text_structure.xml
42.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 2 października 1972 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyły informację o stanie prac nad realizacją perspektywicznego programu mieszkaniowego oraz sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie uchwały Sejmu o perspektywicznym programie mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z I zastępca przewodniczącego Józefem Pińkowskim, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzy Kusiakiem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Edwardem Dobiją, Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z wiceministrem Mieczysławem Glanowskim, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z wiceministrem Janem Sidorowiczem, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwa Rolnictwa, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego z wiceprzewodniczącym Lucjanem Mieczkowskim oraz wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Antoni Radliński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o stanie prac nad realizacją perspektywicznego programu mieszkaniowego przedstawił I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Józef Pińkowski (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie uchwały Sejmu o perspektywicznym programie mieszkaniowym, przedstawił poseł Jerzy Lorens (PZPR): Założenia perspektywicznego programu mieszkaniowego zasadniczo zmieniają dynamiką rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Projekt tego programu dyskutowany był w szerokich kręgach społeczeństwa, m.in. na spotkaniach poselskich. Projekt uchwały uwzględnia dorobek tej dyskusji oraz wyniki analiz, opracowań i szacunków dokonanych przez resorty, rady narodowe i organizacje społeczno-zawodowe.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Realizacja postanowień uchwały zapewni odczuwalną poprawę sytuacji mieszkaniowej ludności. Do 1990 r. każda rodzina powinna mieć własne mieszkanie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt uchwały zawiera niezbędne zalecenia dla rządu i rad narodowych, postuluje opracowanie szczegółowych planów rozwoju bazy materiałowej, warunków technicznych i organizacyjnych budownictwa mieszkaniowego oraz wskazuje na potrzebę współdziałania we wdrażaniu tych planów w życie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Komisji Planowania przypadnie zadanie opracowania szczegółowego planu realizacji budownictwa mieszkaniowego w okresach wieloletnich, w powiązaniu z kompleksowym planem rozwoju przemysłu mieszkaniowego. Rozwój tego przemysłu wymaga ścisłej kooperacji resortów budownictwa, gospodarki terenowej, przemysłu chemicznego, maszynowego, ciężkiego, leśnictwa i przemysłu drzewnego przemysłu lekkiego i handlu zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Realizacja budownictwa mieszkaniowego powinna w większym stopniu angażować środki własne ludności i w coraz szerszym zakresie uwzględniać możliwość uzyskania mieszkań w formie własności osobistej we wszystkich rodzajach budownictwa. Równolegle z rozwojem ilościowym iść musi poprawa standardu osiedla, budynku i mieszkania.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Zadania są możliwe do przekroczenia przy szerokim wykorzystaniu inicjatyw społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Zmiany organizacyjno-techniczne sprawiły, że budownictwo mieszkaniowe w 1972 r. wzrosło w stosunku do 1971 r. o 7 proc. Dalsze przeobrażenia pozwolą na sukcesywne zwiększanie tempa przyrostu liczby mieszkań. Obserwuje się jednak od lat opóźnienia w przygotowaniu i uzbrajaniu terenów budowlanych oraz w realizacji budownictwa towarzyszącego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Czynnikiem warunkującym realizację programu mieszkaniowego jest ścisłe określenie zadań dla poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej. Program precyzuje kierunki planów resortowych. Opracowanie dotychczas programy resortowe nie są jeszcze zbilansowane i nie uwzględniają zakładanego w uchwale tempa rozwoju budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Uchwały VI Zjazdu i V Plenum KC PZPR oraz prezentowany w i uchwale sejmowej program nadają wysoką rangę przemysłowi mieszkaniowemu. Przemysł ten i jego prawidłowa organizacja zadecydują nie tylko o ilościowym, lecz także o jakościowym rozwoju budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Uchwała zwraca również uwagę na konieczność modyfikacji konstrukcji budynków zgodnie z rozwijającymi się możliwościami naszego zaplecza materiałowego i produkcyjnego, jak również na konieczność osiągnięcia szybkich postępów w dziedzinie szerokiego stosowania w budownictwie wyrobów przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Przed zapleczem przemysłu mieszkaniowego stoi zadanie, aby działał on nie tylko na rzecz budownictwa wielorodzinnego i uspołecznionego, lecz zapewnił także dostępność na rynku podstawowych nowoczesnych materiałów budowlanych i wyposażeniowych dla obywateli budujących indywidualnie, a także dla tych, którzy zechcą własnym wysiłkiem poprawić standard posiadanego już mieszkania.