text_structure.xml 16.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 13 grudnia 1973 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyła aktualny stan budownictwa jednorodzinnego i kierunki jego rozwoju do 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Edwardem Dobiją, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Czesławem Kotelą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, dyrektorzy Zespołów NIK - Edmund Twardowski i Józef Ciesielski oraz wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Marek Białkowski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Jan Garlicki (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Na koniec 1966 r. mieszkania w budynkach jednorodzinnych stanowiły 53 proc. ogólnych zasobów mieszkaniowych kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">19 października 1972 r. z inicjatywy klubu poselskiego PZPR, Sejm podjął uchwałę o perspektywicznym programie mieszkaniowym, zakładając w nim budowę do 1990 r. 7 mln mieszkań, w tym ponad 2 mln w budownictwie jednorodzinnym. Plan na 1974 r. przewiduje oddanie do użytku w mieście i na wsi blisko 14 mln m² powierzchni mieszkalnej, tym 5.675 tys. m² w budownictwie nieuspołecznionym.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wynika z tego, że od sprawnej realizacji planu budownictwa indywidualnego uzależnione jest w dużej mierze wykonanie programu poprawy warunków mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Tymczasem ze sprawozdania resortu, jak również z materiałów nadesłanych Komisji z Łodzi, z Poznania oraz z województw: katowickiego, rzeszowskiego i warszawskiego wynika, że realizacja budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego napotyka szereg trudności. Wiążą się one głównie z wyznaczaniem i przygotowaniem terenów budowlanych, ich uzbrojeniem, opracowaniem dokumentacji prawnej, architektonicznej i budowlanej, zapewnieniem środków finansowych i pomocy kredytowej państwa, odpowiedniej puli materiałów budowlanych oraz mocy przerobowej przedsiębiorstw wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Mimo tych trudności w poszczególnych regionach kraju władze terenowe i duże zakłady produkcyjne podejmują starania mające na celu dalszy rozwój budownictwa jednorodzinnego. M.in. na terenie woj. katowickiego dzięki rozbudowie służb geodezyjnych i planistycznych z dużym wyprzedzeniem wyznacza się tereny pod budownictwo jednorodzinne i zagrodowe. Również w Poznaniu aktualizuje się istniejące plany zagospodarowania przestrzennego oraz wyznacza dalsze tereny pod budownictwo jednorodzinne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Pomyślnie rozwija się działalność niektórych społecznych komitetów budowy domków jednorodzinnych powstałych przy dużych zakładach przemysłowych. Na przykład przy hucie „Lenina” rozpoczęto realizację osiedla na 500 domków; podobne osiedle ma powstać także przy hucie „Zawiercie”. Zakłady „Montomet” w Piekarach Śląskich pracują nad nową metodą uprzemysłowienia budownictwa domków jednorodzinnych według projektu inż. Winnickiego charakteryzującą się wyeliminowaniem robót „na mokro” i znacznym ograniczeniem udziału materiałów ciężkich i robót ziemnych przy wznoszeniu budynków.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W bieżącym planie 5-letnim budowa domków jednorodzinnych realizowana jest głównie systemem gospodarczym, angażującym inwestora i jego członków rodziny oraz systemem gospodarczo-zleceniowym głównie przez rzemieślników. System budownictwa jednorodzinnego z elementów prefabrykowanych i montowanych na większych placach budowy jest stosowany w ramach zrzeszeń i spółdzielń mieszkaniowych, które obejmują z reguły większe zespoły budynków.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Z wywiadu telewizyjnego wynika, że budowany u nas domek jednorodzinny waży około 100 ton, podczas gdy waga takiego domku we Francji nie przekracza 15 ton. Projekt inż. Winnickiego znacznie obniża ciężar budowy oraz zapewnia łatwy i szybki montaż. Stąd słuszny wniosek resortu oparcia budownictwa jednorodzinnego o przemysłową produkcję lekkich elementów - niekoniecznie jednak o licencje zagraniczne, skoro projekty polskie mogą okazać się w tej mierze nie mniej przydatne.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Koszty budownictwa jednorodzinnego są bardzo wysokie wynoszą bowiem około 6 tys. za 1 m², co nie sprzyja powszechności uczestniczenia w tym procesie budowlanym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Natomiast koszt budowy dwukondygnacyjnego budynku o powierzchni 110 m2 realizowanego w oparciu o dokumentację Instytutu Techniki i Organizacji Budownictwa Politechniki Śląskiej - wynosi 500.000 zł. Ze sprawozdania Prezydium WEN w Katowicach wynika, że budynek zrealizowany według tej metody kosztował 265.000 zł. Wydaje się tedy słuszne osiągnięcie śląskie przenieść na teren całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Z przedłożonych materiałów wynika, że dalszy rozwój budownictwa jednorodzinnego wymaga m.in. zapewnienia odpowiednich kredytów na ten cel w budżetach rad narodowych, zwłaszcza na prace związane ze zbrojeniem terenów, przyspieszenia prac nad urbanistycznymi planami ogólnymi i szczegółowymi uwzględniającymi lokalizację budownictwa jednorodzinnego, a także prac nad przygotowaniem nowych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych umożliwiających stosowanie tanich i lekkich materiałów budowlanych. Niezbędne jest również zwiększenie pomocy kredytowej państwa oraz wydzielenie odpowiedniej puli materiałowej dla potrzeb budownictwa jednorodzinnego.