text_structure.xml 8.08 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 września 1973 r. komisje: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Prac Ustawodawczych, obradujące pod przewodnictwem posłów: Jerzego Majewskiego (PZPR) i Jerzego Bafii (PZPR), rozpatrzyły wstępnie rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem - Ludwikiem Ochockim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rolnictwa, Ministerstwa Sprawiedliwości oraz dyrektor Zespołu NIK - Edmund Twardowski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Uzasadnienie projektu ustawy przedstawił wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska Ludwik Ochocki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Szereg przepisów obowiązującej od ponad 15 lat ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości nie odpowiada obecnym warunkom społeczno-gospodarczym. Krytyce podlegają przede wszystkim przepisy określające wysokość i terminy wypłat odszkodowania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Poważne utrudnienie w postępowaniu wywłaszczeniowym stanowi daleko idąca centralizacja; usytuowanie orzecznictwa w pierwszej instancji na stopniu województwa, a rozpatrywanie odwołań na stopniu centralnym znacznie przedłuża postępowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Przedłożony projekt zmiany ustawy wywłaszczeniowej przewiduje zmianę wysokości odszkodowania zarówno za grunty rolne położone na terenie gmin, jak i za grunty położone w mieście bez względu na ich charakter.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W razie wywłaszczenia gruntów rolnych od osób, dla których rolnictwo jest wyłącznym źródłem utrzymania, prezydia powiatowych rad narodowych na podstawie wytycznych prezydiów wojewódzkich rad narodowych mogą ustalać odszkodowanie wyższe.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Odszkodowanie nie może jednak przekroczyć przeciętnej ceny rynkowej, a jeżeli chodzi o grunty rolne stanowiące wyłączne źródło utrzymania właściciela - cen jakie kształtują się w obrocie między rolnikami.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Projekt przewiduje uchylenie przepisu ustalającego, że odszkodowanie za budowle w gospodarstwach rolnych, nabyte od państwa, powinno odpowiadać wartości całości lub części tych budowli faktycznie zajmowanych i niezbędnych do racjonalnego prowadzenia danego gospodarstwa, jak również przepisu, w myśl którego jeśli wywłaszczenie gruntu w mieście następuje na cele budowy lub poszerzenie ulicy, placu, względnie na wyrównanie granic zieleni publicznej, nie wypłaca się odszkodowania za część działki budowlanej nie przekraczającej 25 proc. jej obszaru.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Projekt ustawy nie zmienia przepisów przewidujących, zamiast odszkodowania pieniężnego obowiązek zapewnienia przez ubiegającego się o wywłaszczenie na żądanie właściciela, nieruchomości zamiennej stanowiącej gospodarstwo rolne, hodowlane lub ogrodnicze, warsztat rzemieślniczy, działkę budowlaną.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W myśl projektu w wypadku wybudowania na nieruchomości zamiennej nowych zabudowań, których koszt jest wyższy od kosztów przeniesienia istniejących, różnica kosztów podlega zabezpieczeniu hipotecznemu na nieruchomości, na której wzniesiono nowe zabudowania i jest zwracana na zasadach określonych w przepisach o spłacie kredytów bankowych udzielanych na nowe budownictwo mieszkaniowe lub gospodarcze.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Projekt przewiduje wydatne skrócenie terminów wypłaty odszkodowania pieniężnego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Skrócenie terminów wypłat w połączeniu z podwyższeniem stawek odszkodowania stwarza realną możliwość wywłaszczonym nabycia nowych gospodarstw rolnych, odtworzenia warsztatów pracy, wybudowania lub nabycia domów jednorodzinnych, albo lokali stanowiących odrębne nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Projekt przewiduje decentralizację i uproszczenie postępowania w sprawach o wywłaszczenie. O wywłaszczeniu orzekać ma w pierwszej instancji zamiast wojewódzkiego - właściwy w sprawach wywłaszczeń organ prezydium powiatowej rady narodowej. Szereg uprawnień w zakresie szczególnego trybu wywłaszczenia, należących obecnie do organu właściwego w sprawach wywłaszczeń prezydium powiatowej rady narodowej, przekazanych zostaje naczelnikom gmin i organom prezydiów rad narodowych miast nie stanowiących powiatów.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Ustawa ma - w myśl projektu wejść w życie z dniem ogłoszenia. Wszystkie więc sprawy wywłaszczeniowe, wszczęte lecz nie zakończone ostatecznym orzeczeniem o odszkodowaniu, prowadzić się będzie na nowo na podstawie jej przepisów, a zatem wysokość odszkodowania i terminy jego wypłat będą już ustalane według nowych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Wojciechowski (ZSL), Gabriel Górtowski (SD), Paweł Dąbek (PZPR), Marian Matera (PZPR), Jan Wojno (PZPR), Bolesław Dylak (ZSL), Maria Wyrozębska (ZSL), Tadeusz Kwaśniewski (SD), Jerzy Lorens (PZPR), Józef Marchewka (PZPR), Sylwester Zawadzki (PZPR), Mieczysław Medeński (ZSL), Henryk Hałas (PZPR), Janusz Biernacki (ZSL), Jerzy Majewski (PZPR) oraz Jerzy Bafia (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - Władysław Graboń oraz wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Ludwik Ochocki.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W dyskusji wskazywano, że projekt ustawy, podwyższając wysokość stawek odszkodowania, skracając terminy wypłaty odszkodowań oraz usprawniając tryb postępowania wywłaszczeniowego pozwoli na lepsze rozwiązywanie spraw o wywłaszczenia. Ponieważ decyzje wywłaszczeniowe są z istoty swej typu konfliktowego - podkreślił poseł Jerzy Bafia - należy w toku tego postępowania zmierzać do tego, by przejmowanie gruntu w możliwie największej ilości przypadków dokonywane było w drodze umowy cywilno-prawnej. Wiceminister Ochocki zapewnił, że taka właśnie jest i będzie intencja resortu przy rozwiązywaniu tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Należałoby rozważyć - zdaniem posła Jerzego Majewskiego - możliwość zastępowania rentą odszkodowania za nieruchomości rolne wywłaszczane od osób starszych, które nie są w pełni zdolne do prowadzenia gospodarstw.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Z wyjaśnień wynika, że problem ten jest rozważany; jego regulacja może jednak nastąpić w akcie prawnym dotyczącym rent.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Komisje powołały podkomisję, której zleciły szczegółowe rozpatrzenie projektu i przedstawienie wniosków na kolejnym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W skład podkomisji weszli:</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- z ramienia Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej posłowie: Zdzisław Kwieciński (PZPR) - przewodniczący podkomisji Gabriel Górtowski (SD), Mieczysław Medeński (ZSL)</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- z ramienia Komisji Prac Ustawodawczych posłowie: Czesława Kotarska (PZPR), Tadeusz Kwaśniewski (SD), który reprezentować będzie również Komisję Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego Józef Sapieżyński (ZSL) - z ramienia Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego posłowie: Stanisław Nowiński (PZPR), Bolesław Zygadło (ZSL)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>