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Jednym z zasadniczych instrumentów sterowania harmonijnym rozwojem kraju będzie opracowywany obecnie ogólny stan zagospodarowania przestrzennego oraz perspektywiczny plan rozwoju gospodarki narodowej. Plany te umożliwią prawidłowe opracowanie centralnie skoordynowanych planów rozwoju gospodarczego poszczególnych regionów. Opracowania te powinny stanowić podstawę do formułowania terenowych programów budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Uchwała zakłada konieczność zwrócenia uwagi na potrzeby wielkich aglomeracji miejsko-przemysłowych, dawniej nieracjonalnie inwestowanych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Trzeba spowodować szybkie zabezpieczenie czynników gwarantujących rzeczywistą poprawę funkcjonalności, socjalizacji i ekonomiki budownictwa mieszkaniowego. W tym celu projekt uchwały przewiduje opracowanie nowych normatywów urbanistycznych osiedli mieszkaniowych oraz normatywów projektowania budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Niezbędne jest:</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- doprowadzenie do stanu powszechnego stosowania dokumentacji skatalogowanej, opartej o zunifikowanie w skali kraju elementy, zwłaszcza konstrukcyjne, z możliwością indywidualnych rozwiązań elementów osłonowych i wystroju architektonicznego;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- szerokie wprowadzenie postępowego projektowania infrastruktury miejskiej i uprzemysłowionych metod realizacji, dających możliwość szerokiego stosowania prefabrykowanych elementów w zakresie uzbrojenia terenu;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- wzmocnienie roli projektanta w procesie inwestycyjnym i uczynienie go w pełni odpowiedzialnym za jakość i poziom zaprojektowanych osiedli, budynków i mieszkań oraz ich kosztów, oraz zapewnienie projektantowi rzeczywistego wpływu na realizację budowy.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Konieczność uporządkowania wymienionych zagadnień z dużą ostrością była podnoszona podczas wizytacji poselskich w terenie (woj. katowickie, m. Łódź, Gdańsk, Bydgoszcz).</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Rozstrzygnięcia wymaga przyjęty w skali kraju zakres uciepłownienia miast. Wydaje się, że w związku z postępującą urbanizacją kraju zakres ten winien być rozszerzony. Wynika to zarówno z wymogów ochrony środowiska jak i racji gospodarczych (oszczędność paliwa). Decyzjom tym musi towarzyszyć usprawnienie programowania i rozbudowy źródeł ciepła oraz zasad bilansowania potrzeb z mocami tych źródeł.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Projekt uchwały akcentuje rosnącą rolę budownictwa jednorodzinnego w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. W związku z tym opracowanie technicznej, ekonomicznej i organizacyjnej koncepcji tego budownictwa jest zadaniem pilnym. Należy zwrócić uwagę na zapewnienie możliwości zróżnicowania wielkości i lokalizacji działek budowlanych, opracowanie katalogów projektów domów jednorodzinnych, uzbrajanie terenów dla tego budownictwa, tworzenie bazy produkcyjnej i zaopatrzenie w prefabrykowane elementy budowlane i w instalacyjne. Budownictwo jednorodzinne wymaga także ukształtowania zorganizowanych form wykonawstwa.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Postanowienia VI Zjazdu Partii i uchwała V Plenum KC PZPR akcentują społeczną funkcję budownictwa mieszkaniowego. Dalsze doskonalenie pracy samorządu mieszkańców i poszukiwanie nowych form społecznej kontroli nad działalnością administracji powinny być równie ważne, jak i budowa nowych mieszkań. Duża rola w tym zakresie przypada spółdzielczości mieszkaniowej, która powinna usprawnić swoje służby inwestycyjno-projektowe i administrację oraz dostosować zasady działania do rosnących wymagań mieszkańców, a jednocześnie rozwijać pracę społeczno-samorządową.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Odpowiedzialne zadania stoją przed radami narodowymi, jako rzeczywistymi i jedynymi koordynatorami budownictwa mieszkaniowego na swoim terenie.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Realizacja programu budownictwa mieszkaniowego wymaga współpracy reportów, rad narodowych, organizacji społecznych, związków twórczych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Spostrzeżenia terenowe posłów potwierdzają szerokie społeczne poparcie dla perspektywicznego programu mieszkaniowego, którego realizacja zmieni w zasadniczy sposób warunki mieszkaniowe oraz strukturę mieszkań.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKonstantyŁubieński">Budownictwo mieszkaniowe ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarki kraju i dla struktury konsumpcji, której jest podstawowym elementem. Stanowi ono ważny czynnik dynamizujący całą gospodarkę narodową.