text_structure.xml
59.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 06</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dzień dobry państwu. W imieniu trójki przewodniczących, z których część jest z nami dzisiaj zdalnie, tj. pani przewodniczącej Barbary Zdrojewskiej – witam serdecznie – przewodniczącej Komisji Kultury i Środków Przekazu, pana przewodniczącego Libickiego, przewodniczącego Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, oraz własnym jako przewodniczącego Komisji Ustawodawczej witam państwa na posiedzeniu 3 połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W porządku posiedzenia mamy jeden punkt: pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o kinematografii, zawartego w druku senackim nr 355.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Wiem, że mamy kworum wszystkich 3 komisji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy do tak zaproponowanego porządku posiedzenia ktoś wnosi jakieś uwagi? Nie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Chciałbym w tym miejscu przywitać gości, którzy są na miejscu albo uczestniczą w posiedzeniu zdalnie. W sposób szczególny witam przedstawicielkę wnioskodawców, panią marszałek Gabrielę Morawską-Stanecką. Pani marszałek jest z nami na sali. Witamy serdecznie. Z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego gościmy dyrektor Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu, panią Katarzynę Falkowską-Gołębiewską. Z tegoż samego resortu jest z nami radca prawny w tymże departamencie, pani Adrianna Szubielska-Malińska. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich reprezentuje radca w Zespole ds. Równego Traktowania Monika Wiszyńska. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych reprezentuje zastępca dyrektora, pani Małgorzata Wójcik, a także główny specjalista, pani Beata Stanibuła. Polski Instytut Sztuki Filmowej reprezentuje pan dyrektor Radosław Śmigulski. Towarzyszy mu koordynator Działu Prawnego, a w zasadzie koordynatorka, pani Sławomira Niewiadomska. Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny reprezentuje pani Małgorzata Dziedziak. Fundację MIR reprezentuje pan Andrzej Janik. Monolith Films reprezentuje prezes zarządu, pan Mariusz Łukomski. Kino Dostępne reprezentuje prezes zarządu, pan Jan Dybczyński. Multikino reprezentuje prezes zarządu, pan Mariusz Spisz. No i oczywiście są z nami przedstawiciele Biura Legislacyjnego. Witam panią Danutę Drypę i pana Andrzeja Fałka.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To jest kontynuacja naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Jako pierwszej umożliwiam zabranie głosu – i proszę o przypomnienie istoty projektu, a także poprawek, jak rozumiem…</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oddaję głos. Pani marszałek Gabriela Morawska-Stanecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Ten projekt został wniesiony, złożony 24 marca 2021 r. Fakt, że jest to kontynuacja pracy, dalszy ciąg pierwszego czytania, to nie jest kwestia tego, że my od tamtej pory o tym nie rozmawialiśmy, tylko tego, że właśnie rozmawialiśmy i uzgadnialiśmy rozwiązania. Przerwaliśmy wówczas nasze posiedzenie komisji po to, aby jeszcze raz, po uzgodnieniach ze wszystkimi zainteresowanymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi, które się tą tematyką zajmują, uzgodnić docelowy projekt tej zmiany.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Ja tylko przypominam, że ten projekt ma na celu zwiększenie dostępności filmów rozpowszechnianych w kinach dla osób z niepełnosprawnościami z powodu dysfunkcji narządu wzroku. Wiemy z badań, że w Polsce jest ponad 1,7 miliona takich osób. Organizacje pozarządowe szacują, że dodatkowo 3, 4 miliony osób, szczególnie starszych, ma problemy z pełnym i satysfakcjonującym odbiorem filmów prezentowanych z napisami. Jest to kwestia nie tylko niepełnosprawności, ale również wieku, konieczności dzielenia uwagi pomiędzy ścieżkę napisów a akcję. Dotyczy to również osób młodszych z różnymi formami dysleksji. Takie osoby z uwagi na fakt, że praktycznie nie mają dostępu do kinematografii, czują się wykluczone z życia kulturalnego. Jest to pewien element dyskryminacji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Kiedy zajęłam się tym problemem, zgłosiły się do mnie organizacje pozarządowe i uświadomiły mi, że dzisiaj są nowe rozwiązania technologiczne, które umożliwiają pokonywanie takich barier, i jeżeli będą wdrażane, to będą mogły powodować realny dostęp osób z takimi dysfunkcjami do dóbr kultury. Głównym zadaniem nas parlamentarzystów, jak i rządu – jest to też jeden z głównych celów polityki Unii Europejskiej – jest właśnie pokonywanie barier w dostępie do różnego rodzaju dóbr, w tej sytuacji dóbr kultury.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Po różnych spotkaniach, wielu naradach, sporządzeniu kilku wersji projektu osiągnęliśmy konsensus. Proponujemy wprowadzenie nowej regulacji, dodanie do ustawy o kinematografii nowego art. 30a… Nie, przepraszam bardzo, jeszcze raz. To była początkowa wersja. Później, po różnych naradach i dyskusjach, stwierdziliśmy, że zrobimy to w taki sposób, że dodamy po art. 8 art. 8a, który stwierdza, że podmiot prowadzący dystrybucję występuje, przed rozpoczęciem dystrybucji filmu, do instytutu o nadanie identyfikatora, o którym mówi art. 8 ust. 1 pkt 11, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przy użyciu dokumentów elektronicznych w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne albo poprzez formularz elektroniczny udostępniony na stronie podmiotowej instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej. Instytut ten identyfikator nada, jeżeli wytworzono audiodeskrypcję i napisy do tego filmu w wersji audio. Minister określi, w drodze rozporządzenia, elektroniczny format i wzór formularza wystąpienia o nadanie takiego identyfikatora, uwzględniając konieczność uproszczenia i usprawnienia procesu występowania o nadanie identyfikatora.