wyniki tych badań przyczyniły się dętego, że obecnie statki są dokowane raz na 2 lata.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełBolesławRakowski">Trzeba jednak równocześnie rozwijać badania nad antyporostowym zabezpieczeniem statków tak, aby w okresie tych dwóch lat nie traciły one szybkości i nie wykazywały zbyt dużych przepałów materiałów pędnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Warunki lokalowe i socjalno-bytowe pracowników instytutów badawczych w resorcie żeglugi są zdecydowanie niezadowalające. Słusznie zwracano uwagę na konieczność pogłębienia współpracy pomiędzy zleceniodawcami a wykonawcami badań naukowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAlfredPrzydatek">Resort żeglugi powinien opracować i przedstawić Komisji program działań służących poprawie warunków, w jakich pracują instytuty.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełFlorianWichłacz">Podkreślić trzeba, że mimo pewnych niedociągnięć, placówki naukowe resortu żeglugi legitymują się dużym dorobkiem naukowym. Poważne osiągnięcia odnotowuje się w zakresie walki z korozją. Wyniki prac w tej dziedzinie są już z pomyślnym rezultatem wdrażane.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełFlorianWichłacz">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Instytutu Morskiego - Tadeusz Jednorał, dyrektor Morskiego Instytutu Rybackiego - Ryszard Maj, wiceprezes Rady Ministrów, minister żeglugi - Kazimierz Olszewski oraz wiceminister żeglugi - Romuald Pietraszek.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełFlorianWichłacz">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że resort zamierza przeprowadzić weryfikację programu badań naukowych prowadzonych przez podległe mu instytuty naukowo-badawcze. Dążyć się będzie do tego, by były bardziej powiązane z planami rozwoju społeczno-gospodarczego makroregionu morskiego.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełFlorianWichłacz">Wiele uwagi przywiązuje się do szkolenia kadr dla gospodarki morskiej; szkoli się je w naszych szkołach morskich, jak również za granicą.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełFlorianWichłacz">Komisja uchwaliła dezyderaty opracowane w wyniku dyskusji nad działalnością portów Gdańsk-Gdynia-Szczecin. Problem ten był przedmiotem obrad Komisji w dniu 20 lutego br. (por. BPS nr 452/VI kad).</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełFlorianWichłacz">W dezyderatach tych Komisja postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełFlorianWichłacz">- opracowanie programu rozwoju portów morskich w oparciu o perspektywy rozwoju polskiego handlu zagranicznego i ruchu tranzytowego;</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełFlorianWichłacz">- stworzenie warunków skrócenia czasu obsługi wagonów w portach poprzez rozbudowę baz specjalistycznych, poprzez lepsze zgranie poczynań eksploatacyjnych zespołów portów, central handlu zagranicznego i spedytorów;</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełFlorianWichłacz">- zapewnienie terminowych dostaw części zamiennych do zmechanizowanych urządzeń portowych oraz rozbudowę bazy remontowej tych urządzeń.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełFlorianWichłacz">Po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat w sprawie zwiększenia ilości i poprawy jakości opakowań blaszanych do konserw rybnych.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełFlorianWichłacz">Sprostowanie do biuletynu nr 452/VI kad. z dnia 21. II.1974 r.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PosełFlorianWichłacz">Ostatnie zdanie biuletynu nr 452/VI kad. (str. 4), w którym czytamy:</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PosełFlorianWichłacz">„W toku dyskusji wysunięto postulat, by NIK więcej uwagi poświęcał kontroli realizacji uchwalonych przez Komisję dezyderatów” Otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PosełFlorianWichłacz">„W toku dyskusji dyrektor Zespołu NIK Wacław Kosicki wystąpił z sugestią skontrolowania przez Zespół realizacji uchwalonych przez Komisję dezyderatów. Inicjatywa ta uznana została przez Komisję za słuszną”.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>