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełKonstantyŁubieński">Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 20 lat dochód narodowy będzie wzrastał średnio rocznie o około 7 proc. Tempo średniorocznego wzrostu budownictwa mieszkaniowego, przy podniesieniu standardu mieszkań, jest w zasadzie zgodne ze wzrostem dochodu narodowego. Ze względu na znaczne opóźnienia, jakie mamy w zakresie budownictwa mieszkaniowego, trzeba rozważyć możliwość ustalenia tempa przyrostu mieszkań na poziomie nieco wyższym niż tempo wzrostu dochodu narodowego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełKonstantyŁubieński">Rezultatem opóźnień budownictwa mieszkaniowego w stosunku do potrzeb jest to, że program budownictwa mieszkaniowego na lata 1971–1990, a zwłaszcza w bieżącej 5-latce, nie odpowiada potrzebom, jakie narzuca wchodzenie w wiek dorosły roczników wyżu demograficznego. Między potrzebami wynikającymi z liczby zawieranych małżeństw, a liczbą nowych mieszkań, rozwierają się nożyce. Np. na 1000 nowych małżeństw przypadały w 1965 r. 853 nowe mieszkania. W 1970 r. już tylko - 690, a w 1975 r. przypadnie według szacunku około 630 mieszkań. Dopiero w dalszych latach ten współczynnik wzrasta. Może to się stać decydującym hamulcem przyrostu ludności. Demografowie obawiają się dalszego spadku przyrostu naturalnego. Wyż demograficzny i zwiększenie popytu na nowe mieszkania przypadają na bieżącą 5-latkę i pierwsze lata następnej. Wydaje się więc, że należy wykorzystywać wszelkie możliwości, by ilość oddawanych do użytku mieszkań była większa niż przewiduje projekt uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełGabrielGórtowski">Trudno przecenić znaczenie perspektywicznego programu budownictwa mieszkaniowego. Na uznanie zasługuje, że nadaje on wysoką rangę budownictwu indywidualnemu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełGabrielGórtowski">Rodzi się obawa, czy za budownictwem mieszkaniowym nadążać będą inwestycje w zakresie wodociągów i kanalizacji. Np. kanał Sulejów-Łódź zaspokoi zapotrzebowanie na wodę w nowym budownictwie, ale nie pozwoli na zaspokojenie potrzeb mieszkańców starych domów. Ponad 50 proc. małych miast nie ma odpowiednich wodociągów, ani kanalizacji. Urządzenia te stanowią również poważny problem na wsi.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełGabrielGórtowski">Wydaje się, że trzeba wyraźnie określić kierunki działania w zakresie rozwoju komunikacji miejskiej we wszystkich większych miastach, zwłaszcza wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełGabrielGórtowski">Konieczne jest opracowanie programu gazyfikacji, która dotychczas rozwija się w żółwim tempie. Miasta leżące na trasie gazociągu nie są do nich podłączane, nawet w okręgach gdzie ten gaz się dobywa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanuszBiernacki">Klub poselski ZSL w pełni popiera założenia uchwały.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanuszBiernacki">Niepokój budzi jednak fakt, że organizacja budownictwa mieszkaniowego na wsi jest nadal mglista. Programowi intensyfikacji rolnictwa będzie towarzyszyło przekształcanie struktury rolnej, rozwój usług dla rolnictwa i rozwój budownictwa w indywidualnych gospodarstwach. Przyczyni się to do zahamowania odpływu młodzieży z rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanuszBiernacki">Organizacja gmin wymaga budowy w każdej z nich licznych obiektów usługowych. Rozwojowi usług musi towarzyszyć budownictwo mieszkaniowe. Konieczne się staje opracowanie koncepcji i programu tego budownictwa, jak również ustalenie jednego gestora budownictwa mieszkaniowego na wsi.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJanuszBiernacki">Na wsi nie ma praktycznie gospodarza urządzeń komunalnych, jeśli takie istnieją. Swego czasu Komisja zwróciła się do rządu o przekazanie tych obowiązków Ministerstwu Gospodarki Komunalnej, którego funkcję w tym zakresie przejęło obecnie Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełJanuszBiernacki">Program budownictwa mieszkaniowego na wsi a także program budownictwa komunalnego musi być opracowany kompleksowo i musi przewidywać zakres obowiązków wykonywanych w sposób skoordynowany przez wszystkie współdziałające resorty.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykHałas">Z materiałów udostępnionych posłom po raz pierwszy w tak szerokim zakresie wynika, że projekt programu rozwoju budownictwa mieszkaniowego jest realny i mobilizujący.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Budownictwo mieszkaniowe wymaga stworzenia odpowiednich warunków technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych. Jeśli na placu budowy mają być montowane elementy - przedsiębiorstwa wykonawcze i ich zaplecze muszą być odpowiednio przygotowane. Niezbędne jest w szczególności zapewnienie odpowiednio wysokiej produkcji elementów prefabrykowanych, jak również elektronarzędzi, gazów technicznych itp.