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Dokona się również zmian w art. 19a ust. 3 w części wspólnej oraz po art. 21 doda się art. 21a i 21b w brzmieniu: „Art. 21a. Audiodeskrypcję i napisy do filmu w wersji audio wytwarza się przed rozpoczęciem rozpowszechniania filmu, który w ciągu trzech pierwszych miesięcy następujących po dniu pierwszego publicznego pokazu na polskim rynku ma być rozpowszechniany w co najmniej 10 kinach”; „Art. 21b. 1. Podmiot prowadzący dystrybucję filmu, występując o nadanie identyfikatora, składa oświadczenie o wytworzeniu audiodeskrypcji i napisów do tego filmu w wersji audio”. To oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenia zamieszcza w nim klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">I to jest treść, która została końcowo uzgodniona. W związku z czym ja tę treść zgłaszam w charakterze autopoprawki do pierwotnie zgłoszonego projektu, w którym faktycznie miał być nowy art. 30a wprowadzony. Proszę Wysoką Komisję o zaakceptowanie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Bardzo bym prosiła pana przewodniczącego o udzielenie głosu zaproszonym gościom, którzy uczestniczyli w pracach, to znaczy składali opinie do tego projektu i pod kątem praktycznym uczulali nas na pewne rzeczy, które przy prowadzeniu legislacji w sposób, no, nieuwzgledniający niuansów praktycznych… Mogłoby się okazać, że ta zmiana nie byłaby kompleksowa i pewnych problemów mogłaby nastręczać. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja jeszcze zapytam o opinię Biuro Legislacyjne i już oddaję głos zaproszonym instytucjom.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani mecenas chce coś powiedzieć? Ja też od razu mam pytanie. Czy możemy jako autopoprawkę do projektu przyjąć to, co przedstawiła pani marszałek, tę zmianę?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Biuro Legislacyjne nie ma uwag na tym etapie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Oczywiście jeżeli będzie zgoda członków wszystkich komisji, można bez głosowania przyjąć tę autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przy tym założeniu – oczywiście.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, pozwólcie, że w pierwszej kolejności umożliwię zabranie głosu przedstawicielom, oczywiście jeżeli chcą, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a później instytucjom publicznym – mówię o Polskim Instytucie Sztuki Filmowej – a później oczywiście gościom. Zaczniemy od gości, którzy są z nami tutaj na miejscu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy przedstawiciele ministerstwa kultury chcą zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Katarzyna Falkowska-Gołębiewska, dyrektor Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Jeżeli mogę, to kilka zdań bym wyraziła, korzystając z okazji, że tak obszerne grono… Rozumiem, że w tym momencie mam głos, tak?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Tak, bardzo proszę. I podkreślę, że obowiązki prowadzącego wykonuję także w imieniu pani przewodniczącej Zdrojewskiej i pana przewodniczącego Libickiego, którzy uczestniczą w posiedzeniu w formule zdalnej i słuchają państwa wypowiedzi. Bardzo proszę, ministerstwo kultury.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Szanowna Pani Przewodnicząca! Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Ministerstwo zgłaszało dwukrotnie do tego projektu pisemne opinie. Oczywiście nie jest to jeszcze formalne stanowisko rządu, dlatego że jesteśmy na takim, a nie innym etapie procedowania tego projektu. Chciałabym podkreślić, że idea jest słuszna i wpisuje się w politykę rządu dotyczącą w ogóle tematu szerokiej dostępności dóbr kultury dla osób ze specjalnymi potrzebami. Ten projekt, który dzisiaj mamy, jest, bym powiedziała, zupełnie odmiennym projektem. Oczywiście realizuje tę ideę, tylko że inny sposób techniczny. To wpisuje się w istniejący system nadawania identyfikatora i myślę, że w tym zakresie dosyć istotny będzie głos pana dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej odnośnie do tego, na ile propozycje tutaj przedstawione są kompatybilne z systemem albo czy system nadawania identyfikatora może przyjąć tego typu formułę. W związku z tym wiele uwag, które były zgłaszane do pierwotnego projektu, jest nieaktualne. Tam była kwestia norm prawnych i formalnych współpracy z instytucjami pozarządowymi. Wydaje się, że ta formuła jest dużo łatwiejsza – funkcjonowanie tego obowiązku w ramach systemu, który istnieje. Niemniej jednak pozwolę sobie zgłosić 2 uwagi o charakterze ogólnym.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Pierwsza. Tak jak mówiłam, ważne jest dla ministerstwa stanowisko Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Do tej pory w ustawie o kinematografii mamy jedynie obowiązek nadawania identyfikatora przez PISF. Jest tutaj zaproponowana pewna procedura w odniesieniu do systemu teleinformatycznego. Dodatkowo jest również przewidziana delegacja ustawowa do wydania rozporządzenia. Ta delegacja, jak się wydaje na pierwszy rzut oka, powinna być doprecyzowana. Chodzi o to, w jakim zakresie minister miałby ten formularz o nadanie identyfikatora doprecyzować. Z naszego doświadczenia legislacyjnego wynika, że przy tego typu delegacjach pojawią się pewne wytyczne co do samego formularza. No, to nie jest najistotniejsza dyskusja w tym momencie, niemniej jednak w kontekście możliwości technicznego funkcjonowania tego systemu sprawa ta jest dosyć istotna.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">I druga uwaga co do tego projektu. Poprawka idzie w tym kierunku, że nakłada pewną odpowiedzialność na dystrybutora, natomiast wszelkie obecnie funkcjonujące systemy wdrażania tych udostępnień dla osób ze specjalnymi potrzebami w sektorze audiowizualnym dotyczą producentów. W programach PISF są przewidziane te obowiązki, jak również w programie tzw. zachęt jest możliwość przyznania kosztów kwalifikowanych właśnie na tego typu udogodnienia. Tak więc pytanie zarówno do PISF, jak i do rynku, o relację pomiędzy dystrybutorem a producentem w zakresie wykonywania tego obowiązku.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">I jeszcze jedna, taka ogólna uwaga. Ponieważ jest to projekt senacki, nie ma tutaj obowiązku szacowania kosztów rynkowych. Myślę jednak, że one będą dosyć istotne, jeśli chodzi o uzasadnienie tego projektu w zakresie rozumianych ogólnie oceny skutków regulacji. Jak rozumiem, ten obowiązek nakładamy dosyć szeroko, na cały rynek. Pytanie, jaka jest zdolność rynku do realizacji tego obowiązku.