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełBronisławJurkiewicz">Mamy w kraju szereg dobrych koncepcji technicznych budowy domków jednorodzinnych. Brak jednak ogólnokrajowej koncepcji działania w tej dziedzinie. Wzorem innych krajów, np. NRD, powinniśmy dążyć do rozwoju produkcji lekkich konstrukcji, łatwych do montowania siłami przyszłych użytkowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMarianMatera">Na spotkaniach z wyborcami, zwraca się uwagę na trudności w nabyciu materiałów budowlanych. Liczba wydanych zezwoleń na budowę domków jednorodzinnych przekracza obecnie możliwości zaopatrzeniowe. Stąd wniosek, aby zezwolenia przyznawano łącznie z przydziałem materiałów i kredytów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Jednym z hamulców rozwoju budownictwa indywidualnego jest brak wyznaczonych działek budowlanych. Konieczne jest w związku z tym przyśpieszenie prac geodezyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Celowe byłoby sporządzenie aktualnego rejestru urządzeń podziemnych, gdyż brak pełnej jasności w stanie rozmieszczenia tej sieci. Należałoby również sporządzić terenie miast pełen bilans ogrzewniczy, co pozwoliłoby na podejmowanie prawidłowych decyzji dotyczących możliwości przyłączenia nowowznoszonych domów do sieci cieplnej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Rady narodowe zobowiązane są do uzbrojenia terenów pod budownictwo, jednakże nie mają dostatecznych środków na ten cel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWładysławJanik">Niedostatek materiałów budowlanych powoduje, że podejmujący budowę gromadzą potrzebny budulec na długo przed rozpoczęciem budowy. Zakupywane na zapas materiały częściowo niszczeją.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWładysławJanik">Dostępne obecnie typowe projekty domków jednorodzinnych nie znajdują uznania. Dokonuje się daleko idącej adaptacji tych projektów w celu lepszego dostosowania ich do potrzeb. Adaptacja taka jest z reguły kosztowna. Należałoby rozważyć możliwość, przygotowywania dokumentacji typowej w 2 wariantach.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełWładysławJanik">Słusznie postuluje się szersze wprowadzanie w budownictwie indywidualnym lekkich, nowoczesnych materiałów budowlanych. Pamiętać jednak trzeba, że materiały te muszą być dostosowane do wymogów naszego klimatu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełWładysławJanik">Obecnie można ubiegać się o zezwolenie na budowę dopiero wtedy, kiedy ma się zgromadzoną kwotę w wysokości 250 tys. zł. Rozważyć należy możliwość obniżenia tej granicy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełWładysławJanik">Rady narodowe nie przejawiają dostatecznego zainteresowania rozwojem budownictwa jednorodzinnego. Konieczne jest zbadanie przyczyn tego stanu rzeczy i podjęcie kroków sprzyjających wzrostowi tego zainteresowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełReginaMaciejewska">Rozpowszechniane przez Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa projekty typowe domków jednorodzinnych są nieatrakcyjne, przewidują rozwiązania mało funkcjonalne, w niewielkim stopniu tylko przystosowane do potrzeb przyszłych użytkowników.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełReginaMaciejewska">Jednym z czynników hamujących rozwój budownictwa indywidualnego jest ustalenie maksymalnej powierzchni mieszkania w domku jednorodzinnym na 110 m², co częstokroć nie zaspokaja rzeczywistych potrzeb mieszkaniowych osób podejmujących budowę. Jest bowiem zjawiskiem częstym, że domek taki, z założenia jednorodzinny zamieszkiwany bywa przez dwie a niekiedy więcej rodzin (np. rodziców oraz rodziny dzieci). Ustalenie dopuszczalnej powierzchni mieszkania w domku jednorodzinnym na wyższym poziomie a w każdym razie dopuszczenie do przekraczania tak ustalonej powierzchni w uzasadnionych wypadkach, zwiększyłoby zainteresowanie tą formą budownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełGabrielGórtowski">Realizacja budownictwa jednorodzinnego napotyka w praktyce trudności wynikające z braku dostatecznej ilości materiałów budowlanych, terenów uzbrojonych, jak również ze zbyt małej bazy wykonawczej. Lepiej przystosować trzeba do potrzeb tego budownictwa produkcję materiałów budowlanych, zarówno tradycyjnych jak i nowoczesnych. W większym niż dotychczas stopniu należałoby angażować w budownictwo indywidualne rzemiosło.