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełZdzisławKwieciński">Coraz częściej notujemy ostatnio skracanie cykli budowlanych. Wydaje się, że obowiązujące dotychczas w tym zakresie normatywy są już przestarzałe; trzeba opracować nowe, które zobowiązywałyby przedsiębiorstwa budowlane do szybszej realizacji inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanWojno">Warunkiem realizacji programu budownictwa mieszkaniowego jest odpowiedni wzrost produkcji materiałów budowlanych. Konieczne jest zapewnienie wzrostu niskiej obecnie wydajności pracy w zakładach produkujących te materiały. Można to osiągnąć m.in. poprzez poprawę warunków pracy. Stworzyłoby to zachętę do podejmowania pracy w tych zakładach przez młodych ludzi.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanWojno">W mniejszych ośrodkach miejskich nadal buduje się mieszkania z przewodami kominowymi. Należałoby, niezależnie od tych przewodów, wbudowywać instalacja, które umożliwiłyby w przyszłości wprowadzenie gazowych urządzeń grzewczych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJanWojno">Małe zakłady pracy nie dysponują środkami na udzielanie pomocy pracownikom w budowie domków jednorodzinnych; problem ten wymaga rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełJanWojno">W terenie słyszy się głosy, że niektóre rady narodowe napotykają na duże trudności przy wyznaczaniu terenów pod budownictwo indywidualne. Należałoby przyspieszyć wydanie rozporządzeń wykonawczych do ostatnio uchwalonej ustawy regulującej te problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Na terenie województwa krakowskiego z każdym rokiem zwiększa się ruch turystyczny. Dla zapewnienia rozwoju bazy turystycznej zezwolić trzeba na budowanie w ramach budownictwa indywidualnego większych domów, przekraczanie obowiązujących w tym zakresie normatywów, ażeby tą drogą zapewnić rozbudowę miejsc noclegowych i małych pensjonatów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Projekty typowe dla budownictwa jednorodzinnego są zbyt szczegółowe. Projekt wykonany indywidualnie obejmuje nie więcej niż 4–5 arkuszy, natomiast projekt typowy około 100.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">W bieżącym roku zwiększono o 22 proc. kredyty na budownictwo indywidualne. Rozporządzenia wykonawcze w tej sprawie doszły tak późno, że nie ma praktycznie możliwości wykorzystania tych zwiększonych środków.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełTadeuszZapiórkowski">Dopiero w 1990 r. projektuje się wybudowanie pierwszych spalarni odpadów. Jest to termin zbyt odległy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełTeresaMorawiec">Akceptując w pełni przedstawiony program rozwoju budownictwa mieszkaniowego, zwrócić trzeba szczególną uwagę na konieczność poprawy standardu tego budownictwa. Otrzymanie mieszkania stanowi dziś realizację marzeń wielu rodzin. Po otrzymaniu mieszkania zaczynają się piętrzyć nowe kłopoty związane z jego zagospodarowaniem. Brak odpowiednich mebli do małych mieszkań; takie urządzenia jak pralki, lodówki nie mieszczą się w zbyt małych łazienkach i kuchniach. W budynkach mieszkalnych brak pomieszczeń na przechowanie wózków dziecięcych i rowerów. Przy opracowywaniu projektów mieszkaniowych na lata następne wszystkie te występujące dziś trudności powinny być wzięte pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełTeresaMorawiec">Jak wynika z wyników wizytacji, mimo intensywnego rozwoju budownictwa na terenie województw bydgoskiego i opolskiego w bieżącym 5-leciu występuje pogarszanie wskaźnika zagęszczania mieszkań.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełTeresaMorawiec">W planach rozwoju budownictwa mieszkaniowego więcej uwagi poświęcić trzeba budownictwu towarzyszącemu, likwidacji zaległości jakie w tej dziedzinie narosły.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełTeresaMorawiec">Problem ten szczególnie ostro występuje w Kędzierzynie, gdzie w związku z szybką rozbudową kombinatu chemicznego skoncentrowano się przede wszystkim na zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i nie realizowano w odpowiedniej skali inwestycji towarzyszących. Nic nie wskazuje na to, by sytuacja mogła tu ulec szybkiej, radykalnej poprawie. Środki, jakimi dysponuje miejsca rada narodowa są na to zbyt szczupłe. Toteż konieczne jest zwiększenie nakładów ze strony przemysłu chemicznego na rozbudowę zarówno osiedli mieszkaniowych, jak i pomieszczeń towarzyszących.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełZofiaŁęgowik">Dla przyspieszenia realizacji programu budownictwa mieszkaniowego, konieczne jest unowocześnianie technologii i techniki wykonania robót budowlanych. W zbyt dużym jeszcze zakresie stosujemy tradycyjne żelbetonowe, ciężkie konstrukcje. W nowych projektach zmniejszać należy materiałochłonność budynków, zmieniać strukturę mieszkań, zabezpieczać coraz wyższy ich walory użytkowe.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełZofiaŁęgowik">Nowe konstrukcje wprowadzane do budownictwa sprawdzać trzeba na prototypach, ażeby uniknąć pomyłek, jakie zmuszają niejednokrotnie do kosztownych poprawek i wpływają na podrożenie kosztów budownictwa mieszkaniowego. Z przykładami takimi mieli możność zapoznać się posłowie przy wizytowaniu niektórych osiedli mieszkaniowych na terenie Łodzi.