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Ze strony ministerstwa kultury to tyle. To są takie ogólne uwagi oczywiście. Jeśli chodzi o potrzebę rynkową tego typu regulacji, to oczywiście przyjmujemy projekt z aprobatą. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Przy projekcie na dalszym etapie prac… Ja nie wiem, czy już nie trwają prace nad OSR. Tak że uspokajam, koszty będą policzone.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Naturalnym dalszym ciągiem tych wypowiedzi… Ja bym teraz oddał głos przedstawicielowi Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, także w związku z tymi pytaniami, które się pojawiły w wypowiedzi pani dyrektor. Oczywiście pani marszałek reprezentująca wnioskodawców może na dowolnym etapie, jeżeli będzie chciała się do czegoś odnieść… Proszę o sygnał.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Teraz dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, pan Radosław Śmigulski, albo towarzysząca panu pani Sławomira Niewiadomska.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę. I proszę sprawdzić, czy macie państwo włączony mikrofon. Mamy czasami…</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#komentarz">Wypowiedzi poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">Czy teraz mnie słychać?</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">O, jest.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">O, w tej chwili mnie słychać.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">To raz jeszcze. Dzień dobry państwu. Dzień dobry państwu przewodniczącym i wszystkim szanownym gościom.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">Polski Instytut Sztuki Filmowej od samego początku prac nad tym projektem brał udział w konsultacjach związanych z tymi rozwiązaniami, w konsultacjach z panią marszałek i ze środowiskiem. Dlatego te rozwiązania nie są w żaden sposób dla nas zaskakujące i w pełni popieramy to, co jest w tej chwili w projekcie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">Odnosząc się bezpośrednio do wątpliwości i pytań zgłoszonych przez panią mecenas, dyrektor Falkowską-Gołębiewską, chciałbym powiedzieć, że rzeczywiście tak jest, że całość obowiązków, jeżeli chodzi o dotację, spoczywa w Polsce na producencie, to on jest zwykle tym wnioskującym. Dystrybutorzy są trochę poza systemem instytutu. Sens tego projektu… Zmiana na rynku uzależniona była od tego, że dotyczyć to będzie wszystkim filmów, nie tylko filmów polskich i nie tylko finansowanych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. To jest mniej więcej 50 filmów fabularnych rocznie wobec 300 dystrybuowanych w Polsce… A zatem chodzi o tę całą resztę. I tylko poprzez obowiązek, który spoczywa na dystrybutorze, można to skutecznie zapewnić. Tak że jak najbardziej, dystrybutor jest właściwym podmiotem, który powinien być odpowiedzialny za tego typu przygotowanie filmu przed dystrybucją. A to, jest relacja między producentem a dystrybutorem w zakresie tego, kto odpowiada za przygotowanie już bezpośrednie… Pozostawmy to tym dwóm partnerom, którzy i tak muszą ściśle ze sobą współpracować.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">Jeżeli chodzi o koszty, to myślę, że prezes Spisz i prezes Łukomski będą mogli się wypowiedzieć. Jeżeli chodzi o koszty instytutu w tym zakresie, to od zeszłego roku wspieramy tworzenie aplikacji, która mogłaby cały ten system obsługiwać. Instytut przeznaczył na to kilkaset tysięcy złotych. Ta aplikacja w części jest już wdrożona, ona funkcjonuje, ona działa. Dalsze koszty jej funkcjonowania, koszty o dużo mniejszej skali – to jest kilkadziesiąt tysięcy złotych – są kosztami, które Polski Instytut Sztuki Filmowej bez żadnych problemów i z chęcią pokryje, zważywszy również na to, że ta ustawa może otworzyć rynek dla 2, 3 milionów widzów, którzy byli poza systemem dystrybucji, tym samym dając szansę na zwiększenie frekwencji, co przekłada się jednocześnie na zwiększenie przychodów instytutu. A zatem jeżeli chodzi o stronę kosztową po stronie instytutu, to nie są to środki, które nie mogą być zaakceptowane. Dużo wyższe środki przeznaczaliśmy na nieco już archaiczne systemy, inwestowaliśmy w tzw. punktowe systemy lokowane w kinach…</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">Tutaj nie wchodzę w szczegóły. A zatem dla instytutu to jest oszczędność w perspektywie nawet rocznej, nie mówię o wieloletniej. A zatem w pełni popieramy przedstawioną propozycję zmian ustawy o kinematografii.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Żeby strona rządowa, jeżeli chce zabrać głos, formalnie… Jest z nami wicedyrektor w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Małgorzata Wójcik wraz z panią Beatą Stanibułą.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy któraś z pań chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZastepcaDyrektoraBiuraPelnomocnikaRzadudoSprawOsobNiepelnosprawnychMalgorzataWojcik">Dzień dobry bardzo. Małgorzata Wójcik z tej strony.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZastepcaDyrektoraBiuraPelnomocnikaRzadudoSprawOsobNiepelnosprawnychMalgorzataWojcik">My w pełni popieramy zaproponowane poprawki. Tak że dziękujemy bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To ja jeszcze zapytam – oddając głos osobom na sali, będę prosił, żeby państwo się przedstawiali – czy przedstawiciel konstytucyjnego organu, czyli Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, pani Monika Wiszyńska, chce zabrać głos. Dziękujemy za pisemne stanowisko – bardzo ciekawe, mamy je w materiałach – odnośnie do tej inicjatywy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę. Czy pani chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#RadcawZespoledsRownegoTraktowaniawBiurzeRzecznikaPrawObywatelskichMonikaWiszynska">Poproszę, jeśli mamy na to czas.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę. Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RadcawZespoledsRownegoTraktowaniawBiurzeRzecznikaPrawObywatelskichMonikaWiszynska">Pierwsze pytanie do wnioskodawcy jest takie. Dlaczego w tym projekcie zostały uwzględnione wyłącznie potrzeby osób niewidomych i niedowidzących, natomiast zostały pominięte potrzeby osób głuchych? To też jest bardzo liczna grupa, która wielokrotnie zgłasza się do rzecznika praw obywatelskich i podkreśla, że materiały kinematograficzne są dla niej zupełnie niedostępne. I w tym zakresie chciałabym zaznaczyć, że mamy do czynienia w ramach tej grupy z dwiema podgrupami. Pierwsza to są osoby niedosłyszące, które porozumiewają się w języku polskim. I takie osoby podkreślają, że wymagałyby korzystania z dodatkowych napisów dla niesłyszących. Dlaczego tak ważne jest, żeby podkreślać, że to są napisy dla niesłyszących? Dlatego że one muszą odzwierciedlać w pełni ścieżkę dźwiękową filmu, czyli zarówno dialogi, jak i elementy zewnętrzne dźwiękowe. Chodzi też o podkreślanie, kto mówi, co się wokół dzieje. Druga grupa to grupa osób porozumiewających się wyłącznie w polskim języku migowym, dla których komunikat w języku polskim jest komunikatem w języku obcym. Taki przekaz kinematograficzny pozostaje dla nich nadal niedostępny. Tak więc byłoby bardzo ważne, żeby uchwycić te 2 różne grupy i stworzyć dla nich odpowiednie udogodnienia. W stanowisku pisemnym podkreślaliśmy, że należy stosować łącznie napisy dla osób niesłyszących i tłumaczenie na polski język migowy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RadcawZespoledsRownegoTraktowaniawBiurzeRzecznikaPrawObywatelskichMonikaWiszynska">Dodatkowa obawa rzecznika dotyczy tego, że we wskazanym projekcie nie mówimy o standardzie tych udogodnień. Samo wprowadzenie udogodnień jest pomysłem słusznym, natomiast brak kontroli, na jakim poziomie i w jakim standardzie są przygotowywane te udogodnienia, może sprawić, że ta grupa faktycznie nie uzyska takich korzyści, jakie są zakładane w projekcie. W stanowisku pisemnym wskazywaliśmy na 2 możliwe opcje. Pierwsza to odwołanie się do stanowisk Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w których zostały opisane zarówno standardy dotyczące napisów dla osób niesłyszących, audiodeskrypcji, jak i tłumaczenia na polski język migowy. Ta koncepcja ma jednak pewne wady – stanowiska te nie są wiążące. To są pewne wytyczne i żaden z nadawców nie jest zobowiązany wprost do ich stosowania. W tym zakresie proponowaliśmy, aby stworzyć odpowiednie upoważnienie dla ministra kultury i dziedzictwa narodowego, który mógłby wydać rozporządzenie, w którym by wskazano zarówno podmiot, do którego mogłyby być kierowane odpowiednie skargi, jak i sposób monitorowania i kontroli. Myślę, że to jest bardzo ważne, aby ta ustawa nie pozostała w próżni i aby te proponowane udogodnienia były stale monitorowane. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja tylko przytoczę dwa zdania z opinii rzecznika, żeby to też wybrzmiało.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Z aprobatą dostrzegam wprowadzone w projekcie zmiany dotyczące nałożenia obowiązku przygotowania kopii filmu wraz z udogodnieniami przez podmiot prowadzący dystrybucję filmu. Wprowadzana zmiana jest zgodna z postulatami zgłaszanymi przez środowisko osób z niepełnosprawnościami, czyni projektowaną procedurę mniej skomplikowaną i pozwoli na uwzględnienie zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnościami na jak najwcześniejszym etapie. Wydaje się, że rozwiązanie to przyczyni się do poprawy dostępności kinematografii dla osób z niepełnosprawnościami.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Oczywiście przyjmujemy te uwagi pani odnośnie do kolejnych grup osób. Chciałbym też zauważyć, że ten projekt rozwiązuje te problemy osób niedowidzących.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Teraz, zgodnie z tym, co deklarowałem, oddaję głos osobom, które podjęły ten wysiłek i są z nami na sali. Proszę, żeby się przedstawiać – imieniem, nazwiskiem, instytucją. Posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie i chodzi o to, żeby wszyscy państwo uczestniczący także zdalnie mogli poznać państwa stanowisko.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Panie Przewodniczący! Wysoka Izbo!</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Ja się nazywam Jan Dybczyński i reprezentuję Kino Dostępne. To jest podmiot, który zamierza wdrożyć taki projekt umożliwiający osobom ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku uczestniczenie w seansach kinowych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Bardzo się cieszymy, że ten projekt jest procedowany w takiej uproszczonej wersji, która daje szansę na to, że zostanie szybko wdrożony i jego skutki będziemy mogli w salach kinowych zobaczyć – osoby, do których on jest skierowany, będą mogły tę zmianę odczuć. W tej chwili w Polsce, na polskim rynku istnieją narzędzia i my uczestniczyliśmy w tym procesie… Chodzi o aplikację na urządzenia mobilne, która pozwala dystrybuować pliki audiodeskrypcyjne i napisy w wersji audio praktycznie bez żadnych ograniczeń i bez konieczności inwestowania w infrastrukturę kin, co do tej pory było barierą nie do przekroczenia. Dzisiaj w Polsce poniżej 0,1% seansów objęte jest tego typu udogodnieniami. Te nowe rozwiązania techniczne powodują, że bez dodatkowych kosztów inwestycyjnych można umożliwić odsłuchanie widzom praktycznie we wszystkich kinach… Pod warunkiem oczywiście, że będzie istniała zawartość do tej aplikacji, czyli właśnie wytworzone audiodeskrypcje i audionapisy, co może się stać wyłącznie w wyniku działań producenta i dystrybutora, czyli podmiotów, które dysponują prawami autorskimi i majątkowymi do filmu, do contentu. Tylko oni mogą być w tym zakresie decydentami.