text_structure.xml 8.06 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 20 lutego 1974 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- działalność portów Gdańsk-Gdynia-Szczecin;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację ministra żeglugi o Konwencji Gdańskiej dotyczącej ochrony wód Bałtyku.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi z wiceministrem Romualdem Pietraszkiem, Ministerstwa Finansów, dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawą dyskusji na temat działalności portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie były dostarczone posłom na piśmie materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Referat podkomisji, która przeprowadziła wizytację portów, przedstawił poseł Jan Mendalka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli omówił dyrektor Zespołu - Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Michał Trejgis (ZSL), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Ludwik Janczyszyn (PZPR), Jan Szymański (PZPR), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Bolesław Rakowski (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Józef Kijowski (ZSL), Władysław Gaweł (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL), Ryszard Wasik (PZPR), Jan Król (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Jan Mendalka (PZPR), Florian Wichłacz (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Zjednoczenia Portów Morskich - Zbigniew Teplicki oraz wiceminister żeglugi - Romuald Pietraszek.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W referacie i dyskusji wskazywano, że zwiększenie obrotów handlu zagranicznego, wynikające z szybkiego rozwoju gospodarczego kraju znajduje odbicie w niespotykanej dotychczas dynamice wzrostu przeładunków w naszych portach. Mimo poważnych nakładów inwestycyjnych, jakie przeznaczamy na ich rozbudowę i wyposażenie techniczne, obserwujemy nadal duże trudności i napięcia przy realizacji planów przewozu towarów.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W roku 1973 przeładowano o 20,7 proc. masy towarowej więcej niż w roku 1971, a w roku bieżącym planuje się dalszy poważny wzrost przeładunków. Wzrost przeładunków osiągany jest przede wszystkim dzięki wydajniejszej pracy brygad roboczych, poprawie organizacji pracy oraz dyscypliny pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano, że dla zabezpieczenia realizacji planu przewozów niezbędne jest przyśpieszenie wykonania zaplanowanych inwestycji portowych oraz usprawnienie koordynacji działania pomiędzy resortem żeglugi, handlu zagranicznego i komunikacji. Szczególne znaczenie ma - zdaniem posłów - zapewnienie przez PKP terminowych dostaw wagonów.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Należałoby dążyć do tego, ażeby w miarę możliwości porty dysponowały bardziej jednolitym sprzętem technicznym. Wskazywano, że obecnie eksploatowane są urządzenia, które sprowadzane były z wielu krajów; brak jest części zamiennych, niektóre z tych urządzeń są już przestarzałe i powinny być wycofane z eksploatacji. Za konieczne uznano przeanalizowanie efektywności wykorzystania sprzętu, którym dysponują porty. Wskazywano na konieczność przeprowadzenia analizy rozmieszczenia zakładów przemysłowych na terenie województw nadmorskich i ustalenia programu ich rozwoju tak, ażeby w pierwszym rzędzie zaspokajane było zapotrzebowanie gospodarki morskiej na siłę roboczą.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Więcej uwagi - zdaniem posłów - poświęcić trzeba kształcenia wykwalifikowanych kadr robotników, techników i inżynierów dla obsługi portów morskich. Dla zapewnienia rekrutacji kandydatów do tych szkół z innych województw, nie tylko nadmorskich, należałoby przy ziołach tych budować internaty.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Wiele miejscy w dyskusji poświęcono poprawie stanu bezpieczeństwa i higienie pracy oraz warunków socjalno-bytowych pracowników zatrudnionych w portach morskich. wprawdzie w tej dziedzinie w ostatnich latach obserwujemy dużą poprawę, ale dążyć należy, ażeby była ona bardziej odczuwalna. Zdarzają się przypadki, że środki przeznaczone na rozbudowę i modernizację pomieszczeń socjalnych nie są w pełni wykorzystane m.in. z braku możliwości zlecenia tych robót przedsiębiorstwom budowlano-montażowym. Resort organizuje własne brygady wykonawcze dla inwestycji socjalnych; rozwój tych brygad następować powinien znacznie szybciej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Posłowie z uznaniem podkreślili, że w roku ubiegłym, mimo poważnych trudności w zakresie realizacji planu postępu technicznego w portach, plan przeładunków został zrealizowany z nadwyżką, za co należą się wyrazy uznania załogom robotniczym.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zlecono podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja wysłuchała i przyjęła informację wiceministra żeglugi Romualda Pietraszka na temat Konwencji Gdańskiej o rybołówstwie i ochronie żywych zasobów w Morzu Bałtyckim. W informacji tej wiceminister przypomniał przebieg konferencji, która odbyła się we wrześniu 1973 r. w Gdańsku z udziałem przedstawicieli wszystkich państw nadbałtyckich. Rezultatem konferencji było podpisanie Konwencji przez ministrów krajów nadbałtyckich odpowiedzialnych za rybołówstwo.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Postanowienia Konwencji dotyczą całego akwenu Morza Bałtyckiego łącznie z wodami terytorialnymi państw bałtyckich i cieśninami oraz wszystkich żywych organizmów morskich, a nie tylko ryb. Przewidują one również powołanie, wyposażone w skuteczne środki wykonawcze i inspekcyjne Międzynarodowej Komisji Rybołówstwa Bałtyckiego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Ratyfikację Konwencji przez wszystkie państwa - uczestników konferencji przewiduje się do końca marca bieżącego roku, a w III kwartale br. wejście jej w życie, co oznacza podjęcie działalności przez Międzynarodową Komisję Rybołówstwa Bałtyckiego.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Jednocześnie prowadzone są prace przygotowawcze do konferencji na temat ochrony wód Bałtyku, która ma odbyć się w Helsinkach oraz wstępne prace nad przygotowaniem Konwencji o ratownictwie morskich i bezpieczeństwie żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Wszystkie te Konwencje stanowić będą podstawę opracowania Kodeksu Bałtyku.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W dalszym ciągu obrad wiceminister żeglugi Romuald Pietraszek odpowiadał ha pytania przedstawione poza porządkiem dziennym przez posłów: Jana Szymańskiego (PZPR), Ryszarda Wasika (PZPR) i Bolesława Rakowskiego (PZPR). Odpowiedzi dotyczyły uprawnień absolwentów Technikum Rybołówstwa Morskiego, kosztów utrzymania mieszczącego się na zacumowanym statku Liceum Morskiego w Szczecinie, realizacji przez stocznie remontowe usług na rzecz armatorów krajowych.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Po rozpatrzeniu odpowiedzi na uchwalony w dniu 30 listopada ub. roku dezyderat w sprawie zwiększenia ilości i poprawy jakości opakowań blaszanych do konserw rybnych, Komisja postanowiła wystąpić do resortu o dodatkowe, uzupełniające wyjaśnienia. W toku dyskusji wysunięto postulat, by NIK więcej uwagi poświęcał kontroli realizacji uchwalonych przez Komisję dezyderatów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>