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełZofiaŁęgowik">Biurom projektowym stworzyć należy warunki dla przygotowywania dobrych projektów mieszkaniowych. Nie można zanadto hamować inicjatywy twórczej projektantów, ale żądać by zapewnili oni wysoki poziom rozwiązań projektowych oraz najniższy koszt inwestycji. Słuszne są postulaty w sprawie uproszczenia projektów typowych, zwłaszcza dla budownictwa indywidualnego. Skrócenia wymaga czas zatwierdzania i uzgadniania projektów przez różne ogniwa. Należałoby skoncentrować decyzje w tej dziedzinie w rękach jednego organu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełZofiaŁęgowik">Projektowanie dobrych i nowoczesnych rozwiązań mieszkaniowych uzależnione jest w dużym stopniu od produkcji nowoczesnych materiałów budowlanych. Chodzi przede wszystkim o materiały przeznaczone do wykańczania i wyposażenia mieszkań, w tej dziedzinie duże pole do popisu ma zwłaszcza przemysł chemiczny.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełZofiaŁęgowik">W czasie wizytacji na terenie woj. katowickiego sygnalizowano posłom, że realizacja planu budownictwa mieszkaniowego na tym terenie jest zagrożona w związku z dodatkowymi zadaniami dla budownictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełZofiaŁęgowik">Wciąż jeszcze zbyt szerokie stosowanie centralnego bilansowania planu zaopatrzenia w materiały budowlane powoduje, że aparat sprzedaży jest aparatem centralnego rozdzielnictwa, a nie aparatem handlowym. Szybkie tempo rozwoju budownictwa indywidualnego zmusza do zmian w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełZofiaŁęgowik">Niedobór mocy produkcyjnych mogłoby złagodzić przyspieszenie mechanizacji niektórych czynności, np. prac wykończeniowych.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełZofiaŁęgowik">Trudne warunki pracy w budownictwie powodują, że płynność kadr jest tutaj dwukrotnie większa niż w innych przemysłach. Obserwuje się również niedostateczny nabór do szkół budowlanych. Konieczne jest podniesienie rangi zawodu budowlanego oraz zapewnienie poprawy warunków socjalno-bytowych w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełZofiaŁęgowik">Postęp w zakresie nadrabiania opóźnień w rozwoju inwestycji towarzyszących jest niezadowalający. Realizację tych inwestycji przyśpieszyć mogłoby szersze stosowanie dokumentacji typowej, jak również rozwijanie produkcji gotowych elementów. Wprowadzenie w szerszym niż dotychczas zakresie przemysłowych metod budownictwa dla inwestycji towarzyszących zachęciłoby przedsiębiorstwa budowlane do podejmowania tych inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełCzesławZapart">W dużych miastach nowe osiedla buduje się na peryferiach miast, podczas gdy nie w pełni wykorzystane są jeszcze tereny budowlane w centrum; zbyt wolno przeprowadza się przebudowę i modernizację starych dzielnic.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełCzesławZapart">Na terenie woj. katowickiego mieszkania w nowych osiedlach otrzymują w pierwszej kolejności ci, którzy mieszkali na terenach zagrożonych przez szkody górnicze. Przedłuża to okres wyczekiwania na mieszkania innych, zwłaszcza młodych małżeństw.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełCzesławZapart">W niedostatecznym stopniu rozwiązany jest w miastach problem oczyszczania wód i powietrza atmosferycznego. Rozbudowa oczyszczalni komunalnych postępuje zbyt wolno.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełReginaMaciejewska">Pełna realizacja ambitnego programu rozwoju budownictwa mieszkaniowego wymaga zabezpieczenia niezbędnych warunków. Podstawowym warunkiem jest usprawnienie organizacji procesu inwestowania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełReginaMaciejewska">Nowa technologie wypróbowywać trzeba na poligonach doświadczalnych, a dopiero po dokładnym ich sprawdzeniu, zalecać szersze stosowanie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełReginaMaciejewska">Małe osiedla ogrzewane są przez miejscowe kotłownie. Prototyp takiej kotłowni jest opracowany. Zaleca się, ażeby kotłownia taka była usytuowana w środku osiedla. Urządzenia odpylające tych kotłowni są jednak hałaśliwe i zakłócają spokój mieszkańców osiedla.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełReginaMaciejewska">Ne spotkaniach z wyborcami wiele zastrzeżeń wysuwa się co do jakości projektów typowych przeznaczonych dla budownictwa indywidualnego; zgłaszane są postulaty w sprawie zwiększenia dopuszczalnej powierzchni użytkowej domów jednorodzinnych powyżej 110 m2. Żądanie to uzasadnia się tym, że domy takie buduje właściciel nie tylko dla siebie, lecz również dla dorastających dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełAleksandraJarnecka">Realizacja programu budownictwa mieszkaniowego uzależniona jest od zapewnienia i wzrostu dostaw materiałów i urządzeń produkowanych przez przedsiębiorstwa podległe różnym resortom. W tych warunkach wzrastają zadania resortu budownictwa nie tylko w zakresie zwiększania produkcji materiałów budowlanych, lecz również w zakresie koordynacji tej produkcji w ramach innych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełBogdanPoprawa">Resort górnictwa nie zapewnia usunięcia wszystkich szkód górniczych, zwłaszcza odbudowy substancji mieszkaniowej. Prawa rad narodowych do egzekwowania tego obowiązku nie są dostatecznie zabezpieczane. Nowelizacji wymagają niektóre przepisy prawa górniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Przemysł ciężki zabezpiecza zaledwie 1/3 potrzeb budownictwa mieszkaniowego w zakresie produkcji takich elementów jak wanny, zlewozmywaki itp. Wzrost tej produkcji hamowany jest stosowaniem przestarzałych technologii.