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Odnosząc się do tego, co powiedziała przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jeśli chodzi o możliwość sfinansowania przez rynek tego nowego obowiązku, który jest nakładany na dystrybutorów i producentów, chcę powiedzieć, że w 2019 r., czyli ostatnim roku, że tak powiem, normalnym, przedpandemicznym – mam nadzieję, że powrócimy do tego stanu normalności – całkowite przychody wynikające z chodzenia do kina, ze sprzedaży biletów w kinach w Polsce wyniosły 1 miliard 100 milionów zł z górką, rocznie, podczas gdy całkowity koszt wytworzenia audiodeskrypcji i audionapisów do tych 300 premier, o których mówił pan prezes Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, wynosi 1,5 do 2 milionów zł. Czyli całkowity koszt wytworzenia tych elementów do wszystkich premier w Polsce, do filmów, które są dystrybuowane w kinach, stanowi 0,15%, czyli piętnaście setnych procenta całkowitych przychodów. No, wydaje się, że ta relacja pozwala na ocenę, że to nie jest koszt, który jakoś zaburzy funkcjonowanie tego rynku i sprawi, że te podmioty będą w jakichś ogromnych trudnościach.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">I druga rzecz, którą chcemy podkreślić. Ta dzisiejsza wersja projektu, do której powstania również się przyczyniliśmy, w pełni szanuje prawa autorskie i majątkowe dystrybutorów oraz, w przeciwieństwie do poprzedniej wersji, nie nakłada na nich żadnych takich obowiązków, żeby oni musieli dysponować tym contentem… Oni pozostają w pełni właścicielami i dysponentami tych treści, co wydaje się ważne i istotne. A jednocześnie jest obowiązek wytworzenia tego.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">I ostatnia uwaga, odnośnie do kwestii osób niedosłyszących. Ten projekt jest skierowany do osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku, jednakże w jakimś ograniczonym zakresie to rozwiązanie technologiczne, o którym mówiłem, czyli ta aplikacja, może być używana przez osoby niedosłyszące posługujące się aparatami słuchowymi. No, nie wszystkich, od razu podkreślam, ponieważ… Istnieje również możliwość zrobienia ścieżki dialogowej do filmów polskich i zagranicznych i odsłuchiwania ich poprzez aparat słuchowy, takiego wzmocnienia tego przekazu słownego, co dla pewnej grupy osób niedosłyszących jest rozwiązaniem.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Bardzo uprzejmie dziękuję i jeszcze raz podkreślam, że bardzo się cieszymy, że państwo się zajęliście tym problemem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy ktoś z panów? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrezesZarzaduMultikinaMediaSpzooMariuszSpisz">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrezesZarzaduMultikinaMediaSpzooMariuszSpisz">Nazywam się Mariusz Spisz, reprezentuję firmę Multikino.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrezesZarzaduMultikinaMediaSpzooMariuszSpisz">Miałem przyjemność brać udział w zasadzie od samego początku w pracach nad omawianym projektem. Tak jak wspomniałem, zabieram głos w imieniu sieci Multikino, ale jestem także po rozmowach z przedstawicielami innych sieci kinowych funkcjonujących w Polsce. Jak wiemy, proponowany projekt jest bardzo dobrze odbierany przez branżę i będzie pozytywną zmianą nie tylko dla najbardziej zainteresowanych, czyli osób z dysfunkcjami, ale także dla przedstawicieli całej branży. Co ważne – i wspomniała o tym pani marszałek, a przed chwilą także pan prezes – technologia, która teraz pozwala na udostępnianie audiodeskrypcji za pomocą aplikacji, umożliwia bardzo szybkie upowszechnienie tegoż rozwiązania nie tylko w kinach sieciowych, w dużych multipleksach, w wielkich sieciach, ale także w każdym kinie jednosalowym, dwusalowym, w kinach studyjnych. Ten projekt, ta propozycja nie nakłada na kina żadnego obowiązku co do inwestycji w sprzęt, z czym mieliśmy do czynienia wcześniej. Przypomnę, że temat audiodeskrypcji jest z kinami dyskutowany od wielu lat. To, co było barierą w przeszłości, to właśnie wysokie koszty technologiczne. Chodziło mianowicie o konieczność instalowania urządzeń w każdej sali kinowej, co przy tysiącu kilkuset salach kinowych w Polsce było ogromnym kosztem, dla kin małych, ale i dużych nie do przejścia. Obecne rozwiązanie, aplikacja w telefonie umożliwia zaistnienie tego rozwiązania we wszystkich kinach, tak jak powiedziałem, zarówno w dużych sieciach, np. takiej, którą mam przyjemność reprezentować, ale także w małych kinach studyjnych. Myślę, że to bardzo ważna rzecz.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrezesZarzaduMultikinaMediaSpzooMariuszSpisz">Pani dyrektor z ministerstwa kultury wspomniała, że już istnieją rozwiązania zachęcające producentów do przygotowywania ścieżek audiodeskrypcyjnych, ale, tak jak tutaj przed chwilą mój przedmówca powiedział, to jest promil. Niecały promil seansów kinowych, które się odbywają obecnie, to są seanse, które umożliwiają osobom z dysfunkcją wzroku odbiór tych dzieł. Po wejściu tego projektu w życie spodziewamy się, że docelowa dostępność będzie niemalże 100-procentowa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Przepraszam bardzo, Panie Przewodniczący, ale emocje spowodowane wystąpieniem przed tak szanowną Izbą spowodowały, że zapomniałem powiedzieć jedną bardzo ważną rzecz. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować pani marszałek Gabrieli Morawskiej-Staneckiej, bez której zaangażowania, takiego niezwykłego zaangażowania – i czasu, i dyspozycyjności w tym burzliwym okresie, w którym jest wiele ważnych spraw – ten projekt nie miałby… No, nie doszedłby do tego etapu. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo, także w imieniu pani marszałek.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Zapytam jeszcze, bo nie zabierała głosu pani Małgorzata Dziedziak, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny…</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani chce zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie mam więcej zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy ktoś z pań i panów senatorów chce zabrać głos? Jeżeli nie, to za chwilę oddam głos przedstawicielce Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ale wcześniej pani marszałek. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Bardzo dziękuję za te bardzo pozytywne uwagi i bardzo pozytywny odbiór, szczególnie ze strony rządowej. Wiemy doskonale, że jeśli zarówno ze strony ministerstwa kultury, jak i ministerstwa polityki społecznej odbiór danej propozycji jest pozytywny, to ta legislacja pójdzie znacznie szybciej. Myślę, że nie będzie… To jest ważne dla nas wszystkich. My dzisiaj jeszcze jesteśmy sprawni – mniej lub bardziej, ale jesteśmy – ale w przyszłości każdy z nas może być zmuszony do korzystania właśnie w taki sposób z dóbr kultury. Myślę, że nie chcielibyśmy, żeby z powodu dysfunkcji było to ograniczane.