text_structure.xml 5.97 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 16 października 1973 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła informację Ministerstwa Żeglugi o programie rozwoju gospodarki morskiej w świetle współpracy resortów żeglugi i handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Żeglugi z ministrem Jerzym Szopą, Ministerstwa Handlu Zagranicznego z wiceministrem Ryszardem Strzeleckim, Komisji planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz wicedyrektor Zespołu NIK - Adam Kędzior.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji było przedstawione uprzednio posłom na piśmie opracowanie Ministerstwa Żeglugi. Zreferował je minister żeglugi - Jerzy Szopa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Omówił on działalność i zamierzenia resortu w dziedzinie:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- żeglugi morskiej, której statki przewożą towary stanowiące przedmiot handlu zagranicznego, towary kierowane tranzytem przez polskie porty i towary przewożone między obcymi portami;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- portów morskich - przeładowujących towary polskiego handlu zagranicznego i tranzytowe;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- morskich stoczni remontowych, które obok remontów polskich statków - eksportują usługi remontowe oraz inne wyroby (kutry, doki itp.);</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- gospodarki rybnej - która eksportuje część swojej produkcji oraz importuje ryby i przetwory rybne;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- żeglugi śródlądowej, której statki przewożą towary handlu zagranicznego do Europy Zachodniej kierowane tranzytem przez terytorium Polski i towary między portami Europy Zachodniej; rzecznych stoczni, które eksportują część swojej produkcji i kompletne obiekty;</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- innych przedsiębiorstw (Polfracht, Agencje Morskie, Polskie Ratownictwo Okrętowe, Polski Rejestr Statków), które świadczą różne usługi na rzecz handlu zagranicznego i kontrahentów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Mendalka (PZPR) Tadeusz Stadniczeńko (SD), Mirosław Żurek (ZSL), Michał Trejgis (ZSL), Jan Król (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Ryszard Wasik (PZPR) i Florian Wichłacz (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister żeglugi Jerzy Szopa i wiceminister handlu zagranicznego Ryszard Strzelecki.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Z informacji i z przebiegu dyskusji wynika, że polski transport morski przechodzi obecnie istotne zmiany jakościowe. Wiąże się to z zakończeniem procesu ekstensywnej rozbudowy, napływem wykuje wysoko kwalifikowanej kadry oraz stopniowym przechodzeniem w poszczególnych branżach resortu na nowe technologie. Dalszy rozwój polskiej floty handlowej i portów związany jest ściśle z rozwojem polskiego handlu zagranicznego. Należy zacieśniać współpracę między resortami żeglugi i handlu zagranicznego oraz stale wzbogacać jej formy.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Dysponowanie odpowiednim potencjałem własnej bandery uniezależnia nas od dominującego wpływu obcych towarzystw żeglugowych, umożliwia rozwijanie przewozu ładunków na podstawowych kierunkach obrotów handlu zagranicznego oraz skracanie okresów dostawy towarów. Tworzenie nowych połączeń żeglugowych ułatwia rozwijanie eksportu zgodnie z zasadą, że „handel idzie za banderą”.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Istotnym celem floty handlowej jest rozwijanie eksportu usług w formie przewozów na zlecenie obcych kontrahentów. Nasze przedsiębiorstwa żeglugowe coraz pomyślniej rozwijają stosunki z międzynarodowymi organizacjami żeglugowymi. Armatorzy polscy dysponują rozbudowanym systemem akwizycyjnym zagranicą.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W ostatnich latach nastąpił poważny rozwój floty handlowej. W 1975 r. jej tonaż będzie 5-krotnie wyższy niż w roku 1960.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Rozwój żeglugi dokonywany jest głównie w relacjach postulowanych przez handel zagraniczny.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W bieżącym planie 5-letnim nastąpiła poprawa salda dewizowego usług morskich. Zadecydowały o tym nie tylko wzrastające przewozy towarów handlu zagranicznego, lecz również zwiększone wpływy z tytułu eksportu usług na rzecz kontrahentów zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Efektywność żeglugi morskiej w latach 1971-1973 kształtowała się na wysokim poziomie, przekroczone zostały planowane wpływy dewizowe na ten okres.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Plan rozwoju floty handlowej i portów morskich na lata 1971-1975 w założeniach swoich niweluje częściowo dysproporcje powstałe w poprzednim okresie w transporcie morskim. Rozbudowa potencjału floty handlowej i portów lepiej zsynchronizowana została z planowanymi kierunkami i tempem rozwoju handlu zagranicznego. Realizacja programu rozwoju floty i portów do roku 1980 powinna przyczynić się do dalszego niwelowania napięć.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Rozwój stosunków gospodarczych i obrotów handlu zagranicznego jest szybszy niż pierwotnie zakładano, co wskazuje na potrzebę urealnienia założeń perspektywicznego planu rozwoju żeglugi morskiej i portów.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Komisja przyjęła informację resortu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>