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Dla zabezpieczenia wody pitnej dla ludności miast i wsi prowadzić trzeba coraz głębsze wiercenia; zapewnić trzeba wzrost produkcji pomp głębinowych oraz dostawy hydroforów dla potrzeb indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Józef Pińkowski, minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Jerzy Kusiak, wiceminister górnictwa i energetyki - Mieczysław Glanowski, wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Edward Dobija oraz wiceminister przemysłu chemicznego - Jan Sidorowicz.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Przewodniczący Komisji - poseł Jerzy Majewski (PZPR): Jak wynika z przebiegu dyskusji, projekt uchwały o perspektywicznym programie mieszkaniowym spotkał się z akceptacją posłów.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W dyskusji poruszono m.in. problem proporcji między wzrostem dochodu narodowego a rozwojem budownictwa mieszkaniowego. Jeżeli uwzględni się uchwały V Plenum KC PZFP o zwiększeniu powierzchni mieszkań, to średnie roczne tempo przyrostu budownictwa mieszkaniowego wynosić będzie 10 proc. Takiego tempa wzrostu dochodu narodowego nie osiągniemy. Tempo wzrostu budownictwa mieszkaniowego jest zatem szybsze niż tempo wzrostu dochodu narodowego. Mimo to nie będzie możliwości zaspokojenia wszystkich potrzeb mieszkaniowych nowych małżeństw.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W dyskusji szeroko poruszano zagadnienie uzbrojenia terenów i urządzeń komunalnych. Pod koniec bieżącej 5-latki w większości miast nie będzie rezerw w tym zakresie. Trzeba więc szukać możliwości rozbudowy programu budownictwa inżynieryjno-miejskiego. Tych możliwości szuka się. Przeznaczono już na ten cel dodatkowe 300 mln zł. Jakie będą dalsze możliwości, można będzie ustalić w II połowie 1973 r.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Komisje postanowiły przedstawić Sejmowi wniosek w sprawie przyjęcia poselskiego projektu uchwały o perspektywicznym programie mieszkaniowym - z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W uchwalonych propozycjach poprawek podkreśla się, że rozmieszczenie budownictwa mieszkaniowego powinno być zgodne z założeniami krajowego planu zagospodarowania przestrzennego i uwzględniać - na podstawie planów regionalnych i urbanistycznych - prawidłowy, wszechstronny rozwój miast i wsi; rozmieszczenie to powinno zapewniać pełne wykorzystanie istniejącego w regionach potencjału kadrowego, naukowego i przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Komisje zaproponowały wprowadzenie do projektu uchwały postanowienia wskazującego, że społeczne efekty wielkiego wysiłku ekonomicznego i organizacyjnego, zmierzającego do poprawy i rozwoju warunków mieszkaniowych ludności, wymagają opracowania i realizacji długoterminowego programu kształtowania prawidłowych warunków środowiska człowieka w miastach i aglomeracjach osadniczych z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków technicznych i przestrzennych. Zaproponowano również wprowadzenie do uchwały postanowienia wskazującego, że baza naukowa w zakresie programowania, planowania i realizacji mieszkalnictwa wymaga pogłębienia podstaw teoretycznych i zwiększenia przydatności praktycznej. Niezbędna jest poprawa w zakresie przygotowania ilościowego kadry fachowców z dziedziny planowania, projektowania i realizacji perspektywicznego programu mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Komisje powołały na sprawozdawcę projektu uchwały o perspektywicznym programie mieszkaniowym posła Jerzego Majewskiego (PZPR), przewodniczącego Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Postanowiono, że pozostałe wynikające z dyskusji wnioski ujęte zostaną w dezyderatach Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PosełKazimierzRaszkowski">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PosełKazimierzRaszkowski">O STANIE PRAC MAD REALIZACJĄ PERSPEKTYWICZNEGO PROGRAMU MIESZKANIOWEGO.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Streszczenie informacji złożonej przez I zastępcę Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Józefa Pińkowskiego na wspólnym posiedzeniu Komisji: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów w dniu 2 października 1972 r.