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Jest mnóstwo osób z niepełnosprawnościami, które… Tu chciałabym ustosunkować się do uwag pani przedstawicielki rzecznika praw obywatelskich. Ja wiem doskonale, że wiele grup osób z niepełnosprawnościami jeszcze nie doczekało się rozwiązania ich problemów. W tym przypadku faktycznie jest tak, że nie są tutaj w pełni zaspokajane potrzeby osób głuchych. Jeżeli chodzi o osoby niedosłyszące, to, jak słyszeliśmy, częściowo ten problem będzie tutaj też rozwiązany. Ale wprowadzenie standardu, o co apelowała pani przedstawicielka Biura Rzecznika Praw Obywatelskich… To jednak jest rola rządu. Ja oczywiście pochylam się nad tą propozycją i proszę rząd o to, aby takie standardy były wprowadzane.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Ten projekt, ja cały czas podkreślam, to jest projekt senacki. To jest projekt, który powstał w związku z tym, że ludzie do nas pisali i chcieli, aby taką sprawę załatwić. I w zasadzie z tego zrodził się ten projekt. Jak dyskutowaliśmy z senatorami, to okazało się, że wielu z nas miało podobne sygnały od swoich wyborców, od ludzi w Polsce. I dlatego się tym problemem zajęliśmy. Niemniej jednak jeżeli chodzi o rozwiązania systemowe, które oczywiście są potrzebne, to jest to rola rządu. Ja sobie zdaję sprawę z tego, że zajęcie się problemem od strony systemowej musiałoby spowodować zmianę wielu aktów prawnych, tak żeby wszystkie grupy osób z niepełnosprawnościami uwzględnić, a to jest praca gigantyczna. My nad tym projektem pracowaliśmy w zasadzie rok, a on w zasadzie niewiele zmienia, to znaczy 1 ustawę, o kinematografii. Gdyby trzeba było kwestię załatwiać systemowo, o co oczywiście apelujemy, to, jak myślę, trzeba by większy zasób… A takim zasobem dysponuje rząd. U nas… Ja się bardzo cieszę, że jest ten projekt, że jest taka pozytywna reakcja. I mam nadzieję, że to jest pierwszy krok, pierwszy etap. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja odebrałem wypowiedź pani Moniki Wiszyńskiej tak, że ona nas sympatycznie mobilizuje, wskazuje problem…</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">…że na pewno jest za rozwiązaniem tego w takim zakresie, jak tu jest. Oczywiście zastanowimy się w przyszłości, jak podejść do kolejnych grup, no, defaworyzowanych z uwagi na obecną rzeczywistość, którą mamy.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pan senator Jerzy Czerwiński się zgłosił.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Ja w pełni przychylam się do opinii, że taki projekt jest potrzebny. I będziemy na pewno, przynajmniej ja będę, pracować przy jego udoskonaleniu. W związku z tym 2 uwagi i 1 pytanie, 1 wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Uwaga pierwsza natury, nazwałbym to, porządkowej. W pkcie 2, w art. 19a jest przywołany ust. 1. Tam się wycina adres publikacyjny ustawy, ale ten adres nie jest w ust. 1, tylko w ust. 3 art. 19a. Proszę to sprawdzić. Chyba że ja mam inną wersję ustawy…</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Tu będę prosił Biuro Legislacyjne o sprawdzenie. To sprawdzimy. A druga uwaga, Panie Senatorze?</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Druga kwestia. W stosunku do pierwotnego projektu ten projekt jest szerszy i bardziej, nazwałbym, stanowczy i on rzeczywiście może wywrzeć odpowiedni efekt. Przede wszystkim nie łamie praw własności – dystrybutor w dalszym ciągu jest właścicielem produktu, który dystrybuuje. To raz. Dwa. Mówimy o wszystkich filmach, nie tylko o zagranicznych. I trzy. Wydaje się, że on jest na tyle ogólny, że trudny będzie do ominięcia. Ale tu właśnie wątpliwość… Pierwsza związana z różnicą we wskazaniu warunków określających, które filmy podlegają ustawie czy tej nowelizacji. W pierwszym projekcie było powiedziane, że te, które w co najmniej 10 kinach są dystrybuowane w pierwszym tygodniu, a w tym projekcie, w drugiej wersji, jest mowa o tym, że chodzi o te, które są dystrybuowane w co najmniej 10 kinach w ciągu 3 pierwszych miesięcy. Ja nie wiem, ile trwa średnio dystrybucja filmu w Polsce – no, takich wiadomości nie mam i tu bym prosił o ewentualną podpowiedź – ale jeśli ta dystrybucja będzie trwała 2 miesiące lub 2,5 miesiąca, to żaden taki film nie będzie się łapał na tę ustawę, ta ustawa będzie bezzębna. Bo jeśli „w ciągu pierwszych 3 miesięcy”, to musi ta dystrybucja trwać 3 miesiące – w co najmniej 10 kinach. Prosiłbym o przemyślenie, jak ten warunek sformułować, żeby jak najwięcej filmów było w ten sposób… to znaczy żeby jak najwięcej dystrybutorów było zobligowanych do tego, żeby filmy uzupełnić o audiodeskrypcję.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#SenatorJerzyCzerwinski">I ostatnia kwestia. Tutaj w tym projekcie jest sankcja, w tej drugiej wersji. Za co jest ta sankcja? Za… Składa się oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, czyli za sfałszowanie oświadczenia. Ale nie ma sankcji za brak oświadczenia. I pytanie jest takie: jaką rolę – no, tak głęboko nie siedzę w kinematografii – pełni ten identyfikator? Bo jeśli to jest tak, że jego się nadaje i już, a film bez identyfikatora może być dystrybuowany, to tak naprawdę nie ma sankcji. Jeśli zaś jest tak, że dopiero po uzyskanie identyfikatora można wprowadzić taki film do dystrybucji… Ten identyfikator może być uzyskany po złożeniu oświadczenia. I wtedy byłaby to sankcja. Prosiłbym o ewentualne wyjaśnienie fachowców, którzy są na sali.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#SenatorJerzyCzerwinski">I już naprawdę ostatnia kwestia. My tutaj doprowadzamy do tego, że kopie filmowe będą, jak rozumiem, dystrybuowane wraz z tą aplikacją umożliwiającą audiodeskrypcję itd. Będą dystrybuowane… A czy będą te filmy w ten sposób wyświetlane? Jaka będzie zachęta do tego, żeby niektóre z seansów, nie wiem, co dziesiąty, co dwudziesty – specjalnie oznaczone – odbywały się w ten sposób? Czy też może wszystkie będą tak dystrybuowane? Jak będzie to technicznie rozwiązane? Chcemy, żeby te filmy były upowszechniane, a nie tylko tego, żeby wykonane zostały kopie z odpowiednią audiodeskrypcją.