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełGabrielGórtowski">Występujące na rynku braki materiałów budowlanych zmniejszyły zainteresowanie budownictwem indywidualnym. Obecnie nie rzadkie są przypadki dokonywania przez osoby podejmujące budowę domku jednorodzinnego nielegalnych transakcji zmierzających do nabycia niedostępnych i deficytowych materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełGabrielGórtowski">Należy większą uwagę przywiązywać do rozwoju budownictwa indywidualnego nie tylko na wsi i małych miastach, lecz również w wielkich ośrodkach miejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyMajewski">Rozwój budownictwa indywidualnego powinien opierać się w przyszłości na produkcji lekkich materiałów budowlanych. Powinno się tą drogą osiągnąć znaczną obniżkę kosztów budownictwa indywidualnego. Wysokie koszty budowy domku jednorodzinnego sięgające obecnie kwoty 600 tys. zł zmniejszają atrakcyjność tego budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJerzyMajewski">Rozważyć należałoby możliwość przystosowania systemu kredytowania budownictwa indywidualnego do możliwości płatniczych osób podejmujących budowę domku jednorodzinnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanWojno">Przewidziany wzrost produkcji cegły stworzy lepsze warunki rozwoju budownictwa jednorodzinnego. Trzeba jednak, by dostarczana cegła była dobrej jakości. Obecnie napływają sygnały, że jakość ta nie zawsze jest zadowalająca.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanWojno">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego - Marek Białkowski, wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Edward Dobija, wicedyrektor zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Sylweriusz Wawrzynkiewicz oraz wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Czesław Kotela.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanWojno">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że zamierza się rozwinąć potencjał przemysłowy warunkujący dalszy rozwój budownictwa indywidualnego; a także usprawnić zbyt skomplikowaną obecnie procedurę związaną z uzyskaniem odpowiednich zezwoleń, przydziałem materiałów i kredytów. Jednym z takich usprawnień będzie stopniowe tworzenie stanowisk geodetów gminnych, wzmocnienie geodezyjnych placówek powiatowych oraz stosowanie w nich nowoczesnych metod pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełJanWojno">Mając na uwadze wysoki koszt uzbrojenia terenu pod budownictwo jednorodzinne, rozważa się możliwość lokalizacji domków jednorodzinnych również na terenach nie w pełni uzbrojonych, np. bez kolektorów ściekowych. Dotyczy to zwłaszcza miejscowości niewielkich o rozproszonej zabudowie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełJanWojno">Przewiduje się także dalszy rozwój produkcji cegły w 1974 r. Już obecnie cegielnie sprzedają ten materiał budowlany bez ograniczeń pod warunkiem, że jest on odbierany środkami transportowymi nabywcy. W przyszłym roku powinna także zwiększyć się podaż materiałów wykończeniowych. Uruchamiane są bowiem nowe obiekty wytwarzające takie materiały, jak tapety, wykładziny itp. Przewiduje się również złagodzenie trudności związanych z uzbrajaniem terenów w związku ze zwiększeniem przeznaczonych na ten cel środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Budownictwo jednorodzinne jest ważnym elementem realizacji całego programu mieszkaniowego. Dominuje ono na wsi i w większości niewielkich miast i osiedli, rośnie również jego rola na obszarze dużych aglomeracji miejskich. Mimo trudności powinno być więc rozwijane. Ale jego rozmiary, a zwłaszcza różne formy udzielanej mu pomocy muszą być dostosowane do możliwości całej gospodarki. W przeciwnym wypadku wystąpią takie zjawiska, jak zamrażanie środków materiałowych, wydłużanie się cykli budowy i wzrost kosztów. Niezbędne jest więc z jednej strony wykorzystanie Wszystkich lokalnych rezerw surowcowych, materiałowych i wykonawczych (np. lokalnych wytwórni cegły, współpracy z przedsiębiorstwami przemysłowymi) z drugiej zaś - rozwój na skalę wielkoprzemysłową w resorcie budownictwa produkcji prefabrykatów, z których można by montować domki jednorodzinne nie tylko przy pomocy wyspecjalizowanych przedsiębiorstw, lecz także siłami przyszłych użytkowników. Na rozważenie zasługują propozycje dotyczące stworzenia możliwości budowy domków jednorodzinnych na terenie nie w pełni uzbrojonym, podniesienia limitu powierzchni użytkowej mieszkań w domkach jednorodzinnych a także rozwoju produkcji takich prefabrykatów, z których można by składać domki na okres 30–40 lat, a potem, jeśli wymagają tego względy urbanistyczne, demontować je i przenosić w inne miejsce.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyMajewski">Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 września 1974 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>