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W pracach nad realizacją programu mieszkaniowego w bieżącym 5-leciu i w perspektywie jest konsekwentnie przestrzegane nowatorskie i kompleksowe podejście do rozwoju budownictwa mieszkaniowego wyrażone w uchwałach V Plenum KC PZPR i w dyskutowanym projekcie uchwały Sejmu. Program mieszkaniowy traktowany jest jako integralna, spójna, wzajemnie sprzężona część zamierzeń rządu, mających na celu poprawę warunków życiowych ludności i zapewnienie dynamicznego wzrostu gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W uchwalonym przez Prezydium rządu w czerwcu br. harmonogramie realizacji uchwały V Plenum znalazło się 19 tematów - obejmujących wszystkie podstawowe zagadnienia, ustalono również wykonawców i określono terminy ich realizacji. Zainteresowane resorty podjęły prace nad realizacją wyznaczonych im zadań.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Już w 1971 r., dzięki pomyślnej realizacji planu budownictwa mieszkaniowego, podwyższono pierwotne założenia planu 5-letniego o 5 tys. mieszkań, tj. do poziomu 1.080 tys. mieszkań.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Według, szacunku za 8 miesięcy br., w czasie których realizacja przebiega dobrze, przewiduje się, że plan budownictwa uspołecznionego w bieżącym roku zostanie przekroczony. Również tempo budownictwa indywidualnego jest nieco szybsze od założeń planu.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Wstępne założenia planu na 1975 r. zakładają wzrost rozmiarów i tempa budownictwa mieszkaniowego w stosunku do 1972 r.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W pracach nad perspektywicznym planem rozwoju budownictwa mieszkaniowego do r. 1990 uwzględnia się, że potrzeby mieszkaniowe będą szybko rosnąć zarówno w wyniku ogólnego przyrostu ludności jak i ruchu migracyjnego związanego z procesami urbanizacji kraju oraz ogólnego wzrostu dobrobytu ludności i potrzeb kulturalnych. Według aktualnej prognozy demograficznej liczba ludności Polski wzrośnie w 1990 r. do 37 mln, tj. o 4,4 mln osób w stosunku do roku 1970. Ocenia się, że zapotrzebowanie na mieszkania w okresie lat 1971–1990 wyniesie 6,9 do 7,5 mln mieszkań, z czego na miasto przypada około 5 mln mieszkań.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W planach perspektywicznych zakłada się określone zmiany w strukturze i formach budownictwa mieszkaniowego. W miarę wzrostu zamożności ludności zwiększać się będzie zapotrzebowanie na budownictwo domów jednorodzinnych, a zatem udział budownictwa indywidualnego w całości budownictwa mieszkaniowego powinien wzrosnąć z 28 proc. w 1970 r. do 33 proc. w 1990 r. Nadal wzrastał będzie też udział spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego, w tym również w formach własnościowych.</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Budownictwo państwowe realizowane przez zakłady pracy zapewnić powinno zaspokojenie szczególnych potrzeb mieszkaniowych załóg, a budownictwo rad narodowych powinno mieć charakter instrumentu interwencji socjalnej.</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W pracach nad planem perspektywicznym, zagadnienia związane z dostosowaniem struktury i form budownictwa do potrzeb są wnikliwie analizowane, tak by w kolejnych planach 5-letnich udział różnych rodzajów i form budownictwa był właściwie dostosowany do zmieniającej się sytuacji, w tym również rosnącej zamożności społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Zakłada się, że obecny etap prac nad planem perspektywicznym zostanie zakończany w końcu br. w formie prognoz resortowych i podstawowych założeń tego planu. W I połowie 1975 r. będą prowadzone prace Komisji Planowania przy współudziale resortów i prezydiów wojewódzkich rad narodowych nad skoordynowaniem poszczególnych programów odcinkowych i opracowaniem kompleksowego projektu perspektywicznego planu do roku 1980. Budownictwo mieszkaniowe i gospodarka zasobami mieszkaniowymi zostanie w tym programie szeroko uwzględniona. Integralną częścią tego planu będzie plan przestrzennego zagospodarowania kraju, skoordynowany z planami regionalnymi poszczególnych województw, uwzględniającymi koncepcje np. specjalizacji gospodarczej, infrastruktury technicznej i społecznej.</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Równolegle do prac nad planem krajowym przygotowywane są projekty planów makroregionalnych dla Wybrzeża oraz terenów południowej i wschodniej Polski, a także plany regionalne dla każdego województwa. Określą one kierunki rozwoju naszego systemu osadniczego, urbanizacji, rozwoju urządzeń infrastrukturalnych w miastach i szereg innych elementów. W wyniku tego powstać powinny podstawy do racjonalnego sterowania rozwojem miast i osiedli oraz budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W oparciu o te prace powstaną możliwości aktualizacji planu przestrzennego zagospodarowania, z uwzględnieniem wymogów poprawy istniejących normatywów urbanistycznych. Już w ostatnich latach obserwuje się tendencje do poprawy rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych w planach