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo istotne uwagi.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Jeśli można, Pani Marszałek, Pani Mecenas… Bardzo proszę. Kolejność to już do pań decyzji.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">To może najpierw pani mecenas na te kwestie legislacyjne odpowie…</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Pan senator Czerwiński trafnie zauważył, że w zmianie zawartej w pkcie 2 powinien być ust. 3, a nie ust. 1.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Jeżeli chodzi o kwestię oświadczenia, to projekt, który został zawarty w autopoprawce pani marszałek, w art. 8 ust. 2 przewiduje regulację zakładającą, iż instytut będzie nadawał identyfikator, jeżeli wytworzono audiodeskrypcję i napisy do filmu w wersji audio. Podmiot, który prowadzi dystrybucję filmu i będzie występował o nadanie identyfikatora, będzie składał oświadczenie o wytworzeniu audiodeskrypcji. Czyli jeżeli nie będzie wytworzona audiodeskrypcja, to ten film nie uzyska identyfikatora, a tym samym nie będzie mógł być rozpowszechniany.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Odnośnie do ostatniego pytania pana senatora powiem, że my na ten temat bardzo długo rozmawialiśmy, nad tymi uwagami legislacyjnymi również dyskutowaliśmy. Kwestia wykonalności i tego rygoru, odpowiedzialności karnej… To było skonsultowane z tymi, którzy potem mogą to egzekwować.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">I kwestia seansów. To będzie powszechnie dostępne, dlatego że ta aplikacja umożliwia dystrybucję w każdym… To nie musi być specjalny, wydzielony seans, wydzielone kino. Jeżeli mogłabym prosić pana Dybczyńskiego albo pana… Panowie dokładnie wytłumaczą, na czym polega działanie tej aplikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, oczywiście. Może jeden z panów, możecie obaj i potem uzupełniać swoje wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Panie Przewodniczący, po pierwsze, jeżeli chodzi o identyfikator, to szybko powiem, że jego uzyskanie warunkuje dystrybucję filmu, ponieważ on jest podstawą późniejszych rozliczeń pomiędzy Polskim Instytutem Sztuki Filmowej a kinami. Bez tego się nie da w Polsce filmu dystrybuować, kina po prostu tego nie zaakceptują. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrezesZarzaduKinaDostepnegoSpzooJanDybczynski">Jeżeli chodzi o dostępność, to ta audiodeskrypcja, te napisy są dystrybuowane przy użyciu aplikacji. To nie jest wgrane, tak fizycznie, w kopię filmową, która jest pokazywana w kinie, tylko to jest tak, że widz ze specjalnymi potrzebami może przyjść do kina z własnym telefonem i słuchawkami i uruchomić w czasie seansu kinowego, odtworzyć tę audiodeskrypcję. To się synchronizuje z… Tu jest właśnie to wyzwanie techniczne, żeby te pliki się odtwarzały zgodnie z przebiegiem filmu na ekranie. To zostało zrealizowane. I to dotyczy potencjalnie wszystkich filmów, które są dystrybuowane, pod warunkiem, że w tej aplikacji będzie właśnie ta zawartość. Barierą nie są seanse kinowe – chodzi o to, żeby była wytworzona ta audiodeskrypcja, te napisy. Wtedy ta treść będzie mogła być umieszczona w tej aplikacji i wtedy widz będzie mógł w przypadku każdego seansu z tego skorzystać. I jest to jedno z podstawowych założeń tego projektu, a mianowicie to, żeby te osoby ze specjalnymi potrzebami będą mogły uczestniczyć na równych warunkach co osoby pełnosprawne w seansach kinowych, a nie tylko w seansach specjalnie dla nich wydzielonych, co jednak jest stygmatyzujące i wykluczające. Ten warunek będzie spełniony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pan senator czuje się usatysfakcjonowany?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SenatorJerzyCzerwinski">Mała wątpliwość à propos uzyskania identyfikatora. Nie ma w ustawie, na poziomie ustawowym warunku, że identyfikator jest konieczny do dystrybucji, do rozpoczęcia dystrybucji. To są chyba jakieś przepisy techniczne na poziomie PISF, czyli instytutu, być może jakieś rozporządzenie inne to określa. Kwestia do zastanowienia, czy nie wprowadzić, zapisać wyraźnie, że dystrybucja jest możliwa po uzyskaniu identyfikatora, z uwzględnieniem kwestii udostępniania dla osób z niepełnosprawnościami… I wtedy byłoby to jasne. Bo na pierwszy rzut oka, jak się czyta ustawę, to takiego warunku nie ma. Ja dopiero teraz się dowiedziałem, że identyfikator jest konieczny do tego, żeby rozpocząć dystrybucję albo ją rozliczyć. To jest inna kwestia już.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Ja bym skierował to pytanie do przedstawiciela instytutu…</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Tak, on nam powie, czy ten system jest skuteczny w sensie jego szczelności, czy ma szansę być skuteczny, czy nie.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">To ja pozwolę sobie odpowiedzieć od razu. Zgłaszałem się już wcześniej, ale… Oczywiście, że tak, dystrybuowanie filmów bez identyfikatora w Polsce jest niemożliwe. Ktoś, kto próbuje taki proceder prowadzić, naraża się na karę do 100 tysięcy zł w zasadzie za każdą emisję w jakimikolwiek kinie. A zatem jest to głęboko nieopłacalne przedsięwzięcie. Poza tym kina w ogóle się nie godzą na dystrybucję bez identyfikatora, bo to też dotyczy kin. I ten system jest szczelny, system nadawania identyfikacji i dystrybucji po nadaniu tej identyfikacji jest szczelny. Nie ukrywam, że pomysłem instytutu było to, żeby jednym z warunków uzyskania identyfikatora było właśnie wpisanie tych zobowiązań w stosunku do dystrybutora. Mamy pełne zaufanie do szczelności systemu ID. Nikt nie próbuje, bo to naprawdę nie jest opłacalne ani nie jest jakoś szczególnie trudno uzyskać, choć jeszcze wiele innych rzeczy należy zrealizować… Jest to po prostu kolejna przesłanka, którą należy zrealizować, żeby uzyskać ID. No i tyle. Przekonuję, że trudno będzie ten system ominąć.