zagospodarowania przestrzennego osiedli mieszkaniowych. Dopuszcza się mniejszą intensywność zabudowy w stosunku do normatywów z 1964 r., więcej uwagi zwraca się na właściwe nasłonecznienie mieszkań, zmniejszenie uciążliwości spowodowanej rozwojem komunikacji oraz lepsze rozmieszczenie obiektów usługowych w osiedlach. Również w projektach architektonicznych budynków następuje stopniowa poprawa rozwiązań użytkowych budynków i mieszkań wyrażająca się m.in. w likwidacji ciemnych kuchni, eliminowaniu pokojów przechodnich i zbyt małych. Realizując wytyczne V Plenum KC PZPR, upoważniono prezydia wojewódzkich rad narodowych do udzielania zezwoleń na przekraczanie normatywów powierzchni mieszkań w budynkach przewidzianych od realizacji w latach 1973–1975. W wyniku tego przeciętna powierzchnia użytkowa budowanych mieszkań w gospodarce uspołecznionej zwiększyła się z 40 m² w 1967 r. do ok. 44,3 w 1972 r. W latach następnych bieżącej 5-latki nastąpi dalsza poprawa.</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Dążąc do poprawy normatywów projektowych i urbanistycznych, nie można nie uwzględniać kosztów budownictwa mieszkaniowego. Dlatego problem opanowania kosztów budownictwa mieszkaniowego i przeciwdziałania ich nieuzasadnionemu wzrostowi jest również ważnym zadaniem w pracach nad warunkami realizacji programu mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W pracach nad nowym normatywem planowania przestrzennego osiedli mieszkaniowych szacuje się, że średnia wielkość mieszkania w uspołecznionym budownictwie miejskim powinna kształtować się w latach 1976–1980 na poziomie około 52 m² pow. mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Dla zapewnienia warunków realizacji programu budownictwa mieszkaniowego, podstawowe znaczenie ma zabezpieczenie właściwego tempa rozwoju przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Wiąże się to również ściśle z postępem technicznym i technologicznym w budownictwie. Szybka rozbudowa zakładów prefabrykacji oraz mechanizacja procesów montażu budynków na placach budowy stanowią warunek realności programu mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-15.29" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W harmonogramie prac związanych z realizacją uchwał V Plenum KC PZPR przewiduje się opracowanie do końca br. programu rozwoju potencjału przedsiębiorstw budownictwa ogólnego i specjalistycznego do 1980 r. przez Ministra Budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych w porozumieniu z ministrami gospodarki terenowej i ochrony środowiska, rolnictwa, górnictwa i energetyki oraz komunikacji. Program ten powinien w szczególności uwzględniać mechanizację prac wykończeniowych, zwiększenie zmianowości pracy oraz potrzeby regionów o szczególnej koncentracji budownictwa mieszkaniowego. W bieżącym planie 5-letnim przewiduje się oddanie do użytku 17 fabryk domów, w tym 8 w oparciu o licencje ZSRR i MED. W następnej 5-latce wybudowane będą dalsze fabryki domów w oparciu o technologie krajowe. Równolegle rozbudowywana jest sieć wytwórni poligonowych, które będą wytwarzały elementy prefabrykowane do budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-15.30" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Potrzeba skuteczniejszego sterowania rozwojem całego kompleksu mieszkaniowego wymaga zorganizowania i rozwinięcia silnego przemysłu mieszkaniowego w Polsce. Znaczny wzrost budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego, wprowadzenie nowych technologii, rosnące wymagania w zakresie rozwiązań użytkowych i poprawy jakości robót wykończeniowych stawiają nie tylko przed budownictwem, lecz przed wszystkimi przemysłami produkującymi materiały i urządzenia dla budownictwa mieszkaniowego nowe zadania ilościowe i jakościowe.</u>
<u xml:id="u-15.31" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Wzrost rozmiarów budownictwa mieszkaniowego wymaga w okresie najbliższego 10-lecia nie tylko dwukrotnego zwiększenia ilości wyrobów produkowanych dla budownictwa, lecz także uruchomienia produkcji wielu nowych asortymentów. Szczególne zadania w tym zakresie stawia się przed przemysłem chemicznym, zwłaszcza w rozwoju produkcji materiałów wykończeniowych i służących do wyposażenia mieszkań.</u>
<u xml:id="u-15.32" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Poprawa warunków mieszkaniowych w dużej części społeczeństwa zależna jest również znacznym stopniu od usprawnienia gospodarki remontowej, właściwego funkcjonowania jednostek administracji domów, pogłębienia wpływu i kontroli ze strony organizacji samorządu spółdzielczego i samorządu mieszkańców. Przygotowywane w ramach realizacji harmonogramu prac nad warunkami realizacji programu mieszkaniowego wnioski w tym zakresie zmierzają do uelastycznienia organizacji zarządzania i przekształcenia administracji domów w specjalistyczne, prężne jednostki gospodarcze, jak również do objęcia jednolitym zarządem zasobów mieszkaniowych znajdujących się na terenie jednego osiedla.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>