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">A jeżeli chodzi o kolejną rzecz, o której pan senator mówił, czyli o te 10 kin w ciągu 3 miesięcy… Dla mnie interpretacja tego przepisu jest oczywista, ale może rzeczywiście warto by się zastanowić, czy nie należałoby tego tak doprecyzować, żeby nie było możliwości innej interpretacji. To jest przepis, który miał zapobiec ewentualnie nadmiernym kosztom w przypadku dystrybucji filmów… nie tyle dystrybucji, co pokazów festiwalowych, a zatem pokazów, które dotyczą 2, 3 seansów w 2, 3 kinach, czasem w nieco większej liczbie. Stworzenie do tego audiodeskrypcji wydawałoby się kosztem zbytecznym albo może na razie przewyższającym możliwości rynku. Stąd zostało wprowadzone to ograniczenie. Dla mnie to jest tak, że jeśli w którymkolwiek z tygodni w ciągu tych 3 miesięcy, o których mowa, film jest dystrybuowany w co najmniej 10 kinach, jest obowiązek sporządzenia tego typy aplikacji, tzn. audiodeskrypcji do aplikacji. No, sam fakt, że pan senator inaczej to interpretuje… Może rzeczywiście należałoby bardziej szczegółowo to zapisać, doprecyzować, tak żeby takiej innej interpretacji być nie mogło.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Pani Marszałek?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Ja bardzo dziękuję panu senatorowi Czerwińskiemu, bo zawsze można na niego liczyć… Bardzo dokładnie każdy przepis czyta i ten błąd dzięki temu został wychwycony. Bardzo dziękuję za tę deklarację dalszej wspólnej pracy nad tym projektem.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Chciałabym, Panie Przewodniczący, złożyć wniosek o przyjęcie projektu wraz z autopoprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To formalnie istotna okoliczność. Ja tylko o jedną rzecz zapytam. Mnie te słowa przedstawiciela PISF – sam uczestniczę czasami w jakichś festiwalach filmowych – przekonują, aczkolwiek, bym powiedział, nie chciałbym… Zastanawiam się… Przepraszam, że tak sformułuję pytanie. Czy w odczuciu przedstawiciela PISF zapis w tym brzmieniu może być w złych intencjach wykorzystany do próby omijania ustawy, czy pan nie widzi takiego zagrożenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSztukiFilmowejRadoslawSmigulski">Jak powiedziałem chwilę temu, widzę takie zagrożenie. Taka interpretacja nie przyszła mi do głowy, ale wzbudza wątpliwość… To już jest przesłanką do tego, żeby to doprecyzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">To ja mam taką propozycję. Dzisiaj byśmy przyjęli, jeżeli państwo się zgodzicie, przepis w tej formule, ale pomyślimy o tym, bo… Do mnie ten argument trafia. Są różne festiwale filmowe, w których pewnie większość z tu obecnych czasami bierze udział. Nakładanie dodatkowych obowiązków związanych z kosztami na organizatorów takich przedsięwzięć… Część z nich jest, bym powiedział, i tak dotowana, no bo nie są to przedsięwzięcia przynoszące, bym powiedział, wybitny zysk dla organizatorów. Tak więc poszukamy rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Mamy formalny wniosek pani marszałek. Nie widzę sprzeciwu w stosunku do tego, żeby potraktować to jako autopoprawkę…</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">W takim razie oddaję głos pani mecenas. Proszę nam wytłumaczyć zasady głosowania. I za chwilę przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Rozumiem, że uwaga redakcyjna, którą wyraził pan senator Czerwiński…</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Też jako autopoprawka…</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">…znajdzie się…</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Art. 19a ust. 3, tak jest.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Mamy wniosek o przyjęcie projektu ustawy wraz z autopoprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czyli poddajemy pod głosowanie projekt w całości z wcześniej przyjętą – tu nie było żadnych wątpliwości – autopoprawką.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto z pań i panów senatorów jest za jego przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Na sali 9 głosów za.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czy pani marszałek jest członkiem którejś z trzech…</u>
<u xml:id="u-38.9" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-38.10" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">A, dobrze.</u>
<u xml:id="u-38.11" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Dlatego nie mogę głosować.</u>
<u xml:id="u-38.12" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Czekamy na wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-38.13" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">26 głosów za, bez głosów sprzeciwu, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-38.14" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Chciałbym zapytać, czy ktoś z pań i panów senatorów chce pełnić obowiązki senatora sprawozdawcy połączonych komisji? Czy pan senator Jan Maria Jackowski nie chce pełnić obowiązków senatora sprawozdawcy?</u>
<u xml:id="u-38.15" who="#SenatorJanMariaJackowski">Jak najbardziej, jeżeli taka będzie wola komisji.</u>
<u xml:id="u-38.16" who="#SenatorGabrielaMorawskaStanecka">Ja też bym sugerowała kandydaturę pana senatora. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-38.17" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Dziękujemy za chęć dodatkowej pracy ze strony pana senatora.</u>
<u xml:id="u-38.18" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Nie ma innych zgłoszeń. Czyli mamy senatora sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-38.19" who="#PrzewodniczacyKrzysztofKwiatkowski">Chciałbym w tym momencie zamknąć posiedzenie 3 połączonych komisji w imieniu pani przewodniczącej Zdrojewskiej, pana przewodniczącego Libickiego i swoim, i wszystkim państwu podziękować za udział w posiedzeniu komisji, pani marszałek w sposób szczególny za wykonaną pracę, niezwykle istotną dla określonej grupy osób. Wszystkim państwu ciepło i serdecznie dziękuję za uczestnictwo w posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-38.20" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 00</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>